تاریخ خبر: کد خبر: 6039

گزارشی از توسعه فعالیت‌های رسانه‌ای جریان موسوم به اصلاحات در خراسان رضوی/

زنجیره‌ای‌ها به خط می‌شوند

حامیان سیاسی و اتاق فکر این رسانه‌های قارچ گون، بیرون از هیئت تحریریه کوچک و جمع‌وجور این رسانه‌ها در سطح استان مشغول به فعالیت و خط دهی است، اتاق فکری که پیش از آنکه رسانه‌ای باشد پای در سیاست دارد و به دنبال فتح مجلس است، اتاق فکری که جلساتش گاه در ساختمانی در خیابان بهار در آن‌سوی استانداری تشکیل می‌شود، گاه در شیرینی فروشی در قاسم‌آباد و گاه شاید در دفتر نمایندگی استانی یک بیمه در مرکز شهر.

زنجیره‌ای‌ها به خط می‌شوند

به گزارش «قاصدنیوز»، سال 94 به‌واسطه شتاب گرفتن مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای عضو 1+5 در سپهر سیاسی کشورمان تبدیل به نمونه‌ای خاص شده و فضایی را ایجاد کرده که بهره‌برداری از ویژگی‌ها و شرایط ما بعدالتوافق به هدف عده‌ای از سیاست‌بازان پرده‌نشین بدل شده است. واضح‌تر آن‌که به نظر می‌رسد عده‌ای که طی شش سال گذشته به خاطر هنجارشکنی‌ها چه در سطح کلان و ملّی و چه در سطح خرد و محلی چندان مرجع مراجعه مردم نبوده‌اند تلاش دارند از فضای پس از مذاکرات هسته‌ای در مسیر اهداف سیاسی خود و برای بازگشت به مدار قدرت استفاده -بخوانید سوءاستفاده- کنند.

 

طرح بازگشت به قدرت از سوی اصحاب جریان موسوم به اصلاحات اما نه طرحی استانی، که دستور کاری کشوری است و اجرای آن در استان‌ها نیز جزو اولویت‌های این جریان محسوب می‌شود. به طبع اجرای این دستور کار در استان‌هایی با اثرگذاری بالاتر در سطح کشور در هدف‌گذاری‌های این جریان از اولویت‌های بالاتری برخوردار بوده و استان خراسان رضوی و شهر مشهد به خاطر بُعد و تأثیرگذاری مذهبی و ملّی آن در نقطه کانونی این طرح قرار می‌گیرد. در این میان اما انتخابات مجلس در سال جاری  پلّه‌ای مناسب برای اجرای این سیاست است چه آنکه فتح پلکان قدرت از جایی مانند مجلس برای این جریان منطقی و شدنی به نظر می‌رسد، بر همین اساس و در راستای این طرح انتخابات مجلس در سال جاری به‌عنوان نقطه اولیه و آغاز این بازگشت به قدرت ترسیم‌شده است.

 

به نظر می‌رسد این جریان با تلاش در راستای درک نیازها و احصاء نقاط ضعف خود یکی از محورهای اساسی نیازهای جاری‌اش را کمبود رسانه در سطح استان تشخیص داده، طبعاً جریانی که به دنبال در اختیار گرفتن مجلس است باید در جای‌جای کشور توان تبلیغ و ترویج افکار داشته باشد، ازاین‌رو مدتی است در سراسر کشور تلاش‌های متمرکز و هدفمندی برای تقویت و بسط جریان رسانه‌ای این طیف آغازشده و ازآنجاکه برای این جریان امکان ایجاد رسانه پایدار در کوتاه‌مدت و میان‌مدت در استان‌ها و شهرستان‌ها به دلیل نبود زیرساخت‌ها و عدم طی فرآیند مقبولیت ممکن نیست، به سراغ شیوه‌ای جدید برای پر کردن این خلأ رفته‌اند.

 

بر اساس برخی داده‌ها و شواهد موجود طی چند ماه گذشته تلاشی کاملاً هدفمند و هدایت‌شده برای در اختیار گرفتن ویژه‌نامه‌های استانی رسانه‌های اصلاح‌طلب –چه مکتوب و چه آنلاین- در خراسان رضوی آغازشده و تعدادی از ویژه‌نامه‌های محلی در ابتدای سال جاری تاکنون اقدام به راه‌اندازی دفاتر خود را در استان کرده‌اند. این جریان در حالی به‌سرعت درحال‌توسعه است که به نظر می‌رسد حامیان سیاسی و اتاق فکر این رسانه‌های قارچ گون، بیرون از هیئت تحریریه کوچک و جمع‌وجور این رسانه‌ها در سطح استان مشغول به فعالیت و خط دهی است، اتاق فکری که پیش از آنکه رسانه‌ای باشد پای در سیاست دارد و به دنبال فتح مجلس است. اتاق فکری که جلساتش گاه در ساختمانی در خیابان بهار در آن‌سوی استانداری تشکیل می‌شود، گاه در شیرینی فروشی در قاسم‌آباد و گاه شاید در دفتر نمایندگی استانی یک بیمه در مرکز شهر.

 

این تلاش رسانه‌ای در حالی اتفاق می‌افتد که جریان موسوم به اصلاحات در کنار این حرکت در حال یارگیری رسانه‌ای از میان نمایندگی‌های استانی خبرگزاری‌ها نیز هست و در یکی دو مورد وابستگان خود را به‌عنوان مسئولان استانی این رسانه‌ها منصوب کرده، به‌هرحال آنچه مشهود است حکایت از تلاش اصلاح‌طلبان برای در اختیار گیری رسانه‌ها برای پوشش ضعف خود در جریان انتخابات پیش رو دارد، تلاشی که البته نه خلاف قانون است و نه خلاف طبع قدرت، اما با یک سؤال اساسی روبه‌رو است، سؤالی که کلیت جریان موسوم به اصلاح‌طلب نیز با آن روبه‌رو است و بدون پاسخگویی به آن این دست تلاش‌ها واقعاً راه به‌جایی نخواهد برد، سؤال اساسی این است؛ آیا جریان اصلاح‌طلب راه خود را از فتنه گران جدا و آن را اعلام می‌کند؟

 

منبع: ویژه نامه استان خراسان رضوی روزنامه جوان

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون