تاریخ خبر: کد خبر: 4764

گزارش کامل پنجمین پاتوق اصحاب هنر و رسانه انقلاب اسلامی خراسان رضوی/

دیدار صمیمی در عصر بهاری؛ از شعر ناخوانده واعظی در دیدار رهبری تا افق‌های «شبکه افق»+عکس

احمد واعظی درباره حس و حالش درباره این دیدار گفت: شخص حضرت آقا جوری حقیر را مورد تفقد قراردادند که هنوز خودم را خیلی جمع‌وجور نکرده‌ام. آنجا نتوانستم چیزی بگویم و یادم هست که فقط می‌گفتم قربانتان بروم. ایشان فرمودند: شما امروز با این حنجره گرم حق اهل‌بیت(علیهم‌السلام) را ادا کردید.

به گزارش «قاصدنیوز»، همزمان با ایام شهادت سید شهیدان اهل قلم سیدمرتضی آوینی ، پنجمین پاتوق‌ اصحاب هنر و رسانه‌ خراسان رضوی  در مشهد مقدس برگزار شد.

 

پاتوق فعالان هنری عظیما

در ابتدای این نشست که عصر سه‌شنبه در سالن اجتماعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی خراسان رضوی برگزار گردید، جواد زروندی مدیر موسسه فرهنگی هنری پیشگامان دهه پیشرفت و عدالت شهرستان نیشابور از تجربه راه‌اندازی یک تشکل فرهنگی مردمی در عرصه هنر گفت و دغدغه‌های مجموعه‌های شهرستانی را مطرح کرد.

 

در بخش دیگری از برنامه که اجرای آن به عهده سید مصطفی خاتمی بود، بخشی از خبرهای عرصه هنر، ادب و رسانه جبهه فرهنگی انقلاب قرائت شد که ازجمله آن‌ها می‌توان به اجرای شب‌شعر سپندوار، ساخت محصولاتی چون مستند عکس پرسنلی، ختم ساغر، کوچ غربا، چاپ کتاب بی‌تو نبودن (جواد شیخ‌الاسلامی)، شاه خوبان در حرم دارد جلوس، جلد هشتم کتاب جاده جنگ، انتشار ماهنامه فرهنگی جریان امروز، اعلام فراخوان نهضت مردمی پوستر انقلاب برای طراحی پوستر علیه آل سعود با عنوان آل‌یهود و با شعار «به مسلمین بسپارید آستان حرم را»  اشاره کرد.

پاتوق فعالان هنری عظیما

 

* گروه سرودِ مربیان سرود!

در ادامه پنجمین پاتوق اصحاب هنر و رسانه انقلاب اسلامی، جمعی از مربیان گروه‌های سرود استان در اقدامی ابتکاری قطعه «دل بیدار» که از تولیدات خانه سرود انقلاب اسلامی مشهد است را با رهبری حسین انفرادی اجرا نمودند که مورد استقبال حاضران قرار گرفت.

 

 

* سه سال تلاش برای «نبرد خلیج فارس2»

سپس فرهاد عظیما کارگردان پویانمایی سینمایی «نبرد خلیج‌فارس2» در رونمایی از آنونس این اثر گفت : این کار در طول سه سال به مدت70 دقیقه تولیدشده است و به‌زودی به‌صورت رسمی رونمایی خواهد شد.

 

وی با اشاره به اینکه داستان این اثر در فضای مانور جنگی دریایی و بستن تنگه هرمز است، گفت: مخاطب تا انتهای کار شاید با سلاح و ادوات درگیر باشد اما در انتها با این مفهوم روبه‌رو خواهد شد که تفکر ما سلاح نیست، بلکه نقطه تمام‌کننده کار نیروی ایمان و مقاومت ماست.

فرهاد عظیما

عظیما افزود: به جرات می‌توان گفت در بُعد جلوه‌های ویژه «نبرد خلیج‌فارس2» عظیم‌ترین فیلم و انمیشین در حوزه سینما و رسانه چه در میان جریان ارزشی و چه غیر ارزشی می‌باشد.

 

 

* بیشترین تلفات را در عرصه هنر و رسانه داشتیم

احسان محمدحسنی مدیرعامل سازمان هنری اوج و جواد رمضان نژاد مدیر شبکه تلویزیونی افق به دعوت امیرمهدی کلیدری در جایگاه قرار گرفتند تا دقایقی درباره این موسسه و شبکه سخن بگویند.

 

مدیرعامل سازمان هنری اوج درباره چرایی شکل‌گیری این موسسه گفت: غربت ژنرال‌های فرهنگی در دوره‌های مختلف سیاسی حتی در دوره رئیس‌جمهور گذشته و اتفاقات سال 88 جمعی از دغدغه مندان را بر آن داشت که مؤسسات جدا از هم خود را کنار هم جمع کنند و یک خط در دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی تشکیل دهند. ماحصل این دغدغه تشکیل سازمان هنری اوج بود.

 

پاتوق فعالان هنری عظیما محمدحسنی و رمضان نژاد

 

وی با اشاره به اینکه بیشترین تلفات را به خاطر کم‌کاری‌های مسئولان دولتی عرصه فرهنگ در حوزه هنر و رسانه داشتیم، گفت: الحمدلله از قریب به سه سال شروع فعالیت سازمان هنری اوج هم‌اکنون اقدامات وارد فاز عملیاتی شده است.

 

احسان محمدحسنی افزود: ما به‌جای ستاد جنگ‌های نامنظم در فکر انجام فتح‌المبین‌ها و بیت‌المقدس‌ها در عرصه فرهنگ بوده و هستیم که طیف گسترده‌تری از فعالان را درگیر کند و شاید شبکه افق یک نمونه از آن است. همچنین 65درصد از آثار جشنواره عمار توسط این سازمان پشتیبانی شده است.

 

* مخاطب افق، همه مردم‌اند

جواد رمضان نژاد مدیر شبکه تلویزیونی افق دیگر میهمان این نشست درباره راه‌اندازی شبکه افق گفت: ایده‌ای در رسانه ملی برای ایجاد شبکه‌ای حول محور دفاع مقدس و انقلاب اسلامی همزمان با ورود نسل جدید شبکه‌های دیجیتال مطرح‌شده بود و با توجه به اینکه سیاست سازمان، چابک سازی و برون‌سپاری و استفاده از برنامه‌های تولیدی و نه تأمینی بود سعی کرده‌ایم از توان‌های مختلفی در جبهه فرهنگی انقلاب استفاده کنیم تا برنامه‌های آنان به آنتن برسد.

 

وی افزود: پیش از راه‌اندازی شود با تحلیل‌های متفاوتی از سمت رسانه‌های مختلف روبه‌رو شد که بیشتر آن‌ها از روی حدس و گمان اطلاعاتی را منتشر کردند که چندان درست نبود و باید گفت این رسانه‌ها باید در منابع خبری خود تجدیدنظر کنند.

 

رمضان نژاد خاطرنشان کرد: شبکه افق در پی رساندن پیغام انقلاب اسلامی است و برای عده‌ خاصی هم نیست؛ درهای شبکه به روی همه‌کسانی که به انقلاب اعتقاددارند باز است و ما با توجه به تأکید مقام معظم رهبری برنامه‌هایی را تولید کرده و خواهیم کرد که مخاطب آن‌همه مردم باشند.

 

پاتوق فعالان هنری عظیما کلیدری محمدحسنی رمضان نژاد

مدیر شبکه افق گفت: ما تا امروز فقط از ٢٠درصد توان جبهه فرهنگی انقلاب استفاده کرده‌ایم و امیدواریم تا در آینده با برنامه‌ریزی‌هایی که شده است، محصولات متنوع و متفاوتی را در این شبکه تولید کنیم. ما وارد بازی‌های سیاسی نخواهیم شد و از انتساب به یک جناح یا گروه خاص پرهیز می‌کنیم کما اینکه هم‌اکنون در به‌کارگیری هنرمندان این را نشان داده‌ایم، اما با سیگنال‌هایی که از رسانه‌های بیگانه دریافت می‌کنیم، می‌دانیم که راه را درست می‌رویم.

 

رمضان نژاد ابراز کرد: هدف ما این است که در این شبکه برنامه‌هایی به نمایش بگذاریم که به مباحث روز بپردازد لذا امیدواریم با عملکرد جدید در پیگیری و بررسی مباحث در کشور برنامه‌های تولیدی تا خردادماه بر روی آنتن برود.

 

 

* رونمایی از اثر هنرمند و کارتونیست جوان مشهدی

پاتوق فعالان هنری

در ادامه این نشست با حضور احسان محمدحسنی، جواد رمضان نژاد و مهدی میری مسئول نهضت مردمی پوستر انقلاب، از اثر محمود آزاد نیا نقاش و کارتونیست است جوان و موفق مشهدی با موضوع تجاوز عربستان به یمن و در قالب اولین اثر فراخوان آل‌یهود رونمایی کرد که با استقبال حاضران در مراسم روبه‌رو شد.

 

* چرا «مفتون و فیروزه» را نمی‌خوانید؟!

تقدیر از سعید تشکری نویسنده پیشکسوت و نام‌آشنای مشهدی برنامه بعدی این مراسم بود که پس از پخش کلیپی از آثار و زندگی‌نامه این نویسنده توسط احسان محمدحسنی مدیرعامل سازمان هنری اوج، جواد رفائی رئیس حوزه هنری خراسان، سید وحید موسویان دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی خراسان رضوی، حجت‌الاسلام فاطمی عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد از وی تقدیر شد.

 

پاتوق فعالان هنری عظیما

تشکری که در دوران نقاهت بیماری به سر می‌برد، در جملات کوتاهی ضمن تشکر از برگزارکنندگان مراسم گفت: من بچه دیالوگ هستم، نه بچه مونولوگ؛ اما یک سؤال دارم که شما موقع نوشتن «مفتون و فیروزه» کجا بودید، چرا نمی‌خوانیدش؟!

 

* حق اهل بیت(علیه السلام) را ادا کردید

بعد از تشکری نوبت به تقدیر از حاج احمد واعظی که این روزها با شعرخوانی‌اش خیلی موردتوجه رسانه‌ها قرارگرفته است، رسید. مجری بعد از پخش کلیپ شعرخوانی احمد واعظی در شب میلاد حضرت فاطمه(س) نزد رهبر انقلاب، با شعری که سید رضا مؤید مداح و شاعر پیشکسوت آیینی به مناسبت شعرخوانی احمد واعظی در پیش رهبر گفته بود، او را دعوت کرد:

ای ذره خورشید جهان تابِ حسین

 وی مایه‌ افتخار احباب حسین

گر شعر تو و نام تو گل کرد چنین

 این بود ز خدمتت به اصحاب حسین

تقدیر از حاج احمد واعظی

احمد واعظی درباره حس و حالش درباره این دیدار گفت: شخص حضرت آقا جوری حقیر را مورد تفقد قراردادند که هنوز خودم را خیلی جمع‌وجور نکرده‌ام. آنجا نتوانستم چیزی بگویم و یادم هست که فقط می‌گفتم قربانتان بروم. ایشان فرمودند: شما امروز با این حنجره گرم حق اهل‌بیت(علیهم‌السلام) را ادا کردید.

 

وی افزود: به‌هرحال توفیقی شد و خدمت آقا رسیدیم. آنجا خواندن، یک فضای خاص خودش را دارد. در آن لحظه حالی پیدا کردم که فقط به‌واسطه یک توسل درونی و لطف حضرت رضا(علیه‌السلام) بود.

 

واقعاً برایم جالب است که آقا لبخندی زده بودند و چیزی به من گفته بودند و مردم از این بابت از بنده تشکر کردند. شادی و غم حضرت آقا برای مردم مهم است، با غصه‌داری آقا مردم غصه‌دارند. تک‌تک مردمی که عاشقانه ایشان را دوست دارند و پیگیر احوال آقا هستند و اینکه لبخندی بر لبان ایشان نشست خوشحال بودند، چون این مسئله بسیار برای مردم حائز اهمیت است و بنده را نیز مورد لطف قراردادند.

 

واعظی خاطرنشان کرد: همه مردم ایران محب و خادم ائمه اطهار(علیه‌السلام) هستند، درواقع باید گفت ایران، هیئت جمهوری اسلامی ایران است.

تقدیر از واعظی

 

* هر جا که شما امر کُنِن هستِم آقا

وی افزود: ازآنجایی‌که حضرت آقا فرموده بودند سعی کنید از گویش‌های محلی و بومی هم در مداحی‌هایتان استفاده کنید بنده نیز یک دوبیتی سروده بودم و می‌خواستم در جلسه دیدار بخوانم؛ اما با توجه به وضعیتی که ایجاد شد، نتوانستم؛ اما اینجا برای شما می‌خوانم:

ما یکدل و یک‌زبان و یِکدَستم آقا

دل را به ولای جدتان بَستِم آقا

ایران و عراق و یمن و سوریه

هر جا که شما امر کُنِن هستِم آقا

 

* نیروهای مردمی عراق تنها شیعه نیستند

در پایان این نشست گفتگوی تلفنی کوتاهی با محسن اسلام زاده مستندساز مشهدی برقرار شد که به‌تازگی در تکریت عراق در حین مستندسازی مورد اصابت چندین ترکش قرارگرفته و در تهران بستری بوده است.

محسن اسلام زاده

اسلام زاده ضمن شرح ماجرای زخمی شدنش گفت: موضوع کار درباره حضور برادران اهل سنت در حشد الشعبی  یا همان نیروهای مردمی عراق بود. دلیل تولید این کار هم آن بود که جبهه غربی-عربی سعی دارد القاء کند که حشد الشعبی فقط شیعیان هستند و دراین‌بین حقوق اهل سنت پایمال می‌شود. متأسفانه خیلی از دوستان داخلی خودمان هم بر المان‌های شیعی تأکید می‌کنند و درحالی‌که باید بر حضور برادران اهل سنت نیز در دفاع از عراق تأکید شود.

 

وی خاطرنشان کرد: بچه‌های ما باید در حوزه مستندسازی در پی روایت صحیحی برای جهان اسلام از اوضاع منطقه و به‌خصوص حضور داعش باشند. در بیخ گوش ما در تاجیکستان حجاب ممنوع شده است. المان‌های اسلامی ممنوع می‌شود درحالی‌که ما در کشور ما هیچ خبری را نمی‌شنویم دراین‌بین رسالت بچه‌های نهضتی این است که اخبار را به‌صورت دقیق و موشکافانه به جامعه ارائه دهند.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون