تاریخ خبر: کد خبر: 3799

نقشه خطوط قطار شهری مشهد در آینده + تصاویر

بر اساس مطالعات جامع حمل و نقل، شهر مشهد نیازمند ۴ خط مترو است.

به گزارش قاصدنیوز، قطار شهری یا مترو نام سامانه قطارهای مسافربری داخل شهری است که می‌تواند بر سطح زمین یا روی ریل مخصوص خود حرکت کند. انجام سفرهای درون شهری با کیفیت مطلوب به منظور تردد ایمن، راحت، سریع، سالم، دقیق، ارزان، مناسب، اقتصادی، منظم و روان با بهره گیری از آخرین استانداردها و فن آوری های روز دنیا از مهم‌ترین اهداف استفاده از این وسیله برقی است. وسیله‌ای که با استفاده از آن می‌توان از ترافیک و آلودگی هوا که  به عنوان بزرگ‌ترین معضلات کلان شهرهای امروزی مطرح هستند، جلوگیری کرد.

 

قطار شهری مشهد

بر اساس مطالعات جامع حمل و نقل شهر مشهد بین سالهای ۷۳ تا ۷۸ و مطالعات توسعه شبکه حمل و نقل ریلی بین سالهای ۸۱ و ۸۳ توسط پژوهشکده حمل و نقل دانشگاه صنعتی شریف، شهر مشهد نیازمند ۴ خط مترو است. البته با توجه به وجود شهرهای جدیدی مثل گلبهار در شمال و بینالود در جنوب پس از انجام مطالعات، توسعه خطوط مترو به این شهرهای جدید نیز پیش بینی شده است.

khotut

خط ۱۰ ساله

در سال ۸۹ خط یک قطار شهری مشهد با ۹ واگن آغاز به کار کرد. برای ساخت این خط ۱۹ کیلومتری که از نخریسی تا انتهای وکیل آباد را پوشش می‌دهد، ۱۰ سال وقت صرف شد که این زمان طولانی به نوعی یک رکورد محسوب می‌شود.

۱۴۵۱۸۸_۹۵۸

خط یک قطار شهری به طور میانگین روزانه ۱۲۰ هزار نفر را جا به جا می‌کند. همچنین طبق وعده مدیر عامل سابق قطارشهری مشهد، اتصال خط یک به فرودگاه تا پایان سال ۹۳ اجرایی می‌شود.

 

در حال حاضر ۶۰ واگن در خط یک قطار شهری مشهد مشغول خدمت‌رسانی است.

 

خط ۲ در ایستگاه میانی

مسیر خط ۲ قطار شهری مشهد از انتهای طبرسی شمالی پایین دست روستای کشف شروع می‌شود و با عبور از میدان شهدا و شریعتی نهایتاً به میدان فضل بن شاذان (جام عسل) بلوار پیروزی ختم می‌شود. بخش اعظم این مسیر در مناطق کمتر توسعه یافته شهر مشهد قرار گرفته است. تاکنون ۱۲ کیلومتر از ۱۴.۵ کیلومتر مسیر خط ۲ قطار شهری مشهد حفاری شده است.

 

پژمان شهردار سابق مشهد قول داده بود که این خط تا پایان سال ۹۳ به بهره‏ برداری برسد، اما اینطور نشد.

IMG_1594

انتظاری هروی رئیس شورای شهر مشهد درباره روند احداث پروژه خط ۲ قطار شهری مشهد می‌گوید: اگر روند این پروژه در سالیان قبل را نگاه کنیم همچون کشتی به گل نشسته ای می‌ماند که راه به جایی نداشت. با اعتبار ۸۱۷ میلیارد تومانی این پروژه می‌باسیت تا پایان سال ۹۲ به پایان می‌رسید.

 

وی ادامه می‌دهد: ما در شورای چهارم موفق شدیم با دریافت اعتبار ۱۵۰۰ میلیارد تومانی برای این پروژه و عقد قرارداد با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) خون تازه ای به رگهای این پروژه تزریق کنیم. اگر روند کار همچنان ادامه پیدا کند شاهد بهره برداری از این خط در سال ۹۶ خواهیم بود.

m1

تاکنون بیش از ۲۷۰ میلیون یورو برای این پروژه هزینه شده است. ریل‌گذاری خط ۲ طی ۹ ماه آینده آغاز و واگن‌های قطار نیز در فروردین ۹۵ وارد مشهد می‌شوند.

 

رکوردهای خط ۲

صولت مرتضوی شهردار مشهد در ارتباط با رکوردهای خط ۲ قطار شهری مشهد نیز می‌گوید: در خط ۲ قطار شهری مشهد رکورد سگمنت‌گذاری، حفاری و عدم انحراف شکسته شده است به طوری که تنها در یک روز ۳۸ متر از این خط حفاری و سگمنت‌گذاری شده و هیچ انحرافی در خطوط تا به امروز مشاهده نشده است.

۷۲۸۷۲_۹۰۵

  طویل‌ترین خط

خط سه قطار شهری مشهد از شهرک ابوذر تا قاسم آباد به طول حدود ۲۸٫۵ کیلومتر احداث خواهد شد.

 

خط ۳ قطار شهری از ترمینال اتوبوسرانی در انتهای خیابان امام رضا (ع) تا فلکه آب و صحن جامع رضوی ادامه داشته و با عبور از چهار راه خسروی و میدا شهدا از طریق بولوار جانباز به بزرگراه امام علی خواهد رسید. ایستگاه آخر این خط پایان اراضی الهیه و در محل احداث ترمینال جدید اتوبوسرانی برون شهری غرب مشهد، خواهد بود.

 

شروع پروژه خط ۳ از مهرماه ۹۴ خواهد بود.

۱۲۲۲_۸۷۰

به گفته صولت مرتوضی شهردار مشهد، هم‌اکنون ۳ نقطه برای آغاز عملیات خط ۳ قطار شهری مشهد در نظر گرفته شده که نخستین و بهترین نقطه در صورت توافق با آستان قدس رضوی، میدان فردوسی است.

 

همچنین رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با ابراز نگرانی از نداشتن جایگاه برای توسعه خط ۳ قطار شهری در بودجه کشور می‌گوید: مطابق برآوردها برای هر کیلومتر از خط سه به ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

 

وی ادامه می‌دهد: امیدواریم دولت نیز مساعدت کرده و در ردیف بودجه سال ۹۴ این اعتبار دیده شود.

 

 خط چهار در مرحله مطالعات

خط چهار قطار شهری مشهد از شهرک شهید رجایی به خواجه ربیع به طول حدود ۱۴ کیلومتر است. این خط که از از خواجه ربیع آغاز می‌شود،  با عبور از میدان شهدا و خیابان مصلی به سمت قلعه ساختمان و جاده سرخس طی مسیر خواهد کرد. اقشار متوسط و محروم مشهد بیشترین بهره را از این خط خواهند برد.

 

کیامرز مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد در ارتباط با خط ۴ قطار شهری مشهد می‌گوید: مطالعات این خط آغاز شده و طبق برنامه‌ریزی انجام شده تا آبان سال ۹۴ به پایان خواهد رسید.

 

منبع: مشهدپیام

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون