تاریخ خبر: کد خبر: 3881

مروری بر پرونده سیاه «ام.اچ.بی»/ بخش سوم

اقلام سرّی کشف شده از دفتر مهدی هاشمی چه بود؟

بر اساس گزارش یکی از نهاد‌های اطلاعاتی، مقدار زیادی از اسناد طبقه‌بندی‌شده که در ساختمان هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی واقع در ضلع شمالی میدان نیاوران (دفتر اسبق مهدی هاشمی) مخفی شده بود، در تاریخ 5/3/1389 کشف و در قالب یک دستگاه خودرو ون و یک دستگاه وانت مزدا جمع‌آوری و به آن سازمان منتقل می‌گردد.

به گزارش «قاصدنیوز» اگرچه هر پنج فرزند آقای هاشمی رفسنجانی در فضای سیاسی، اقتصادی و رسانه‌ایمهدی هاشمی و اکبر هاشمی و عفت مرعشی کشور پرتحرک و جنجال‌آفرین بوده‌اند، اما در این میدان رقابت، فرزند چهارم خانواده هاشمی با اختلاف چشمگیری از خواهران و برادران خود پیشی گرفته است. مهدی هاشمی بهرمانی متولد سال 1348 در تهران، فردی است که نامش در اذهان عموم جامعه با اتهامات بزرگ امنیتی، سیاسی و اقتصادی عجین شده است.

 

پای مهدی هاشمی از اواسط دولت سازندگی به وزارت نفت باز شد و بلافاصله به مدیرعاملی شرکت «مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران» رسید. حضور مهدی هاشمی در این شرکت و طرف قرارداد شدن با شرکت‌های بزرگ چندملیتی مانند استات‌ اویل و توتال سبب شد تا نام مهدی هاشمی در اروپا و آمریکا نیز مطرح شود. مهدی هاشمی تا سال 1377 به عنوان مدیرعامل در شرکت تأسیسات دریایی بود و پس از آن به عنوان رئیس هیأت مدیره فعالیت کرد. در ادامه مهدی هاشمی به بخش دیگری از وزارت نفت یعنی «سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت» رفت. مهدی هاشمی هم‌زمان فعالیت‌های سیاسی خود را دنبال می‌کرد و در انتخابات‌های مختلف، کمیته‌ای غیرقانونی تحت عنوان «کمیته صیانت از آرا» را هدایت و فرماندهی می‌کرد. ریاست ستاد انتخاباتی اکبر هاشمی رفسنجانی در سال 1384 نیز یکی دیگر از عرصه‌های حضور مهدی هاشمی بود.

 

پیشینه تشکیل پرونده قضایی مهدی هاشمی اما به سال 1388 و اغتشاشات پس از انتخابات ریاست جمهوری بازمی‌گردد. وی در آن زمان در رأس متهمان کمیته صیانت از آرا قرار داشت؛ کمیته‌ای که پیش از انتخابات شبهه‌سازی و طرح اتهام تقلب را کارویژه خود قرار داده بود. در ادامه روند تحقیقات قضایی، برخی از اتهامات امنیتی دیگر مهدی هاشمی کشف شد و مورد بررسی قرار گرفت. به موازات طرح اتهامات امنیتی متعدد، اتهامات اقتصادی مهدی هاشمی نیز مجدداً به زیر ذره‌بین دستگاه قضا رفت. اختلاس بزرگ در سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت و ارتشاء در قرارداد استات اویل، بیشتر از سایر اتهامات اقتصادی مهدی هاشمی مورد توجه قوه قضائیه قرار گرفته بود.

 

در هر حال به دنبال زمزمه‌های در جریان افتادن یک پرونده قطور و چند روز پیش از چهارمین دادگاه اغتشاشات پس از انتخابات، مهدی هاشمی در پوشش بازرسی از دفتر آکسفورد دانشگاه آزاد اسلامی، از تهران به لندن سفر کرد؛ واحدی که بعدها مشخص شد اصلا وجود خارجی ندارد. سفر چندروزه مهدی هاشمی اما با تغییر کاربری به «سفر تحصیلی» چندساله شد. قوه قضائیه نیز در پایان فروردین‌ماه 1389 حکم جلب مهدی هاشمی را صادر و اعلام کرد به محض ورود وی به کشور، در فرودگاه دستگیر خواهد شد. مهدی هاشمی سرانجام در 2 مهرماه 1391 به کشور بازگشت و رسیدگی قضایی به پرونده قطور او آغاز شد.

 

در جریان رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی در دادگاه بود که جنبه‌های جدیدی از اتهامات امنیتی، سیاسی و اقتصادی او در مطبوعات بر سر زبان‌ها افتاد. اتهامات به حدی جدی و مستند بود که حتی اسامی مستعاری که مورد استفاده قرار گرفته بود، مطرح شد. مهدی هاشمی در قسمتی از پرونده با نام مستعار «جونیور» ظاهر می‌شد و در قسمت دیگری با نام «ام.آر.» ناپدید می‌شد، روزی با اسم مستعار «شُل» می‌آمد و روز دیگری با نام «ام.اچ.بی» می‌رفت، یک بار با نام مستعار «گامبو» ایمیل می‌فرستاد و بار دیگر با آدرس «آقاکپل» ایمیل می‌گرفت. شمار زیادی از این مسائل بود که بر اهمیت پرونده آقازاده جنجالی می‌افزود.

 

این روزها که دادگاه مهدی هاشمی به جلسات آخر خود نزدیک می‌شود، همگان نگران آن هستند که فشارهای مختلف بر دستگاه قضا، سنگین‌تر از پرونده متهم باشد و بر پرونده فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تأثیر بگذارد، لیکن امید می‌رود شمشیر دستگاه قضا تیزتر از زبان رابط‌ها و واسطه‌ها باشد. در ادامه گزارش ویژه «رمز عبور» برای اولین بار ناگفته‌ها و جزئیات بخشی از اتهامات امنیتی، سیاسی و اقتصادی مهدی هاشمی را بررسی می‌کند.

 

*   *   *

بخش اول پرونده سیاه مهدی هاشمی

بخش دوم پرونده سیاه مهدی هاشمی

*   *   *

3- جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی‌شده با هدف بر هم زدن امنیت کشور

بر اساس گزارش یکی از نهاد‌های اطلاعاتی، مقدار زیادی از اسناد طبقه‌بندی‌شده که در ساختمان هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی واقع در ضلع شمالی میدان نیاوران (دفتر اسبق مهدی هاشمی) مخفی شده بود، در تاریخ 5/3/1389 کشف و در قالب یک دستگاه خودرو ون و یک دستگاه وانت مزدا جمع‌آوری و به آن سازمان منتقل می‌گردد. موضوع این اسناد در محورهای زیر تقسیم‌بندی می‌شود:

 

الف) مکاتبات و گزارشات دارای طبقه‌بندی حفاظتی به شرح ذیل:

  • 1- گزارش وزارت اطلاعات خطاب به آقای خاتمی رئیس جمهور سابق دارای طبقه‌بندی سری
  • 2- گزارش سفارت جمهوری اسلامی ایران در دوحه مربوط به سفر دوروزه مهدی هاشمی به قطر دارای طبقه‌بندی سری
  • 3- گزارش ارگان‌ها جهت پروژه فروش گاز کرسنت دارای طبقه‌بندی خیلی محرمانه
  • 4- مکاتبات محرمانه مجمع تشخیص مصلحت و مجلس خبرگان رهبری (یک زونکن)
  • 5- مکاتبه وزارت امور خارجه در خصوص سفر مهدی هاشمی به عربستان دارای طبقه‌بندی سری
  • 6- مکاتبات مختلف دفتر ریاست جمهوری (دریافتی و ارسالی) در زمان آقای هاشمی (دو زونکن) دارای طبقه‌بندی محرمانه تا به کلی سری
  • 7- صورت مذاکرات خارجی وزیر نفت در سال 1383 با شرکت رنو (یک زونکن) دارای طبقه‌بندی محرمانه
  • 8- گزارش سازمان بازرسی کل کشور از تخلفات شرکت پتروپارس (یک زونکن) دارای طبقه‌بندی محرمانه
  • 9- گزارشات و مکاتبات مختلف شرکت نفت دارای طبقه‌بندی محرمانه
  • 10- گزارشات بازتاب سخنان آقای احمدی‌نژاد در مورد رژیم صهیونیستی دارای طبقه‌بندی محرمانه
  • 11- آمار و اطلاعات منابع هیدروکربن ایران دارای طبقه‌بندی محرمانه
  • 12- مکاتبه وزیر راه با آقای خاتمی در مورد فرودگاه امام(ره) دارای طبقه‌بندی سری

ب) اسناد مختلف مربوط به پروژه‌های اقتصادی، قراردادها، مکاتبات، ترازنامه‌ها و... (20 الی 150 زونکن)

 

ج) اسناد دستگاه‌های نظارتی و قضایی (10 زونکن)

 

د) اسناد مربوط به دانشگاه آزاد (حدود 6 زونکن)

 

ه) اسناد ارتباطات خارج از عرف با کشور و سفارت و عربستان

 

و) اسناد و مکاتبات مختلف با زبان انگلیسی (حدود 20 زونکن)

 

ز) سی‌دی‌های مختلف اعم از انتخاباتی، اقتصادی و... (حدود 3 کارتن)

 

بر اساس اظهارات محمدرضا رجبی مسئول امور مالی دفتر رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد، مهدی هاشمی پس از استقرار در دانشگاه آزاد، تمام قفسه‌های موجود در اتاق را از اسناد شرکت‌ها و قراردادهای نفتی، کارهای گذشته، تکمیل و تأکید می‌نماید که کسی حق دست زدن ندارد و دستور نصب دوربین الکترونیک برای آن اتاق را صادر نماید، بدین معنا که این مجموعه ارتباطی به دانشگاه آزاد ندارد. این موضوع اثبات می‌کند که جمع‌آوری اسناد طبقه‌بندی‌شده، توسط شخص مهدی هاشمی انجام گرفته است. همچنین اظهارات براتعلی سرلک مورخ 9/4/1389 مؤید این امر و حاکی از آن است که مهدی هاشمی دارای پرونده اطلاعات نفتی، گازی، بورس، شرکت‌های معدنی، آمار مصرف سوخت نفت، پرونده کرسنت، پرونده انتخاباتی، استات اویل و... در دفتر خود می‌باشد.

 

نوذر آرین در همین موارد صراحتاً اظهار می‌کند: «آقای مهدی هاشمی به عنوان پسر رئیس جمهور وقت و به عنوان یک رابط مثبت (ذی‌نفوذ) جهت گرفتن کار جدید (پروژه‌های نفتی) در ایران، در ذهن پیمانکاران خارجی نقش بسته بود. به همین خاطر اکثر شرکت‌های خارجی فعال در برخش انرژی و حتی غیرمربوط با انرژی و از سایر پخش‌ها، درخواست جلسات متعدد در مذاکره با مهدی هاشمی را داشتند. این شرکت‌ها از مهدی هاشمی درخواست اعمال نظر و نفوذ و اخذ اطلاعات پروژه‌ها را در قبال پرداخت حق‌الزحمه (پورسانت) به ایشان داشتند و وضع به حدی رسیده بود که در دفتر آقای هاشمی، گزارشات و اطلاعات مربوط به پروژه‌های پالایشگاهی، راه‌آهن، سدسازی، پل‌سازی، صنایع دریایی و انرژی و... دریافت می‌شد.»

مهدی هاشمی حسن خمینی

حسن خمینی عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی و مهدی هاشمی رفسنجانی

 

مهدی هاشمی نیز در پاسخ به علت نگهداری اسناد طبقه‌بندی‌شده در دفتر رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد اظهار داشته یکسری مدارک، به عنوان وی از سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات برای اظهار نظر کارشناسی و یک سری مدارک به عنوان گزارش برای ایشان ارسال می‌شده است. مهدی هاشمی اما در جای دیگری موضوع را منتسب به پدرش نموده است و اظهار داشته که دفتر وی، دفتر پدرش بوده و اسناد متعلق به پدرش است. مهدی هاشمی همچنین علت انتشار نامه محرمانه وزارت اطلاعات در رابطه با استات اویل را نیز دستور پدرش جلوه داد. به علاوه اظهارات محمدرضا نوربخش و حمزه کرمی در خصوص نگهداری اسناد طبقه‌بندی‌شده و انتشار گزارش وزارت اطلاعات در مورد استات اویل، موید کامل مدعاست.

 

4- افشا و انتشار اطلاعات طبقه‌بندی‌شده

یکی از اسناد و مدارکی که در زمان بازرسی دفتر مهدی هاشمی در ساختمان هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی کشف شد، گزارش سری وزارت اطلاعات خطاب به سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور وقت بود که به دستور مهدی هاشمی در سایت جمهوریت افشا شد. بر اساس اظهارات محمدرضا نوربخش مورخ 17/5/89، نامه وزارت اطلاعات توسط آقای کرمی به او منتقل شد که حاوی نامه علی یونسی به سیدمحمد خاتمی در باب گزارش پرونده استات اویل بود و آقای کرمی اظهار داشت که مهدی هاشمی این نامه را با مجوز هاشمی منتشر می‌کند، چون نامه در دست او بود و هزینه مادی و معنوی سایت را او می‌دهد که با توجه به صحبت‌های احمدی‌نژاد در مورد این پرونده، باید چاپ شود که اپراتور سایت آقای مهرابی آن را روی سایت گذاشته است.

 

محمدرضا کرمی نیز در این خصوص چنین بیان داشته است: «...در مورد چاپ نامه وزارت اطلاعات آقای مهدی هاشمی گفت من مسئولیت آن را می‌پذیرم و تنها به سردبیر بدهید و بگویید که من مسئولیت آن را می‌پذیرم. من هم به نوربخش دادم و نوربخش گفت هرچند دل خوشی از مهدی ندارم ولی آن را چاپ می‌کنم.»

 

اظهارات 4/5/88 مسعود مرادی باستانی نیز به افشای نامه وزارت اطلاعات اشاره دارد: «...مسأله دیگر سلسله‌گزارش وزارت اطلاعات در مورد نقش مهدی هاشمی در پرونده استات اویل بود که بنده از آقای نوربخش شنیدم. به سفارش مهدی هاشمی متن این گزارش (یک روز قبل از انتخابات) روی... سایت جمهوریت قرار بگیرد که آقای کرمی ظاهرا از مهدی هاشمی گرفته بود و با هماهنگی وی و آقای نوربخش ارسال شده بود.»

 

5- امحا و اختفای اسناد ارتکاب جرم پس از انتخابات سال 1388

مهدی هاشمی پس از برگزاری انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری دستور انهدام اسناد و مدارکی را داد که بخشی از آنها در راستای جرائم اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام به کار گرفته شده است. وی بخشی از این مدارک را شخصا در پشت بام دانشگاه آزاد به آتش کشید. براتعلی سرلک در این خصوص چنین می‌گوید: «سی‌دی انتخاباتی آمار صندوق‌های انتخاباتی کشور و هارد کامپیوترها و کلیه مدارک موجود در دفتر در خصوص انتخابات، مهدی هاشمی در روز انتخابات اعلام نموده که به دفتر مراجعه و کلیه مدارک در خصوص انتخابات جمع‌آوری و توسط اینجانب و کارمندان دفتر آقای امانی و ابوالفتحی با ماشین شخصی به جاده تلو حمل و در آنجا آتش زدیم و به تعداد 4، 5 عدد کیسه زباله بزرگ سی‌دی و کاغذ آتش زدیم... کلیه زونکن‌ها در دفترش [مهدی هاشمی]... شبانه خارج گردید و هاردهای کامپیوتر خودش و دوربین اتاق‌ها به بیرون حمل گردید. هارد کامپیوتر اینجانب که در طبقه پنجم بود توسط خودم نگهداری می‌شد در داخل ساختمان. بعد از متواری شدن مهدی این اسناد خارج گردید... آمار و آدرس تمام صندوق‌های کشور و تعداد رای‌دهندگان که به صورت اکسل کامپیوتر بود و تعداد افراد شرکت‌کننده در هر از منطقه کشور به صورت تفکیک بود و به صورت نقشه بزرگ، آمار درصد مشارکت رای‌دهندگان در انتخابات سال 1384 را نشان می‌داد.» براتعلی سرلک تاریخ انهدام اسناد به دستور مهدی هاشمی را روز 22 خرداد 88 اعلام نموده است.

 

گزارش مورخ 8/8/1389 یکی از نهادهای اطلاعاتی کشور حاکی از آن است که براساس اظهارات براتعلی سرلک، کلیه مدارک در خصوص کمیته صیانت از آرا، به دستور مهدی هاشمی معدوم گردید و پس از دستگیری محمدرضا رجبی و حمزه کرمی، تعدادی از اسناد نیز در پشت بام ساختمان هیأت امنای دانشگاه آزاد توسط شخص مهدی هاشمی سوزانده شد. در پی اظهارات براتعلی سرلک در تاریخ 9/4/1389، با حضور نماینده دادستان در ساختمان هیأت امنای دانشگاه آزاد اسناد مخفی‌شده توسط براتعلی سرلک از سقف کاذب سرویس بهداشتی و قسمت تقویت برق ساختمان هیأت امنا در طبقه پنجم کشف و صورتجلسه شد. این اسناد توسط مهدی هاشمی در اختیار سرلک قرار گرفته تا آنها را معدوم نماید، لیکن سرلک به‌جای امحا، آنها را در ساختمان هیأت امنا مخفی نموده بود. بر اساس گزارش مورخ 8/8/89 یکی از دستگاه‌های امنیتی برخی اسناد و مدارک مکشوفه عبارت است از:

 

«1- مصاحبه‌های رئیس جمهور در دولت نهم و دهم، 2- مصاحبه‌ها و فیلم‌های تخریبی مشتمل بر مصاحبه اپوزسیون ضدانقلاب، منافقین و... و فیلم‌های تخریبی علیه دکتر احمدی‌نژاد (شامل سی‌دی 90سیاسی، هاله نور و...)، 3- فیلم‌های بسیار مستهجن و مبتذل پورنو، 4- تعدادی سی‌دی تخریبی دکتر احمدی‌نژاد (سی‌دی 90سیاسی و...)، 5- اطلاعات محرمانه صندوق ذخیره ارزی، 6- بولتن نگاهی به ناکامی‌های سیاست خارجی دولت نهم، 7- بولتن بررسی آثار سیاست‌های اقتصادی دولت، 8- تجهیزات ارسال پیامک‌های گروهی، 9- سی‌دی حاوی استراتژی تبلیغات انتخاباتی مهدی هاشمی در ریاست جمهوری دهم (پروژه فشار بر صدا و سیما، سیاه‌نمایی عملکرد ریاست جمهوری دوره نهم و...)»

 

از دیگر اقدامات مهدی هاشمی در این خصوص جعل سربرگ دانشگاه آزاد و مجمع تشخیص مصلحت نظام و نامه‌نگاری و مکاتبه با استفاده از آنها بود. طبق گزارش مورخ 8/8/89 یک نهاد امنیتی براتعلی سرلک در این خصوص اظهار داشت: «بنا به دستور مهدی هاشمی با این عنوان مجهول «مدیرکل تشریفات مجمع تشخیص مصلحت نظام» با سفارتخانه جهت دریافت ویزا برای مهدی و هر کسی که او معرفی می‌کرد، اقدام می‌کردم. از جمله این سفارتخانه‌ها عربستان، لیبی، قبرس، مغرب و... بود. مهدی هاشمی سربرگ‌های مجمع را تهیه می‌کرد و در اختیار من می‌گذاشت و من با آن عنوان مکاتبه می‌کردم... همچنین در سال 1385 با سربرگ دفتر هیأت امنا هم با سفارتخانه‌ها جهت دریافت ویزا مکاتبه می‌کردم.»

 

سرلک در تاریخ 13/4/89 در این خصوص اظهار داشت: «...ظاهرا مهدی هاشمی با آقای افشار که سمت مدیرکل تشریفات مجمع را برعهده داشت، جهت صدور نامه‌ها و استفاده از عنوان وی هماهنگی نموده بود. به نظرم تعداد مکاتبات بیشتر از 7 یا 8 مورد نبود که بعد از آن در سال 1385 مکاتبه با سفارتخانه‌ها با سربرگ دفتر هیأت امنای دانشگاه آزاد انجام می‌شد.» هم‌اکنون تصویر برخی از این اسناد و مکاتبات با سربرگ جعلی موجود است.

 

ادامه دارد...

منبع: نشریه رمز عبور

کلمات کلیدی

  • پویان 0 0

    منتظر یک حکم خیلی سنگین از سوی قوه قضائیه مستقــــــــــل!!!!! ایران برای این آقازاده باشید
    در حد فلفل تو دهان!!!
    وای وای..

  • 0 0

    فلفل تو دهان عالی بود. باید خیلی تند باشه وا! نه از این فلفل معمولی ها:)))

ارسال نظر

تریبون