تاریخ خبر: کد خبر: 7652

روایتی از اهل‌سنت حاشیه‌نشین مشهد در گفت‌و‌گو با یک فعال فرهنگی:

حضور نداشتن ما در میان اهل سنت می‌تواند به بسته شدن فضای فکری آنان و بی‌اطلاعی از شیعه دامن بزند

نکته ویژه اینکه سخنران این مراسم مولوی محمد حسین رزم‌آرا، امام جمعه و امام جماعت همان مسجد الفاروق بود که به مسجد شیعیان آمده و درباره وحدت اسلامی صحبت کرد. قبلاً چنین چیزی در مسجد ما سابقه نداشت. الحمدلله اهالی اهل سنت به همراه دو امام جماعت خود نیز حضور داشتند.

حضور نداشتن ما در میان اهل سنت می‌تواند به بسته شدن فضای فکری آنان و بی‌اطلاعی از شیعه دامن بزند

فرمانده پایگاه بسیج است و فعال فرهنگی. در منطقه‌ای زندگی می‌کند که شیعه و سنی با هم زندگی می‌کنند. تأکیدات مکرر رهبر انقلاب مبنی بر ضرورت وحدت میان شیعیان و اهل سنت سبب شده تا فعالیت‌های خود را در این زمینه گسترش دهد.

 
به گزارش قاصدنیوز به نقل از رجانیوز، حرف و حدیث‌های زیادی که این روزها درباره اهل سنت حاشیه شهر مشهد در شبکه‌های اجتماعی شنیده می‌شود، بهانه‌ای شد که به سراغ آقای فتحی‌پور برویم. روایت او از آنچه در شبکه‌های اجتماعی درباره اهل سنت مشهد شنیده‌ایم، متفاوت است. مشروح این گفت‌وگو را از نظر می‌گذرانید:
 
 
- لطفا توضیح مختصری درباره منطقه خود و فعالیت‌هایی که در زمینه وحدت اسلامی داشتید بفرمایید.
 
روستای ما اسماعیل‌آباد است که چندی پیش توسط شهرداری به محله وحدت تغییر نام داده است. این روستا در حاشیه مشهد قرار دارد. این روستا دارای سه مسجد است: مسجد جامع الفاروق و مسجد حضرت علی بن ابیطالب برای اهل سنت و مسجد ابوالفضلی برای شیعیان.
 
مدتی است با جمعی از دوستان در این منطقه مشغول به فعالیت‌های مختلف فرهنگی از جمله مسائل مربوط به وحدت هستیم و الحمدالله توانسته‌ایم خروجی‌های خوبی را در مدت کوتاهی شاهد باشیم. صرف حضور ما در میان برادران اهل سنت توانسته پیوند دوستی ایجاد کند. 
 
در مشهد اهل سنت چهار نماز جمعه دارند که بزرگترین آن در مسجد الفاروق محله ماست. ما در هفته وحدت، جمعه به جمعه به همراه تعدادی از رفقای طلبه شیعه در نماز جمعه آنان شرکت می‌کنیم. حضور ما و گفت‌وگو با اهل سنت و ارتباط‌گیری‌های چهره به چهره با آنان خیلی مفید بوده است و به کمک خداوند در این بستر، دل‌ها را به هم نزدیک کرده‌ایم.
 
ارتباط با برادران اهل سنت و حضور در نمازجمعه باعث می‌شود که جا برای فعالیت تندروها و تهییج افکار عمومی فراهم نشود. چرا که در میان توده اهل سنت مثل شیعیان طیف‌های مختلفی وجود دارد.
 
معتقدم حضور نداشتن ما در میان اهل سنت می‌تواند به بسته شدن فضای فکری آنان و بی‌اطلاعی از شیعه دامن بزند و به ایجاد حباب غیر واقعی از عقاید ما برای آنان کمک کند. همان‌طور که ما هم در جمع‌های خصوصی خود در مورد مخاطب اهل سنت با چنین مشکلی روبه‌رو هستیم، یعنی ما و اهل سنت شناخت درستی از همدیگر نداریم و این باعث می‌شود که نسبت به هم بدبین باشیم و همدیگر را دشمن بپنداریم!
 
وقتی با هم ارتباط داریم و بعد از نماز دست برادر اهل سنت خود را به گرمی می‌فشاریم، وقتی لحظه دیدار همدیگر را در آغوش می‌گیریم و ... می‌تواند تمرین وحدت باشد. یعنی با هم زندگی کنیم.
 
با فعالیت‌های پایگاه بسیج در محله هم‌چون مبارزه با اعتیاد و گشت‌های مشترک با پایگاه بسیج مساجد اهل سنت و... توانستیم اهل سنت محل را دعوت به همکاری کنیم. الحمدلله مدتی است به این فعالیت‌ها ادامه می‌دهیم و توانسته‌ایم دستگاه‌های مختلف را وارد کار کنیم. مانند شهرداری و سازمان فرهنگی تفریحی آن و اوقاف و...
 
از جمله این همکاری‌ها حضور مسئولان در مساجد اهل سنت و شنیدن انتقادات و پیشنهادات اهل سنت نسبت به امور جاری شهر و محله خودمان است. درست همان‌طور که یک شهروند شیعه می‌تواند و حق دارد از مسئولان انتقاد کند و نسبت به بهبود مسائل محله مطالبه کند. 
 
خوشبختانه در این راستا  شهردار ناحیه دو از منطقه دو در مسجد الفاروق و علی‌بن‌ابی‌طالب حضور پیدا کرد و راجع به مسایل جاری شهر گزارش داد و مردم نیز فرصت بیان مطالبات خودشان را پیدا کردند.
 
سعی کردیم این فضای مطالبه برای اهل سنت منطقه هم مهیا شود. این باعث می‌شود که آنان هم خود را درون این نظام بدانند. می‌دانیم که اهل سنت هم با اینکه پیرو مذهب رسمی کشور نیستند، برای این نظام شهید دادند و فداکاری‌ها کرده‌اند و می‌کنند. ما نباید کاری کنیم که آنها احساس کنند که درون نظام تعریف نمی‌شوند. اگر چنین حسی به آنها دست بدهد به سمت خارج و ضدانقلاب میل پیدا خواهند کرد.
 
ما در هفته وحدت ایستگاه صلواتی برپا کرده و شیرینی و شربت بین شیعه و سنی توزیع کردیم. در و دیوار را هم  با عکس‌ها و پوسترهای شهدای وحدت، چه شیعه و چه سنی، تزیین کردیم. همچنین جملات حضرت آقا در مورد وحدت چاپ شد و بین مردم روستا پخش شد.
 
ما با همکاری برادران اهل سنت در شب ۱۲ربیع در مسجد اهل سنت برای تولد حضرت رسول به روایت اهل سنت مراسم جشن برگزار کردیم. در این مراسم از قاریان شیعه و سنی و در قالب گروه تواشیح و حافظین و... استفاده کردیم.  
 
متقابلاً در شب ۱۷ ربیع برای ولادت حضرت رسول به روایت تشیع، مراسم جشن در مسجد شیعیان به پا کردیم. در این مراسم به دانش‌آموزان منتخب شیعه و سنی از لحاظ درسی و یا دانش‌آموزانی که مولوی مسجد سنی  یا روحانی مسجد شیعه از آنها رضایت داشتند، هدایایی اهدا شد.
 
 
 
 
 
محفل انس با قرآن «پیامبر رحمت» باحضور قرای شیعه و سنی شب ۱۲ ربیع در مسجدجامع الفاروق
 
نکته ویژه اینکه سخنران این مراسم مولوی محمد حسین رزم‌آرا، امام جمعه و امام جماعت همان مسجد الفاروق بود که به مسجد شیعیان آمده و درباره وحدت اسلامی صحبت کرد. قبلاً چنین چیزی در مسجد ما سابقه نداشت. الحمدلله اهالی اهل سنت به همراه دو امام جماعت خود نیز حضور داشتند.
 
از دیگر فعالیت‌های ما در هفته وحدت، سر زدن به همراه تعدادی از دوستان و مسئولین با گل و شیرینی به خانه امام‌جمعه و تعدادی از ائمه جماعت اهل سنت بود. جمعه به جمعه بچه‌ها را می بریم کوه و علاوه بر تفریح به کارهای تربیتی می‌پردازیم. ابتدا اهل سنت اعتماد نداشته و گمان می‌کردند که ما می‌خواهیم فرزندان آنها را شیعه کنیم! اما خوشبختانه الان اعتماد کرده‌اند. این باعث می شود که قلوب آنها نسبت به انقلاب و نظام نرم‌تر از قبل شود.
 
کم‌کم برای دو مسجد اهل سنت پایگاه بسیج بنا کردیم. برای مسجد الفاروق به نام پایگاه پیامبر اعظم و برای مسجد علی‌بن‌ابی‌طالب هم به نام پایگاه علی‌بن‌ابی‌طالب. فرمانده هر دو  پایگاه هم سنی است و کم‌کم گشت‌ها و فعالیت‌های‌شان شروع شده. آنها برای پایگاه و مسجد خودشان از ما درخواست عکس امام و رهبری کرده‌اند.
 
 
منزل مولوی عبدالصمد صائبی امام جماعت مسجد علی ابن ابی طالب
 
 
جشن میلاد پیامبر «ص» در مسجد ابوالفضلی شیعیان در شب هفدهم ربیع الاول
 
منزل جناب مولوی رزم آرا, امام جمعه مسجد جامع الفاروق
 
متأسفانه دشمن هم تبلیغات مسموم خودش را انجام می‌دهد و بعضا رد پای تفکر افراطی را در منطقه شاهد هستیم. معتقدم حضور نداشتن و ارتباط نگرفتن ما با اهل سنت به دشمن کمک می کند و به این مسئله دامن می زند. خروجی این عدم ارتباط میشود تصویر ذهنی ناصواب ما از آنها و همچنین آنها از ما.
 
شایعاتی هست که گفته می‌شود اهل سنت حاشیه مشهد وهابی شده‌اند. نظر شما در این باره چیست؟
 
دشمن از طول تاریخ مشغول فعالیت بوده و اگر دشمنی نکند جای تعجب است. متأسفانه در حاشیه مشهد هم جریانات مسموم کار می‌کنند که سر رشته آن به آل سعود می‌رسد.
 
نکته‌ای که مهم است تصویر ناصحیحی است که بعضی از ما داریم. فکر می‌کنیم اهل سنت با ازدیاد نسل خود سعی بر تغییر موازنه جمعیتی و نظام می باشند، ولی واقعیت اینطور نیست و فرزندآوری جزو فرهنگ زندگی اهل سنت است و چیز خوبی هم هست. مشکل از ماست که جا انداخته‌ایم برای خودمان که فرزند کمتر_زندگی بهتر! و این شده معضل ما  که حتی حضرت آقا احساس خطر می‌کنند و به شخصه این فرهنگ غلط در ما را گوش‌زد و توبیخ می‌کنند.
 
به نظر من نیازی به احساس خطر در این موضوع نیست. خطرناک این است که ما برخورد و واکنش بدی با آنها داشته باشیم. اگر برخورد بدی داشته باشیم، مسلما از طرف آنها هم برخورد بد می بینیم، چه ده نفر باشند چه ده میلیون نفر.
 
بله درست است که وهابیت در اینجا و اصلا در کل جهان اسلام فعالیت می کند ولی اگر منظور این است که وهابیت در حاشیه مشهد دارد کار منظم تشکیلاتی می کند، چنین چیزی واقعیت ندارد. به نظر من که در این مناطق زندگی می کنم، چنین مسئله ای در میان مردم واقعیت ندارد. 
 
اگر یک  فعال فرهنگی مشهدی به شما مراجعه کند و بگوید من دغدغه مبارزه با وهابیت دارم و شما در این زمینه به من کمک کنید، شما چه پیشنهادی به او می‌کنید؟
 
حاج آقای علم‌الهدی فرمودند حاشیه مشهد را دریابید البته نه فقط بخاطر اهل سنت بلکه به خاطر فقر و اعتیاد و کمبود امکاناتی که اینجا وجود دارد.
 
مدل کار ما ناظر به خروجی بوده و ما از این روش جواب گرفتیم. نیاز نیست ما کار خاصی بکنیم. همین که رفت و آمد داشته و با اهل سنت زندگی بکنیم کافی است. ما باید با رفت‌و‌آمد و رفتار محبت‌آمیز دل‌های اهل سنت را جذب کنیم. در این صورت فعالیت‌های وهابیت و دشمن خود به خود خنثی می‌شود.
 
ما نباید فریب نقشه‌های دشمن که می‌خواهد بین شیعه و سنی دشمنی ایجاد کند و از این طریق راه برای گسترش وهابیت هموار کند را بخوریم. شایعات یکی از ترفندهای دشمن در این قضیه است. 
 
مثلاً چندوقت قبل شایعه شده بود که در محله اسماعیل‌آباد سنّی‌ها طلبه شیعه‌ای را کتک زدند. در حالی که واقعیت این بوده که طلبه‌ای در خیابان به چند جوان که یک خانم چادری را اذیت می‌کردند تذکر می‌دهد. بعد جر و بحث می‌کنند و درگیر می‌شوند. حالا اصلاً معلوم نیست آن افراد شیعه بودند یا سنی.
 
پیشنهاد ما به فعالین فرهنگی این است که بیایند میان اهل سنت و با آنها ارتباط بگیرند و همانطور که اهل بیت(ع) در احادیث فراوان دستور داده‌اند، در تشییع جنازه و نماز جماعت و... آنها شرکت کنند. برنامه اردویی و زیارتی راه بیندازند و با آنان رفیق شوند و همدلی ایجاد کنند. خیلی از این اهل سنت ارادتمند امام رضا(ع) هستند و همه شاهد حضورشان در کاروان اربعین نیز بودیم. نکته دیگر که بسیار مهم است، اینکه باید جلوی تندروی‌هایی مثل جریان شیرازی‌ها و... را  گرفت. حضرت آقا هم به این نکته اشاره کردند.
 
کار دیگری که ما مدنظر داریم این است که طلبه‌های شیعه ما با طلاب آنها بنشینند و گفتگو کنند. به قول معروف بحث علمی سر جای خودش و زندگی و رفت‌وآمد و... سر جای خودش. نمی‌خواهیم آنها را شیعه کنیم یا آنها ما را سنی کنند. بحث‌های علمی و به دور از احساسات سبب می‌شود که ذهنیت‌های اشتباهی که نسبت به هم داریم برطرف شود.
 
کار دیگری که انجام دادیم حضور مقابل سفارت عربستان بود در جهت اعتراض به عملکرد عربستان و اعدام شیخ نمر. از برادران سنی هم دعوت کردیم و این عزیزان هم قبول دعوت کردند و حضور پیدا کردند. این برای ما خیلی مهم است که اهل سنت خط خودش را با خط عربستان جدا کند و این می‌تواند برای ما یک دستاورد باشد.
 
انزجار از اسرائیل و صهیونیسم نقطه مشترک ما و اهل سنت است که باید از این ظرفیت استفاده کرد. چه اشکال دارد گردان‌های مقابل اسرائیل بیشتر بشود؟ بجای ۱۰ گردان بشود صد گردان؟! مسئله این است که باید از اسلام آمریکایی ترسید، از اسلام آل سعودی ترسید و نباید این تفکر زیاد بشود. برای گسترش اسلام ناب باید صمیمیت و همدلی میان شیعه و سنی را بیشتر کرد.
 
حبّ اهل بیت(ع) نقطه مشترک ما و اهل سنت است. در ایام تاسوعا در نماز جمعه اهل سنت بودم و مولوی داشت درباره آقا اباعبدالله(ع) و قیام عاشورا سخنرانی می‌کرد. فرد سنّی‌ای که کنار من نشسته بود از شدت گریه شانه‌های‌شان می‌لرزید. 

 

کلمات کلیدی

  • کاک نصیر 0 0

    سلام من هم تسنن هستم خدا خیر این روحانی بدهد با این تفر عالی انشالله موفق و موید باشید

ارسال نظر

تریبون