تاریخ خبر: کد خبر: 6587

با برنامه‌‌های شاخص هفته دفاع مقدس در استان خراسان رضوی آشنا شوید /

از نمایش غواصان تا شهربازی مقاومت و چندین برنامه فرهنگی دیگر در هفته دفاع مقدس +تصاویر

یکی از اقدامات شاخص در بزرگداشت هفته دفاع مقدس خراسان رضوی، برگزاری نمایشگاه «داستان ایستادگی» در ضلع جنوبی بوستان کوهسنگی مشهد یعنی در مکانی که قرار است باغ‌موزه دائمی دفاع مقدس برپا شود، می‌باشد.نمایشگاه ادوات نظامی، عملیات کوهستان، دیوار آب، اجرای مانور عملیات کربلای4 یادبود شهدای غواص، شهربازی مقاومت از بخش‌های جذاب این نمایشگاه است.

از نمایش غواصان تا شهربازی مقاومت و چندین برنامه فرهنگی دیگر در  هفته دفاع مقدس +تصاویر

به گزارش«قاصدنیوز»، برنامه‌های هفته دفاع مقدس در استان پرشورتر از سال گذشته و در مشهد مقدس نیز یک هفته زودتر از موعد همیشگی آغاز شده است. علت این آغاز زودهنگام هم، استفاده حداکثری از حضور زائران حضرت رضا(علیه السلام) در آخرین روزهای تابستان عنوان شده است.

 

علاوه بر صدها عنوان برنامه گرامیداشت هفته غرورآفرین دفاع مقدس همانند یادواره‌های شهدا، همایش‌ها، صبحگاه‌های مشترک نیروهای نظامی و انتظامی، غبارروبی مزار شهدا، مسابقات فرهنگی و ورزشی و... چند برنامه شاخص نیز در سطح استان برگزار خواهد شد.

 

نمایشگاه بزرگ «داستان ایستادگی»

یکی از اقدامات شاخص در بزرگداشت هفته دفاع مقدس خراسان رضوی، برگزاری نمایشگاه «داستان ایستادگی» در ضلع جنوبی بوستان کوهسنگی مشهد یعنی در مکانی که قرار است باغ‌موزه دائمی دفاع مقدس برپا شود، می‌باشد. در این نمایشگاه که به همت نیروهای مسلح مستقر در مشهد، معاونت فرهنگی شهرداری مشهد و فرهنگسرای پایداری برپا گردیده 30 تشکل فرهنگی که در حوزه دفاع مقدس فعالیت می‌کنند نیز اقدامات خود را به نمایش می‌گذارند. نمایشگاه ادوات نظامی، عملیات کوهستان، دیوار آب، اجرای مانور عملیات کربلای4 یادبود شهدای غواص، شهربازی مقاومت از بخش‌های جذاب این نمایشگاه است.

نمایشگاه دفاع مقدس تانک

نمایشگاه دفاع مقدس

نمایشگاه دفاع مقدس

نمایشگاه دفاع مقدس کوهسنگی

نمایشگاه دفاع مقدس

پهپاد

 

نمایش آبی «دریادلان» یادبود شهدای غواص

این برنامه به همت جمعی از هنرمندان مشهدی و جوانان بسیجی و با همکاری گردان دوم امام حسین(ع) لشکر پنج نصر و یگان ویژه نیروی انتظامی مشهد این روزها در نمایشگاه داستان ایستادگی اجرا می‌شود تلاش دارد گوشه‌ای از خاطرات هشت سال دفاع مقدس را بیان کند.

 

محمد جهانپا، کارگردان نمایش دریادلان گفت: هدف از اجرای نمایش را بیان گوشه‌ای از خاطرات جبهه‌ها برای نسل جوان عنوان کرد و گفت: در این نمایش خاطرات پدران و مادرانی که در آن دوران حضور داشتند و جوانان خود را به جبهه‌های نبرد می‌فرستادند، تداعی می‌شود.

 

نمایش غواصان

نمایش غواصان

دیوار آب

وی با بیان اینکه هدف دیگر ما آشنایی نسل جوان با فضای اعزام و حس و حال روحانی شب‌های عملیات است، ادامه داد: شهدای غواص از مظلوم‌ترین شهدای دوران دفاع مقدس بودند و تلاش کرده‌ایم در این نمایش گوشه‌ای از حماسه‌ای که این شهدای گران‌قدر به یادگار گذاشته‌اند را به نمایش بگذاریم.

نمایش غواصان

جهانپا به اجرای نمایش در دو صحنه کوه و دریاچه اشاره کرد و گفت: اجرای کوه با همکاری یگان ویژه نیروی انتظامی اجرا می‌شود که روایت نبردهای رزمندگان در منطقه غرب کشور است و اجرای دریاچه که تداعی‌گر صلابت و ایستادگی رزمندگان در جبهه‌های جنوب است با همکاری گردان دوم امام حسین(ع) لشکر پنج نصر اجرا می‌شود.

راپل

وی به بیان حس و حال بازیگران پرداخت و گفت: همه افرادی که در اجرای این نمایش به نحوی کمک می‌کنند نسل جوان هستند و زمان اجرا وقتی اسلحه را روی دوش خود می‌گذارند ناخودآگاه خود را به‌جای رزمندگان دفاع مقدس احساس می‌کنند.

 

شهربازی مقاومت

بخشی از نمایشگاه «داستان ایستادگی» به بازسازی صحنه‌های جنگ برای کودکان و نوجوانان اختصاص‌یافته است به‌گونه‌ای که با طراحی بازی، گوشه‌ای از حال و هوای خط مقدم و جبهه‌ها را برای نوجوانان و کودکان تصویر می‌کشد.

مسعود رستمی مدیر شهربازی مقاومت گفت: مراحل مختلف این بازی را شرح داد و گفت: این شهربازی در دو بخش کودکان و نوجوانان طراحی‌شده است که در بخش نوجوانان ابتدا مباحثی از قرآن و تفسیر باهدف بصیرت افزایی آموزش داده می‌شود.

قرآن تربیتی شهربازی مقاومت کودکان

وی بابیان اینکه پس از ورود به شهربازی با انجام انفجارهای طراحی‌شده حمله‌ای به نوجوانان صورت می‌گیرد، گفت: بچه‌ها برای رزم آماده می‌شوند و در مراحل بعدی صحنه‌هایی از عملیات خیبر و دیگر عملیات‌های دوران دفاع مقدس تداعی می‌شود.

 

رستمی ادامه داد: در این شهربازی مرحله‌ای برای توسل به ائمه اطهار(ع) طراحی‌شده و پس‌ازآن نوجوانان وارد میدان مین می‌شوند و از موانع عبور می‌کنند.

شهربازی مقاومت کودکان

وی با اشاره به اینکه نوجوانان به نمادهای شیطانی مانند دروغ گفتن، سیگار کشیدن و مانند آن‌ها حمله و آن‌ها را نابود می‌کند، افزود: مراحل این شهربازی به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که نوجوانان در کنار تجربه گوشه‌هایی از جنگ، مسائل اخلاقی و دینی را آموزش ببینند.

شهربازی مقاومت کودکان کار تربیتی

رستمی آخرین مرحله این شهربازی را تیراندازی به سمت تصاویر مستکبرانی چون رئیس‌جمهور امریکا، نخست‌وزیر اسرائیل و پادشاه عربستان عنوان کرد و گفت: در پایان بازی یکی از نوجوانان پرچم سرافراز ایران اسلامی را بر فراز منطقه عملیات برافراشته می‌کند.

 

بخشی از این شهربازی اختصاص به آشنایی کودکان به وضعیت کودکان فلسطینی و یمنی دارد و به‌صورت نمادین با آل سعود و رژیم صهیونیسم مبارزه کرده و دیوار ظلم را فرومی‌ریزند.

شهربازی مقاومت کودکان

وی با بیان اینکه در پایان این شهربازی کودکان در بخش نقاشی شرکت می‌کنند، گفت: در این بخش کودکان نقاشی‌هایی با موضوعات مذهبی چون عید غدیر، ظهور امام زمان(عجل الله) نقاشی می‌کشند و تاریخ پیامبران به‌صورت قصه برای آن‌ها بازگو می‌شود.

شهربازی مقاومت کودکان

قابل‌ذکر است این شهربازی که در ماه مبارک رمضان در نمایشگاه قرآن کریم مشهد برگزارشده بود، بازتاب‌های مختلفی را در رسانه‌های داخلی و خارجی پیدا کرد.

 

 

نمایش رزمی ، بصیرتی«ولایت عشق»

معاون فرهنگی سپاه امام رضا(علیه‌السلام) در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس اظهار داشت: نمایش رزمی و بصیرتی، ولایت عشق است هر شب پس از برگزاری نماز مغرب و عشا در محل امام رضا(ع) 14 مشهد برگزار می‌شود.

نمایش ولایت عشق

چمی گو با اشاره به اینکه این برنامه در بخشی از دهکده مقاومت در حال اجرا است تأکید کرد: محتوای اصلی این نمایش، بازسازی حدیث سلسله الذهب است و در ادامه نیز به ابعاد حماسی دفاع مقدس می‌پردازد.

 

 

بازسازی و اجرای عملیات عاشورا در کاشمر

در فضایی به وسعت حدود 50هزار متر مربع توسط بسیجیان گردان امام حسین (ع) کاشمر عملیات عاشورا (آزادسازی میمک) بازسازی و اجرا می‌گردد.

 

سرهنگ زاده اکبر فرمانده گردان رزمی امام حسین (ع) شهرستان کاشمر در تشریح این خبر گفت:گرامیداشت هفته دفاع مقدس  و به یاد هشت سال دلاوری‌های رزمندگان اسلام در جبهه‌های حق علیه باطل ، عملیات عاشورا (آزادسازی میمک) در پادگان قدس کاشمر در محدودهای  به وسعت حدود ۵۰ هزار مترمربع به مدت پنج شب در هفته دفاع مقدس بازسازی و اجرا خواهد گردید.

 

وی درباره زمان و مکان برگزاری رزمایش گفت: این رزمایش از ۲ مهرماه بعد از نماز مغرب و عشا ساعت۱۸:۳۰  تا ساعت ۲۰:۳۰ به مدت ۵شب متوالی ، با حضور عموم مردم در پادگان قدس شمال سید مرتضی کاشمر برگزار می‌گردد و در آن از انواع سلاح‌های سبک و نیمه سنگین با حضور نیروهای بسیجی و جمعی از نیروهای لشکر ۵ نصر استفاده خواهد شد.

 

 

افتتاح مرکز ترویج و توزیع محصولات جبهه فرهنگی انقلاب«فیروزه»

با هدف ایجاد پاتوقی در میان کتاب‌خوانان مشهدی، به همت ناحیه مقاومت بسیج عمار و بسیج دانشجویی خراسان رضوی این مرکز فرهنگی راه‌اندازی خواهد شد. قرار است برنامه افتتاحیه این مکان روز سه‌شنبه 31شهریور ساعت16 با سخنرانی حجت‌الاسلام نظافت به آدرس بین کوهسنگی6و8 برگزار گردد. گفتنی است به شرکت‌کنندگان در این ویژه‌برنامه کتاب «دختر شینا» با تخفیف 50درصدی اهدا خواهد شد.

 

رژه نیروهای مسلح در سراسر استان

در 31شهریورماه یعنی اولین روز هفته دفاع مقدس نیروهای مسلح مستقر در شهرهای استان خراسان رضوی  با برگزاری رژه نظامی، اقتدار نیروهای مسلح را به نمایش خواهند گذاشت. در این مراسم بیش از 250 گروهان از بسیج و سپاه حضور دارند، و در قالب رژه موتوری و پیاده انجام می‌شود. در رژه موتوری سعی شده است تا با استفاده از تجهیزات و دستاوردهای پیشرفته و به‌روز نیروهای مسلح، قدرت دفاعی این نیرو نشان داده شود.

 

 

تجلیل از پیشکسوتان عملیات ثامن‌الائمه(ع)

مدیرکل اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: در روز پنجم هفته دفاع مقدس، که روز شکست حصر آبادان است و نیروهای مسلح و به‌ویژه لشکر77 پیروز خراسان که بعدازاین عملیات به لشکر77 پیروز ثامن‌الائمه(ع) تغییر نام داد و در این عملیات نقش بسیار مهمی را ایفا کردند مراسم گرامیداشتی به‌منظور تجلیل از پیشکسوتان این عملیات در لشکر77 پیروز ثامن‌الائمه(ع) برگزار می‌شود.

 

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون