تاریخ خبر: کد خبر: 2052

ابهام در سرنوشت معراج شهدای مشهد/ بازخوانی پرونده ای که نشانی از میراث دفاع مقدس ندارد

ساختمان "معراج شهدای مشهد" یکی از نشانه ها و یادگاران 8 سال دفاع مقدس است که سالها پیش، برگی از تاریخ جنگ تحمیلی را روایت می کرد اما امروز معراج دیگر آن رنگ و بوی سالیان گذشته را ندارد و ابهام در سرنوشت این ساختمان موجب شده تا بخش گسترده ای از آن به تعمیرگاه خودرو تبدیل شود.

به گزارش قاصدنیوز، در روزگاری نه چندان دور ساختمان‌های "معراج شهدا" در هر شهری محلی بود برای وداع خانواده‌هاي شهدا با شهيدانشان، اما سالهاست که سند پایمردی دلاورمردان خراسانی مورد بی مهری قرار گرفته و دیگر نشانی از نبرد و ایستادگی در قامت این ساختمان تاریخی، فرهنگی و معنوی به چشم نمی خورد.

 

امروز بهترین زمان برای بازخوانی پرونده ای است که هیچ نشانی از میراث 8 ساله دفاع مقدس بر پیکره آن به چشم نمی خورد و در حقیقت ساختمان معراج شهدای مشهد روز به روز از هویت واقعی خویش دورتر می شود طوری که در حال حاضر سالن نگهداری از پیکر مطهر شهدا و سردخانه این ساختمان تبدیل به تعمیرگاه خودرو، صافکاری و نقاشی شده است.

 

این معراج دیگر راوی خاطرات ارزشمند سربازان جبهه حق علیه باطل نیست و این امر در حالی روی می دهد که  مسئولان امر و فرماندهان دوران دفاع مقدس اعتقاد دارند بايد یادگارها و میراث هشت سال دفاع مقدس مورد حفاظت قرار بگیرد تا از این طریق سند سرافرازي دلاورمردان خراسانی در دل تاریخ ماندگار شود.

 

ایجاد تعمیرگاه خودرو در ساختمان معراج بی احترامی به خانواده شهداست

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر ایجاد تعمیرگاه در این ساختمان را نوعی بی مهری و بی احترامی به شهدا و خانواده های آنان عنوان کرده و اظهار می کند: مشاغلی که در این ساختمان ایجاد شده مورد احترام است اما این شغل ها هیچ سنخیتی با معراج شهدا ندارد و باید با ایجاد رضایت مالک خصوصی این ساختمان؛ محملی برای خاطره گویی و روایت سالهای دفاع مقدس ایجاد کرد.

 

عابدین عابدی مقدم تصریح می کند: سالهاست به دلیل عدم رضایت مالک سرنوشت این محل در هاله ای از ابهام قرار دارد و در تمام سالهای گذشته شهرداری و شورای شهر، بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس و بنیاد شهید و ... برای بازگرداندن هویت اصلی این ساختمان تلاش کرده اند.  

 

اعلام آمادگی بنیاد شهید و امور ایثارگران

وی عنوان می کند: بنیاد شهید استان انتظار دارد این مکان مقدس، معطر به عطر شهدا باشد زیرا این محل جزو آثار دفاع مقدس بوده و دارای جایگاه تاریخی است و در حال حاضر هرکسی از کنار این ساختمان عبور می کند، آزرده خاطر می شود و بنیاد شهید و امور ایثارگران خود را نسبت به این موضوع مسئول می داند.

 

عابدی مقدم بیان می کند: همه بخش ها و دستگاه ها باید نسبت به مسئله ساختمان معراج شهدای مشهد احساس مسئولیت کنند و در این راستا بنیاد شهید به دلیل اینکه در بخش احراز هویت شهدا نقش داشته آمادگی خود را برای پیگیری این موضوع اعلام می کند.  

 

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی تصریح کرد: این مکان از همان ابتدا استیجاری بوده و باید در آن زمان مسئله تملک این ساختمان مدیریت می شد اما خوب کسی گمان نمی کرد که بعدها این مسئله دردسرساز شود، البته شرایط و موقعیت گذشته با امروز متفاوت بوده و در حال حاضر هم ما نمی خواهیم با اهرم فشارهای جانبی کاری انجام دهیم چرا که شهدا هم راضی نخواهند بود.

 

وی با تاکید بر اینکه نمی توان شورای شهر و شهردار سابق مشهد را در مسئله به نتیجه رسیدن تملک این ساختمان مورد نقد قرار داد، می گوید: در حال حاضر تنها کاری که می توان انجام داد تعیین قیمت کارشناسی و اقناع مالک است و در گذشته هم شهردار و هم شورای شهر برای تملک این زمین اعلام آمادگی کرده بودند اما صاحب ملک زیربار این موضوع نمی رفت.

 

لزوم ایجاد موزه و فرهنگسرا

مديركل حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس خراسان رضوي نیز در این رابطه به خبرنگار مهر می گوید: این مایه تاسف است که ساختمان معراج شهدای مشهد به جای ایجاد فرهنگسرا و موزه ای برای دفاع مقدس به مکانی برای تعمیر خودرو تبدیل شده است.  

 

سردار علی اکبر نجاتی اظهار می کند: معراج شهدا در گذشته مکانی برای شناسایی و وداع خانواده های شهدا با فرزندانشان بود اما با گذر زمان به دليل استیجاری بودن، این ساختمان در اختیار مالک قرار گرفت و این فرد ملک خود را برای اجاره به مغازه داران اختصاص داد.

 

راضی کردن مالک ساختمان

وی با اعلام اینکه خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران انتظار دارند تا این ساختمان به هویت گذشته خود بازگردد، می افزاید: این محل يكي از نمادهاي شهدا و دفاع مقدس است و باید به هر طریق ممکن با راضی کردن مالک این ساختمان؛ نسبت به ایجاد فرهنگ‌سرا و موزه دفاع مقدس اقدام کرد.

 

مديركل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس خراسان رضوي می گوید: بی تردید باید اين ملك، تملك شود و به عنوان یکی از یادگاران دفاع مقدس مورد حفاظت و نگهداری جدی قرار گیرد زیرا در حال حاضر هیچ یک از مردم مشهد از اینکه این مکان به تعمیرگاه تبدیل شده رضایت ندارند و می خواهند تا این میراث ارزشمند مورد پاسداری قرار گیرد.

 

سردار نجاتی با تاکید بر اینکه هرگز نباید نسبت به این سند دفاع مقدس غفلت صورت گیرد، اظهار می کند: اگر بخواهیم پرونده ساختمان معراج شهدای مشهد را مورد بررسی قرار دهیم در می یابیم که شهرداری به خاطر عدم تملک این زمین مقصر نیست البته ما اعتقاد داریم که در آن زمان عزم و اراده شهرداری برای تملک جدی نبود اما در مجموع به دلیل اینکه این ملک شخصی بود مالک همکاری لازم را نداشت.  

 

وی بیان می کند: در زمان جنگ هم ساختمان معراج شهدا ملكي شخصي بود و کسی گمان نمی کرد که این مسئله بعدها مشکلاتی را ایجاد کند اما به هر طریق بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس به پیگیری اين مسئله پرداخت اما این کار سخت و دشوار است به همین دلیل تاکنون به نتیجه نرسیده است.

 

مديركل حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس خراسان رضوي در توضیح اقدامات صورت گرفته برای این مجموعه تصریح می کند: سالها قبل نماينده ‌اي از بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس با صاحب ملك صحبت کرد و از سویی دیگر معاونت فرهنگي‌اجتماعي شهرداري نیز مذاكراتي را با صاحب ملک انجام داد و حتی پيگيري‌هايي در زمان شهرداران وقت؛ بني‌هاشمي و پژمان صورت گرفت.

 

وی ابراز می کند: در ابتدا معراج شهدا يك ميليارد و 450 ميليون تومان قيمت‌گذاري شد و مصوب گردید تا صاحب ملک مدارك حقوقي خود را به معاونت حقوقي شهرداري تحويل دهد تا این محل در اختیار شهرداري قرار گيرد و در مرحله دوم هم معراج يك ميليارد و 950 ميليون تومان، قيمت‌گذاري شد اما اخیرا نیز متوجه شدیم كه صاحب ملك این زمين را به فرزندان خود واگذار كرده است و اميدواريم با اقدامات شورای چهارم و شهردار در مسئله تملك معراج شهدا تسریع شود.

 

سردار نجاتی تاکید می کند: شورای شهر و شهرداری باید عزم خود را برای پیگیری مسئله تملک این زمین جزم کنند زیرا خانواده شهدا خاطرات بسیاری از محل معراج شهدا دارند و وضعیت فعلی این مکان در شأن این ساختمان نیست.

 

شورای شهر مشهد خود را مسئول می داند

عضو شورای شهر مشهد نیز از اعلام آمادگی شورا برای ورود به مسئله ساختمان معراج شهدا خبر داده و در گفتگو با مهر بیان می کند: معراج شهدا باید به نمادی از شهدای دفاع مقدس تبدیل شود و در این رابطه سه کارگروه  تشکلهای مردمی، فرهنگی، تغییر کاربری و خریداری زمین برای ایجاد حسینیه یا فرهنگسرا در این ساختمان تشکیل شده است.

 

حجت الاسلام علی اصغر لطفی تاکید می کند: سالهاست که این مکان مورد غفلت و بی مهری قرار گرفته و شورای شهر خود را در این زمینه مسئول می داند.  

 

وی ادامه می دهد: معراج در دوران دفاع مقدس مکانی بود که پیکر شهدا پس از جمع‌آوری از خط مقدم به آنجا آورده می شدند و در حقیقت این مکان محلی برای وداع خانواده‌ها با شهیدان بود؛ اما امروز به مکانی برای تعمیر خودرو تغییر کاربری داده است.

 

شهرداری در دوره گذشته باید از طریق قانونی عمل می کرد

یکی دیگر از اعضای شورای شهر مشهد بر قرار دادن ساختمان معراج شهدای مشهد در طرح های ملی تاکید می کند و به مهر می گوید: شهرداری در دوره گذشته باید این ساختمان را جزو طرح های ملی قرار می داد و از طریق قانونی عمل می کرد.

 

غلامرضا بصیری پور عنوان می کند: شهرداری در گذشته پیگیری های زیادی را در خصوص این ساختمان انجام داد اما مالک ادعاهای زیادی داشت و این عامل مشکلات بسیاری را بوجود آورد.

 

وی با بیان اینکه ما امیدواریم این ساختمان در دوره فعلی شورای چهارم به جای تعمیرگاه خودرو به مکانی فرهنگی و موزه ای برای شهدا تبدیل شود، تصریح می کند: شورا به صورت جدی می خواهد پرونده معراج شهدای مشهد را به سرانجام برساند و ما هم امیدواریم سرنوشت این ساختمان هرچه سریع تر از حالت ابهام خارج شود. 

 

منبع: مهر

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون