تاریخ خبر: کد خبر: 5178

خبر خوش برای حمل و نقل مشهد در فروردین96

شهردار مشهد مقدس گفت: خط ۲ قطار شهری مشهد ۱۵ فروردین ۹۶ به بهره برداری می‌رسد.

خبر خوش برای حمل و نقل مشهد در فروردین96

به گزارش قاصدنیوز، سید صولت مرتضوی صبح دیروز در ‌جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد، با بیان اینکه ماموریت اساسی معاونت حمل و نقل شهرداری برنامه ریزی، نظارت و کنترل ترافیک است، اظهار داشت: معاونت حمل و نقل با اهداف جابه جایی ایمن، دسترسی بالا برای مرم و ایجاد بستری سالم در حوزه حمل نقل در حال فعالیت است.

 

شهردار مشهد با اشاره به سفرهای درون شهری در سال‌های اخیر گفت: متاسفانه از سال 93 تاکنون، هر ساله شاهد کاهش میزان جابه‌جایی توسط وسائل حمل و نقل عمومی به ویژه سازمان اتوبوسرانی بوده‌ایم.

 

وی با اشاره به بحث نوسازی در سازمان تاکسیرانی خاطرنشان کرد: در سال 93 تعداد 943 دستگاه تاکسی نوسازی شده‌ و در سال 94 نیز تعداد 4 هزار و 51 تاکسی نوسازی می‌شوند.

 

شهردار مشهد ادامه داد: با بررسی‌های صورت گرفته پیش‌بینی می‌شود، در سال 95 نیز تعداد 3 هزار و 422 دستگاه تاکسی نوسازی شوند که در صورت رخ دادن این اتفاق عمر ناوگان تاکسیرانی در سال 94 با 7 سال و 81 روز در سال 95 به 3 سال و 85 روز می‌رسد.

 

مرتضوی خاطرنشان کرد: در سفر رئیس جمهور به مشهد قرار شد 5 هزار تاکسی به ناوگان تاکسیرانی مشهد مقدس افزوده شود؛ پس از این مصوبه با مراجعه به شرکت خودروساز آن‌ها گفتند، با توجه به عمل نکردن دولت به تعهدات قبلی خود ما نیز از همکاری با شما معذوریم که ما با تلاش‌های بسیار، مشکلمان را با خودروساز حل کردیم. حال که به بانک مربوطه برای گرفتن تسهیلات مراجعه کرده‌ایم، آن‌ها نیز می‌گویند به سبب عمل نکردن دولت به تعهدات قبلی خود با شما همکاری نمی‌کنیم.

 

شهردار مشهد از انجام نیمی از تعهد دولت خبر داد و تصریح کرد: در سفر ریاست جمهوری به شهر مشهد، هیئت دولت تعهد کرد که نیمی از هزینه خرید 200 دستگاه اتوبوس را به شهرداری پرداخت کند، این مهم با اختصاص 20 میلیارد تومان و خریداری 100 دستگاه اتوبوس اجرایی شد.

 

مرتضوی با بیان اینکه هم اکنون 2 هزار و 186 اتوبوس در شهر ناوگان اتوبوسرانی فعال است، گفت: عمر ناوگان اتوبوسرانی 7.7 سال است به شکلی که عمر ناوگان دولتی 9.4 سال و ناوگان خصوصی 5.8 سال است. هم اکنون در ناوگان اتوبوسرانی تعداد یک هزار و 159 دستگاه اتوبوس فرسوده در حال فعالیت وجود دارد.

 

شهرداری مشهد از نیاز این کلانشهر به 3 هزار اتوبوس خبر داد و ادامه داد: شهر مشهد به 950 دستگاه اتوبوس جدید با هزینه‌ای معادل 475 میلیارد تومان نیاز دارد.

 

مرتضوی با اشاره به جابه‌جایی روزانه یک میلیون و 200 هزار نفر توسط ناوگان اتوبوسرانی، افزود: این جابه‌جایی توسط 160 اتوبوس شامل 114 خط شهری، 21 خط حومه‌ای، 9 خط شبانه و 16 خط مینی بوس صورت می‌گیرد.

 

وی با بیان اینکه سازمان اتوبوسرانی در سال 94 با کسری بودجه 74 میلیارد تومان رو‌به‌رو شده است، اظهار داشت: هم‌اکنون سازمان اتوبوسرانی در سال 94 به 129 میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی نیاز دارد.

 

شهردار مشهد به تشریح فعالیت قطار شهری پرداخت و خاطرنشان کرد: در مدت 51 ماه اخیر بهره‌برداری از قطار شهری مشهد، شاهد جابه‌جایی 110 میلیون نفر توسط خطوط ریلی شهری بوده‌ایم.

 

مرتضوی با اشاره به افزایش 15 درصدی مسافرین قطار شهری در سال 93 نسبت به سال 92 گفت: در سال 92 حدود 29 میلیون نفر از قطار شهری استفاده کردند که این رقم در سال 93 به 35 میلیون نفر افزایش یافت.

 

وی بیان داشت: خط 2 قطار شهری با طول 14.5 کیلومتر و دارا بودن 13 ایستگاه هم اکنون با 94.5 درصد پیشرفت در حفاری روبه رو شده است و تنها 800 متر دیگر از آن در دست حفاری است.

 

شهردار مشهد ‌افزود: با توجه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته در تاریخ 15 اردیبهشت سال جاری پیشرفت فیزیکی پروژه باید حدود 56.4 درصد باشد در صورتی که این پیشرفت در حال حاضر حدود 46 درصد بوده و نشان از عقب ماندگی ما از نسبت به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته دارد.

 

مرتضوی تصریح کرد: با توجه به فعالیت‌های رضایت بخش در خط دو قطار شهری، این پروژه در تاریخ 15 فروردین سال 96 به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

وی با اشاره به پروژه خط سه قطار شهری مشهد خاطرنشان کرد: طرح مطالعاتی خط سه قطار شهری مشهد به طول 28 کیلومتر به پایان رسیده و برای اجرای آن حدود 5 هزار میلیارد تومان هزینه پیش بینی شده است.

 

شهردار مشهد با بیان اینکه فروش اوراق مشارکت خط سه قطار شهری در تاریخ 27 خرداد ماه امسال انجام می‌شود، گفت: با توجه به تصمیمات اخیر شورای پول و اعتبار در راستای کاهش نرخ سپرده‌گذاری به نظر می رسد که سرمایه‌گذاری در حمل و نقل عمومی به‌ویژه خط سه قطار شهری می‌تواند سود زیادی را عاید خریداران اوراق مشارکت کند.

 

منبع: تسنیم

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون