تاریخ خبر: کد خبر: 6193

یک فعال فرهنگی در واکنش به سخنان مدیرکل سابق روابط عمومی شهرداری مشهد:

«شهدای خودمان بر غزه و لبنان و سوریه اولویت دارند»، نسخه توسعه یافته شعار «نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران» است

دکتر سعید شعرباف افزود: این نوع تفکر ما را به سمت خطرناکی سوق می‌دهد که نسخه توسعه‌یافته آن همان چیزی است که چندی قبل برخی روشنفکرنماها با شعار "نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران" ابراز می‌کردند. درواقع این اعتقاد را دارند که مفهوم ملت و منافع ملی را منهای نگاه جهانی می‌دانند.

«شهدای خودمان بر غزه و لبنان و سوریه اولویت دارند»، نسخه توسعه یافته شعار «نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران» است

دکتر سعید شعرباف در گفت‌وگو با «قاصدنیوز» پیرامون سخنان اخیر علی حامد مقدم مدیرکل سابق روابط عمومی و بین‌الملل شهرداری مشهد گفت: متأسفانه در ساختارهای دولتی-چه آن دست از مدیران جوانی که پلّه‌های مدیریتی را سریع طی نموده‌اند و چه آن‌هایی که از مدیران باسابقه هستند- دوره‌ی مدیریتی را به دوران قبل و بعد از خود تقسیم‌بندی می‌کنند و به‌عنوان یک امر رایج، فضای مدیریتی به عهده گرفته‌شده را به‌عنوان یک محیط مخروبه معرفی می‌کنند و همچنین مدیرانی هم هستند که در زمان تودیع اعلام می‌دارند که یک محیط سالم و بهشت گونه‌ای را که همه‌چیز سر جای خودش است را تحویل داده‌اند.

 

وی افزود: با توجه به گفته‌های ایشان، به‌وضوح این نوع نگاه را در ایشان دیدم که شهرداری به‌طورکلی در عملکرد خودش و قبل از تحویل به شورای چهارم و شهرداری جدید موفقیت‌های غیرقابل‌انکاری داشته. لذا باید گفت که متأسفانه نگاه به این موضوع کاملاً اشتباه است. ظاهراً آقایان فکر می‌کنند یک اسب زین کرده سالمی را تحویل دادند و الان معتقدند که فرصت‌های شهر به هدررفته است.

 

عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام رضا(علیه‌السلام) خاطرنشان کرد: این ادعا نیاز به تحلیل و بررسی‌های مجزّا و وسیعی دارد ولی اگر تقریباً در هرکدام از موضوعات جدی شهری وارد شویم و مطالبه‌گرایانه هم وارد بشوید، مشاهده خواهید کرد که متأسفانه از وضعیت معماری، ساخت‌وسازهای اطراف حرم، میدان شهدا، ارتفاعات جنوبی شهر و مجتمع‌های مشارکتی بگیرید، تا معاملات و قراردادهای انجام‌شده دوره گذشته وضعیت نامناسبی حاکم بوده است.

 

شعرباف افزود: تعجّب ما این هست که چرا دوستان این‌ها را نادیده می‌گیرند. فقط یک‌قلم از این ناکارآمدی‌ها وضعیتی است که ما در حاشیه‌ی شهر مشهد می‌بینیم. قطعاً حاشیه شهر ناشی از مدیریت یک‌ساله و دوساله نیست و قطعاً هم ربط مستقیمی به دوران مدیریت آقای پژمان ندارد اما واقعیت این است که چرا این‌چنین حاشیه‌ای با 1 میلیون و 200 هزار نفر جمعیت شکل بگیرد. البته می‌بایست مدیریت‌های شهری در این 10 تا 12سال اخیر پاسخگو باشد.

 

این فعال فرهنگی، اجتماعی در تشریح نکته‌ای دیگر از سخنان این مقام مسئول سابق شهرداری گفت: اشاره‌شده بود دوران گذشته با توجه به نظرسنجی‌های انجام‌شده نشان از این داشته که عملکرد خوبی داشته است. واقعیتش نمی‌خواهم این نظرسنجی‌ها را رد کنم، ولی مسئله مهم این است که نظرسنجی‌های صورت گرفته‌شده با انتخاب نمونه جامعه مطالعاتی که از فضاهای مطلوب بوده می‌تواند برای هر شهرداری موفقیت را رقم بزند و این موضوع ساده است. سؤال من از ایشان این است که در بسیاری از این نظرسنجی‌ها، شهردار در رتبه یک محبوبیت قرار داشته است و اینکه مخالفین هم، ایشان را در برخی موارد تأیید می‌کردند. آیا از مجموعه عظیم ساکن حاشیه شهر که بیش از یک‌سوم از جمعیت شهر مشهد بوده‌اند در این جامعه آماری دیده‌شده‌اند یا از مجموعه افرادی که در مناطق احمدآباد و سناباد و مراکز اصلی شهر که به‌احتمال‌زیاد از موهبت‌ها و امکانات شهری استفاده کردند. همچنین بسیاری از انتقادها که از همان دوران از شهرداری شده در سامانه‌های ارتباط تلفنی مثل 137 ضبط‌شده و آمارش نیز موجود است لذا آقایان این مسائل گفته‌شده را مثل‌اینکه نشنیده‌اند.

 

وی با اذعان به اینکه در دوره قبلی شهرداری، نسبت به دوره‌های قبل حرکت رو به جلویی داشته است، گفت: اعتقاد ما این است که این حرکت روبه‌جلو بوده، ولی در اصل باید گفت که بسیاری از فرصت‌های شهر را نادیده گرفته‌شده بود و بسیاری هم از بین رفته است و خسارات سختی را هم وارد کرده است. من مثالی را فقط در یک حوزه می‌زنم و آن وضعیتی است که در اطراف حرم و میدان شهدا داریم که دل هر فرد آزاده‌ای را به درد می‌آورد و دیگر قابل جبران نیست و شاید سال‌ها این نوع از ساخت‌وسازها و نگاه اقتصادی بر وضعیت شهری مشهد حاکم باشد.

 

دکتر سعید شعرباف با ابراز تعجب از سخنان مدیرکل سابق روابط عمومی و بین‌الملل شهرداری مشهد پیرامون کمک به ساخت مساجد و  شهدای غزه و لبنان گفت: بنده ایشان را فردی نمی‌دانستم که منتقد این مسئله باشند که چرا شهرداری در بحث کمک به ساخت مساجد ورود کرده است یا اینکه گفته‌اند وظیفه آقایان، گرامی داشتن شهدای خودمان هست یا اینکه با تمامی امکانات و تجهیزات رسانه‌ای به غزه، لبنان و سوریه بپردازند؟

 

وی افزود: درواقع این نوع تفکر ما را به سمت خطرناکی سوق می‌دهد که نسخه توسعه‌یافته آن همان چیزی است که چندی قبل برخی روشنفکرنماها با شعار "نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران" ابراز می‌کردند. درواقع این اعتقاد رادارند که مفهوم ملت و منافع ملی را منهای نگاه جهانی می‌دانند. نگاه اسلامی و عقل بر این است که شهید مدافع حرم مشهدی که به خاطر عقیده‌اش می‌رود در سوریه می‌جنگد اولویت دارد. شهید عماد مغنیه لبنانی و شهیدان یمنی هم در همین رده قرار دارند. لذا مبانی فکری ایشان قابل توجیه نیست نیاز به تأمل جدی دارد.

 

این فعال فرهنگی و اجتماعی در پایان خاطرنشان کرد: قطعاً شهرداری در دوره جدید دارای اشتباهاتی است و با یک نگاه منصفانه در این‌ یکی دو سال اخیر من‌حیث‌المجموع با نگاه به انقلاب اسلامی روبه‌جلو بوده و کاملاً قابل دفاع است.      

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون