تاریخ خبر: کد خبر: 5238

قل قل قلیان ممنوع/ هوای پاک در ریه‌های طرقبه شاندیز دمیدن گرفت

طرح ضربتی جمع آوری قلیان از باغسراها و رستوران های طرقبه شاندیز که از ابتدای سال جاری به عنوان ضرب الاجل دادستانی در دستور کار قرار گرفت در نهایت منجر به بازگشت هوای پاک به ریه های این شهر شد.

به گزارش قاصدنیوز، شهرستان طرقبه و شاندیز که به دلیل وجود باغسراها و تفرجگاه های طبیعی به یکی از مناطق گردشگری مشهد شهرت دارد از جمله مکان هایی است که پیش از این به محل پاتوق بسیاری از جوانان با هدف استعمال دخانیات تبدیل شده بود.

 

طرح ضربتی جمع آوری قلیان ها از سطح رستوران ها که پیش از این بسیاری از خانواده ها رابه واسطه حضور فرزندانشان در تفرجگاه های این شهر نگران کرده بود در نهایت به ثمر نشست و تمامی لمکده های این شهرستان و مکان های عرضه قلیان با دستور دادستانی و همکاری دانشگاه علوم پزشکی جمع آوری شد.

 

طرقبه و شاندیز الگویی موفق در کشور

رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان رضوی در همین رابطه اظهار کرد: همدلی و همزبانی مسئولان طرقبه شاندیز درجمع آوری قلیان از سطح رستورانها، کافه سنتی ها و غذاخوری ها می تواند الگویی برای سایر نقاط کشور باشد.

 

دکتر مصطفی محرابی بهار ضمن تقدیر از زحمات فرماندار، رییس دادگستری، دادستان و نیروی انتظامی شهرستان طرقبه شاندیز افزود: اجرای قانون توسط دادستان و رییس دادگستری طرقبه شاندیز و حمایت فرماندار و پشتیبانی نیروی انتظامی از این طرح حرکت بی نظیری را خلق کرد.

 

وی اظهار داشت: اجرای این طرح درطرقبه شاندیز در راستای تامین سلامت جامعه و کمک به نظام سلامت کشور به انجام رسیده است.

 

وی گفت: این حرکت هماهنگ دادستان و دادگستری طرقبه شاندیز باید در تمامی شهرستانها نهادینه شود زیرا ترویج مصرف قلیان سلامت جوانان ما را نشانه گرفته است.

 

قلیان

وی افزود: به طور حتم جمع آوری قلیان از سطح رستوران های طرقبه شاندیز به کاهش آسیب ها و بزه های اجتماعی درجامعه کمک می کند.

 

وی تصریح کرد: درمحافل مصرف قلیان انواع جرم و بزهکاری به وقوع می پیوست و این حرکت چهره بدی از باغ تالارها و رستوران ها به تصویر می کشاند.

 

رضایت مردم از جمع آوری قلیان ها

رییس دادگستری طرقبه شاندیز هم گفت: جمع آوری قلیان از سطح رستوران ها، چایخانه داران و کافه سنتی ها در راستای قانون جامع کنترل، مبارزه ملی با دخانیت مصوبه ۱۳۸۵ انجام شده است.

 

رحمانی افزود: مصرف قلیان یک پدیده مجرمانه است که کانون خانواده ها را هدف قرار داده است.

 

وی اظهار داشت: بیش از ۹۹ درصد مردم از این اقدام در راستای جمع آوری قلیان ها درسطح رستوران های طرقبه شاندیز رضایت دارند.

 

وی بیان کرد: متاسفانه در حالی که بسیاری از شهروندان استعمال دخانیات را عملی عادی تلقی می کنند اما باید اذعان داشت اعمال مجرمانه درهمین محافل مصرف قلیان درشهرستان ثبت شده است.

 

هر قلیان برابر با ۴ پاکت سیگار

مدیر گروه بهداشت محیط حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این رابطه بیان کرد: افرادی که در هر وعده نسبت به مصرف قلیان اقدام می کنند معادل ۸۰ نخ سیگار و به عبارتی ۴ بسته سیگار دود و سم وارد ریه های خود می کنند.

 

علی حسنی در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه بسیاری از مصرف کنندگان به تصور غلط فکر می کنند که اب موجود در قلیان دود را تصفیه می کند بیان کرد: این تصور کاملا باطل است.

 

وی با بیان اینکه افرادی که همنشین با سیگاری ها و مصرف کنندگان قلیان نیز از اثرات مخرب آن مبرا نیستند ادامه داد: قرار گرفتن در محیطی که قلیان استعمال می شود، معادل مصرف هشت نخ سیگار است .

 

قلیان

وی ابتلا به سرطان های مختلف از جمله ریه، لب و حفره دهانی، بیماری های قلبی و عروقی را ارمغان استعمال دخانیات عنوان کرد و افزود: خطر ابتلا به سرطان ریه در افرادی که قلیان و سایر مواد دخانی مصرف می کنند پنج برابر افراد معمولی است.

 

وی در ادامه گفت: بر اساس آمارهای ارائه شده سالانه ۵۰ هزار نفر بر اثر عوارض استعمال دخانیات و سیگار در کشورمان جان خود را از دست می دهند.

 

وی در خصوص طرح مبارزه با قلیان بیان کرد: در این راستا نسبت به توزیع ۱۱ هزار بروشور آموزشی اقدام و تعداد مراکز عرضه قلیان از ۵۰۵ مورد به کمتر از نصف این رقم در مشهد و شهرستانهای تحت پوشش این دانشگاه کاهش یافته است

.

قل قل قلیان ممنوع

در همین حال معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد بیان کرد: بر اساس اجرای قانون منع قلیان و ماده ۲۷ و ۲۸ قوانین نظام صنفی، مراکز عرضه قلیان و ادوات آن اگر نسبت به تغییر شغل و یا اصلاح مجوز فعالیت اقدام نکنند با آنان برخورد قانونی می شود.

 

محمود عندلیبی در گفتگو با مهر بیان کرد: برخورد با متخلفان عرضه قلیان از سال ۱۳۸۹ در دستور کار قرار گرفته و اکنون از نظر قانونی خلاای در این زمینه وجود ندارد.

 

عندلیبی افزود: در چایخانه های سنتی غیرمجاز یکسری جرائم و ناهنجاریهای اجتماعی مانند ترویج روابط نامشروع، نزاع دسته جمعی و چاقوکشی صورت می گیرد که جمع آوری قلیان سراها و پاکسازی تفرجگاه ها از این آلودگی در تامین امنیت و برقراری نظم اجتماعی بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

 

وی با اشاره به درخواست بسیاری از کسبه برای دریافت مجوز فعالیت ابراز کرد: در حال حاضر تعداد ۲۰۵ واحد دارای پروانه چایخانه سنتی در مشهد دایر است که این میزان کافی است و لذا نیاز به چایخانه سنتی جدید نداریم.

 

خوشحالی خانواده ها؛ بی حالی کافه رستوران ها

 در همین حال بسیاری از صاحبان کافه رستوران های شهر طرقبه شاندیز که بنا بر دستور دادستانی نسبت به جمع آوری قلیان ها اقدام کرده اند در گفتگو با خبرنگار مهر این اقدام را عامل کاهش درامد های خود عنوان کردند.

 

سید هاشم صاحب یکی از رستوران های این منطقه در گفتگو با مهر بیان کرد: این روزها کار و کاسبی رستوران ها به دلیل اوضاع اقتصادی خراب است و لذا کمتر مشتری شب ها برای خوردن شیشلیک و یا غذای گرم تمایل به حضور در رستوران های این منطقه را دارد.

 

وی افزود: پیش از این عده ای برای کشیدن قلیان می آمدند و به همین واسطه و تنقلاتی که در کنار آن به فروش می رفت حداقل پول برق رستوران در می آمد.

 

وی بیان کرد: برخی از مسئولان برای حل مشکلات همیشه صورت مسئله را پاک می کنند.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر انگشت اتهام به سمت کافه ها بلند است و شخصی پاسخ نمی دهد که چرا اصلا مردم قلیان می کشند و چرا قلیان به تفریح مردم تبدیل شده است؟

 

 وی بیان کرد: در حال حاضر پاسخ این سوال باقی است که اگر قرار است قلیان را جمع کنیم چه چیزی را برای مردم و همچنین اقتصاد کافه ها باید جایگزین کرد و از همه مهمتر مصرف کنندگان قلیان چه می شوند؟

 

وی افزود: این قانون تنها در طرقبه شاندیز عملیاتی شده در حالی که در سطح شهر مشهد هنوز قلیان سراها باز بوده و دارای فعالیت هستند.

 

به گزارش خبرنگار مهر، رئیس اتحادیه قهوه خانه داران و سفره خانه داران طرقبه و شاندیز نیز پیش از این بیان کرده بود این دستور از ۲۲ اسفند سال گذشته ابلاغ شده و در طول این مدت رایزنی های لازم برای لغو این ابلاغ با برخی مسئولان صورت گرفته ولی نتیجه ای نداشته است.

 

علی حیدری پیش از این متذکر شده بود استفاده از قلیان در وسایل نقلیه، کرایه خانه باغ ها برای استفاده از قلیان، بیکاری چند صد خانواده و کارگر و همچنین ورشکستگی چندین شرکت رستورانی را دربر خواهد داشت.

 

وی یادآور شده بود: برخی از مجموعه های صنفی به دلیل فضا و شرایط خاصی که در طرقبه و شاندیز وجود دارد سرمایه گذاری های بسیار زیادی را انجام داده اند و با این ممنوعیت دچار ضررهای مالی بسیار زیاد می شوند.

 

منبع: مهر

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون