تاریخ خبر: کد خبر: 3917

معراج شهدای مشهد در انتظار بازیابی هویت

سال هاست که ساختمان معراج شهدای مشهد در کمال ناباوری جای خود را به تعمیرگاه خودرو داده و با وجود وعده های مکرر برای بازگرداندن هویت این مکان، اقدام جدی انجام نشده است.

معراج شهدای مشهد در انتظار بازیابی هویت
به گزارش قاصدنیوز به نقل از مهر، ساختمان‌ معراج شهدا واقع در بلوار توس در شهر مشهد یکی از مکان هایی است كه در دوران دفاع مقدس محل وداع مادران و پدران شهدا با پیکر فرزندانشان بود که اینک این فضا جای خود را به تعمیرگاه خودرو داده و در حال پاک کردن خاطرات دفاع مقدس است.
 
با وجود اینکه  سال است که شهرداری مشهد و مسئولان تلاش دارند تا با تملک این بنا هویت از دست رفته و خاطرات مادران و پدران شهدا را بازیابی کنند اما توفیق چندانی در ان راستا حاصل نشده است.
 
تکلیفی که شهردار نیز قادر به انجامش نشد
با وجود اینکه تیتر بسیاری از اصحاب رسانه در مهرماه سال جاری مبنی بر روشن شدن تکلیف این ساختمان روزنه ای از امید را در دل بسیاری از مردم روشن کرد اما به نظر می رسد با وجود گذشت  ۴ ماه از این خبر هنوز توافقی برای حل این مشکل حاصل نشده ست.
 
بر اساس مصوبه شورای شهر مشهد در هشتم مهر ماه سال جاری به شهرداری مشهد اجازه داده شد با توجه به ضرورت تملک معراج شهدا ماده ۹ خرید و تملک اراضی برای اجرای برنامه های عمومی و عمرانی دولت و شهرداریها' را برای تحصیل حریم ملک اعمال کند.
 
همچنین در این مصوبه شهرداری مشهد مکلف شد ظرف دو ماه آینده برنامه خود را در زمینه نحوه مدیریت این ساختمان به شورای شهر ارائه کند.
 
سید صولت حسینی شهردار مشهد نیز که در همین راستا از تامین اعتبار برای تملک این ساختمان به میزان ۱۳۷ میلیارد تومان خبر داد در این جلسه خط و نشان کشید: تاکنون مذاکرات زیادی با مالک این ساختمان برای تملک ملک صورت گرفته اما وی متقاعد نشده تا آن را در اختیار شهرداری قرار دهد لذا چاره ای جز اعمال قانون برای تملک ساختمان معراج شهدا نداریم.
 
وی با اشاره به اینکه کاربری این ساختمان فضای سبز است گفت: طرحی در این مکان پیاده خواهد شد که ضمن حفظ کاربری فضای سبز، جایگاه رفیع شهدا نیز در آن دیده شود.
 
 به شهرداری تذکر رسمی می دهیم
یک عضو شورای  شهر مشهد دراین رابطه گفت: در حال حاضر این ساختمان که از آثار جهاد و شهادت است به تعمیرگاه و مرکز گازسوز کردن خودروها تبدیل شده و این در حالی است که این ساختمان در زمان جنگ اولین مکانی بود که شهدا پس از جمع آوری از خط مقدم مورد شناسایی قرار می گرفتند.
 
معراج شهدا
حجت الاسلام علی اصغر لطفی در گفتگو با مهر بیان داشت: ساختمان معراج شهدای مشهد، در ابتدای بلوار توس قرار دارد و در این راستا مردم انتظار دارند هر چه سریعتر به وضعیت نابسامان این ساختمان رسیدگی شود در غیر این صورت مجبوریم به شهرداری تذكر رسمی بدهیم.
 
این عضو شورای شهر مشهد با بیان اینکه این مکان روزگاری گنجینه حضور هزاران شهید بود اما اکنون مورد غفلت و بی مهری قرار گرفته است، افزود: یکی از ماموریت‌ها و وظایف شورای اسلامی شهر و شهرداری پرداختن به این امور و انجام اقدامات فرهنگی است.
 
لطفی تصریح کرد: تبدیل شدن ساختمان معراج شهدا به تعمیرگاه خودرو بی احترامی به این مجموعه ارزشی است و بنده به عنوان نماینده مردم در شورای شهر خود را مسئول برگرداندن قداست به این مجموعه و تبدیل آن به محیطی فرهنگی می دانم.
 
تبدیل معراج شهدای مشهد به تعمیرگاه اقدام شایسته ای نبود
معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار كرد: تملك ساختمان معراج شهدا توسط شهرداری مراحل آخر خود را طی می كند و با تكمیل شدن این روند ساخت و طراحی مجدد این فضا آغازخواهد شد.
 
محمدرضا حسین نژاد افزود: کاربری این ملک، فضای سبز پیش بینی شده و اکنون نیز طرحی که قرار است اجرا شود فضای سبز خواهد بود و تاسیسات مربوطه به معراج شهدا نیز حفظ خواهد شد.
 
شهردار منطقه ۱۰ مشهد در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد:  تبدیل معراج شهدای مشهد به تعمیرگاه كار درستی نبود لذا برابر با مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد مبنی بر اعمال ماده ۹ قانون نحوه خرید و تملك اراضی و املاك برای ساختمان معراج شهدا، ‌با مالك زمین مذاكراتی  انجام شد و برای فروش زمین بنا بر قیمت كارشناسی توافق صورت گرفت.
 
سید حسن حسینی تصریح كرد: در مذاكراتی كه با مالك زمین ساختمان معراج شهدا داشتیم، قرار شد تا زمین این ساختمان توسط گروه كارشناسی قیمت گذاری شود كه با توجه به اعلام قیمت كارشناسی در حال حاضر مشغول تدوین صلحنامه ای بین مالك و شهرداری هستیم.
 
وی افزود: تدوین این صلحنامه حداقل تا ۲ ماه طول خواهد كشید و اگر در این مدت نظر صاحب ملك ساختمان معراج شهدا تغییر كند مجبور به اجرای ماده ۹ قانون شهرسازی خواهیم شد.
 
حسینی تصریح کرد: طبق نظر کارشناسان این ملک نزدیک به چهار میلیارد تومان قیمت دارد که اعتبار آن نیز آماده و مالک نیز توافق کرده اما واحد حقوقی شهرداری با پیگیری‌ها به این نتیجه رسید که مالکیت این ملک با مشکل مواجه شده و باید منتظر رفع این گره حقوقی باشیم.
 
شهردار منطقه ۱۰شهرداری مشهد در ارتباط با برنامه های شهرداری برای ساختمان معراج شهدا گفت: در گام اول تلاش می شود تا مطالعات لازم در خصوص فضا و بنای ساختمان اجرا شود تا ساخت بنا متناسب با جایگاه و منزلت شهدا و ایثار گران طراحی شود البته در نظر داریم تا این هدف را با احداث یك فرهنگسرا محقق كنیم.
 
مشهد باید تداعی گر خاطرات عرصه دفاع مقدس باشد
معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری مشهد نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار كرد: شهر مشهد به عنوان پایتخت مذهبی كشور باید تداعی گر خاطرات عرصه های ایثار و شهاد ت و نیز محل نشر اندیشه های دفاع مقدس باشد.
 
محمد مهدی برادران افزود: با توجه به اینكه مشهد اساسا شهر شهادت است تلاش می شود آن مركز با هماهنگی فرهنگسرای پایداری تبدیل به موزه و فرهنگسرا شود.
 
وی ادامه داد: همچنین باید از تمامی آثاری كه از دفاع مقدس باقی مانده است حفاظت های لازم صورت بگیرد.
 
معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری مشهد در پایان گفت: ساختمان معراج شهدای مشهد در واقع مكانی بوده است كه خانواده های زیادی از شهیدان برای اولین بار در این مكان با فرزندان شهید خود دیدار كردند و خاطره آن در نسل انقلاب باقی مانده است.
 
به گزارش خبرنگار مهر، در خصوص اینکه پس از تملک این ساختمان چه برنامه فرهنگی از طرف شهرداری به مرحله اجرا در خواهد آمد از جمله موضوعاتی بود که در پرسش از معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد بی پاسخ ماند.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون