تاریخ خبر: کد خبر: 2726

پروژه پرحاشیه«مجد» الگوی موفق کنفرانس ملی مدیریت شهری!/

جوابیه دبیرخانه کنفرانس ملی مدیریت شهری به یک خبر+توضیحات قاصدنیوز

انتظار این بود که دوستان دبیرخانه این کنفرانس، مستقیما به اشکالات کارشناسی و علمی این چند سطر اشاره می کردند و به ما بی انصاف ها می فهماندند که واقعیت علمی و منصفانه ماجرا چیست تا ما هم صادقانه بدان اعتراف کنیم.

به گزارش «قاصدنیوز»، در پی درج خبری در این پایگاه خبری - تحلیلی با عنوان "پروژه پرحاشیه «مجد» الگوی موفق کنفرانس ملی مدیریت شهری!" دبیرخانه ششمین کنفرانس ملی برنامه ریزی و مدیریت شهری،  جوابیه ای بر این خبر ارائه نموده است. در ادامه متن این جوابیه همراه با توضیحات «قاصدنیوز» را می خوانید:

 

نامه کنفرانس برنامه ریزی شهری

 

با عنایت به رسالت اصلی خبرگزاری ها مبنی بر انعکاس اخبار با هدف آگاه سازی و روشنگری اذهان عمومی، روشن است که پایبندی این عزیزان به عدالت و اعتدال، لازمه جلب اعتماد و استناد به اخبار منتشره است. اما متاسفانه خبرگزاری قاصدنیوز برای انعکاس خبر مذکور، نه بررسی دقیق و کارشناسی انجام داده و به تبع آن، نه جانب انصاف را رعایت نموده است.

ششمین کنفرانس ملی برنامه ریزی و مدیریت شهری، یک رخداد علمی و دانشگاهی و پذیرای مشارکت بیش از 2000 تن از اعضای جامعه علمی کشور است که تاکنون با رعایت کمال صداقت و امانت، وظایف خود را به انجام رسانده و از هر گونه اتهام رابطه مداری یا باندبازی مبراست.

در حاشیه این کنفرانس، برای شرکت کنندگان 9بازدید میدانی و 11 کارگاه آموزشی در نظر گرفته شده است. پروژه مجد نیز یکی از این کارگاه های آموزشی است که بر طبق ضوابط کنفرانس، به پیشنهاد شرکت عمران و مسکن سازان منطقه شرق و با تایید کمیته علمی کنفرانس برگزار خواهد شد. بر همین اساس، رئوس مطالب ارائه شده در کارگاه، با کسب نظر از کمیته علمی کنفرانس تنظیم گردیده و مدرسان این کارگاه، همگی از متخصصان معماری و شهرسازی و از چهره های علمی و شناخته شده این حوزه هستند. با عنایت به رویکرد آموزشی و نیز مخاطبان این کارگاه، در ضمن ارائه مباحث آموزشی، موارد ضعف یا کاستی های این پروژه نیز مورد بررسی و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

یادآوری می گردد کنفرانس در این کارگاه و دیگر کارگاه ها و بازدیدهای جانبی، صرفا رویکردی علمی را اتخاذ نموده و صرف نظر کردن و چشم پوشی از ابعاد علمی یک پروژه را صرفا به سبب وجود نواقص اجرایی و مدیریتی، برنمی تابد.

 

 

توضیحات پایگاه خبری تحلیلی«قاصدنیوز»:

 

1- خلاصه ماجرای گزارشی که قاصدنیوز آن را منتشر کرده این است که: «شرکت عمران و مسکن سازان منطقه شرق؛ در پروژه «مجد» به تخلفات کلانی که یکی از آنها «تضییع چند ده میلیاردی» حقوق شهرداری بوده متهم شده است. افراد ظاهرا متخصصی در داخل خود شورای شهر (مثل رئیس و نائب رئیس سابق کمیسیون اقتصادی شورا، رئیس سابق شورا و افراد متعدد دیگر) در یکسال اخیر نیز، بارها از اسناد غیر قابل انکار این تخلفات سخن گفته و در فضای رسانه ای از آن دفاع کرده اند. ماحصل این بررسی ها هم به ضرب الاجل یک ماهه شهرداری برای فسخ قرارداد منجر شده است و حال همین پروژه، در کنفرانسی که توسط مرکز پژوهش‌های همین شورای منتقد؛ میزبانی می شود  و پذیرای اکثر بزرگان عرصه شهرسازی و مدیریت شهری است به عنوان یک نمونه قابل ارائه در پروژه های سال های اخیر مشهد به همگان عرضه شده است! و این یک تناقض آشکار است و الخ». انتظار این بود که دوستان دبیرخانه این کنفرانس، مستقیما به اشکالات کارشناسی و علمی این چند سطر اشاره می کردند و به ما بی انصاف ها می فهماندند که واقعیت علمی و منصفانه ماجرا چیست تا ما هم صادقانه بدان اعتراف کنیم.

اصل اینکه پروژه مجد به تخلفات کلانی متهم است محل بی انصافی ما بوده است؟ یا احیانا قاصدنیوز سخنان مفصل و صریح اعضای سابق و فعلی کمیسیون اقتصادی شورا را بد فهمیده و اصلا آنها هم حامی این پروژه بوده اند! و ما تاکنون از آن بی خبر بودیم و یا شاید مرکز پژوهش ها برای افراد حاضر در کنفرانس، بازدید علمی از پروژه مجد ترتیب داده تا به همه بگوید که چه تخلفاتی در آن اتفاق افتاده و عبرت بگیرند!! به هر حال همان طور که بی دلیل اتهام تخلف به کسی نمی توان زد، بدون استدلال هم نمی توان برچسب بی انصافی به کسی چسباند...

 

2- همانطور که دوستان ما فرموده اند کنفرانس در طول زمان برگزاری خود دارای 9بازدید میدانی است که افراد با ثبت نام در هر یک از بازدیدها می توانند از جزئیات و نوآوری های هر پروژه با خبر شوند. در این میان، 6 بازدید مربوط به معاونت ها و خدمات شهرداری است مثل مرکز کنترل ترافیک، مرکز کنترل آلاینده ها؛ پارک گلها و مواردی از این چنین، یک پروژه مربوط به پژوهشکده هوا و خورشید دانشگاه فردوسی است و یک بازدید در میان همه بازدیدها از یک پروژه عمرانی خصوصی  و آنهم مجد!. اصلا فرض بفرمایید بخواهیم خوش بین به موضوع باشیم و  خودمان را بزنیم به بی خبری از اتفاقات یکی دو ماه اخیر شورای شهر و تغییر هیات رئیسه و فسخ قرارداد مجد و رسانه ای شدن آن. حق داریم سوال کنیم که با چه ملاک علمی و دانشگاهی از بین این همه کار درشت و کلان عمرانی و غیر عمرانی یکی دو سال اخیر و از بین دهها مجموعه خصوصی و غیر دولتی موجود ، قرعه انتخاب تیم علمی کنفرانس به پروژه مجد  رسیده است؟ اگر نوآوری های علمی و کار آکادمیک خلاقانه ملاک است، در دوره بعد کنفرانس برج‌های لوکس باران را و یا برج الیزه با معماری خصوصی و پنت هاوس فلان و بهمان و یا «مشهد مال» را با آن همه کارهای محیر العقول علمی و دانشگاهی نیز در دستور کار بازدید قرار دهید، مگر صاحبان آنها گناهی کردند که به عنوان یکی از حامیان مالی یا معنوی کنفرانس برنامه ریزی  و مدیریت شهری نبوده اند؟ شما فرصت بدهید، صاحب هتل هفت ستاره آبادگران هم از عجایب علمی کارش سخن خواهد راند و شاید کمک بیشتری هم به کنفرانس شما کند!. اتفاقا به تیم علمی شما قول می دهند که مدرسانی هم دعوت کنند که همه از متخصصین بنام معماری و شهرسازی باشند و صاحبان تجربه فراوان. خیلی هم مهم نیست که این متخصصین بنام چه بلایی بر سر هویت شهر مشهد و بافت فرسوده و ارتفاعات و کلا مدیریت شهری در آورده باشند،  چون به قو ل شما، این‌ها یک مشت نواقص مدیریتی و اجرایی است و قطعاً مانع دید علمی شما به آنها نمی شود!

 

3- اما نکته ای خطاب به اعضای شورای اسلامی شهر است و نه مرکز پژوهشهای شورای شهر!. «منطق» اقتضا می کند که در موضوعات مهم و سرنوشت ساز، جهت گیری عملی مدیران یک مجموعه متضاد نباشد. تصور کنید در مرکز تصمیم گیری و اتاق فکر یک مجموعه مثل شورای شهر، دو تفکر کاملا متناقض و دارای اثرات متضاد بخواهند بطور همزمان اجرا شوند و نزاع خود را از «اتاق نظر و نظریه پردازی» به «میدان عمل و  پیاده سازی» بکشانند. نتیجه کاملا مشخص است، رشد  فرصت طلبان قانون دان! به مدد غبارآلودگی فضای تصمیم گیری. ناگفته نماند که اصل این اختلاف نظرات، می تواند فرصت های زیادی برای قوام تصمیمات، چکش کاری جوانب موضوع و در نهایت، اتخاذ یک رویکرد کارشناسی شده واحد در موضوعات مهم ایجاد نماید اما غالبا آنچه اتفاق افتاده، از بین رفتن این فرصت و ظهور بعد تهدیدی آن است مثل این اتفاق در این کنفرانس. شما خودتان را جای افکار عمومی بگذارید بفرمایید که سخن قبلی ریاست شورا و ریاست کمیسیون اقتصادی آن را باور کنند مبنی بر مسیر کاملا غیرعلمی و حقوقی پروژه و یا نظر هیات رئیسه جدید، رئیس جدید کمیسیون اقتصادی شورای شهر و مرکز پژوهشهای همین شورا را که ظاهرا با قبلی فرسنگ‌ها فرق دارد؟  «آیا واقعا در شورای شهر و شهرداری، اجتماع نقیضین محال نیست»؟

 

4- در پایان «قاصدنیوز» ضمن استقبال از لغو کارگاه آموزشی «بهره برداری از پتانسیل های شهری» که قرار بود توسط مدیران پروژه پرحاشیه «مجد» برگزار شود، آمادگی خود را برای برگزاری نشستی تخصصی جهت بررسی ابعاد این پروژه با حضور موافقان و مخالفان اعلام می دارد.

 

کلمات کلیدی

  • 1 0

    احسنت بر پیگیری شما

  • جال کرده 0 0

    دمت گرم داداش
    حال کردم از جوابیت قاصد جون
    یک دونه ای

ارسال نظر

تریبون