تاریخ خبر: کد خبر: 6375

عسکریه، میزان نشود!

عملیات اجرای احداث یکی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در هفته‌های اخیر به‌نام «جهان مال» درکنار حواشی‌های مختلف نظیر چگونگی مجوزهای آن در رسانه‌های مختلف بازتاب گسترده‌ای داشت، با این وجود این پروژه با واکاوی سرمایه‌گذار (ورود موسسه مالی و اعتباری عسکریه) آن در صدر تیتر خبرهای رسانه‌های مشهد قرار گرفته است.

به گزارش قاصدنیوز، عملیات اجرای احداث یکی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در هفته‌های اخیر به‌نام «جهان مال» درکنار حواشی‌های مختلف نظیر چگونگی مجوزهای آن در رسانه‌های مختلف بازتاب گسترده‌ای داشت، با این وجود این پروژه با واکاوی سرمایه‌گذار (ورود موسسه مالی و اعتباری عسکریه) آن در صدر تیتر خبرهای رسانه‌های مشهد قرار گرفته است.


به گزارش شهرآرا، براساس اخبار منتشرشده موسسه مالی و اعتباری عسکریه که جزو موسسات مجوز‌دار محسوب می‌شود، وارد سرمایه‌گذاری در پروژه احداث جهان مال شده است؛ اما آنچه شاید باعث نگرانی برخی از افراد درباره این‌گونه اقدامات شده است ، سرنوشتی است که سایر موسسات اعتباری شهرمان مانند میزان دچار آن شده اند. مسئله‌ای که به‌دلیل ایجاد مشکلاتی در فرایند سرمایه‌گذاری موجب شد تا بسترهای لازم برای ایجاد بحران در این موسسات فراهم شده و نتوانند پاسخ‌گوی سپرده‌گذاران خود باشند.با این حال چندی پیش عضو هیئت‌مدیره موسسه مالی و اعتباری عسکریه با بیان اینکه این موسسه سرمایه‌گذاری مستقیم در پروژه مشهد مال انجام نداده است، گفت: ما در حال بررسی ارائه وام به مجری این پروژه هستیم.


جوادی افزود: پرداخت تسهیلات به مجری این طرح بعد از بررسی کارشناسی و با اخذ تضمین‌های لازم صورت خواهد گرفت. این عضو شورای شهر مشهد ادامه داد: موسسات مالی مجاز براساس قانون فقط می‌توانند به میزان ۴۸درصد از سپرده‌هایی را که در بانک مرکزی دارند به‌عنوان وام پرداخت کنند ازاین رو ۵۲درصدی که نزد بانک مرکزی باقی می‌ماند تضمینی برای بازپرداخت سپرده‌های مشتریان است.وی با بیان اینکه ورود با برنامه‌ موسسات مالی به پروژه‌های سرمایه‌گذاری ایرادی ندارد، گفت: موسسات مالی می‌توانند نقدینگی سرگردان را به سمت فعالیت‌های مولد هدایت کرده و از افزایش تورم و رفتن نقدینگی به بازارهای غیرمولد جلوگیری کنند.

 

جوادی با بیان اینکه جمع‌آوری سرمایه‌های مردم و هدایت آن‌ها به طرح‌های سرمایه‌گذاری در تمامی کشورها صورت می‌گیرد، گفت: براین اساس وام‌دادن ما نیز به مجری پروژه مشهد مال با این هدف و با در نظر گرفتن تمامی جوانب قانونی بوده است.وی درخصوص ایجاد مشکلات برای موسساتی که وارد مسائل سرمایه‌گذاری شدند، گفت: ۲۰سال پیش در آمریکا آمدند و موسسات مالی را با یکدیگر تجمیع کردند تا از این طریق آن‌ها توانمند شوند ازاین‌رو ما نیز اگر برفرض می‌خواهیم موسسات را سامان‌دهی کنیم باید سعی کنیم تا به جای انحلال که تبعات خوبی ندارد، آن‌ها را تجمیع کنیم.

سپرده‌هایی که برج می‌شوند
با این حال چندی پیش عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با انتقاد از بانک‌ها و موسساتی که وارد برج‌سازی و ساختمان‌سازی می‌شوند، گفت: این بانک‌ها سپرده‌های مردم را به برج تبدیل می‌کنند. این درحالی است که ورود به این مسئله با ریسک همراه است. محمدحسن آصفری افزود: براساس قانون موسسات حق ندارند وارد این‌گونه سرمایه‌گذاری‌ها بشوند. با این حال وی تصریح کرد: اگر موسسه‌ای به مجری یک طرح ساختمان‌سازی یا پروژه تجاری‌سازی با اخذ تضمین‌های لازم وام دهد ایراد ندارد؛ اما مسئله اینجاست که برخی از موسسات غیرمجاز خود وارد این مسئله شده‌اند که این کار برای سپرده‌گذارانشان مشکل ایجاد کرده است.

 

در همین زمینه روز گذشته قاصد نیوز در گزارشی به واکاوی پروژه جهان مال پرداخت. این سایت خبری در گزارش خود آورده بود که چندی پیش در خبرها آمده بود پروژه «جهان مال» که در ضلع جنوب شرقی میدان جانباز مشهدمقدس قرار دارد با سرمایه‌گذاری۵١درصدی موسسه مالی و اعتباری عسکریه و مشارکت ۴٩درصدی آستان‌قدس‌رضوی در حال اجراست و به این منظور درختان این زمین نیز قطع شده است.


همچنین ماه گذشته و درست در زمانی که قطع درختان این زمین موجب ایجاد جنجال رسانه‌ای شد، جوادی که رئیس کمیسیون اقتصادی شورای شهر مشهد نیز هست در طی مصاحبه ای اعلام کرد: بنده از ابتدا با این دو پروژه (مشهدمال و جهان مال) مخالفت شدید داشتم؛ زیرا عقیده دارم که تمامی نیازهای تجاری این منطقه اشباع شده و دیگر نیازی به مرکز تجاری ندارد.وی تصریح کرد: ارائه مجوز ساخت به پروژه خیام ١٨ بزرگ‌ترین اشتباه شهرداری مشهد است که قطعاً یک نمره منفی در کارنامه شهرداری ثبت خواهد شد.



این پروژه به نفع مشهد نیست
رئیس کمسیون اقتصادی شورای با اشاره به پروژه مشهد مال بیان داشت: این پروژه نیز به نفع شهر مشهد نیست؛ اما نمی‌توان درباره آن کاری کرد؛ زیرا این پروژه در مدیریت قبلی شهرداری مجوزات را گرفته است؛ اما سوال بنده این است که چرا ما در این مدیریت که می‌توانستیم شهر را حفظ کنیم به پروژه‌ای همچون خیام١٨ مجوز ساخت می‌دهیم. جوادی افزود: شهرداری باید برای مجوز دادن به ساخت یک مجتمع تجاری ابتدا شرایط منطقه را سنجیده و جانمایی لازم را انجام دهد و درصورتی‌که در این دو پروژه نه‌تنها درختان زیادی قطع شده‌اند بلکه بسیاری از مردم که سرمایه‌های خود را پس از چند سال جمع‌آوری کرده و در این منطقه خانه‌ای خریده‌اند مورد اذیت و آزار قرار گرفته‌اند.

 

در ادامه این گزارش آمده است؛ با اندک اطلاعاتی از سوابق این عضو شورای شهر مشهد متوجه خواهید شد که وی هم‌اکنون و پیش از این، عضو هیئت‌مدیره و رئیس منطقه یک موسسه عسکریه بوده و برادر او نیز به‌عنوان نایب‌رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل این موسسه مشغول به فعالیت هستند.

 

همچنین سیدعبدالکریم جوادی که به‌تازگی نیز از روند نامتناسب شرایط برای سرمایه‌گذاری در مشهد سخن گفته و عملیاتی شدن وعده فرش قرمز زیر پای سرمایه‌گذاران را در شهر بیشتر شعاری و غیرعملیاتی توصیف کرده بود از مشارکت یک بانک اوکراینی در مشهد با سرمایه‌گذاری متقابل موسسه عسکریه در اوکراین خبر داد.

 

قاصد نیوز در ادامه نوشته است:حال باید پرسید، نسبت رئیس کمیسیون اقتصادی شورای شهر با موسسه مالی‌ و‌ اعتباری عسکریه و پروژه‌های اخذ شده چیست؟ چرا وی درباره پروژه مخرب و غیرکارشناسی «جهان‌مال» به جای ملامت و نقد موسسه متبوع خود، پیکان انتقاد را به سوی شهرداری مشهد نشانه گرفته است؟

کلمات کلیدی

  • 0 0

    اگر بشود هم حقش هست من چند وقت پيش يك وام از اين موسسه گرفتم كه متاسفانه در پرداخت اقساطش دچار مشكلاتي شدم از حقوقي موسسه عسكريه تماس گرفتند و گفتند بريا پرداخت بدهي خود بيائيد بيايد من هم شرايطم را توضيح دادم و مقداري پول با خودم بردم براي پرداخت بخش از بدهي وبه اميد اينكه بخش ديگر را مهلت بدهند اما غافل از اينكه اين بي انضاف ها حكم جلب مرا گرفته اند اما با چرب زباني مرا به موسسه دعوت كردن وقتي رفتم هنوز داشتم توضيح مي دادم و پ1ول ها را به حساب واريز مي كردم مامور نيروي انتظامي مرا برد و وقتي به خودم آمدم دست بند و پا بند خورده راهي دادسرا شدم خدا را شكر به لطف خدا همان روز پ1ولي تهيه كردم و حساب را تصفيه كردم وگرنه بايد راهي زندان مي شدم راستي اين دورغ گويي و چرب زباني و فريب كار درستي استشرايطم را توضيح دادم

ارسال نظر

تریبون