تاریخ خبر: کد خبر: 2382

گسترش اینترنت در روستاها فساد را در پی دارد / از وزیر ارشاد خواستیم به 8فیلم مجوز اکران ندهد

در نامه ای از 8 فیلم که با محورها و دلایل مختلفی نام برده شده بود، خواستیم تا از اکران سراسری آن جلوگیری شود. قصه‌ها، عصبانی نیستم، آشغال‌ها از جمله این فیلم‌ها هستند.

گسترش اینترنت در روستاها فساد را در پی دارد / از وزیر ارشاد خواستیم به 8فیلم مجوز اکران ندهد

به گزارش قاصدنیوز، حجت الاسلام احمد سالک در گفت‌وگو با تسنیم در مشهد مقدس در رابطه با رد و یا قبول شایعه منع اعطای مجوز به فیلم‌ها توسط خانه سینما و سازمان سینمایی، اظهار کرد: خانه سینما اساسنامه‌ای را تنظیم کرده بود که کمیسیون فرهنگی با مامور کردن دو نفر برای رسیدگی به آن به این مسئله ورود پیدا کرد و اساسنامه را اصلاح کرد که خوشبختانه با ورود به این مسئله اختلافات و دعواها مقدار کمی برطرف شد.

 

وی افزود: بنده به عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشتم و در آن نامه از 8 فیلم که با محورها و دلایل مختلفی نام برده شده بود، از ایشان خواستیم تا این 8 فیلم در کشور اکران نشود و از اکران سراسری آن نیز جلوگیری شود، قصه‌ها، عصبانی نیستم، آشغال‌ها از جمله این فیلم‌ها هستند.

 

سالک با اشاره به اینکه برخی از آقایان بر اکران این فیلم‌ها پافشاری بسیار انجام دادند، تصریح کرد: زمانی که ما با این افراد و تاکید آنها بر اکران این فیلم‌ها روبرو شدیم مسئله به کمیسیون اصل 90 مطرح شد و کمیسیون نیز موضع گیری ما را در مرحله اول تائید کرد و سپس اعلام کرد که این فیلم‌ها نباید اکران شود.

 

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد: باخبر شدیم که کارگردان‌ها حرکتی را به تحریک برخی از افراد انجام داده‌اند و آن این است که آنها می‌گویند مجلس چه کاره است که در این راه قدم می گذارد چرا که این مسئله یک بحث تخصصی است و مجلس حق ندارد در این موضوعات ورود پیدا کند.

 

وی افزود: در پاسخ به این دسته از افراد باید گفت که، مجلس شورای اسلامی به فرموده امام خمینی (ره) در راس امور است و همچنین بر طبق قانون اساسی و آیین نامه داخلی مجلس اظهار نظر مجلس قابل توجه سراسری است، علاوه بر این مسائل کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نمی‌تواند شاهد گسترش ضد ارزش‌ها به سبک دشمن در جامعه باشد، ما تا هستیم نمی‌گذاریم این اتفاقات و جریانات صورت گیرد، به طور قطع باید ارزش‌ها همواره گسترش پیدا کند نه ضد ارزش‌ها در قالب فیلم، تئاتر و یا موضوعات مختلف بروز پیدا کند، ما محکم بر اعتقادات خود ایستاده ایم و بر اساس رسالت و شریعتی که داریم عمل می‌کنیم.

 

سالک بیان کرد: آقایان اگر صحبتی دارند با آقای ایوبی معاونت سینمایی می‌توانند مشکلات خود را در میان بگذارند تا مسائل آنها نیز در کمیسیون فرهنگی مجلس بررسی شود.

 

رئیس کمیسیون فرهنگی با اشاره به اینکه برخی از کارگردان‌ها یک فیلم را بر اساس تفکرات خود ساخته اند، تاکید کرد: آنها در مرحله اول فیلم نامه را داده‌اند و مجوز گرفته‌اند ولی در ساخت فیلم حاشیه رفته اند زمانی که نیز فیلم را بازبینی و بازسازی کردیم مشاهده می‌کنیم که این فیلم به مصلحت نظام نیست.عده ای در این میان ناراحت می‌شوند و می گویند پس چرا فیلم نامه راقبول کردید؟ باید دانست که وقتی این فیلم برای اجرا آماده می‌شود بازیگران دیالوگ‌هایی را فراتر از فیلم نامه بیان می کنند.

 

وی افزود: نکته بعدی در این است که فیلم نامه نویس و یا پیس نویس با تفکرات خود پیس می‌نویسد و او دیگر به این مسئله کاری ندارد که این فیلم نامه ارزشی است و یا ضد ارزشی، و لذا در این دسته از فیلم نامه‌ها به راحتی روابط نامشروع زن و مرد مطرح می‌شود و به طور قطع ما هم نمی‌توانیم با وجود معیارهای انقلابی این فیلمنامه را بپذیریم.

 

سالک در پاسخ به این سوال که آیا با به اجرا درآمدن این طرح وظایف ارشاد محدودتر می‌شود یا خیر، خاطرنشان کرد: وظایف ارشاد هیچگاه محدود نمی‌شوند، این حرف را نیز برای ممیزی کتاب نیز به زبان می آوردند، ممیزی همواره یک قانون است، بنابراین در موضوع فیلم نیز این مسئله قبل از اکران آنها بیشتر صدق می کند.

 

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: به بنده نقل کردند که در فیلم عصبانی نیستم 19 دقیقه آن را قیچی کرده‌ایم! حال حرف ما با این دسته از افراد این است که اگر یک فیلم را قیچی کنید دیگر از آن چیزی باقی نمی‌ماند، همچنین نویسنده این فیلم نیز خود فردی مسئله دار است، او دارد افکار خود را از ابتدا تا انتهای فیلم به جامعه القا می کند، حال این سوال برای برخی از افراد به وجود می آید که اگر قسمتی از یک فیلم قیچی شود مابقی آن چه سرنوشتی دارد؟

 

فیلترینگ فضای مجازی با تکیه بر قانون باید پیگیری و کنترل شود

وی در بخش دیگر از مصاحبه خود با خبرنگار تسنیم در رابطه با بحث فیلترینگ و سرنوشت آن پاسخ گفت و اظهار کرد: فیلترینگ برای خود یک ضابطه مشخص دارد، باید دانست که بخش فیلترینگ قضیه در این است که باید قانون رعایت می‌شد ولی نشد، حال که ارشاد کمر بسته است برای اینکه از کار سایت‌های بدون مجوز جلوگیری کند و در برابر افشای فساد و مباحث مختلف بایستد مطرح کرده است که باید این سایت‌ها مجوز بگیرند و برای آنها نیز زمان مشخصی را در نظر گرفت ولی هیچ سایتی برای دریافت مجوز به ارشاد مراجعه نکرد و به همین دلیل فیلترینگ این سایت‌ها در دستور کار ارشاد قرار گرفت.

 

سالک افزود: عده ای داد و فریاد برآوردند و این مسئله به همین دلیل به قوه قضاییه کشیده شد و قوه قضاییه نیز عنوان کرد که باید برطبق قانون عمل کرد و البته ما هم معتقدیم که باید بر طبق قانون عمل کرد و لذا این صحیح نیست که ما فضایی را تشکیل دهیم که از طریق آن حتی بر روی موبایل ها دانش آموزان دچار فساد شوند و به طور قطع این مسئله بایستی کنترل شود.

 

مخالف اینترنت پرسرعت نیستیم

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: ما مخالف اینترنت پرسرعت نیستیم عده‌ای از این مسئله سوء استفاده نکنند بلکه ما معتقدیم که این اینترنت در کجا و توسط چه کسی مورد استفاده قرار می گیرد که به طور قطع باید این مسئله را در نظر گفت، عده ای می گویند چرا اینترنت افراد محقق و دانشمند را نیز بسته اید؟ در پاسخ به این افراد باید عنوان کرد که این مسئله نیز راه حل خاص به خود را دارد.

 

وی افزود: وزارت ارتباطات ترتیبی به عمل آورده بود تا برای دستگاه‌های پژوهشی این مسئله فراهم شود تا آنها نیز از اینترنت پر سرعت استفاده کنند، خوشبختانه ما این کار را با مشارکت مخابرات در استان اصفهان انجام داده ایم.

 

سالک خاطر نشان کرد: بنابراین از حیث فنی قدرت تفکیک بین این مسائل هنوز وجود دارد اما این مسئله مهم است که آیا باید اینترنت را آزاد بگذاریم یا خیر؟!

 

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: عده‌ای عنوان کرده اند 4 هزار روستا برای اینترنت پر سرعت آماده شده اند و تا آخر سال نیز 15 هزار روستای دیگر به این تعداد اضافه می شود تا از این مسئله بهره ببرند، به طور قطع این مسئله گسترش فساد تا روستاها را در پی دارد، بنابراین باید فیلترینگ وجود داشته باشد چراکه امروز دنیا نیز از این کار استفاده می کند و کشورهایی که به ما ایراد می‌گیرند نیز خود گرفتار این قضیه هستند.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون