تاریخ خبر: کد خبر: 9029

در اولین نشست خبری شهردار منتخب مشهد عنوان شد

رقم بدهی‌های شهرداری بالا نیست/ ارتباط مدیریت شهری با امام جمعه مشهد بسیار صمیمی خواهد بود/ فقط به خاطر امام‌رضا‌علیه‌السلام شهردار مشهد شدم/ با شورا تعامل دارم اما تصمیم گیر بنده هستم

قاسم تقی‌زاده خامسی شهردار جدید مشهد اولین نشست خبری خود را در دبیرستان حکیم نظامی واقع در میدان شهدا برگزار کرد.

رقم بدهی‌های شهرداری بالا نیست/ ارتباط مدیریت شهری با امام جمعه مشهد بسیار صمیمی خواهد بود/ فقط به خاطر امام‌رضا‌علیه‌السلام شهردار مشهد شدم/ با شورا تعامل دارم اما تصمیم گیر بنده هستم

به گزارش «قاصدنیوز»، قاسم تقی‌زاده خامسی شهردار منتخب مشهد اولین نشست خبری خود را در دبیرستان حکیم نظامی واقع در میدان شهدا برگزار کرد. اهم اظهارات او در ادامه می‌آید:


*اهل تعطیل کردن پروانه‌های صادرشده نیستم. به تمام پروانه‌های صادر شده احترام می‌گذارم و اهل تعطیل کردن نیستم و به همه کارهایی که شهرداران قبل انجام دادند احترام می‌گذارم.

 

*وقتی معاون شهرسازی شهرداری تهران بودم، بخش نامه‌ای صادر کردم که بلندمرتبه‌سازی را تعطیل کرده و ادامه کار را منوط به بررسی 6 ماهه نمودم. اما شهرداری را بعد از این بخش‌نامه ترک کردم و نتوانستم آنجا دوام بیاورم و به سازمان آب رفته و آنجا مدیرعامل شدم.

 

*خودم را جای مردم می‌گذارم که صبح بیدار می‌شوند و جلوی خانه خود مشاهده می‌کنند برج ساخته می‌شود.  با برج سازی مخالف نیستم. شهری که 3 میلیون و نیم جمعیت دارد و روز به روز جمعیت آن افزایش می‌یابد، نمی‌تواند بدون تمرکز‌گرایی کار کند. به ساختمان‌های بلندمرتبه در شهر مشهد نیاز هست، اما در جای خود.

 

*اکثر دوره مدیریتی در تهران بودم و رابطه‌ام با مدیران ملی مناسب است. تلاش بر این است که منابعی را به ویژه در خصوص مترو که به این منابع نیاز دارد، به مشهد تزریق کرد.

 

*روزنامه شهرآرا رسانه شهرداری است اما اینکه به این نتیجه رسیده‌ام که این رسانه به صورت غیرحرفه ای اداره می‌شود، درست نیست.

 

*برنامه‌هایم براساس تیتر و عنوان شهروندمحوری خواهد بود به همین منظور 2 چشم‌انداز را دنبال می‌کنم و نمی‌گویم به صورت کامل، ولی در حد بضاعتم تلاش می‌کنم آن‌ها را محقق کنم.

 

*مشهد کلانشهری شهروند محور است و بر این نکته باید تاکید شود؛ همچنین تحقق این مهم که شهرداری نهادی پاسخگو، مشارکت‌پذیر و بدون فساد باشد، را دنبال می‌کنم.

 

*در حال حاضر مدیران فعلی شهرداری را ارزیابی می‌کنم. به یقین نیروهایی وجود دارند که باقی خواهند ماند و نتیجه این ارزیابی‌ها وقتی روشن شد، تغییرات صورت می‌گیرد.

 

*بنا ندارم نیروی انسانی از تهران به مشهد منتقل کنم و بعد از 30 سال کار اجرایی یادگرفتم اتوبوسی عمل نکنم. باید گفت شهرداری دارای نیروهای توانمند در همه سطوح است و امیدوارم بتوانم از اکثر نیروهای موجود استفاده کنم. مگر اینکه نخواهند با من کار کنند که این مطلب دیگری است.

 

*صحبت‌های زیادی در این خصوص وجود دارد که شهرداری بدهکار است، اما عدد دقیقی از بدهکاری در این خصوص ندارم. اما ظاهرا حدود 5 هزار میلیارد ریال بدهی اعم از بدهی‌های بانکی و غیره دارد که بدهی بالایی نیست. ممکن است این بدهی بعد از فعالیت من در شهرداری نیز افزایش یابد و از 5 هزار میلیارد به 50 هزار میلیارد افزایش یابد.

 

*کار شهرداری در جریان است. اگر کسی بخواهد کار کند، باید از منابعی چون انتشار اوراق مشارکت و تسهیلات استفاده کند. استفاده از منابع مالی کشوری توانمندی می‌خواهد. چه اینکه تاکنون مترو احداث شده وبیش از 2 هزار میلیارد تومان برای احداث خطوط تسهیلات اخذ شده است. اگر این امر محقق نمی‌شد،کارهایی که تاکنون انجام شده، صورت نمی‌گرفت و باید از منابع مالی استفاده کرد.

 

*تمام کاری که کردند اگر از مسیر قانونی طی شده باشد، احترام می‌گذارم. به قانون احترام می‌گذارم لذا این بدهی را می‌پذیریم و امیدواریم با کار و تلاش کار ادامه یابد.

 

*نمی‌توانم بگویم 70 درصد منابع شهرداری که از محل تراکم فروشی به دست می‌آید را صفر می‌کنم. اما تلاشم بر این است که این میزان وابستگی را کم کنم و از سایر منابع درآمدی، درآمدهای شهرداری را تامین نمایم.

 

*شهرداری مشهد تعداد زیادی پروژه‌های بزرگ و مگاپروژه دارد. اولویت اصلی من نیز این است که خطوط قطارشهری را تکمیل کنم، چون اعتقاد دارم نقش جدی در زندگی مردم خواهد داشت.

 

*نمی‌توان گفت این برنامه برای زائر است یا برای مجاور. مشهد شهری مذهبی است و 3 میلیون و 500 هزار نفر جمعیت دارد و من منتخب مجاوران هستم، نه زائران. اما برای زائران تسهیلاتی ایجاد می‌کنم که عایدی آن نصیب مجاوران نیز شود.

 

*اینکه بگویم مشهد شهر معنوی جهان اسلام یا پایتخت معنوی ایران یا دارای هر لقب دیگری است، کافی نیست. ارتباط شهرداری با شهر مشهد در سطح بین‌المللی می‌تواند این مهم را رفع کند.

 

*در چارچوب نظام اصلاح طلب هستم و به قوانین احترام می‌گذارم و فرضم نیز بر این است که دیگران نیز به قانون احترام می‌گذارند.

 

*روزنامه شهرآرا کار خود را ادامه خواهد داد اما باید رویکرد شهری و آموزشی نسبت به مردم داشته باشد. شهرداری غیر از شهرآرا روزنامه دیگری ندارد باید از آن برای درخواست همکاری از مردم کمک گرفت.

 

*در خصوص روزنامه شهرآرا هنوز تصیمیم نگرفنم اما مسوول فعلی را تغییر دادم؛ به هر حال هر شخصی سلیقه‌ای دارد و سلیقه من این روزنامه نیست.

 

*تجاری سازی رفع محرومیت نمی‌کند. بلکه باید برای اوقات فراغت مردم در حاشیه شهر فکری کرد. کوچه‌های بن بست را از بین برد. کوچه‌های بن بست طلاق و اعتیاد است.

 

*تجاری خطی در دنیا از بین رفته است و با این کارها مخالف هستم و اعتقاد دارم نقاط محروم با این مسائل از محرومیت خارج نمی شود.

 

*شورای چهارم هر چه در توان داشتند برای توسعه شهر گذاشتند. همه باید این راه را برویم. من نیز یک، دو یا 4 سال دیگر در این سمت مشغول به فعالیت خواهم بود و سپس از این سمت خواهم رفت. اما باید همه سنت خدمت‌گذاری به مردم را ادامه دهیم.

 

*نقد خوب است، اما اینکه کارهای دیگران را تعریف و تجمید نکنیم، خوب نیست. می‌دانم در شهری مانند مشهد که شهری بین‌المللی است، کار کردن سخت است. به ویژه اینکه کار در شهرداری شبانه روزی است. اما امیدوارم هرچه در توان دارم برای آبادانی این شهر بکارگیرم

 

*در حال ارزیابی شهر مشهد، افراد و نیروها هستم و در این خصوص با شورای اسلامی شهر تعامل خواهم داشت اما تصمیم‌گیرنده من هستم.

 

* من کارمند اضافه نمی‌کنم بلکه از همه به خصوص رسانه‌ها و خبرنگاران می‌خواهم اگر مدیری مناسب می‌شناسید به من معرفی کنید.

 

*استقرار من با حکم خواهد بود و قبل از حکم وزارت کشور مستقر نخواهم شد که معمولا پروسه آن 15 تا 20 روز به طول خواهد انجامید.

 

*در حال حاضر شهروندان از طرح الیت راضی نیستند و اینکه یک فرد در زمان پارک خودرو بالای سر شما ظاهر شود و 700 نفر استخدام شوند اسمش هوشمندسازی نیست لذا در یک بررسی سریع بعد از استقرار نظر خود را در این خصوص اعلام می‌کنم.

 

*در شرایط مساوی برای به کارگیری زنان و جوانان استثناء قائلم چرا که در مشهد برای خانم‌ها و جوانان کادرسازی نشده و شهرداری کار بسیار تخصصی است.

 

*اگر قانون از من بخواهد که لیست دارایی‌ها را اعلام کنم به آن عمل خواهم کرد؛ من در 12 سال گذشته هیچ پست دولتی نداشتم و در جای دیگری فعال بودم و امروز به عنوان شهردار هیچ رابطه‌ای بین کار فعلی و قبلی‌ام نخواهد بود.

 

*قطعا ارتباط مدیریت شهری با امام جمعه مشهد بسیار صمیمی خواهد بود و در حال حاضر منتظر حکم هستم تا خدمت ایشان برسم که امیدوارم در یک تعامل مناسب برای خیر مردم مشهد، زائران و شهر امام رضا (ع) کار مشترکی انجام دهیم.

 

 *پدر من و پدر ایشان دوستان خانوادگی بودند و امیدوارم بتوانیم در یک تعامل برای خیر مردم مشهد و زائران و شهر امام رضا(ع) کار مشترک انجام دهیم.

 

*تعامل ما با آستان قدس رضوی نیز یک روش برد-برد است نه من انتظار دارم اموالشان را به من بدهند و نه انتظار داشته باشند از اموال شهرداری استفاده کنند.

 

*آستانه تحمل من در خصوص انتقاد رسانه‌ها در حد پتک است چرا که من قبل از اینکه مسوول باشم یک رسانه‌ای هستم معتقدم که رسانه صدای مردم است به شرطی که در آن غرض نباشد.

 

*اولویت دوم من بعد از تکمیل خطوط قطارشهری، طرح میدان شهدا است چرا که اصلا از این موضوع رضایت ندارم. متاسفانه ساخت و سازها در این میدان ناتمام مانده و مردم تکلیف خود را نمی‌دانند؛ این میدان در شان شهر مشهد و زائران و مجاوران نیست.

 

*در این چند روز گذشته سه سرمایه‌گذار بزرگ خارجی با من ملاقات کردند که به دلیل مشکلاتی نتوانستند در شهر مشهد سرمایه‌گذاری کنند.

 

*من اعتقاد دارم مشهد دارای نیروی انسانی خوب و فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناسب است لذا برای این موضوع برنامه خاصی دارم که در شرایط مناسب اعلام خواهم کرد.

 

*اگر وجود امام رضا (ع) نبود کسی به شهر مشهد نمی‌آمد؛ به روایتی سالیانه 25 میلیون زائر به شهر مشهد سفر می‌کنند که باید راجع به آن فکر کنیم و احساسی برخورد نکنیم.

 

*من فقط برای امام رضا (ع) آمدم و قرار نبود شهردار مشهد شوم لذا حفظ شئونات امام رضا (ع) برای من و اعضای شورای اسلامی شهر در اولویت است.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون