تاریخ خبر: کد خبر: 4059

دوره ایده پروری سوغات بانوان در مشهد برگزار می‌شود

مدیر مرکز رشد فناوری‌های فرهنگی و زیارت گفت: دوره ایده پروری و ایده پردازی سوغات بانوان به‌زودی در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

دوره ایده پروری سوغات بانوان در مشهد برگزار می‌شود

به گزارش قاصدنیوز، حجت‌الاسلام هاشم مهذب ظهر امروز در نشست خبری برنامه‌های دوره ایده‌پروری سوغات بانوان، اظهار داشت: مرکز رشد فناوری‌های فرهنگی و نرم به دلیل وجود خلاء بزرگی که در کشور در حوزه فناوری‌های نرم وجود دارد ایجاد شده است.

 

وی افزود: فناوری در کشور ما به شکل خاصی مطرح شده به همین دلیل تمرکز کشور بر روی فناوری‌های سخت از قبیل فناوری‌های نانو، هسته‌ای است اما در بخشی که محرک توسعه همه بخش‌های کشور است به‌ویژه در حوزه فرهنگ و فرهنگ‌سازی، هیچ‌گاه کار جدی صورت نگرفته است.

 

مدیر مرکز رشد فناوری‌های فرهنگی و زیارت تصریح کرد: هم‌اکنون حدود 1.5 تا 2 میلیون زائر خارجی داریم که می‌توانیم این میزان را به حدود سالانه 8 تا 10 میلیون نفر افزایش دهیم اما باید این افزایش ظرفیت را در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی فراهم کنیم.

 

وی با بیان اینکه پس از دو سال درگیری برای کسب مجوز سال گذشته مجوز مرکز رشد فناوری‌های فرهنگی و زیارت را از وزارت علوم دریافت کردیم، گفت: در این راستا تولید کالای فرهنگی جذاب با رویکرد فناوری‌های نرم یکی از مقوله‌هایی است که ما در این مرکز به آن می‌پردازیم و تلاش می‌کنیم که مجموعه‌هایی از قبیل پارک علم و فناوری را نیز از حوزه سخت‌افزار وارد حوزه نرم‌افزار کنیم.

 

مدیر مرکز رشد فناوری‌های فرهنگی و زیارت اظهار داشت: روز اولی که ما موضوع فناوری‌های فرهنگی را مطرح کردیم مجبور شدیم معنای این مفهوم را برای سایرین جا بیندازیم و از آنجا که دیدیم نمی‌توانیم به تنهایی این مسیر را طی کنیم با شهرداری مشهد وارد تعامل شدیم و خوشبختانه توانستیم با آن‌ها به توافق برسیم.

 

مهذب با اشاره به  موضوع پیوست نگاری فرهنگی در طرح‌های فرهنگی و اجتماعی ابراز کرد: امیدواریم بتوانیم به مقوله پیوست‌نگاری فرهنگی ورود پیدا کنیم زیرا کسانی هستند که ایده‌های خوبی دارند اما کسب و کار در این مسیر بلد نیستند و ما تلاش می‌کنیم از طریق برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی این فرایند را تسریع کنیم.

 

وی با بیان اینکه برای فرآوری و جذب ایده‌ها دوره‌های ایده‌پروری برگزار خواهد شد، گفت: امسال این دوره‌ها را به صورت شهری و استانی و سال آینده به صورت ملی برگزار خواهیم کرد به دلیل وجود مسئله سوغات در شهر مشهد که مقوله‌ای بر زمین مانده بود تصمیم گرفتیم به این حوزه ورود پیدا کنیم زیرا نیاز زائران در این زمینه هنوز عملی نشده است و ما احساس کردیم که حتما باید در این زمینه ورود داشته باشیم.

 

 

درباره دوره ایده‌پروری سوغات بانوان

 

فرصتی دوباره

بسیاری از افراد خلاق، بزرگ‌ترین رؤیای خود را در به نتیجه‌رسیدن ایده‌هایشان جستجو می‌کنند. ایده‌هایی که می‌تواند دانش و اندوخته‌های تجربی فرد را به کالا یا خدمتی متفاوت برای مردم تبدیل کند و موجب ایجاد کسب و کاری پایدار شود.

 

در طی دهه‌های اخیر، دولت‌ها با ایجاد مراکز رشد فناوری، بستر لازم برای تحقق این امر مهم را فراهم کرده‌اند. مراکز رشد یا همان انکوباتورها، تقاطع دانش، کارآفرینی و تولید ثروت هستند و امروزه در کشور ما، این مراکز، بهترین محل برای رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان و تبدیل علم و تجربه به عمل، به‌شمار می‌آیند.

 

در مراکز رشد با حمایت از کارآفرینان تحصیل‌کرده (به‌خصوص جوانان) و ارائه امکانات و تسهیلات متناسب، زمینه ایجاد و رشد شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان جدید فراهم ‌می‌شود و همین حالا که شما این مطلب را می‌خوانید، هزاران صاحب ایده در بیش از 3000 مرکز رشد، در سراسر دنیا مشغول پرورش ایده‌هایشان هستند.

حدود یک‌سال قبل «مرکز رشــد فناوری‌های فرهنــگی و زیارت» با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پارک علم و فناوری خراسان تأسیس شد تا در سایه کرامت و عنایت امام هشتم (علیه‌السلام)، زمینه پرورش و رشد ایده‌های خلاقانه اهالی فرهنگ و هنر را فراهم سازد.

 

«دوره‌های ایده‌پروری»، یکی از درگاه‌های اصلی ورود به این مرکز است که با حضور صاحبان ایده‌های خلاق فرهنگی و هنری، شرایط اولیه ایجاد کسب و کارهای پایدار فرهنگی را فراهم می‌کند. تا‌کنون دو دوره ایده‌پروری در این مرکز برگزار شده و اکنون در آستانه برگزاری سومین دوره با موضوع «سوغات بانوان» هستیم.

 

هر دوره ایده‌پروری، پس از دریافت ایده‌ها و انتخاب ایده‌‌های برتر از میان ثبت‌نام‌کنندگان، طی سه روز برگزار می‌شود و در نهایت مجوز ورود 4 گروه برگزیده را به مرکز رشد فراهم می‌کند. پذیرفته‌شدگانِ دوره ایـده‌پروری به دوره شــتاب وارد می‌شوند و طی 3 ماه، از انواع خدمات اداری، آموزش‌های حرفه‌ای و راهنمایی افراد مجرب استفاده می‌کنند. در پایان دوره سه ماهه «شتاب»، گروه‌ها برنامه کسب و کار و محصول نهایی خود را ارائه می‌کنند و در صورت کسب امتیازهای لازم، از انواع حمایت‌های مادی و معنوی در پارک علم و فناوری برای ورود به بازار بهره‌مند خواهند شد.

 

درباره دوره

 براساس نتایج یک تحقیق علمی، زائران بارگاه منور رضوی هر ساله بیش از 500 میلیارد تومان برای خرید سوغاتی در مشهد هزینه می‌کنند و این در حالی است که به‌جز برخی سوغات سنتی، بخش عمده‌ای از سوغات زائـــران را محصولات وارداتی کم‌کیفیت تأمین می‌کند و البته متأسفانه این بازار نیز مملو از کالاهایی است که هیچ تناسبی با زیارت ندارند و حتی در موارد متعددی دارای نتایج ضد‌‌فرهنگی است. مرکز رشد فناوری‌های فرهنگی و زیارت، با درک اهمیت این موضوع، سومین دوره ایده‌پروری خود را با اندیشه تقویت سوغات زیارت متناسب با بانوان در دستور کار قرار داده است. جایگاه بانوان که نیمی از افراد جامعه هستند و نقش ممتاز ایشان در ارکان خانواده و فعالیت‌های اجتماعی، توجه ویژه‌ای به این مقوله را می‌طلبد و در این راستا از کلیه صاحبان ایده طراحی، تولید و توزیع سوغات مختص بانوان، برای شرکت در این دوره، دعوت به‌عمل می‌آید. علاقمندان می‌توانند ایده‌های خود را در یکی از 6 محور زیر ارائه نمایند:

 

1- طراحی دوخت یا پارچه و ملحقات پوشاک ایرانی اسلامی بانوان با تأکید بر الزامات حجاب و عفاف اسلامی.

 

2- لوازم و ابزار کاربردی، تزئینی و مصرفی مورد استفاده بانوان و متناسب با معیارهای دین مبین.

 

3- محصولات رسانه‌ای مکتوب، سمعی و بصری، دیجیتالی و رایانه‌ای دارای محتوای مرتبط با جامعه بانوان.

 

4- محصولات یا خدمات پیوسته آموزشی، کمک‌آموزشی، سرگرمی و ورزشی ویژه بانوان.

 

5- ایده‌های نوآورانه و خلاق در طراحی و اجرای شبکه‌های فروش و توزیع سوغات بانوان.

 

6- ایده‌های نوآورانه و خلاق در آموزش، تربیت و رشد استعدادهای جوان برای ورود به بازار سوغات بانوان.

 

نحوه برگزاری دوره

 1- تا پایان روز شـنبه 25 بهمن‌ماه فرصت دارید تا ایده خودتان را در پایگاه اینترنتی مرکز رشد فناوری‌های فرهنگی و زیارت به آدرس www.cpti.ir ثبت کنید.

 

2- از صاحبان ایده‌هایی که منطبق با شرایط فراخوان باشند، با اعلام وقت قبلی جهت حضور در مرکز (روزهای دوشنبه و سه‌شنبه 27 و 28 بهمن‌ماه) دعوت می‌شود تا جزئیات بیشتری از ایده‌شان را ارائه دهند.

 

3- حداکثر 15 ایده برگزیده، جواز ورود به دوره ایده‌پروری را کسب خواهند کرد. برگزیدگان تا پایان وقت اداری پنج‌شنبه 30 بهمن‌ماه فرصت دارند تا مبلغ ثبت‌نام را واریز کنند و شماره فیش را جهت ثبت‌نام قطعی اعلام کنند. مبلغ ثبت‌نام به ازاء هر نفر از افراد گروه 000/300 ریال می‌باشد. این مبلغ حدود 10 درصد از هزینه‌ای است که مرکز رشد جهت حضور افراد در دوره ایده‌پروری هزینه می‌کند و صرفاً جهت جلب مشارکت شرکت‌کنندگان و تضمین حضور در دوره اخذ می‌شود.

 

4- در روز شنبه 2 اسفندماه، برای گروه‌های برگزیده کارگاه آموزشی برگزار می‌شود.

5- دوره ایده‌پروری در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه 6 و 7 اسفندماه با حضور

تمامی گروه‌ها و خبرگان کسب و کار (منتورها) برگزار می‌شود.

6- جلسه داوری و انتخاب نهایی، صبح جمعه 8 اسفندماه برگزار خواهد شد.

7- چـــهار گروه بـرگزیده، ضمن اخــذ مجــوز ورود به مرکز رشـــد

تا سقف 000/000/20 ریال از حمایت‌های حرفه‌ای مرکز برخوردار خواهند شد.

 

شرایط ثبت‌نام در دوره

1- تمامی افرادی که دارای ایده در موضوع سوغات بانوان هستند‌، فارغ از رشته و مدرک تحصیلی می‌توانند در قالب گروه‌های 3 تا 5 نفره در این دوره شرکت کنند. گروه‌های مشترک و تعداد بیش از 5 نفر پذیرش نخواهند شد.

2- ایده‌های خلاقانه دارای مضامین مرتبط با معارف رضوی دارای امتیاز می‌باشند.

3- ایده ارائه‌شده علاوه بر ابعاد اثربخشی فرهنگی، باید قابل تبدیل به کسب و کار پایدار، مبتنی بر نوآوری و خلاقیت و دارای توجیه اقتصادی باشد.

4- ثبت اولیه ایده در پایگاه اینترنتی مرکز باید شامل تعریف دقیقی از ایده باشد.

 

مزایای دوره

 1- مهارت‌های جدیدی را می‌آموزید و ایده خــود را توسط گروهی از خبرگان کســب و کارهای فرهنـــگی محک می‌زنید.

2- برای ورود به مرکز رشد فناوری‌های فرهنگی و زیارت و استفاده از مزایای آن:  اختصاص فضای دفتر کار، استفاده از برند پارک علم و فناوری، حمایت‌های مشاوره‌ای متخصصین و ... رقابت می‌کنید.

3- در پایان گواهی شرکت در دوره را دریافت می‌کنید.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون