تاریخ خبر: کد خبر: 8352

یک عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

انتخاب قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی سیاسی‌کاری بود/ اغلب روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی از اعضای هیئت‌علمی بالینی هستند

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تأکید بر اینکه انتخاب قائم‌مقام دانشگاه سیاسی‌کاری بوده است، ملاک انتخاب مسئولان دانشگاه را تعهد، خوش‌نامی و دانش دانست نه فعالیت در ستادهای انتخاباتی.

انتخاب قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی سیاسی‌کاری بود/ اغلب روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی از اعضای هیئت‌علمی بالینی هستند

به گزارش«قاصدنیوز»، اواخر اردیبهشت بود که گمانه‌زنی‌هایی درباره تغییر ریاست دانشگاه علوم پزشکی مشهد و انتخاب قائم‌مقام به گوش رسید. با توجه به اینکه ریاست دانشگاه علوم پزشکی ارتباط مستقیم با حوزه بهداشت و درمان و از همه مهم‌تر سلامت مردم دارد، این اقدام که به نظر می‌رسد خالی از اغراض سیاسی هم نباشد ما را بر آن داشت با مطلعین این ماجرا به گفت‌وگو بنشینیم. مطلعینی که به علت حساسیت موضوع نخواستند نامشان فاش شود.

 

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه انحصارگرایی در هرجایی به‌ویژه دانشگاه به‌عنوان محل رشد علم و اندیشه، قبیح است، گفت: آنچه در عمل از سوی گرایش‌های مختلف شاهد بوده‌ایم حذف و یکسویه‌گرایی است، یعنی حتماً باید افراد وابسته به جریان خاصی باشند تا به آن‌ها مسئولیت داده شود. درصورتی‌که به اعتقاد من در دانشگاه باید به کسانی مسئولیت داد که در فعالیت علمی شاخص هستند.

 

وی با انتقاد از کنار گذاشتن افراد مجربی که سال‌ها سابقه مدیریتی داشته‌اند، افزود: شایسته نیست اینکه می‌بینیم در بسیاری از موارد حتی بدون شنیدن نظر افراد خبره صرفاً به افرادی مسئولیت داده می‌شود که در ستادها حضور داشتند.

 

این استاد دانشگاه در مورد ایجاد پست قائمی مقامی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شیوه و زمان این انتصاب قائم‌مقام فعلی «شائبه سیاسی» آن را تقویت می‌کند. البته در توجیه این انتصاب و اساساً در این‌گونه انتصاب‌ها بر توانمندی فرد تأکید می‌شود؛ اما توانمندی باید برای همه قابل‌اثبات باشد و در مورد آن اجماع وجود داشته باشد. من و سایر اساتید هم حق داریم سؤال کنیم توانمندی در عرصه علمی است یا عرصه سیاسی؟

 

وی افزود: منافع حزبی و گروهی نباید مبنای انتصابات در هیچ دانشگاهی باشد. نباید گفته شود چون فردی خدماتی برای جریان سیاسی خاصی انجام داده، باید رشد کند. رشد با چه هزینه‌ای؟ به قیمت تخریب؟

 

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی ایجاد جایگاه‌های جدید و خلق‌الساعه در یک سازمان را آفتی مدیریتی دانست و تصریح کرد: گاهی در سازمان‌هایی فرد یا افرادی در پشت‌صحنه تمام‌کارها را انجام می‌دهند و پس از علنی شدن موضوع، به این فکر می‌افتند که رسماً حکمی هم زده شود.

 

وی تأکید کرد: برداشت من این است که اگر افراد بتوانند آزادانه و بدون هزینه اظهارنظر کنند، به بعضی از تصمیمات راضی نیستند و آن‌ها را سیاسی می‌دانند.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به مسئولیت‌های فعلی قائم‌مقام دانشگاه در جهاد دانشگاهی، نظام پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: این صرفاً پرسش من نیست، سایر همکاران هم این سؤال برایشان مطرح است که اگر قرار است فردی به دانشگاه بیاید که در جهاد دانشگاهی یا نظام پزشکی و.. مسئولیت دارد بعضاً نقش‌های متعارضی در وی جمع می‌شود و از این گذشته مگر یک نفر چقدر توان دارد؟

 

وی با اشاره به اهمیت بیمارستان و ارتباط با بیمار و تربیت دانشجو، گفت: پزشکان در صف مقدم درمان هستند و بیش از 450 عضو هیئت‌علمی بالینی در این دانشگاه داریم؛ به همین علت اغلب روسای دانشگاه علوم پزشکی از اعضای هیئت‌علمی بالینی هستند.

 

خوش‌نامی، تعهد و دانش؛ شاخص مدیران دانشگاه

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه برای سمت‌های مهم دانشگاه باید فاکتورهایی مانند قدمت، سابقه، تجربه، حضور در دانشگاه، داشتن شخصیت علمی، محبوبیت، مشروعیت و شناخته‌شده بودن برای اعضای هیئت‌علمی لحاظ شود، گفت: خلاصه این ویژگی‌ها می‌شود خوش‌نامی، تعهد و توان علمی. اگر فردی این شاخص‌ها را داشت، در نظر گرفتن شاخص چهارم که معیار سیاسی است، اشکالی ندارد، اما عاقلانه نیست که فقط شاخص سیاسی مؤثر باشد.

 

وی با تأکید بر ضرورت پیشرفت علمی در دانشگاه این سؤال را مطرح کرد که چه کسی می‌تواند این پیشرفت را تضمین کند؟ کسی که صرفاً عنصر سیاسی است یا فردی که در کنار بینش سیاسی و تعهد، یک چهره شناخته‌شده علمی است؟ اگر درجایی به فردی مسئولیت داده شود که بُعد علمی او زیر سؤال است و تازه‌وارد هم محسوب می‌شود، آیا جز مسائل سیاسی دخیل بوده است؟

 

غالب اساتید دانشگاه انتخاب قائم‌مقام را سیاسی‌کاری می‌دانند

این استاد دانشگاه به حضور رئیس جهاد دانشگاهی در جلسات هیئت‌رئیسه دانشگاه علوم پزشکی از دو سال گذشته اشاره کرد و گفت: پس از سؤال از مسئولین دراین‌باره بلافاصله حکم «مشاور عالی» برای ایشان زده شد تا این حضور موجه شود. حکم قائم‌مقامی نیز در آخرین روزهای سال 94 که دانشگاه عملاً تعطیل است، ابلاغ می‌شود. اگر این اقدامات سیاسی‌کاری نیست، مفهومش چیست؟ دانشگاهی‌ها معنای این کارها را نمی‌فهمند؟ هوش اساتید دانشگاه اگر بالاتر از آقایان نباشد، پایین‌تر نیست و می‌فهمند و این شیوه‌ها بیشتر شائبه سیاسی بودن را تقویت می‌کند.

 

وی افزود: نمی‌دانیم داستان به همین‌جا ختم شود یا قرار است ماجرا استمرار پیدا کند. اگر شرایط هزینه‌زای دیگری به وجود آید، مطمئناً با آن همراهی نخواهد شد. ابتدا هم زمینه‌سازی‌های صورت گرفت، اما ارزیابی‌ها نشان داد، شدنی نیست. اینجا دانشگاه تیپ یک کشور است و بیش از هشت‌صد هیئت‌علمی دارد و نمی‌توان آن‌ها را بازی داد.

 

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تأکید کرد: اگر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه به‌صورت محرمانه و بدون اینکه مشکلی برای آن‌ها به وجود بیاید، در مورد بعضی از انتصاب‌ها نظرسنجی شود، اکثراً گزینه «سیاسی است» را انتخاب می‌کنند.

 

وی در پایان با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری 92 و ذوق‌زدگی سیاسی برخی افراد در کشور، گفت: این‌گونه است که همکاری سیاسی افراد در انتخابات، مبنای واگذاری مسئولیت می‌شود.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون