تاریخ خبر: کد خبر: 4466

معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) در گفتگو با «قاصدنیوز»:

علنی کردن مفاسد اقتصادی نشان از شفاف بودن نظام با مردم دارد

مردم نباید شیشه‌ای و شفاف بودن جمهوری اسلامی در برخورد با مفاسد را حمل بر فساد در همه‌جا و همه دستگاه‌ها تلقی کنند.

علنی کردن مفاسد اقتصادی نشان از شفاف بودن نظام با مردم دارد

یک اقتصاددان در گفتگو با «قاصدنیوز» ضمن تأکید بر این‌که مردم نباید با شنیدن خبر برخورد با مفاسد اقتصادی ناامید شوند گفت: نظام اسلامی باید شفاف و با مردمش روراست باشد و فساد را علنی کند و در این بین مردم نباید شیشه‌ای و شفاف بودن جمهوری اسلامی در برخورد با مفاسد را حمل بر فساد در همه‌جا و همه دستگاه‌ها تلقی کنند.

 

دکتر عادل پیغامی معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام) در رابطه با رتبه فساد اقتصادی ایران در آمارهای بین‌المللی گفت: ایران قطعاً از لحاظ فساد اقتصادی بالاتر از بقیه کشورها نیست، چراکه آن‌ها با آمار سازی به دنبال سیاه نمایی هستند و شاخص‌هایی که برای این مسئله عنوان می‌کنند مانند شاخص‌های دموکراسی مطلوب خودشان است. یعنی در شاخص دموکراسی هم ما را از آخر، سوم معرفی می‌کنند، و کشوری که هرسال انتخابات داشته را، معادل کشور لیبی و عربستان در نظر می‌گیرند.

 

وی اذعان کرد: در جوامع غربی به حدی که ما به‌طور علنی با فساد مبارزه می‌کنیم مبارزه صورت نمی‌پذیرد و به حد ما شفاف نیستند، بلکه فساد و استثمار را قانونی می‌کنند، ما هم از طرف جریانات رانت‌خوار فاسد تحت‌فشاریم که فساد را قانونی کنیم.

 

این کارشناس ارشد مسائل اقتصادی افزود: آمارهای "اف بی آی" در مورد رشوه و فساد بانکی نشان می‌دهد که عددها خیلی بزرگ‌تر است، چراکه اقتصاد آن‌ها بزرگ‌تر است. ما هم اگر آمار فسادمان بالا رفته است، یک دلیل آن بزرگ شدن و پیشرفت اقتصاد است.

 

دکتر پیغامی بابیان این نکته مهم که" بعضی از شاخص‌هایی که در آمارها برای اقتصاد ایران معرفی می‌شود، از داخل ایران به آن‌ها معرفی می‌شود" گفت: به‌عنوان‌مثال شاخص رقابت‌پذیری در مقدمه‌اش آمارهایی که ارائه می‌شود از طرف برخی جریانات سیاسی خاص در ایران معرفی‌شده است. در آنجا اسم افراد و موسسه‌ها برده شده است، وقتی آن جریان اقتصاد داخلی فساد را در چه چیز تعریف می‌کنند این آمارها افزایش میابد و آن‌ها کجا به دنبال سو استفاده خود هستند.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون