تاریخ خبر: کد خبر: 3618

نقطه مشترک جریانات کوی دانشگاه و فتنه ۸۸ "هجمه به ولایت فقیه" بود

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه "جریانات کوی دانشگاه و فتنه ۸۸ آبشخور مشترکی داشتند" می‌گوید: نقطه مشترک اتفاقات در جریانات کوی دانشگاه و فتنه ۸۸ "هجمه به ولایت فقیه" بود.

انتخابات ریاست جمهوری سال 88 و مشارکت 85 درصدی مردم در آن بار دیگر طعم شیرین مردمسالاری دینی را به مردم چشاند و از سوی دیگر الگوی نوینی از میزان و سطح مشارکت سیاسی را به دنیا عرضه کرد اما در این میان حوادث شکل گرفت که بعد از انتخابات، این شیرینی را به کام مردم بصیر تلخ کرد.

 

در این میان هوشیاری مقام معظم رهبری و حضور ملت با بصیرت ایران در صحنه منجر به خلق حماسه‌ای با عنوان 9 دی شد که در تاریخ و تقویم این کشور ماندگار خواهد شد؛ حماسه‌ای که توانست کام تلخ ملت را بار دیگر شیرین کند و در کنار الگوی مردمسالاری دینی، الگوی بصیرت و انسجام امت و امامت نیز به دنیا عرضه شد.

 

در آستانه قیام مردمی 9 دی، به سراغ آیت‌الله حسن عالمی، عضو مجلس خبرگان رهبری رفتیم و مسائل و اتفاقات این سال را با ایشان مجددا مرور کردیم. ماحصل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

 

تسنیم: ضمن سلام و تشکر از حضرتعالی، در سال 78 جریانات و اتفاقاتی در کشور و به‌ویژه در دانشگاه تهران شکل گرفت، 10 سال بعد از آن نیز اتفاقاتی مشابه رخ داد. بسیاری از تحلیلگران سیاسی میان این دو واقعه تشابهاتی را جستجو می‌کنند. تحلیل حضرتعالی در این زمینه چیست؟

آیت‌الله حسن عالمی: بسم الله الرحمن الرحیم. جریانات سال 78 در دانشگاه و در خوابگاه دانشجویی اتفاق افتاد و کسانی آن را در یک جریانی قرار دادند که به نفع مخالفان و به نفع دشمنان جمهوری اسلامی ایران شد. دشمنان جمهوری اسلامی از آن استفاده و سوء تبلیغات کردند؛ تصورم این است که همان جریان، فرصت دیگری را در سال 88 پیدا کرد با یک گستردگی بیشتر و با یک عمق بیشتر جریانی را راه اندازی کردند.

 

شاید در سال 88 امیدوار بودند که تمام کارهایی که در سال 78 انجام داده بودند و به تعبیر معروف خودشان، نهال کاری کرده بودند در 88 میوه‌اش را برداشت کرده و آن میوه‌ای که دنبال می‌کردند، ضربه اساسی و عمیق بر پیکر ارزش‌های انقلاب و به ویژه نهاد اصلی انقلاب و نظام یعنی ولایت فقیه بود که البته موفق نشدند. رسانه‌های گروهی در سال 78 هم همین طور عمل کردند؛ در آن سال رسانه‌های گروهی دشمن همه مسئولیت این جریان را می‌خواستند به پای جریان شجره طیبه ولایت فقیه سوق دهند و نقطه مشترک اتفاقات در جریانات کوی دانشگاه و فتنه 88 "حمله به ولایت فقیه" بود.

 

دشمنان در فتنه 88 دستشان به جایی رسید و عده‌ای را به دنبال خود کشاندند، اصل حمله را به این عناصر قرار دادند. واقعیت قضیه این است که فتنه 88 یک جریان رشد یافته سال 78 بود و همان جریان بود و بعضا افرادشان مشترک بود. فتنه 88 با جریانات کوی دانشگاه سنخیت داشته و افراد و اشخاص هم تعدادی مشترک بودند، اما نه همه و بالاخره سوءنیتی هم که داشتند علیه انقلاب تقریبا همسنخ بود.

 

در این میان حضور گسترده مردم در 9 دی سیلی اساسی و محکمی به این جریان زد. این جریان در واقع با آن حضور مردم از صحنه سیاسی خارج شد.

 

تسنیم: تحلیل حضرتعالی از مسئله ریزش‌ها و رویش‌ها در انقلاب اسلامی چیست؛ مسئله‌ای که مقام معظم رهبری نیز بارها به آن اشاراتی داشته‌اند؟

آیت‌الله حسن عالمی: ریزش و رویش‌ها تقریبا از سال‌های اولیه انقلاب شروع شد، ریزش‌ها درباره افراد و جریان‌هایی بود که فکر می‌کردند می‌تواند انقلاب را به سمتی ببرند که محور و فکر و ایدئولوژی آن‌ها مسلط شود و در انقلاب جایگاهی برای خود باز کنند اما نتوانستند و ریزش شکل گرفت. گفتند چه شد که نتوانستیم و دیدند عمده دلیل و مانع "وجود ولی‌فقیه" است.

 

"وجود ولی‌فقیه" در قالب حضرت امام(ره) در دوران زعامتشان و بعد از ایشان رهبر معظم انقلاب به تعبیر صحیح‌تر ناخدای کشتی انقلاب سبب شد که نتوانستند در موج‌های گوناگون اجتماعی این کشتی را منحرف کنند. اصل این بود که ناخدا می‌دانست باید کشتی را به کدام سمت ببرد.

 

تسنیم: به‌نظر حضرتعالی اگر امام (ره) در قید حیات بودند چه برخوردی با فتنه‌گران می‌داشتند؟

آیت‌الله حسن عالمی: اصطلاحی داریم در طلبگی با عنوان «طابق النعل بالنعل» آنچه را رهبر معظم انقلاب انجام داد اگر امام(ره) بود هم همین کار را می‌کرد. در دوره زندگی امام(ره) در این باره نمونه داریم. امام راحل در برخورد با جریان نفاق و در برخورد با جریان‌های التقاطی، چگونه برخورد کردند؟ در دهه اول انقلاب، امام(ره) با این جریان‌ها چگونه برخورد کرد؟ تحلیل کنید، می‌بینید برخورد مقام معظم رهبری در سال 78 و 88 الگو گرفته از شیوه برخورد امام امت است.

 

تسنیم: این روزها مباحثی درباره رفع حصر سران فتنه شنیده می‌شود. تحلیل و رویکرد حضرتعالی در باره این مسائل چیست؟

آیت‌الله حسن عالمی: تصور می‌کنم که این‌ها بیشتر تبلیغات و دامن‌زدن از ناحیه طرفداران و دوستداران جریان فتنه است. جریان فتنه 88 سنگینی و زیانش برای انقلاب اسلامی و نظام کم نبود که به این راحتی بشود از آن صرف‌نظر کرد. کسانی که در آن‌جا مسائلی را میدان‌داری کردند، اظهار ندامت نمی‌کنند و استغفار هم نمی‌کنند با این وصف چگونه می‌شود قبول کرد که رفع حصر شوند؟

 

تسنیم: از نظر حضرتعالی چرا غرب در مسئله فتنه 88 ورود جدی پیدا کرد؟

آیت‌الله حسن عالمی: آن‌ها سود و نفع خود را در این موضوع می‌دیدند، آن‌ها انقلاب اسلامی، قدرت ملی و ایستادگی این کشور را برای تثبیت منافع ملی و هویت فرهنگی و دینی را دوست ندارند و می‌خواهند مثل سایر ملت‌ها هر چه دیکته شد، عمل کنند. طبیعی است به دنبال روزنه‌ای برای ورود باشند چه سیاسی چه فرهنگی و چه اقتصادی.

 

تسنیم: به عنوان سوال آخر، از نگاه حضرتعالی، مهمترین پیام حماسه عظیم مردمی 9 دی چه بود؟

آیت‌الله حسن عالمی: پیام اصلی این بود که دشمنان باید سر جای خود بنشینند زیرا مردم به امام، رهبری و اهل بیت و ارزش‌های نظام و انقلاب علاقه‌مند هستند، برخی این پیام را خوب گرفتند و برخی هنوز متاسفانه دریافت نکرده‌اند.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون