تاریخ خبر: کد خبر: 5560

70درصد سوغات زیارتی مشهد در اختیار چین است

معاون امور هماهنگی زائران استانداری خراسان رضوی با اشاره به نقش محوری اقتصاد زیارت در کاهش مشکلات اقتصادی، گفت: در حال حاضر 70 درصد از گردش مالی 500 میلیارد تومانی سوغات زیارت در اختیار کشور چین است.

70درصد سوغات زیارتی مشهد در اختیار چین است

به گزارش قاصدنیوز، محمد حسن واحدی، معاون امور هماهنگی زائران استانداری خراسان رضوی در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی فناوری‌های فرهنگی اظهار داشت: مقوله سوغات زیارت بخش مهمی از اقتصاد زیارت به شمار می‌رود که به تازگی مورد توجه مسئولان قرار گرفته است.

 

وی افزود: بر اساس مطالعات انجام گرفته در طرح توسعه کمی و کیفی زیارت امام رضا(ع)، گردش مالی سوغات زائران حدود 500 میلیارد تومان برآورد شده است که 70 درصد آن در اختیار محصولات کشور چین است.

 

معاون امور هماهنگی زائران استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه برخلاف کشور چین، ما هنوز برنامه‌ریزی خاصی در این عرصه نداشته‌ایم، گفت: با برنامه‌ریزی‌های زیرساختی می‌توانیم از قبل ترنوول حاصله از سوغات زیارت، جهت توسعه استان، کاهش بیکاری و معضلات اقتصادی گام‌هایی اساسی برداریم.

 

واحدی خاطرنشان کرد: خوشبختانه طرح توسعه کمی و کیفی زیارت در عرصه مطالعاتی و مرکز رشد فناوری‌های فرهنگی و زیارت در عرصه عملیاتی فعالیت‌های قابل تقدیری را انجام داده‌اند که از جمله آنها می‌توان به برگزاری دوره‌های ایده پروری سوغات زائران اشاره کرد.

 

وی تصریح کرد: اگر زیارت را پیشران توسعه استان در نظر گرفته و رشد اقتصادی را یکی از محورهای اصلی توسعه محسوب کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که توسعه اقتصادی استان می‌تواند در ذیل مقوله زیارت تحقق یابد.

 

معاون امور هماهنگی زائران استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه سوغات را می‌توان از جنبه های مختلف مادی و معنوی و فرهنگی مورد بررسی قرار داد، گفت: زائران داخلی و خارجی باید از سوغات فرهنگی استاندارد شده‌ای بهره‌مند باشند که ضمن برخورداری از کیفیت بالا، دارای اثرگذاری بالا و مروج سیره فرهنگ رضوی نیز باشند.

 

موحدی افزود: در عرصه مادی نیز باید با در نظر گرفتن پتانسیل‌های استان، بسته سوغات مادی متناسب با هویت زیارتی مشهد به زائران عرضه شود.

 

وی با بیان اینکه عملیاتی‌شدن اهداف نیازمند وجود حلقه‌های کیفیتی است، تصریح کرد: مرکز رشد فناوری‌های فرهنگی و زیارت در واقع یک حلقه کیفیتی است که می‌تواند با رویکردی دانش‌بنیان و اتخاذ فرایند ایده‌پروری، توسعه کمی و کیفی سوغات فرهنگی را برای زائران به ارمغان آورد.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون