تاریخ خبر: کد خبر: 4344

دکتر عادل پیغامی در مشهد تاکید کرد:

بسیاری از کشورها زیر یک روز فشار تحریم بر علیه ایران نمی‌توانند دوام بیاورند

شکنندگی اقتصادی و نقطه امید دشمنان ما این است که در کشور گردش مال حرام داریم. مشکل اصلی ما در جنگ اقتصادی این است که به دین و قرآن عمل نکردیم، مبانی ساده دینی برای مردم تبیین نشده است، لذا باید کلیدواژه‌های قرآنی در بین مردم جا بیفتد.

بسیاری از کشورها زیر یک روز فشار تحریم بر علیه ایران نمی‌توانند دوام بیاورند

به گزارش «قاصدنیوز» معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام) در نشست «نقش مساجد در تحقق اقتصاد مقاومتی» در مشهد، ضمن تأکید بر دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه سیاست و اقتصاد، لازمه گفت‌وگو دراین‌باره را عدم سیاه نمایی از وضعیت کشور عنوان کرد.

 

اهم سخنان دکتر عادل پیغامی، اقتصاددان و عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام) به شرح زیر است:

 

رهبری در سال 80 اقتصاد را اولویت اول و در سال 90 از عبارت «جنگ تمام‌عیار اقتصادی» استفاده کردند

  • انقلاب اسلامی بر پایه جانشینی و خلیفه‌الله بودن انسان بر روی زمین بود. این اصلی است که اگر آن را فراموش کنیم، بسیاری از چیزهای دیگر فراموش خواهد شد. ما با انقلاب از سوی خداوند برای خدمت به انسان و تمدن سازی برای جامعه انسانی مأمور شدیم. آن‌هم با توجه به کرامت حقیقی و ذاتی انسان در دیدگاه اسلام و نه انسان دروغینی که غرب تعریف کرده است. در حقیقت این اسلام است که اصالت انسان را قبول دارد و به آن عمل می‌کند.

 

  • خداوند در سوره بلد انسان را به عمل صالح دعوت می‌کند و نتیجه آن را رستگاری و بهشت معرفی می‌کند. اگر رهبری موضوع اقتصاد مقاومتی را عمل صالح معرفی می‌کنند، در همین راستا است. این بدان معنا است که ما است که ما همه‌چیز را در طول خداوند در نظر می‌گیریم و اصل می‌دانیم.

 

  • در قرآن کریم از واژه «دنیا» و «آخرت» به یک تعداد استفاده‌شده است. انقلاب اسلامی ایران هم هر دو را در نظر می‌گیرد. ما در دعای دستمان از خداوند آبادی دنیا و آخرت را باهم طلب می‌کنیم. برای انسان باید نظام اقتصادی ساخت، این پروژه انقلاب اسلامی است.

 

  • دشمن به جنگ اقتصادی امید دارد و آن را از ابتدای انقلاب شروع کرده است. غرب و دشمنان با هر مسلمان و هر کس غیر خودشان دشمنی دارند و حتی به انسان‌های خود هم رحم نمی‌کنند، چراکه شیاطین با انسان، دشمنی جدی دارند.

 

  • در انقلاب ما جنگ سیاسی قابل‌لمس و دیدن است اما جنگ اقتصادی  که بسیار خطرناک‌تر است لمس دیده نمی‌شود. رهبری در سال 1380 اولویت اول کشور را اقتصاد معرفی کردند، در سال 1390 از عبارت «جنگ تمام‌عیار اقتصادی» یادکردند و درنهایت استقلال سیاسی و فرهنگی و اعتقادی کشور را ملتزم به استقلال اقتصادی خواندند.

 

  • امام خمینی(ره) مساجد را سنگر ما معرفی می‌کنند و محراب مسجد به معنای محل جنگ است بنابراین مساجد باید در زمینه اقتصاد کار کنند. در زمان جنگ مساجد محل آموزش‌های نظامی و سنگرهای ما بودند. امروز هم که با جنگ اقتصادی درگیر هستیم مساجد باید نقش خود را ایفا کنند.

 

جنگ اقتصادی، هرروز عمیق‌تر و پیچیده‌تر می‌شود

  • باید در نظر داشت که دریای مشکلات و چالش‌های جنگ اقتصادی روزبه‌روز پرتلاطم‌تر شده و بحران‌های اقتصادی تمامی ندارند. این موضوع ازاین‌جهت است که هر نوآوری و ساخت و سازی نیاز به تخریب و نابودی ساختارهای گذشته دارد و این باعث تلاطم و بحران است. پس نوسان بین حق و باطل بیشتر خواهد شد و جنگ و تلاطم اقتصادی عمیق‌تر می‌شود.

 

  • چالش‌هایی که حضرت علی(علیه‌السلام) با آن درگیر بود بسیار بیشتر و پیچیده‌تر از مشکلات زمان پیامبر بود. ما باید خودمان را آماده کنیم چراکه قطار انقلاب هرروز جلوتر می‌رود و هرروز با چالش‌های عمیق‌تری روبه‌رو می‌شود.

 

  • در انقلاب هم در ابتدا با مشکل جنگ نظامی روبه‌رو شدیم. بعد آن شبیخون فرهنگی، بعد ا آن جنگ نرم، و امروز هم جنگ اقتصادی مطرح است. اکنون باید در چندین زمینه جنگ کنیم، جنگی که هرروز بر تعداد و حجم آن افزوده می‌شود.

 

  • خداوند کارگردان و مدبر جهان است و اعتقاد ما این است که خودش راهگشای همه مشکلات است. درگذشته نه‌چندان دور، در کشور یمن شیعه‌هایی وجود داشتند که بغض ایرانی داشتند و به‌نوعی شیعه وهابی بودند. اما پس‌ازآن که بزرگ یک قبیله کوچک به نام «حوثی‌ها» با دیدار با امام خمینی به انقلاب علاقه‌مند شد، زمینه‌ها برای اتفاق امروز فراهم‌شده است. این عده کوچک آرام‌آرام گسترده‌تر می‌شوند و امروز نوسانی بدین بزرگی را در کشور یمن ایجاد می‌کنند.

 

  • این راهبرد اصلی و مدنظر دین است که با یک سنگریزه کوچک، می‌توان در آب امواج بزرگ ایجاد کرد. همین مسئله در لبنان توسط امام موسی صدر انجام شد که انسان شیعی لبنانی را احیا کرد و کلمه مقاومت را وارد ادبیات شیعیان کرد.

 

  • شکنندگی اقتصادی و نقطه امید دشمنان ما این است که در کشور گردش مال حرام داریم. مشکل اصلی ما در جنگ اقتصادی این است که به دین و قرآن عمل نکردیم، مبانی ساده دینی برای مردم تبیین نشده است، لذا باید کلیدواژه‌های قرآنی در بین مردم جا بیفتد. مساجد باید سبک زندگی درست را در بین مردم جا بیندازند. اسلام فقط به دولا و راست شدن در نماز نیست.

 

  • البته حرکت مردم هرروز عمیق‌تر و گسترده‌تر می‌شود و از طرفی هم‌حجم جنگ دشمنان بیشتر می‌شود و این نشان‌دهنده این است که با یک جنگ نمی‌توانند شمارا زمین بزنند. و این نشان می‌دهد که ما مقاوم هستیم.

 

  • حضرت علی(علیه‌السلام) فرمود: اگر کسی ندای فرمانده‌اش را نشوند و در خواب باشد، با لگد اسب‌های دشمن از خواب بیدار می‌شوند. اگر امروز لگدهای دشمن را در اقتصاد احساس می‌کنیم، نتیجه نشنیدن آن زمان است.

 

با وجود همه فشارها و مشکلات، اقتصاد ایران اقتصادی مقاوم است

  • وضعیت و مشکلات امروز کشور نتیجه عمل نکردن به توصیه‌های رهبری است. حضرت آقا در جلسه‌ای بعد از ارتحال حضرت امام در دیدار با نمایندگان مجلس این مسئله را گوشزد می‌کنند که برای شرایطی برنامه‌ریزی کنید که دشمن بخواهد با کاهش درآمد نفت، به ما ضربه بزند.

 

  • گرچه که مردم ازلحاظ سیاسی بیدارند و حماسه سیاسی به‌راحتی تحقق پیدا می‌کند اما هنوز لایه‌های از این جامعه برای سربازی امام زمان(عجل الله) زنده نیستند. اگر بیدار بودند، جنس چینی این‌گونه وارد نمی‌شد، یا بهره‌وری ما این‌گونه نبود و اسراف و تبذیر نبود.

 

  • پیامبر(صلی‌الله علیه و آله وسلم) فرمود: به هر کس آب‌وخاک بدهند نباید گرسنه باشد. ما باید بی‌رحمانه به خودمان نهیب بزنیم که مشکلات چیست اما نباید سیاه نمایی کنیم. اکنون به‌تنهایی مقابل استکبار جهانی ایستادیم، نه‌فقط در حوزه امنیت و سیاست، بلکه در حوزه اقتصادی هم ایستاده‌ایم.

 

  • تحریم‌هایی که برعلیه بانک مرکزی کشور ما اعمال شد، در بسیاری از کشورهای بزرگ یک روز نمی‌توانستند دوام بیاورند. باور کنیم که نمی‌توانند دوام بیاورند، لذا اقتصاد ایران، اقتصادی مقاوم است. اقتصاد ایران رشد پفکی ندارد و باید دانست که اگر هیچ‌کدام از این دشمنی‌ها نسبت به کشور نبود، بازهم بسته اقتصادی ما مقاومتی بود.

 

  • برای مثال اگر درآمد کشوری مانند ترکیه ظرف مدت دو سال، به زیر یک‌پنجم برسد، اگر بانک مرکزی‌اش تحریم باشد، در این صورت فرق اقتصاد مقاوم و شکننده فهمیده خواهد شد، چراکه ترکیه توان دوام آوردن را ندارد. اما باید نیمه‌پر لیوان را هم ببینیم، البته اقتصاد ایران باید مقاوم‌تر از این بشود.

 

  • جنگ امروز اقتصادی ما بسیار خطرناک‌تر و بزرگ‌تر از دفاع مقدس است، اما باوجود همه مشکلات شب عیدمان را می‌گذرانیم، و سفره‌های مردم خالی نشده است.

 

  • در یک روزنامه‌ای که در قسمت بالای آن نوشته‌شده است که کلی مشکل اقتصاد داریم و مردم فقیر هستند در قسمت پایین انواع و اقسام تبلیغات برای سفرهای خارجی وجود دارد. اگر تقاضایی از طرف قشر متوسط جامعه نباشد، قطعاً تبلیغات هم نخواهد بود. این‌ها مخصوص دهک‌های چهارتا هفت است که طبقه متوسط شهری نامیده می‌شوند. این بالا رفتن سطح زندگی مردم، نتیجه اقتصاد جمهوری اسلامی ایران است. این مسائل نشان می‌دهد که اقتصاد ایران رو به رشد است، برای مثال سرانه درآمد مردم ایران در پانزده سال اخیر پنج برابر شده است. افزایش حجم سفرها نشان از رشد سطح زندگی دارد، بنابراین باید شکرگزار آن باشیم. مشکل ما این است که دشمن واقعیت‌ها را به‌طور مغلوب به ما نشان می‌دهد، و ما هم باورمان می‌شود. این قسمت سفید ما است، اما دهک‌های یک و دو سه ما هنوز مانند قبل از انقلاب است. و باید این مسائل را ببینیم.

 

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون