تاریخ خبر: کد خبر: 4426

گفتگوی «قاصدنیوز» با دکتر زارعی، نماینده مردم تهران در مجلس/

خواسته هاشمی «توافق به هر قیمتی» است/ دلیل برگزاری مذاکرات در تعطیلی نوروز چیست؟

آقای هاشمی این قسم مسائل را مطرح می کند تا اگر مذاکرات به نتیجه نرسید، بتواند با جریانی که از قبل در داخل کشور ایجاد کرده است، برخی را به عنوان مقصر معرفی کند. بنابراین در پاسخ به حرف او فقط می بایست گفت که حرف ایشان بی ربطی است

خواسته هاشمی «توافق به هر قیمتی» است/ دلیل برگزاری مذاکرات در تعطیلی نوروز چیست؟

قاصدنیوز: هاشمی رفسنجانی با فضا سازی به دنبال توافق به هر قیمت با آمریکا است. اما ملاحظات وضع موجود او اجازه نمی دهد این حرف را به صراحت بیان کند، لذا با جو سازی و قلمداد کردن منتقدین توافق ژنو به شباهت با نتانیاهو و اسرائیل سعی در از عرصه خارج کردن آنان را دارد.

 

بعد از روی کار آمدن دولت جدید و تغییر جدی در روند مذاکرات هسته ای، دولت تمام همت خود در توافق با طرف غربی و در راس آن آمریکا قرار داد. در این میان منتقدین، شتاب زدگی و مراقبت بر چگونگی مذاکرات را دائما به دولت گوشزد می کنند.

 

در میان منتقدین و حامیان جدی مذاکرات، جدال لفظی بسیار دیده می شود که در برخی موارد از چارچوب متعارف سیاسی و دیپلماتیک خود خارج است. از جمله این موارد صحبت های اخیر آقای هاشمی رفسنجانی است که  با اشاره به سفر نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا تصریح می کند:« او آنجا رفته و اوباما را تحریک می‌کند و اینجا هم دلواپسان می‌گویند که ما اسرار را می‌گوییم؛ نمی‌دانیم این چه سری است؛ آنها هم از شیطان هستند و از آن طرف دارند کار می‌کنند اما در حال حاضر نزدیک به نتیجه رسیده‌ایم». وی در ادامه با انتقاد از مجلس از تیم مذاکره کننده ادامه داد: «تریبون مجلس باز است و هر چه می‌خواهند می‌گویند و برخی هم این دروغ‌ها را باور می‌کنند و اینها مزاحمت است».

 

در همین رابطه «قاصدنیوز» به سراغ دکتر علی اصغر زارعی، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی رفته است تا پیرامون مواضع اخیر آقای هاشمی نسبت به منتقدین و مجلس گفتگوی داشته باشد.

 

*   *   *

 

*** نظر شما در خصوص صحبت های اخیر آقای هاشمی رفسنجانی پیرامون منتقدین توافق ژنو چیست؟

در اینکه آقای هاشمی حرف بی ربطی زده، تریدی نیست. در اینکه موضع گیری ها و صحبت های قبلی آقای هاشمی در فتنه 88 منطبق با منافع ملی و انقلاب اسلامی تردیدی نیست. در اینکه در مواضعی که ایشان قبلا اتخاذ کرده با آمریکا و نتانیاهو و دیگر دشمنان نظام اسلامی همسو بوده تردیدی نیست. ولی از اینکه بخواهیم این مسئله را بزرگ کنیم و حرف ایشان را تبدیل به یک مسئله کنیم کار درستی نیست.

 

اتفاقاً آقای هاشمی این قسم مسائل را مطرح می کند تا اگر مذاکرات به نتیجه نرسید، بتواند با جریانی که از قبل در داخل کشور ایجاد کرده است، برخی را به عنوان مقصر معرفی کند. بنابراین در پاسخ به حرف آقای هاشمی فقط می بایست گفت که حرف ایشان سخن بی ربطی است و دیگر هیچ چیز مطرح نکرد، چرا که بهترین برخورد با این موضع ایشان، فقط بی اعتنایی کردن و جواب ندادن است.

 

آقای هاشمی اخیرا مطرح کرده است که «مذاکرات آخرش است». این حرف را از کجا و برای چه چیزی مطرح کرده است!؟ آیا آقای هاشمی باید بگوید، مذاکرات تمام است یا رهبری معظم. در واقع ایشان در حال فشار آوردن و جو سازی است تا حرف خود را به کرسی بنشاند و مواضع اصولی نظام را به نگاه خودش نزدیک کند.

 

شما یقین بدانید که آمریکایی ها بیش از ایران به این توافق محتاج اند. هزینه شکست مذاکرات برای آمریکا بسیار سنگین است، بنابراین ما از شکست مذاکرات نگران نیستیم بلکه از توافق بد نگرانیم. ولی آقای هاشمی با فضا سازی به دنبال توافق به هر قیمت با آمریکا است. اما چون نمی تواند این حرف را به صراحت بیان کند، فضایی درست می کند تا منتقدین را همچون نتانیاهو و اسرائیل قلمداد می کند تا منتقدین را به هر شکلی که شده از عرصه خارج کند. معنی فارسی رفتار و موضع گیری های آقای هاشمی، این است که توافق به هر قیمتی باید صورت بگیرد.

 

**** مطمئنا حرف آقای هاشمی از سوی برخی مورد قبول بوده و با عقبه رسانه ای خود در تلاش اند تا این تفکر را کنند، برای تبیین این فضا سازی ها چه باید کرد؟

نکته مهم این است که می بایست مراقب بود تا در پازلی که آقای هاشمی آن را طراحی کرده، نیافتد و  در این مسیر حرکت نکنیم. اما برای مقابله با این تفکر، وظیفه همین تبیین و تشریح اهداف و نگرش ها و نیت ایشان برای نخبگان ومردم است.

 

ما می بایست با جرئت به همه مردم تصریح کنیم که از شکست مذاکرات نگران نیستیم و از توافق بد نگرانیم. ما باید به مردم بگوییم که ما تولید سوخت 20 درصد و سازمان هسته ای فردو و اراک را تعطیل و ده ها کار دیگر را انجام دادیم ولی آمریکا در این مذاکرات هیچ کاری انجام نداده است. آمریکا به تازگی با وقاحت می گوید، برداشتن تحریم ها 10 سال طول می کشد تا به صورت کامل برداشته شود.

 

آن چه می بایست توجه شود، این است که مدل مذاکره غلط است چرا که در مذاکره می بایست گام به گام یک طرف و طرف مقابل مشخص شود تا در صورتی که اگر طرف مقابل یک گام را انجام نداد، روند مذاکرات متوقف شود و این در حالی است که ما در مذاکرات، اول به تمامی تعهدات خود عمل کردیم ولی زمانی که به طرف آمریکایی می رسد، اذعان می کند، مگر نمی دانید که ما اختیار نداریم؛ این نشان می دهد که استراتژی مذاکرات ما غلط بوده است.

 

به نظر بنده اگر ما بتوانیم برای مردم خوب شفاف کنیم که هزینه ای که پرداختیم در مقابل آنچه داریم دریافت می کنیم، هیچ است، مردم به راحتی مثل گذشته همراهی می کنند.

 

شما یقین بدانید زمانی که آمریکایی ها اعلام می کنند، تحریم ها موثر بوده، اگر الان بخواهند تحریم ها را بردارند، اگر هیچ آثاری هم برای ما نداشته باشد، سبب می شود هیچ حیثیتی از آمریکا در دنیا باقی نماند، در نتیجه آمریکا برای آبرو و ابهت خودش هم که شده تحریم ها را بر نمی دارد.

 

بنده به آقای ظریف نامه نوشتم و به ایشان گفتم همان گونه که آن ها به عنوان شخص نامعلوم و ناشناس برخی حرف ها را افشا می کنند، شما هم از این طرف به عنوان شخص ناشناس مواضع خودتان را افشا کنید. تا از بتوان چانه زنی را در فضای عمومی افزایش داد. چرا اجازه می دهید آن ها ما را بازی دهند و از با عنوان خوف از اینکه در بازی سیاسی داخلی اتفاقی می افتد، هیچ حرفی را مطرح نمی کنید.

 

شما نگاه کنید، نفس اینکه می خواهند مذاکرات را در نوروز برگزار کنند، چیست؟ جای تامل ندارد که در ایامی می خواهند مذاکرات را ادامه دهند که روزنامه ها و موسسات و سایت های تحلیلی و خبری عمدتاً تعطیل هستند. این احتمال جدی مطرح می شود که شاید آن ها از این فرصت، بتوانند برای جلو بردن برخی از اهداف خود بهترین بهره را ببرند.

 

بنده معتقدم اگر ما بر روی مواضع مان محکم بایستیم، هر شرطی که ما بگذاریم آمریکایی ها می پذیرند، چرا که آمریکایی ها در موضعی نیستند که بخواهند گردن کلفتی کنند. نکته پایانی اینکه آن کسانی که به دنبال هر گونه توافق با آمریکا هستند که ننگین بوده و توافق بد باشد، ملت ایران و نمایندگان ملت آن را نخواهند پذیرفت و رهبر معظم انقلاب هم بر این قضیه تاکید موکد داشتند.

 

کلمات کلیدی

  • رضا 2 0

    هاشمی که فعلا بره همون مهدی فاسد اقتصادی سیاسی و امنیتی شو جمع کنه ، بعد از این حرف ها بزنه

  • حقگو 1 0

    سلام
    چرا می خواهند مذاکره در نوروز به اتمام برسد؟
    جواب : چون آغاز جنگ عراق را در تعطیلات نوروز برنامه ریزی کردند و جواب داد. حداقل مملکت 15 روز تق و لق است . حداقل فضای نقد و بررسی .

  • 1 0

    اسمشون بعنوان خایین به خون شهدا در تاریخ ثبت میشه و برای همیشه مورد لعن نفرینم مردم واقع میشن انشاالله

  • الهه 1 1

    اینو خوب اومده که""" می بایست مراقب بود تا در پازلی که آقای هاشمی آن را طراحی کرده، نیافتد و در این مسیر حرکت نکنیم.""""

  • جواد 1 0

    نظر کارشناسی مناسبی هست .البته همه عزم دوستان اقای هاشمی صرف هزینه تراشی برای نظام شده، خود بخوبی هم میدانند که طرف های خارجی امتیازی به انها نمی دهند ،وغربی ها هم حداکثر بهره برداری را از جاه طلبی ها ومقام طلبی ایرانی های داخل میکند که باز هم دوستان داخلی به ان اشرافیت کامل دارند. ولی باید سوال کرد مقام طلبی ارزش این همه هزینه تراشی برای نظام دارد هرچند باریاکاری توپ را به میدان منتقدین می اندازند وتوجیه مینمایند قطعا اینده قضاوت خواهد کرد ومردم هوشیارند مثالی دیگر هزینه تراشی اقای یونسی دربعد خارجی واقای ترکان دربعدداخلی و.... را کمی بررسی کنید حتما دربعد داخلی هم ملاحظه میکنید که دوستان بجای اعلام توفیقات (که تاکنون ندیدیم) ، بدنبال مقصر و تابو کردن ان هستند و چه بهتر از دولت قبل که هم سکوت دارد و هم درصورت اعلام نظر عزیزان برای ان ها مشکل تراشی میکنند لطفا به جریان حکم تخلفات اداری اقای رسایی دقیق شوید بهتر متوجه میشوید

ارسال نظر

تریبون