تاریخ خبر: کد خبر: 2305

پاسخ مستدل و تاریخی دکتر رجبی دوانی به نامه اخیر علی مطهری درباره سران فتنه/

«حصر عایشه» به دستور امیرالمومنین(ع) برای خاتمه دادن به فتنه جمل بود/ وقتی ماجرا با ابراز ندامت عایشه یه پایان رسید

«حصر عایشه» به دستور امیرالمومنین(ع) برای خاتمه دادن به فتنه جمل بود/ وقتی ماجرا با ابراز ندامت عایشه یه پایان رسید

به گزارس قاصدنیوز، علی مطهری که در ماه‌های اخیر با جدیت پیگیر رفع حصر عوامل فتنه 88 است و از حداکثر ظرفیت خود برای آزادی این دو فتنه­ گر استفاده می­ کند؛ رئیس جمهور را به خاطر ادامه حصر خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی، تهدید به سوال کرده است.

 

در بخشی از اظهارات علی مطهری آمده است: "حصر خانگی آقایان حجت الاسلام کروبی و مهندس میرحسین موسوی سه سال و هشت ماه است که برخلاف اصول متعدد قانون اساسی بدون حکم قضایی و این که آنها اجازه دفاع از خود داشته باشند ادامه دارد. ممکن است حکم اولیه شورای عالی امنیت ملی مبنی بر حصر خانگی این دو که در شرایط اضطراری صادر شده، برای مدت موقت – مثلا یک ماه – و تا زمان بازگشت شرایط عادی به جامعه، قابل پذیرش باشد اما ادامه آن بدون حکم قضایی قطعا وجاهت قانونی، شرعی و اخلاقی ندارد و خلاف فصل سوم قانون اساسی است. مثل آن است که کسی را بدون محاکمه به حبس ابد محکوم کنیم.

 

وی در بخش دیگری از نامه خود آورده است: "اصولا این یک سنت غلط در جمهوری اسلامی بوده است که منتقدان خوش سابقه در انقلاب را که احیاناً اتهامی متوجه آنها بوده است، به جای رسیدگی به اتهامشان در حصر قرار داده‌ایم بدون آنکه ضرورتی داشته باشد. گویی انتقاد و اعتراض را به معنی خروج از نظام تلقی کرده‌ایم، حال آنکه کسی می‌تواند انتقادهای اساسی به نظام داشته باشد و زندگی عادی‌اش را بکند، آنچنان که سیره امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام بود. آن پیشوای بزرگ مادام که خوارج دست به سلاح نبردند آنها را از حقوق اجتماعی‌شان محروم نکرد و خود می‌فرمود از من در خفا و آشکار انتقاد کنید."

 

در این راستا دکتر رجبی دوانی پاسخ تاریخی مستدلی به وی داده است. محمدحسین رجبی‌دوانی کارشناس ارشد مسائل تاریخ صدر اسلام و عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع) است. وی فرزندعلامه علی دوانی است. دکتر دوانی مدرک دکتری تاریخ و تمدن ملل اسلامی را از دانشگاه تهران گرفت که وی بیشتر به عنوان یک پژوهشگر تاریخ اسلام شناخته می‌شود. وی چندی پیش برای بررسی فتنه‌ها از صدر اسلام و برخورد امام معصومین در مواجهه با فتنه‌ها به و همچنین مشابهت‌های فتنه‌های صدر اسلام و دوره فعلی به تفصیل پاسخ های برخی شبهات مطرح شده در خصوص حصر را داد که گویا آقای علی مطهری نماینده مجلس شورای اسلامی آن را نادیده گرفته است.

 

در ادامه بخش هایی از پاسخ های تفصیلی این کارشناس ارشد مسائل تاریخ صدر اسلام را که مربوط به شبهات نامه علی مطهری به رئیس جمهور کشورمان می شود را ملاحظه می کنید:

 " ​در ارتباط با فتنه زمان امیرالمومنین علیه السلام، پیامبر اکرم (ص) پیشاپیش این موارد را برای حضرت پیش‌بینی کرده بود و تکلیف آن بزرگوار را هم روشن کرده بود. فرموده بود: «یاعلی (ع) تو بعد از من با سه گروه ناکثین، قاسطین و مارقین مواجه می‌شوی و چاره‌ای جز جنگ و سرکوبی آنها را نداری.

 

یعنی کسی که بیعت خود را می‌شکند یا در روی نظام حق می‌ایستد یا نظام حق را متهم به خروج از مسیر اسلام می‌کند و براندازی پیشه می‌کند، این‌ها مستحق مقابله و سرکوبی و نابودی هستند. این را پیغمبر (ص) می‌فرماید و این نام‌ها را هم وجود مقدس حضرتش بر مخالفان و دشمنان امیرالمومنین (ع) نهاد. بنابراین کسی که فتنه‌انگیزی می‌کند و این فتنه را تا مرحله براندازی می‌کشاند حکم او سرکوبی و قتل است، مگر رهبر جامعه اسلامی  مصلحتی ببیند و به خاطر آن مصلحت حکم الهی را بر او جاری نکند.»

 

فتنه گران سال 88 دقیقا مثل فتنه‌گران جمل، حکم آنها سرکوبی بود و قتل سران فتنه و هر کسی که در آن عرصه آمده و ایستاد تا وقتی که ایستادگی می‌کند باید سرکوب شود و از میان برود. کسی که امنیت جامعه را به هم زده، خرابی به بار می آورد، متعرض جان و مال و ناموس مردم و اموال عمومی می‌شود، این محارب است و در آن شکی نیست. براندازی نظام را پیشه کرده، حتی اگر سلاح هم در دست نگرفته باشد ولی وقتی تخریب می‌کند و شهر را ناامن می‌کند این محارب است و حکم محارب هم در قرآن مشخص است و سرانی که آنها را به عرصه آوردند و این جسارت و گستاخی را به آنها دادند که این اعمال را انجام دهند، به طریق اولی، به عنوان سران مفسد فی الارض تلقی می‌شوند.

 

اما همان طور که عرض کردم حضرت آقا با تأسی به سیره پاک امیرالمومنین(ع)، خویشتن‌داری کرد، زیرا این‌ها فضایی را ایجاد کرده بودند، همانطور که آن فتنه‌گران و پیمان‌شکنان عمل کرده بودند و امیرالمومنین (ع) را مقصر در قتل خلیفه سوم تلقی کرده بودند و به جامعه القا کردند و خلیفه سوم  به خاطر عملکرد غلطش که  چه جنگ روانی درست کردند، چنان مورد نفرت قرار گرفت که انقلاب به پا شد و مردم آن را از بین بردند.

 

پاسخ قدیمی فرزند علامه دوانی به شبهه تکراری علی مطهری درباره سران فتنه
 
ولی فتنه‌گران با عملیات روانی شدید چگونه عمل کردند که از خلیفه منفور یک خلیفه مظلوم ساختند و امیرالمومنین (ع) را که به یاری این خلیفه آمده بود تا او را از این سختی‌ها و شقاوتی که خود برای خود ایجاد کرده بود بیرون بیاورد ولی امیرالمومنین (ع) را مؤثر و مقصر در قتل او جلوه دادند، حال آنکه به استناد منابع مهم اهل تسنن که امروزه در اختیار ما هست، همین سران فتنه جمل، خود عاملان مهم براندازی قتل عثمان بودند. عایشه، طلحه، زبیر و عمرعاص، این‌ها کسانی هستند که در قتل عثمان مؤثر بودند و حالا به خون خواهان عثمان تبدیل می‌شوند و امیرالمومنین (ع) باید تاوان پس بدهد و *مردم را هم با سوء‌استفاده از جایگاه همسری پیغمبر، صحابی‌های بزرگ پیغمبر فریب دادند و عده‌ای احساس کردند که وظیفه دارند بیایند و با این‌ها بر ضد امیرالمومنین (ع) که نعوذ بالله مقصر است، همراه شوند و براندازی شود.
 
 
در این فتنه هم ما می‌بینیم که این‌ها به این شیوه عمل کردند. فضایی را ایجاد کردند و گروهی را فریب دادند. بنابراین کار این‌ها مقابله بود و درآن شکی نیست ولی امیرالمومنین (ع) که می‌دانست خیلی از مردم هنوز توجیه نشدند. اگر چه حق سران آن فتنه و بازمانده فتنه‌گران، مرگ بود و امیرالمومنین (ع) بعد از جنگ جمل دستور داد، فراری‌ها را تعقیب نکنید، زخمی‌ها را نکشید و کاری به آنها نداشته باشید، خود عایشه که از رئوس این جریان بود را با احترام، در حصر قرار داد که عایشه دیگر حق نداشته باشد به فتنه انگیزی‌های خود ادامه دهد.
 

حضرت 40 خانم اهل بصره را دستور داد که لباس مردانه بپوشند و صورت‌های خود را بپوشانند و او را از بصره به مدینه ببرند و حق ندارند از آن شهر بیرون بیاید و همانجا باید بمانند تا آخر خلافت امیرالمومنین (ع) ما دیگر تحرکی از عایشه برضد امیرالمومنین (ع) نمی‌بینیم.

 

در حقیقت امیرالمومنین (ع) او را در یک حصری قرار داد و از مجازات خود صرف‌نظر کرد. نه اینکه حق او مجازات نیست. داریم که وقتی امیرالمومنین (ع) او را سرزنش کرد که این چه فتنه‌ای بود؟ خلاف دستور پیغمبر بیرون آمدی و این وضع را پیش آوردی، تقاضای عفو کرد و امیرالمومنین (ع) هم به حرمت جایگاه همسری پیغمبر (ص) و هم اینکه  مصالح حکومت اینگونه ایجاب می‌کرد، او را مجازات نکرد و با احترام به مدینه برگرداند."



نتیجه گیری:

​اولا - علی مطهری به عمد داستان جمل را نادیده گرفته است.



​ثانیا -  ​علی مطهری گفته دست به سلاح بردن ملاک است درحالیکه بیعت شکنی و تلاش برای براندازی نظام اسلامی ملاک است و عایشه خودش دست به سلاح نبرده بود.



ثالثا - علی مطهری گفته اگر حصر هم لازم باشد باید کوتاه باشد درحالیکه عایشه مدت طولانی در حصر بود.

 

منبع: مشرق

کلمات کلیدی

  • ایرانی 2 5

    استاااااد !!!!!
    پیشنهاد میکنم در این رابطه سری به نهج البلاغه بزنید.
    حضرت بعد از واقعه جمل می فرمایند: ... (عایشه چنین و چنان کرد و ...) بهرحال احترام نخست او برقرار است و ....( خطبه ۱۵۶).
    در جریان هستید که انشاءالله. امام معصوم هستند. قول و فعل یکی است. نه مثل مسئولین حکومت ما که بعضا ۱۸۰ درجه تفاوت میکند.
    عجب!
    حضرت ۴۰ نفر را تا پایان خلافت خود مامور مراقبت از عایشه کرده اند!!!!!. از بیت المال این همه مقرری درنظر گرفته اند. آخه این چه حرفیه. این دقیقا شیوه معاویه است برادر من!
    اگر حضرت میخواستند از این کارها برای حفظ حکومت بکنند که ۲ نفر را مامور محافظت از خودشان میکردند که کسی در نماز ایشان را شهید نکند. چرا برای توجیه بعضی از کارهایمان امام معصوم را خراب میکنیم.

  • رهگذر 0 0

    این همه منبع از کتب تاریخی رو گفتم برای اینکه

    اولا مظلومیت و غربت آقا امام علی(علیه السلام) در آن زمان و ایضا مظلومیت حضرت آقا در دوره فعلی رو درک کنید!

    ثانیا همانطور که می بینید در تاریخ ثبت است که آقا امام علی(علیه السلام) پس از عذرخواهی عایشه و...

    از گناه او درگذشتند و به اصحاب جمل امان دادند و تنها آنها در جامعه مطرود سیاسی شدند.

    و دیگر فتنه گری نکردند.

    اما ببینید در دوره فعلی این سران فتنه کار را به کجا کشیدند!

    اینها از اصحاب جمل هم بدتر هستند!!

    حضرت امام خامنه ای دامت برکاته علی رغم نصایح خیرخواهانه ای که هم به صورت خصوصی و هم عمومی داشتند

    با همه اینها، سران فتنه در سال 88 نه تنها یه اعلام برائت هم نکردند(چه برسه به عذرخواهی!)

    بلکه به فتنه گری های خود ادامه دادند

    و نهایتا سال 89 به خاطر نقشه آشوبگری برای 25 بهمن ماه در حصر قرار گرفتند!

    فقط نگاه کنید گذشت حضرت آقا چقدر بوده

    همه کسانی که در اردوکشی های خیابانی شرکت میکردند مورد عفو عمومی قرار گرفتند

    و تنها چند نفری به مجازات رسیدند.

    ثالثا نقش شما و امثال شما که با بعضی رفتارهای از روی جهالت بعضا مغرضانه، نقش بلندگوی دشمن رو بازی میکنند!

    یقین بدونید روز قیامت به خاطر تک تک حروفی که گفتیم و مینویسیم باید جواب بدیم و حسابی هست!

    ازین ها که بگذریم

    یا شما مسلمان هستید یا غیر مسلمان

    اگر مسلمانید یا مؤمنید یا از دسته «قالت الاعراب آمنا...» هستید

    اگر مؤمنید طبعا تابع ولایت فقیه خواهید بود

    کسی که تابع ولایت فقیه هست

    دیگه اما و اگر و چرا و چون نمیکنه!

    تسلیم محض هست

    «سلموا تسلیما»ست. تبعیت از حکم حکومتی ولی فقیه

    بر تمام مراجع تقلید واجب است!

    چه برسه به مقلدینشان. یقین بدونید حرف زدن از روی نا آگاهی و خدایی نکرده مغرضانه برای انسان وبال خواهد شد

    و نتیجش رو در همین دنیا توی زندگیش می بینه.

    اعاذنا الله من شرور انفسنا و من سبئات اعمالنا

    امام خامنه ای(حفظه الله تعالی):

    "من خواهش میکنم اگر چنانچه مسائل سال ۸۸ را مطرح میکنید، مسئله‌ی اصلی و عمده را در این قضایا مورد نظر و در مدّ نگاهتان قرار دهید؛ آن مسئله‌ی اصلی این است که یک جماعتی در مقابل جریان قانونی کشور، به شکل غیر قانونی و به شکل غیر نجیبانه ایستادگی کردند و به کشور لطمه و ضربه وارد کردند؛ این را چرا فراموش میکنید؟

    اما در این قضایا، مسئله‌ی اصلی گم نشود. خب، در انتخابات سال ۸۸، آن کسانی که فکر میکردند در انتخابات تقلب شده، چرا برای مواجهه‌ی با تقلب، اردوکشی خیابانی کردند؟ چرا این را جواب نمیدهند؟ صد بار ما سؤال کردیم؛ نه در مجامع عمومی، نخیر، به شکلی که قابل جواب دادن بوده؛ اما جواب ندارند. خب، چرا عذرخواهی نمیکنند؟ در جلسات خصوصی میگویند ما اعتراف میکنیم که تقلب اتفاق نیفتاده بود. خب، اگر تقلب اتفاق نیفتاده بود، چرا کشور را دچار این ضایعات کردید؟ چرا برای کشور هزینه درست کردید؟ اگر خدای متعال به این ملت کمک نمیکرد، گروه‌های مردم به جان هم می‌افتادند، میدانید چه اتفاقی می‌افتاد؟ می‌بینید امروز در کشورهای منطقه، آنجاهائی که گروه‌های مردم مقابل هم قرار میگیرند، چه اتفاقی دارد می‌افتد؟ کشور را لب یک چنین پرتگاهی بردند؛ خداوند نگذاشت، ملت هم بصیرت به‌خرج دادند. در قضایای سال ۸۸، این مسئله‌ی اصلی است."
    1392/05/06

ارسال نظر

تریبون