تاریخ خبر: کد خبر: 9038

«قاصدنیوز» گزارش می‌دهد

داستان تخصیص اعتبار برای ستاد اربعین مشهد و چند نکته

اگر بخواهیم گستره همایش بزرگ اربعین را از بزرگترین راهپیمایی جهان اسلام به همایش ملی مردم عراق تنزل دهیم، قطعا حضور زائران ایرانی در همایش بزرگ اربعین هیچ توجیهی ندارد دیگر چه برسد کمک کردن به برگزاری این آیین بزرگ مذهبی.

 داستان تخصیص اعتبار برای ستاد اربعین مشهد و چند نکته

به گزارش «قاصدنیوز»، درباره داستان تخصیص اعتبار برای ستاد اربعین مشهد چند نکته به ذهن می‌رسد که در ادامه می‌آید:

*طبق تفاهم‌نامه وزارت کشور ایران و عراق که ماه قبل منعقد شد، ایران متعهد شده است در زمینه‌هایی همچون سلامت، اسکان، تامین امنیت، روادید، تردد، حمل و نقل و ... به دولت عراق در برگزاری راهپیمایی اربعین کمک کند. با توجه به اینکه مخاطب برخی از بندهای این تفاهم‌نامه، شهرداری‌ها هستند، این سازمان‌ها باید تکلیف خود را با دستورالعمل‌های وزارت کشور روشن کنند. زائران اباعبدالله‌‌علیه‌السلام نباید قربانی بی‌برنامگی و دعواهای وزارت کشور و شهرداری‌ها و مخالفان و موافقان شوند.

 

*معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور پیشتر گفته بود که ایران باید فشار میزبانی از میلیون‌ها زائر را برای دولت و ملت عراق کاهش دهد. با توجه به افزایش هرساله زائران ایرانی اربعین و امکانات مشخص مردم عراق، این موضوع منطقی است و باید برای آن فکری کرد. سهم مردم مشهد از تعداد زائران اربعین نیز قابل‌توجه است و مدیریت شهری، استانداری یا هرجای دیگر باید سهم خود را بپردازد.

 

*اگر بخواهیم گستره همایش بزرگ اربعین را از بزرگترین راهپیمایی جهان اسلام به همایش ملی مردم عراق تنزل دهیم، قطعا حضور زائران ایرانی در همایش بزرگ اربعین هیچ توجیهی ندارد دیگر چه برسد کمک کردن به برگزاری این آیین بزرگ مذهبی. برخی اظهارات در این‌باره به جهت درک نادرست از این اتفاقات برجسته است. اتفاقاتی که اثرات آن بر منطقه و جهان اسلام راهبردی است.

 

*نگرانی‌های مسئولان و مردم از این موضوع که فضای مردمی اربعین با ورود سازمان‌ها و ارگان‌ها ممکن است دستخوش تغییر گردد قابل درک است. شورای شهر مشهد نیز اگر خیلی نگران این موضوع است می‌تواند با بهره‌گیری از امکانات خود و با طرح‌هایی ابتکاری در جهت جلب مشارکت‌های مردمی اقدام کند.

 

*زائران مشهدی اربعین که کم هم نیستند از خدمات شهرداری مشهد سهمی دارند. اشکال کار کجاست اگر این سهم در جایی غیر از مشهد به آنها داده شود؟ زائران بارگاه امام‌رضا‌علیه‌السلام نیز که سالانه بیش از 20 میلیون نفر می‌شوند در مشهد در حال استفاده از امکانات شهرداری هستند. نمی‌شود به آنها که اکنون به جای مشهد، قصد اربعین کرده‌اند، خدمت کرد؟

 

*می‌گوییم مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام است. مشهد جهانی است، مشهد ام‌القراست و فلان و فلان. خوب بسم‌الله. رسالت جهانی خود را انجام دهید. چه جایی بهتر از اربعین؟

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون