تاریخ خبر: کد خبر: 3776

دادگاه مهدی هاشمی مثل کرباسچی علنی و رسانه ای باشد

استاد دانشگاه امام صادق(ع) گفت: در صورتی که دادگاه مهدی هاشمی به صورت علنی برگزار شود، مردم از نزدیک محاکمه قضایی یک مفسد اقتصادی خاص را دنبال می‌کنند و از سوی دیگر این رفتار موجب کاهش فساد اقتصادی در کشور می‌شود.

دادگاه مهدی هاشمی مثل کرباسچی علنی و رسانه ای باشد

به گزارش قاصدنیوز، حجت الله عبدالملکی در گفتگو با «خبرگزاری دانشجو» در مشهد، با اشاره به این موضوع که پروندهای شبهه ناک را باید در دادگاهی علنی برگزار کرد، گفت: من بر اساس دیدگاه اقتصادی خود می‌گویم باید این گونه دادگاه‌هایی که بحث فساد اقتصادی بزرگ را دنبال می‌کنند، علنی و در برابر چشم مردم برگزار شود.

 

وی افزود: اگر دادگاه‌های فسادهای اقتصادی در سطح کلان در کشور علنی شوند فسادهای اقتصادی صورت گرفته از سوی برخی افراد دارای نفوذ نیز با کاهش روبه رو می‌شود.

 

دادگاه علنی کرباسچی فساد اخلاقی کشور را کاهش داد

 عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) به دادگاه کرباسچی اشاره داشت و تصریح کرد: در زمانی که دادگاه کرباسچی به صورت علنی از رسانه ملی کشور در حال پخش شدن بود و مردم به دقت هر جلسه دادگاه را دنبال می‌کردند تا مدتی هیچ گونه فساد اقتصادی در آن ابعاد و کوچکتر از آن در کشور مشاهده نشد.

 

عبدالملکی این رفتار را از سوی قوه قضائیه نشان صراحت داشتن این قوه دانست و متذکر شد: اگر این اتفاق رخ دهد مردم به این باور رسیده که دستگاه قضاء در مسیر عدالت خواهی خود با هیچ کس تسامح نمی‌کند و از طرفی علنی شدن دادگاه‌های این چنینی سرمایه اجتماعی بسیار مفیدی برای دستگاه قضاء ایجاد خواهد کرد.

 

وی بیان داشت: با علنی برگزار شدن دادگاه مهدی هاشمی مردم متوجه می‌شوند که جدیت دادگاه و دستگاه قضاء تنها برای آفتابه دزدها نیست و هر کس در هر جایگاهی که باشد در امر قضاوت و برگزاری عدالت در جایگاه یکسانی قرار دارد.

 

علنی برگزار شدن دادگاه هاشمی آبروی وی را نخواهد برد

 

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به برخی انتقادها در برگزاری دادگاه علنی مبنی بر از میان رفتن آبروی فرد مجرم افزود: این اتفاق موجب رفتن آبروی فردی نخواهد شد؛ زیرا از طرفی اگر این فرد مجرم نباشد در مقابل چشم ملت بر بی گناهی وی اعتراف و او تبرئه، آزاد و آبرویش بر جا می‌ماند.

 

عبدالملکی ادامه داد: از طرف دیگر مردم ما به خوبی حقایق را درک می‌کنند، در هر صورت مردم با برگزاری علنی دادگاه هاشمی حقیقت را درک و خود در مقام افکار عمومی قضاوت خواهند کرد.

 

وی پوشاندن این دادگاه را برای دستگاه قضاء مفید فایده ندانست و متذکر شد: هنگامی که دستگاه قضاء این موضوع را می‌پوشاند در حقیقت فضا را برای سوء استفاده برخی افراد که تلاش دارند از این فضا سوء استفاده کرده و به سود خود جولان دهند، باز می‌کند.

 

بر اساس بیانات رهبری ملاحظه کاری نباید صورت بگیرد

 

این استاد دانشگاه در بخش دوم سخنان خود به بیانات رهبر معظم انقلاب اشاره داشت و افزود: حضرت آقا در چند سال پیش فرمان مبارزه با مفاسد اقتصادی را صادر و به نقل مضمون فرمودند«در این مبارزه هیچ نوع ملاحظه کاری صورت نگیرد».

 

عبدالملکی ادامه داد: رهبر انقلاب این نکته را نیز متذکر شدند؛ که در مسیر این مبارزه احتمال وجود نعره‌ها و فریادهایی از سوی برخی وجود دارد که قوه قضا نباید از این نعره‌ها بترسد.

 

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) خطاب به قوه قضائیه بیان داشت: با وجود تاکید رهبر انقلاب احساس می‌شود قوه قضائیه از این فریادها و نعره‌ها کمی ترس دارد، در حالی که باید به عنوان مجری عدالت از سوی ولی فقیه که نائب امام زمان(عج) هستند؛ مقابله جدی با مفاسد اقتصادی را دنبال کند.

 

محاکمه مفسدان داخلی نظام موجب تصفیه نظام می‌شود

 

وی محاکمه مفسدان اقتصادی را موجب تصفیه نظام دانست و خطاب به قوه قضائیه گفت: در صورتی که شخصی در داخل نظام محاکمه شود در حقیقت نظام تصفیه و صاف می‌شود، که این به معنای به خطر انداختن نظام نبوده و نیست.

 

این استاد دانشگاه در ادامه جامعه نخبگانی را در ارزیابی عملکرد قوه قضائیه در دادگاه مهدی هاشمی بیدار دانست و گفت: نخبگان جامعه در حقیقت خود حقوقدان هستند و به خوبی می‌توانند درک کنند که رای صادره از سوی دستگاه قضاء تا چه اندازه دارای عدالت است.

 

عبدالملکی در پایان یادآور شد: قوه قضائیه در بررسی این پروند که به نظر من بر اساس حجم کاری آن به خوبی در حال طی شدن است و طولانی نشده، به نحوی رفتار کند که جامعه نخبگانی حس نکنند در رای صادره تسامحی صورت گرفته و از طرفی از نعره‌ها نترسیده و در رای خود ثابت قدم باشند.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون