تاریخ خبر: کد خبر: 9088

با مرحوم آیت الله سید مهدی عبادی بیشتر آشنا شوید

مرحوم آیت الله سید مهدی عبادی

(1315 بیرجند-1384 مشهد)

  • در شهر خوسف از توابع بیرجند متولد شد. تحصیلات اولیه حوزه خود را در مدرسه ای که پدرش در خوسف تاسیس کرده بود شروع کرد و برای ادامه تحصیل عازم بیرجند گردید و مدت 4سال در حوزه علمیه آن شهر به فراگیری علوم دینی پرداخت. سپس به حوزه علمیه مشهد آمد و از محضر اساتیدی همچون، شیخ هاشم قزوینی، وحید خراسانی، مدرس یزدی، میلانی و میرزا جواد آقا تهرانی در یک دهه استفاده کرد.
  • برای تحصیلات تکمیلی با نظر آیت الله وحید عازم عراق شد و حوزه علمیه نجف از محضر آیات عظام: امام خمینی، خویی، وحیدخراسانی و دیگر اساتید برجسته آن حوزه استفاده برد. سپس عازم قم گردید و بیش از یک دهه نیز در حوزه علمیه این شهر به تحصیل خود ادامه داد. حدود 33 سال ضمن فراگیری سطوح مختلف علوم حوزوی به تدریس نیز اشتغال داشت.
  • در اوایل انقلاب به منظور ساماندهی روحانیت و حضور در میان مردم و هدایت جریانهای انقلاب اسلامی راهی شهرستان بیرجند شد. در روزهای بحرانی، در مسجد گوهرشاد زمانی که سخنرانی از سوی رِژیم ممنوع شده بود به دستور آیت الله خامنه ای با ایراد سخنرانی فضای خفقان را در هم شکست و راه را برای دیگر سخنرانان گشود. از دیگر فعالیتهای وی سخنرانی در مسجد آیت الله ملکی واقع در شمیرانات تهران علیه رژیم پهلوی و ساماندهی مبارزات منطقه، سخنرانی های پرشور در خارج کشور و به خصوص کویت علیه رژیم شاهنشاهی و دیدار با امام خمینی در قم به عنوان نماینده حوزه علمیه خراسان و همچنین مشارکت در بیداری مردم قم بوده است.
  • با پیروزی انقلاب از سوی امام خمینی به عنوان نماینده وی در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان منصوب گردید و 14 سال مشغول خدمات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در این منطقه بود. در خلال این سال ها علاوه بر بنیانگذاری مجتمع فرهنگی برای اقامه نماز جمعه و سکونت مدرسان و طلاب حوزه، مصلای المهدی را تسیس نمود. همچنین بیمارستان رسول اکرم(ص) را در منطقه فقیر نشین زاهدان برای کمک به محرومین بنا کرد. تاسیس حوزه علمیه امام صادق(ع) و توسعه مسجد جامع این شهر را از دیگر اقدام های وی می توان برشمرد. در دفاع مقدس خود بارها لباس نظامی پوشید و در میان رزمندگان به سخنرانی پرداخت. همچنین دو فرزندش محسن و محمدعلی و برادرزاده و برخی از بستگانش در جبهه های نبرد به شهادت رسیدند.
  • در سال 1372 به دستور رهبر معظم انقلاب به عنوان امام جمعه مشهد مقدس راهی این شهر شد و دگرگونی‌هایی در کیفیت برگزاری نمازجمعه ایجاد کرد. زمانی که زاهدان به مشهد منتقل گردید، حدود هزار نفر از مردم سیستان او را به مشهد بدرقه نمودند. علاوه بر عهده داری وظایف امام جمعه، 3دوره از سوی مردم خراسان به عنوان نماینده مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد.
  • در دهه فجر سال 84 برای انجام چندین سخنرانی در شهرستان های جنوب خراسان حضور یافت و در هنگام بازگشت از شهرستان قائن بر اثر سانحه تصادف مجروح و روانه بیمارستان تربت حیدریه گردید و سپس از بیمارستان به منزل منتقل شد. او پس از عمری تلاش و مجاهدت بر اثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت. رحلت وی بازتاب گسترده ای داشت چنانکه سه روز عزای عمومی در استان‌های خراسان اعلام گردید و دروس حوزه علمیه مشهد تعطیل شد. آیت الله سیدعزالدین زنجانی بر پیکرش نماز خواند و در بهشت رضا(ع) در جوار میرزا جواد آقا تهرانی به خاک سپرده شد.
  • رهبر معظم انقلاب در پیام خود در 8اسفند 93 به مناسبت درگذشت وی آورده است: در گذشت تاسف‌بار روحانی عالیقدر و مجاهد جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید مهدی عبادی (ره) را به عموم مردم عزیز و وفادار مشهد مقدس و حوزه علمیه و علمای اعلام و به ویژه به خاندان گرامی و معزز و همسر مکرم و اخوان و فرزندان و نیز به ارادتمندان ایشان صمیمانه تسلیت عرض می‌کنم. این عالم خدمتگزار که شهادت دو جوان برومندش در جبهه‌های دفاع مقدس را صبورانه و شکرگزارانه تحمل می‌کرد، خود از دیرباز در شمار مبارزان راه اسلام و خدمتگزاران به ملت بود و سالهای متمادی پرچم ارشاد و هدایت مردم و جوانان را در سنگر امامت جمعه در مشهد و زاهدان بر دوش داشتند خدمات با ارزش این روحانی پرتلاش فراموش نشدنی است."

 

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون