تاریخ خبر: کد خبر: 2181

شهردار مشهد گزارش یکساله عملکرد خود را ارائه کرد

شهردار مشهد گزارش یکساله عملکرد خود را ارائه کرد

به گزارش قاصدنیوز، اولین روز از مهر سال گذشته، اعضای شورای چهارم پیش از آنکه عدد روزهای انتخاب خودشان سه رقمی شود، در نود و نهمین روز از پاسخ آری مردم مشهد، سیدصولت مرتضوی را با اکثریت قریب به اتفاق، به‌عنوان شهردار مشهد انتخاب کردند.


آن‌ها مدیریت راهبردی، اعتقاد به اولویت نگاه فرهنگی، حسن سابقه مدیریتی ملی و محلی، حسن سابقه مدیریت مرتبط به شهرداری، انضباط مالی و اداری، خستگی‌ناپذیری، داشتن چهره ملی، توانایی در جذب مشارکت‌ها، معیارهای فردی مانند شجاعت، دوری از اشرافی‌گری و داشتن سابقه ایثارگری را معیارهای انتخاب مرتضوی اعلام کردند تا وی را پس از سیدمحمد پژمان به‌عنوان هفدهمین شهردار مشهد انتخاب و راهی ساختمان میدان شهدا کنند.در این میان مرتضوی در اولین روز انتخاب خود سکونت‌گاه‌های غیررسمی را از مشکلات اساسی مشهد دانست و اعلام کرد: تمام توانم را در توسعه متوازن شهر مشهد به‌کار خواهم گرفت.


او البته با بیان اینکه «مقداری در مباحث فرهنگی و توجه به مناطق محروم عقب هستیم» گفت: باید خدمات شهری را به مناطق محروم کشاند و مهاجرت بی‌رویه را در سکونت‌گاه‌های غیررسمی مدیریت کرد.

*   *   *

شهردار مشهد ، در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته مشهد در حرم مطهر رضوی به ارائه گزارش یک ساله مدیریت شهری در دوره جدید پرداخت و بیان کرد: توجه به فرهنگ ولایی و انجام کارها با مدیریت جهادی راهبرد مهم شهرداری در طول یک سال گذشته بوده است.


به گزارش خبرنگار ما، سیدصولت مرتضوی اضافه کرد: در اواخر سال گذشته رهبر معظم انقلاب سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کردند و سپس در نوروز٩٣ ، سال جاری را به‌عنوان سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نام‌گذاری کردند که شهرداری مشهد نیز درراستای منویات رهبر معظم انقلاب برنامه‌های خود را تدوین و اجرایی کرد.


عزم ملی و مشارکت عمومی در همه زمینه‌ها ضروری است
شهردار مشهد به عوامل موثر در سامان‌دهی اقتصادی و فرهنگی اشاره کرد و افزود: سامان‌دهی اقتصاد و فرهنگ نیاز به دو عامل مهم دارد که یکی عزم ملی و دیگری مدیریت جهادی است. اما درحال حاضر هم در حوزه فرهنگ و هم در حوزه اقتصاد در کشور دچار مشکل هستیم.


مرتضوی تصریح کرد: عزم ملی و مشارکت عمومی در همه زمینه‌ها یک امر ضروری است و همه باید در این راه مسئولیت‌پذیر باشند و اگر دولتی و ملتی توانست به این مهم دست یابد، توفیقات زیادی خواهد داشت و موفق خواهد بود.


وجدان کاری و انضباط اجتماعی
وی خاطرنشان کرد: عزم ملی در حوزه اقتصاد نیاز به زیرساخت‌هایی دارد که مهم‌ترین آن وجدان کاری و انضباط اجتماعی و ایجاد روحیه خودباوری و داشتن روحیه کار و تلاش و توجه ویژه به حوزه تولید و اصلاح فرهنگ مصرف است.


شهردار مشهد پیروزی انقلاب اسلامی و تجربه ٨ساله دفاع مقدس را نمونه بارز عزم ملی بیان کرد و افزود: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تاکنون موفق شده عزم ملی را در عرصه‌های مختلف عملیاتی کند که پیروزی انقلاب اسلامی با اتحاد همه اقشار، دفاع از میهن در دوران دفاع مقدس و مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف از آن جمله است.


مرتضوی یادآور شد ایستادگی ملت ایران در مقابل استکبار جهانی باعث درهم شکستن قدرت غرب و شرق گردید و باعث شد تا جغرافیای سیاسی جهان تغییر کند و عزت و اقتدار به کشور بازگردد.


وی افزود: امروز شاهدیم کشورهای مختلف در خاورمیانه و سراسر جهان به خودباوری رسیده و توانسته‌اند با اتکا به عزم ملی که از انقلاب اسلامی ایران آموخته‌اند به اهداف خود رسیده و در مقابل ظلم و ستم بایستند و به پیروزی برسند.


شهردار مشهد با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه فرهنگ و اقتصاد تاکید کرد برای اینکه در حوزه فرهنگ و اقتصاد به توسعه فرهنگی و اقتصادی برسیم، نیار به عزم ملی داریم و باید در کنار آن مدیریت جهادی را نیز عملیاتی کنیم.


مرتضوی در تعریف مدیریت جهادی خاطرنشان کرد: مدیریت جهادی یعنی مدیران در حیطه وظایف خود همواره خداوند را ناظر بر اعمال خود بدانند و خادم ملت باشند، آن وقت می‌توان ادعا کرد مدیریت جهادی رخ داده است که نمونه آن در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس به‌خوبی مشاهده می‌شود.


واگذاری ٢٨زمین رایگان برای ساخت زائرسرا
شهردار مشهد در ادامه به اقدامات مدیریت شهری در حوزه فرهنگ اشاره کرد و افزود: در این عرصه علاوه‌بر تغییر نگاه به مدیریت ولایی و بزرگداشت ایام و مناسبت‌ها از جمله دهه ولایت و کرامت و ایام شهادت ائمه اطهار و مناسبت‌های ملی به فرهنگ فاخر نیز اندیشیده شده و برنامه‌ریزی‌ها برای تحقق آن انجام شده است.


وی خاطرنشان کرد: ساخت فرهنگ‌سراها در دستورکار قرار دارد و علاوه‌بر تکمیل دو فرهنگ‌سرای سلامت و قرآن و عترت با زیرینای بیش از ١٦هزارمترمربع و اعتبار ١٧میلیارد تومان، ساخت فرهنگ‌سرای ولایت نیز آغاز شده و امیدواریم تا پایان سال جاری به اتمام برسد.مرتضوی به گام بزرگ شهرداری مشهد در ایجاد زائرسراهای ارزان‌قیمت برای اقشار کم درآمد اشاره کرد و یادآور شد: این موضوع همواره جزو دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب بوده که توانستیم در این مدت ٢٨زمین رایگان همراه با پروانه ساخت را در اطراف حرم مطهر رضوی آماده کرده و در چارچوب بنیاد زائر به استان‌های مختلف واگذار می کنیم.


احداث ٧٠سالن ورزشی و استخر
مرتضوی درباره ساخت مجموعه‌های فرهنگی و ورزشی نیز گفت: در حوزه ورزش‌های همگانی در این مدت ١٧زمین ورزشی جدید را در شهر احداث کردیم و بیش از ١٦٠زمین ورزشی موجود را نیز سامان‌دهی کنیم.


وی افزود: تا پایان سال جاری و با همکاری نیروی مقاومت بسیج ٧٠سالن ورزشی و استخر را با محوریت مناطق محروم در شهر احداث خواهیم کرد.


شهردار مشهد بیان کرد: مدیریت شهری در دوره جدید توجه ویژه‌ای به نقش مسجد در مناسبات اجتماعی داشته و درهمین راستا به هیئت امناهای شکل گرفته با اولویت مناطق کم‌برخوردار علاوه‌بر زمین و پروانه رایگان، اجازه احداث ١٥درصد تجاری را نیز داده است.


حل مشکل باغ موزه پس از ١٧سال
وی در ادامه سخنرانی خود در جمع زائران و مجاوران امام هشتم(ع) به حل مشکل ١٧ساله احداث باغ موزه دفاع مقدس در مشهد اشاره کرد و گفت: با موافقت شورای اسلامی شهر،٢٠هکتار زمین در بهترین نقطه از شهر مشهد واقع در بوستان کوهسنگی برای ایجاد باغ موزه به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس واگذار شد و امیدواریم عملیات اجرایی آن هرچه زودتر آغاز شود.


مرتضوی حمایت شهرداری از راه‌اندازی شبکه بین‌المللی زیارت را از دیگر اقدامات انجام شده درحوزه فرهنگی اعلام کرد و افزود: راه‌اندازی این شبکه فرصت مناسبی برای معرفی مشهد در عرصه جهانی و افزایش حضور زائران از سراسر دنیا در این شهر خواهد بود.


تامین اعتبار مالی پروژه‌های اقتصادی
شهردار مشهد به اقدامات انجام‌شده در حوزه اقتصادی نیز اشاره و تصریح کرد: تامین اعتبار لازم برای اجرای پروژه‌های شهری به‌خصوص احداث خط دوم قطار شهری در کانون توجه قرار گرفت و موفق شدیم ١٤١میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی تامین اعتبار کرده و قرارداد ساخت ١٠٠واگن برای خط دوم قطار شهری را با کشور چین به امضا برسانیم.


وی به تلاش شهرداری در بازسازی بافت‌های فرسوده اشاره کرد و گفت: به‌منظور تسریع در روند بازسازی بافت‌های فرسوده عامل، آبکوه و بافت پیرامون حرم مطهر رضوی انتشار ٥٤٠میلیارد تومان اوراق مشارکت در دستورکار قرار گرفت و منابع خوبی برای ادامه کار به دست آمد.


مرتضوی خاطر نشان کرد: تا پایان سال جاری بیش از ٣هزار میلیارد تومان در حوزه عمرانی هزینه خواهد شد که اگر به‌ازای هر ٥٠میلیون تومان یک شغل ایجاد شود، مدیریت شهری در همین مدت موفق به ایجاد ٦٠هزار فرصت شغلی در شهر شده است.


شهردار مشهد گفت: با توجه به اینکه در ٣ماهه اول سال جاری بیش از یک میلیون و ٢٥٠هزار مترمربع پروانه ساختمانی و تجاری در شهر صادر شده، بیش از ٢٠٠هزار نفر نیز در این حوزه اشتغال‌زایی شده است و علاوه‌براین ١٣هزار نفر نیز در مجموعه شهرداری مشغول به کار هستند.


ارائه ٦٠لایحه سرمایه‌گذاری به شورا
شهردار مشهد بااشاره به ارائه ٦٠لایحه سرمایه‌گذاری به شورای شهر گفت: امیدواریم با تصویب این پروژه‌ها بتوانیم با مشارکت بخش خصوصی ٢هزار میلیارد تومان در شهر سرمایه‌گذاری کنیم.


وی تاکید کرد: در این مدت پیشرفت پروژه‌های عمرانی زیاد بوده است به‌صورتی که فقط در مدت ٧ماه توانستیم با اصلاح قرارداد ١٢درصد در خط دوم قطار شهری پیشرفت داشته باشیم.


مرتضوی تصریح کرد: در حوزه حمل ونقل عمومی نیز اقدامات زیادی در حوزه اتوبوس‌رانی و تاکسی‌رانی انجام شده و علاوه‌بر پیگیری نوسازی ناوگان، خرید ١٠٠دستگاه اتوبوس جدید نیز در دستورکار قرار گرفته و دولت نیز قول داده تا ٢٤٠دستگاه اتوبوس دیگر را به مشهد واگذار کند.


شهردار مشهد گفت: نوسازی تاکسی‌های فرسوده نیز درحال پیگیری است و اخذ تسهیلات برای خرید ١٠هزار تاکسی سمند درحال انجام است.


شورا و شهرداری با سرمایه‌گذاری مخالف نیستند
مرتضوی با اشاره به حمایت شورای شهر از روند سرمایه‌گذاری در شهر گفت: متاسفانه عده‌ای مدام می‌گویند شورا و شهردار جدید با سرمایه‌گذاری در شهر مخالف هستند که این حرف به هیچ‌وجه صحت نداشته و ما فرش قرمز زیر پای سرمایه‌گذاران پهن می‌کنیم.


درعین حال شهردار مشهد تاکید کرد: اگر سرمایه‌گذاری به‌معنای رانت‌خواری و تضییع حقوق مردم باشد قطعا با آن مخالف بوده و اجازه این‌کار را نخواهیم داد.وی تصریح کرد: در شرایطی که رکود نسبی در حوزه ساخت‌وساز کشور حاکم است، شهرداری مشهد موفق شده ٨٠درصد از درآمدهای پیش‌بینی شده خود برای سال جاری را در مدت شش ماهه ابتدایی سال محقق کند و امیدواریم این روند با شتاب بیشتر تا پایان سال ادامه داشته باشد.

 

مرتضوی افزود: ایجاد فرصت‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری در مشهد ایجاد شده و مدیریت شهری از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، به‌خصوص ایرانیان مقیم خارج از کشور برای مشارکت و سرمایه‌گذاری در این شهر دعوت می‌کند.شهردار مشهد در پایان سخنان خود با تشکر از امام جمعه مشهد و تولیت آستان قدس رضوی از ساکنان اطراف حرم مطهر رضوی و مردم مشهد به‌دلیل تاخیر در بازسازی بافت پیرامون بارگاه منور رضوی عذرخواهی کرد.

 

عملکرد یک ساله شهردار مشهد

 

منبع: شهرآرا
 

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون