تاریخ خبر: کد خبر: 8408

حذف تصاویر کارگاه مختلط فلوت از سایت فرهنگسرای جهاد؛

آیا فعالیت‌های جهاد دانشگاهی مشهد زیرزمینی‌تر می‌شود؟+عکس

به گزارش«قاصدنیوز» به نقل از «تابناک رضوی» ، اطلاع‌رسانی در مورد برخی تخلفات و گاف‌ها، گاهی نقش «حفره‌یابی» یا (باگ) را پیدا می‌کند و سازمان‌ها و موسسات به‌جای پاسخگویی و درمان اساسی، بدنبال ترمیم «باگ»های خود می‌روند. اما، آیا واقعاً قرار است حاصل اطلاع‌رسانی، خدای نکرده، مخفی‌کاری و تمهیدات زیرزمینی‌شدن باشد؟

 

پیش از هر چیز به عنوان یک قاعده کلی می‌توان پذیرفت مادامی‌که متولیان هر مجموعه ای به جای پاسخگویی و پذیرش نقد، دنبال راهی برای سرکوب منتقدان باشند (واسطه‌تراشی و تهدید، اعمال فشار، شکایت و ...)، مشکلی حل نخواهد شد.

 

بجای سکوت و حذف تصاویر، عذرخواهی کنید

ماجرا از انتشار خبر کنسرت غیرقانونی و بی‌مجوز 14 مرداد فرهنگسرای جهاد دانشگاهی شروع شد، خبری که در آن به کلاس‌ها و کارگاه‌های مختلط این فرهنگسرا هم اشاره شده بود اما پس از انتشار این خبر و موضع‌گیری دادستان محترم عمومی و انقلاب مشهد (19 مرداد)، جهاد دانشگاهی صرفا گزارش تصویری کارگاه فلوت (26 تیر) را از سایت فرهنگسرا حذف یا به تعبیری سانسور کرد.

 

 

گزارش تصویری کارگاه مختلط فلوت فرهنگسرای جهاد دانشگاهی که حذف شد!

 

مسئولان جهاد دانشگاهی که مدعی تبعیت از فرامین رهبر انقلاب و نماینده ایشان در استان هستند، و به ویژه رئیس فرهنگسرای این سازمان که «چهره قرآنی» هم محسوب می‌شود، باید توضیح دهند که اگر این تصاویر و اساسا برگزاری کارگاه مختلط «فلوت» را قابل دفاع می‌دانند، چرا آنها را پس از انتشار خبر «برگزاری کنسرت بی‌مجوز»، حذف کردند و اگر این تصاویر (و مهم‌تر از چند قطعه عکس) چنین کارگاهی را قابل دفاع نمی‌دانند، اساسا چرا آن‌را برگزار کردند؟ افکار عمومی حذف تصاویر کارگاه مختلط فلوت را چگونه معنا کند؟

 

قبل از انتشار خبر کنسرت غیر قانونی

 

 

حذف گزارش تصویری کارگاه فلوت

 

 

به راستی مسئولان جهاد دانشگاهی در دیدارهای آتی با بزرگانی مانند نماینده ولی فقیه در استان یا علمایی مانند آیت‌الله سید جعفر سیدان چه توجیهی برای چنین اقداماتی دارند؟ آیا بواقع می‌توان همزمان هم به دست‌بوسی علما شتافت و همچنین ضمنا چنین کارگاهی برگزار کرد؟

 

 

 

 

 

علی القاعده به نظر می رسد جهاد دانشگاهی نیز باید خود را ذیل قوانین دانشگاه فرودسی مشهد تعریف ‌کند، که در این صورت باید دید آیا بواقع آئین‌نامه انضباطی دانشگاه‌ها در خصوص پوشش و حجاب در فرهنگسرای جهاد دانشگاهی هم رعایت می‌شود؟

شایسته است اگر مسئولان فرهنگی جهاد دانشگاهی گوش شنوایی برای بهره‌برداری از سخن منتقدان دارند، یک بار دیگر هدف از برگزاری کلاس‌های موسیقی در فرهنگسرای جهاد دانشگاهی را مرور کنند که آیا وضع موجود همان نقطه مطلوبی‌ست که باید باشد و اینکه آیا هدف صرفاً آموزش موسیقی و کسب درآمد است؟ که البته این کار از سایر موسسات هنری در همه جا، هم ساخته است اما اساسنامه این نهاد فرهنگی، نخستین هدف کلان آن را چنین بیان کرده است: تبلیغ و ترویج فرهنگ و هنر اسلامی و برنامه‌ریزی فرهنگی و تربیتی و ایجاد آمادگی فکری و مکتبی در قشر جوان بخصوص دانش‌آموزان دبیرستانی و دانشجویان به منظور مقابله با غرب‌زدگی و انحرافات در چارچوب سیاستهای فرهنگی کشور.

آیا جهاد دانشگاهی از قانونی مستثنی است؟

نقش و جایگاه «نظارت» کجاست؟ و آیا همه مساتل با حذف چند قطعه تصویر، خاتمه می‌یابد! و دیگر نیازی به پاسخگویی در دو دنیا نیست!؟

 

آیا اگر همین کارگاه فلوت را یک موسسه خصوصی یا هر دانشگاهی به جز «جزیره امنی» به نام فرهنگسرای جهاد دانشگاهی که مولود انقلاب اسلامی است، برگزار می‌کرد، چه برخوردی با آن می‌شد؟

شایسته است مسئولان محترم دانشگاه جامع علمی کاربردی هم به این پرسش بیندیشند که آیا به سایر مراکز علمی و کاربردی هم اجازه داده می‌شود تا در یک مجتمع و در کنار یک مرکز زبان‌آموزی و یک فرهنگسرا، مرکز علمی و کابردی ایجاد کنند؟ در این صورت دانشجوی بی‌نوا ضوابط پوشش کدام‌یک را می‌بایست، رعایت کند؟ چطور انتظار دارید دانشجوی شما دچار چندگانگی نشود وقتی می‌بیند اگر به نام «دانشجو» وارد این مجتمع شود، باید قانون پوشش مراکز علمی کاربردی را اجرا کند، ولی اگر همین دانشجو به نام «زبان‌آموز» یا «هنرجو»ی فرهنگسرا وارد مجتع شود، آزاد آزاد است؟ به‌راستی، آیا چنین ناهمگونی نامبارکی را نمی‌توان تناقض و نابسامانی فرهنگی و مصداق یک بام و دو هوایی برشمرد و برایش چاره اندیشید.

 

در خاتمه بنظر می‌رسد پس از انعکاس یک مسئله، تغییر عکس یک خبر شاید راحت‌ترین کار ممکن باشد تا به جای تغییر ، اصلاح و بازنگری در رویکردها، صرفا علامت سئوال آن را پاک کنیم!

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون