تاریخ خبر: کد خبر: 4625

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه:

نباید نام توافق 2 مرحله‌ای را بیانیه مطبوعاتی گذاشت

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی به وجود ابهام و تفاوت در متن بیانیه ایران با غرب اشاره کرد و گفت: چند ابهام در این بیانیه وجود دارد که در تنظیم متن توافق اصلی باید این ابهامات برطرف شود.

نباید نام توافق 2 مرحله‌ای را بیانیه مطبوعاتی گذاشت

به گزارش قاصدنیوز، حمیدرضا ترقی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد: بیانیه در واقع یک راهنمای مفهومی برای تنظیم توافق اصلی در چارچوب توافقنامه ژنو است و اگر منبع الهام گرفتن برای تنظیم توافقنامه این بیانیه باشد در مجموع یک توافق برد برد به حساب می‌آید اما چند ابهام در این بیانیه وجود دارد که با تنظیم متن توافق اصلی در آینده باید این ابهامات برطرف شود.


وی ادامه داد: موضوع نحوه لغو تحریم‌ها یکی از این ابهامات است که در تعابیر به کار رفته از سوی سخنگوی 1+5 و وزیر امور خارجه کشورمان تفاوت‌هایی به چشم می‌خورد زیرا طرف غربی بحث برداشتن گام به گام تحریم‌ها را مطرح می‌کند در حالی که مقام معظم رهبری تاکید کرده‌اند که این تحریم‌ها باید یک‌جا برداشته شده و در اصل توافقنامه آورده شود.


ترقی بیان کرد: نکته دوم بحث روند رو به رشد تحقیقات در فردو است که باید منجر به تامین سوخت مورد نیاز برای کشورمان در 10 سال آینده شود اما این نیاز به صورت شفاف مشخص نشده که برای رسیدن به 190 هزار سو غنی شده چه روندی را باید طی کنیم.


عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه عنوان کرد: هر سال مقدار قابل توجهی میزان اورانیوم برای سوخت نیروگاه‌ها نیاز داریم اما اینکه چگونه این نیاز تامین می‌شود، یکی دیگر از ابهامات در این بیانیه است و از سوی دیگر در واقع نباید نام توافق دو مرحله‌ای را بیانیه مطبوعاتی گذاشت.


وی تاکید کرد: اگر این ابهامات برطرف شود یک موفقیت برای ایران در عرصه بین‌المللی به حساب می‌آید و در این میان نباید زحمات تیم مذاکره‌کننده ایرانی را نادیده بگیریم.


به گفته عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه باید در مجموع عملکرد تیم مذاکره‌کننده را در شرایط فعلی مثبت عنوان کنیم زیرا این تیم با داشتن افراد و کارشناسان حقوقی و فنی و قدرت استدلالات فنی، توانست سعه صدر برای تداوم مذاکره را در دستور کار خود قرار داده و فرمایشات مقام معظم رهبری را سرلوحه کار خویش قرار دهد.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون