تاریخ خبر: کد خبر: 8563

پس از سه سال تلاش جدی شورای چهارم و شهرداری مشهد

فاز اول خط 2 قطار شهری افتتاح شد/ آیت الله رئیسی: این افتتاح گامی بلند در راستای کمک به مستضعفان است/ سردار جعفری: از اقدامات مدیریت شهری تشکر می‌کنم

سرانجام پس از سه سال تلاش جدی شورای چهارم و شهرداری مشهد، فاز نخست کلان پروژه قطار شهری مشهد افتتاح شد

فاز اول  خط 2 قطار شهری افتتاح شد/ آیت الله رئیسی: این افتتاح گامی بلند در راستای کمک به مستضعفان است/ سردار جعفری: از اقدامات مدیریت شهری تشکر می‌کنم

به گزارش «قاصدنیوز»، سرانجام پس از سه سال تلاش جدی شورای چهارم و شهرداری مشهد، فاز نخست یکی از کلان پروژه های شهر مقدس مشهد افتتاح شد.

 

امروز صبح دوشنبه دوم اسفندماه جاری، خط 2 قطار شهری مشهد با حضور مسئولان کشوری و مدیران استانی و شهری افتتاح شد. فاز نخست خط 2 قطارشهری به طول 8 کیلومتر از انتهای بولوار طبرسی سوم تا میدان شهدا کشیده شده و دارای 6 ایستگاه فعال است که طی ماه گذشته، ایستگاه به ایستگاه افتتاح شد. کلنگ احداث این خط در سال 87 به زمین خورد و بعد از 5 سال با 17 درصد پیشرفت تعطیل شد. اما با روی کار آمدن چهارمین دور شورای اسلامی شهر مشهد در سال 92 و مدیریت شهری جدید، تلاش برای پیشبرد و تکمیل خط مورد تاکید قرار گرفت و در نهایت امروز پس از 3 سال فاز نخست خط با حضور شهروندان مشهدی افتتاح شد.

 

در ادامه اهم اظهارات سخنرانان مراسم افتتاحیه خط 2 قطارشهری مشهد را می‌خوانید:

*

حجت الاسلام رئیسی تولیت آستان قدس رضوی:

خط 2 قطارشهری کاری ماندگار برای زائران و مجاوران است

 *افتتاح خط 2 قطارشهری مشهد که محصول همکاری در سپاه و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) با شهرداری و شورای اسلامی شهر مشهد می‌باشد، یک حرکت جهادی و جلوه‌ای از «ما می‌توانیم» است. خط 2 قطارشهری مشهد کاری ماندگار برای زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی است.

*اجرای پروژه قطارشهری در جهت اهداف بلندی است که مقام معظم رهبری در منشور هفت ماده‌ای برای رفع گره از مستضعفان و زائران ابلاغ فرمودند، بدون تردید این تلاش هم در جهت کمک به زائران حضرت رضا (ع) و شهروندان مشهدی است.

*

سردار جعفری فرمانده کل سپاه:

از اقدامات مدیریت شهری مشهد قدردانی می‌کنم

* از اقدامات مدیریت شهری مشهد برای احداث این پروژه بزرگ قدردانی می‌کنم.

*عامل چهارمی که برون‌سازمانی و بسیار تعیین‌کننده است؛ هم‌افزایی، هماهنگی و همدلی بین دستگاه‌های مختلف است و خوشبختانه هماهنگی و همدلی امروز بین شهرداری، شورای اسلامی مشهد و قرارگاه سازندگی سپاه پاسداران شکل گرفته که نقش اصلی و تعیین‌کننده در پیشرفت پروژه خط 2 قطار شهری مشهد داشته است.

*سپاه در همه مأموریت‌های خود در حوزه‌های دفاعی و امنیت امروز در عرصه سازندگی سربلند بیرون آمده و این عوامل سه‌گانه هرچه در جهاد فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد، شاهد کارآمدی خواهیم بود.

 

 

*

سید صولت مرتضوی شهردار مشهد:

همت قرارگاه خاتم الانبیاء در اجرای این پروژه قابل تقدیر است

 *خط 2 قطار شهری با مسافت 14.5 کیلومتر در این دوره اجرایی شده و در این دوره هم رکورد سرعت، دقت و سگمنت‌گذاری در مشهد به ثبت رسید. این خط نزدیکترین فاصله به حرم مطهر را دارد و زائران می‌توانند در ایستگاه راه‌آهن از آن استفاده کنند.همچنین این خط از مناطق محروم مشهد مقدس می‌گذرد که در اختیار رفاه و آبادانی مردم قرار گرفته است. همت قرارگاه در اجرای پروژه قابل تقدیر است.

*اگر 4 خط قطار شهری نیز در مشهد راه‌اندازی شود، 2میلیون و 300 هزار مسافر در روز جابه‌جا می‌شوند این یعنی پیشرفت شگرف در حوزه مدیریت شهری و حمل و نقل این کلانشهر مذهبی. در واقع با اجرای کامل خطوط، قطارشهری بالغ بر 40 درصد از حمل و نقل عمومی را بر عهده دارد.

 

*

محمد کمال سروی‌ها رئیس شورای شهر مشهد:

قصورات مسئولان قبلی‌ را به گردن گرفتیم

 *خط 2 قطارشهری در سال 92 تنها بین 15 تا 17 درصد رشد داشت و با 3.5 سال تاخیر همراه بود؛ این خط با 2 دستگاه حفار به گل نشسته بود و اجرای آن متوقف شده بود.

*پس از روی کار آمدن دور چهارم شورای اسلامی شهر مشهد و مدیریت شهری، 2 ماه از جلسات شورا را برای بررسی این مساله و ورود به آن اختصاص دادیم. عنوان می‌شد بهتر است این مساله در دستگاه قضایی مطرح شود و مشکلات متعددی دارد اما ورود دستگاه قضایی به موضوع خط 2 سبب اتلاف وقت می‌شد. این کار 2 سال زمان می‌برد به همین دلیل همه قصورات را به گردن گرفتیم تا دیوار بی‌اعتمادی بین مردم و مسوولان برداشته شود.

*از همه کسانی که همت کردند تا قبل از موعد شاهد به ثبت رسیدن رکورد سرعت و دقت باشیم، تشکر می‌کنم.

*

سردار عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء:

ظرف 33 ماه کل پروژه به اتمام رسید

*امسال سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نام‌گذاری شده و سال استثنایی است. دستور مقام معظم رهبری تکلیف بود که برای اجرای آن اقدام کردیم.

برای اجرای تعداد 65 پروژه برنامه‌ریزی کردیم که این پروژه‌ها در حوزه‌های عمرانی، نفتی و صنعتی تعریف شد و هم‌اکنون 65 تا 85 درصد پیشرفت فیزیکی در اجرای این پروژه‌ها حاصل شده است. ظرف مدت کمتر از 2 سال باید این پروژه‌ها به بهره‌برداری می‌رسید که 124 هزار میلیارد تومان هزینه در برداشت. 55 پروژه در حوزه عمرانی اجرایی شد که چهل و نهمین پروژه از این دست، خط 2 قطار شهری مشهد بود.

 

*علی رغم اینکه مشکلات پیچیده‌ای در خط 2 وجود داشت، اما با عنایت امام رضا (ع) توانستیم بر مشکلات غلبه کنیم. در 9 ماهه ابتدای سال 56 کیلومتر تونل در حوزه‌های راه، آب و تونل قطار شهری اجرا کردیم. 22 کیلومتر از 56 کیلومتر تونل، خط متروی مشهد بود که دارای شرایط ویژه ای در زیرزمین است.

 

*ظرف 33 ماه کل پروژه به اتمام رسید و رکورد حفاری و سگمنت‌گذاری شکسته شد. این پروژه هدیه می‌شود به مردم مشهد مقدس و اقدامی در راستای تسهیل خدمت رسانی به زائران امام هشتم(ع) است.

 

 

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون