تاریخ خبر: کد خبر: 8660

گزارش «قاصدنیوز» از جشنواره استقبال از بهار 96 مشهد

حرکت مشهد به سمت «پایتخت هنر مردمی» شدن/ کم فروغ بودن «اقتصادمقاومتی» در المان‌های نوروزی برعکس تئاترهای خیابانی + تصاویر

شهرداری مشهد امسال نیز با برنامه استقبال از بهار میزبان زائران و مجاوران حرم رضوی بود. دو سال است که این جشنواره با عنوان بهار فیروزه‌ای برگزار می‌شود. تفاوت اصلی این جشنواره با آنچه پیش از آن برگزار می‌شده، استفاده از ظرفیت هنرمندان رشته‌های دیگر و همچنین تاکید جدی‌تر بر مضامین اولویت‌دار‌ است.

به گزارش «قاصدنیوز»، شهرداری مشهد امسال نیز با برنامه استقبال از بهار میزبان زائران و مجاوران حرم رضوی بود. دو سال است که این جشنواره با عنوان بهار فیروزه‌ای برگزار می‌شود. تفاوت اصلی این جشنواره با آنچه پیش از آن برگزار می‌شده، استفاده از ظرفیت هنرمندان رشته‌های دیگر و همچنین تاکید جدی‌تر بر مضامین اولویت‌دار‌ است. تقسیم عادلانه اکران المان‌ها و اجرای دیگر بخش‌های بهار فیروزه‌ای در سطح شهر از دیگر مواردی است که مسئولان امر بر آنها تاکیده کرده‌اند و بنابر شواهد تا حدودی به این ادعا جامه عمل پوشانده‌اند.

 

photo_2017-04-03_13-57-39

بولوار پنجتن، سه را مجلسی، چهارراه برق، چهارراه مقدم، بلوار طبرسی، خواجه ربیع، پارک رجا، سی‌متری طلاب و ... از جمله مکان‌هایی است که امسال هنرمندان حجم، نقاشی، نمایش و سرود مجال حضور در آنجا را پیدا کردند. مکان‌هایی که پیشتر از دایره رصد مسئولان دور می‌ماند.

photo_2017-04-03_13-46-09

 

با این وجود تمرکز المان‌های خوب در مسیر‌های خاصی همچون احمدآباد، ملک آباد، خیابان دانشگاه و پارک ملت وجود دارد و هنوز جا دارد تا تقسیم کیفی المان‌ها هم همچون تقسیم کمی عادلانه‌تر شود.

 

photo_2017-04-03_13-49-49

بهار فیروزه‌ای

 

نکته مهم دیگر تجلی «هنر مردمی» در جشنواره‌ استقبال از بهار است. موضوعی که بیشتر در پاتوق‌های سرود و نمایش قابل رویت بود. حضور گروه‌های هنری مردمی در پرترددترین نقاط شهر و اجرای سرود و تئاتر در دل مردم از اتفاقات مهم استقبال از بهار دو سال اخیر است. اتفاقی که می‌تواند در صورت استمرار مشهد را به عنوان پایتخت هنر مردمی کشور به همه معرفی کند. «شهرک تاریخی مشهد دوست داشتنی» نیز ظرفیتی است که با هنر و مردم گره خورده است و می‌تواند به استحکام بنای این شعار کمک شایانی کند.

 

photo_2017-04-03_13-51-27

در ادامه با محور قرار دادن «اقتصادمقاومتی» به بررسی ابعاد مختلف جشنواره بهار فیروزه‌ای می‌پردازیم تا موازی‌گویی نکرده باشیم.

 

المان‌های نوروزی از بخش‌های پای کار جشنواره استقبال از بهار است. دو سالی است که فراخوان تزئینات شهری نیز به فراخوان المان‌ها اضافه شده است. امسال نیز 150 اثر شامل 90 المان حجمی و 60 اثر گرافیکی در سطح شهر مشهد اکران شدند که برخی از آنها همچون فراخوان نقاشی هنوز در حال آماده سازی است و نتوانسته است به نوروز برسد.

 

در حوزه المان‌ها بر محورهایی مانند مشهد، پاسداشت مقام مادر و پدر، خاطرات مشترک شامل سفر، خانواده، کار و فرهنگ شهروندی، موضوع بهار و آزاد، در حوزه تزئینات شهری بر محورهای نمادهای اسلامی ایرانی در حرم مطهر، مشاغل سنتی و مولد و در حوزه نقاشی دیواری نیز بر اقتصاد مقاومتی، زائران غیر ایرانی امام رضا(ع)، دستاوردهای علمی و.. تاکید شده است.

 

با اینکه تنوع موضوعات در بخش المان‌ها زیاد است اما اگر بخواهیم صرفا با مضمون اقتصاد مقاومتی به بررسی استقبال از بهار 96 بپردازیم در حوزه المان‌ها به چند مورد بیشتر نمی‌رسیم. هنرمندان حوزه حجم در فراخوان امسال چندان از این مضمون استقبال نکرده‌اند.

 

«سبد شکار» یکی از همین المان‌های موضوعی است که با رویکرد نقد مصرف‌گرایی طراحی و ساخته شده و در یکی از خیابان‌های پرتردد شهر نمایان شده بود. این المان نشان دهنده یک چرخ دستی خرید است که امروزه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ از آن استفاده می‌شود که همچون دامی هموطنان ما را درگیر خرید کالاهای خارجی کرده است.

 

بهار فیروزه‌ای

 

«نبرد رستم با اژدهای چینی» المان دیگری بود که در آن رستم به جنگ اژدهای چینی رفته است و با تصویرسازی‌های انجام شده، سعی شده است تا فرهنگ‌های اصیل ایرانی و چینی در قالب معرفی الگوی صحیح مصرف و همچنین حمایت از کالای ایرانی به مخاطب معرفی شود.

 

بهار فیروزه‌ای

 

المان «خودکفایی»نیز متشکل از یک قلک سفالی شکسته و پول‌های ریخته شده قلک به بیرون است که با هدف نشان دادن و ترویج فرهنگ پس انداز در زندگی طراحی شده است. آموزش الگوی صحیح مصرف با زبان هنر و رنگ کودکانه نیز در المان«فرهنگ مصرف» به نمایش درآمده بود.

 

بهار فیروزه‌ای

 

اجرای صدها تئاتر خیابانی با مضمون اقتصاد مقاومتی

اجرای صدها تئاتر خیابانی یکی دیگر از اقدامات هنرمندانه مدیریت شهری برای استقبال از بهار است.  به گفته خانی؛ مسئول خانه نمایش مدیریت امور هنری شهرداری مشهد غالب آثاری که امسال برای بخش تئاتر ارسال شد با محوریت اقتصاد مقاومتی بود که پس از بررسی150 طرح دریافت شده برای حوزه تئاترهای خیابانی 14 طرح با لحاظ کردن محورهای فراخوان مورد پذیرش قرار گرفت.

 

از این 14 طرح پس از برگزاری کارگاه‌ها و طرح ایده‌ها، با نظر کارشناسان حوزه تئاتر 7 طرح برای اجرای خیابانی در بهار فیروزه‌ای 96 مشهد انتخاب و روزانه در سطح شهر مشهد اجرا شد.

 

به دلیل قائل شدن محدودیت موضوعی برای هنرمندان تئاتر،  وضعیت اقتصاد مقاومتی در این بخش بسیار بهتر است. مستاجر، طناب‌کشی،96-66، خوانی دیگر و بوکس از جمله نمایش‌های شهری است که با مضمون اقتصادمقاومتی برای مخاطبان اجرا شد. روابط عمومی خانه هنرمندان شهرداری مشهد در توضیح این تئاترها آورده است:

 

«96-66»  عنوان تئاتری است که دوران کنونی را به جنگ اقتصادی علیه ایران تشبیه کرده است و مقاومت مردم را راهکار اصلی مقابله با این هجمه اقتصادی ذکر می‌کند.

 

بهار فیروزه‌ای

 

«طناب‌کشی» تئاتری دیگر است که اصل و محور اصلی آن دو تولیدکننده ایرانی و خارجی است که هرکدام یک سر طناب را در اختیار دارند و تلاش می‌کنند که فرد مقابل را با قدرتی که دارند به سمت‌وسوی خود بکشند.

 

بهار فیروزه‌ای

 

تئاتر خیابانی «خوانی دیگر» هم براساس مشکلات روزمره زندگی مردم و اینکه نبرد در برابر مشکلات اقتصادی همانند هفت خوان رستم به عزم و اراده جدی افراد بستگی دارد، طراحی شده است.

 

بهار فیروزه‌ای

 

تئاتر خیابانی «بوکس» یکی دیگر از تئاترهای جذاب بهار 96 در خیابان های شهر مشهد بود که در آن دو بوکسور ایرانی و چینی با یکدیگر رقابت می کنند با این تفاوت که بوکسور ایرانی در تحریم و با دستانی بسته مقابل حریف خود ظاهر می‌شود ولی در نهایت با حمایت هموطنانش دستانش باز و حریف را به خاک  می‌نشاند.

 

بهار فیروزه‌ای

 

تئاتر «مستاجر» برگرفته از اجاره نشینی در خانه‌ای است که لوازم و وسایل آن در پی چشم و هم چشمی‌ها پر شده است.

 

بهار فیروزه‌ای

 

نغمه‌های بهاری در سطح شهر

نغمه خوانی جوانان و نوجوانان مشهدی در قالب گروه‌های سرود یکی دیگر از ظرفیت‌های هنری بهار فیروزه ای 96 در مشهد بود. بازخورد مثبت 12 سرودی که در سال گذشته با همکاری هنرمندان اجرا شده بود، سبب شد تا امسال نیز سرودهایی با مضامین انقلابی، مشهد، بهار، استقبال از زوار امام رضا«ع» و اقتصاد مقاومتی اجرا شود.

 

بهار فیروزه‌ای

 

در این طرح 8گروه برگزیده با خوردوهای ونی که با نشان و علائم جشنواره تزئین شده بود روزانه 80 سرود در نقاط مختلف سطح شهر اجرا نمودند که در مجموع 15 روز  بیش از 1000 سرود بهارانه اجرا شد.

 

بهار فیروزه‌ای

 

سرود «باید قوی باشیم» از جمله سرودهایی است که به طور خاص به مقوله اقتصاد مقاومتی می‌پرداخت. در برخی از سرودهای دیگر نیز تا حدودی این مضمون وجود داشت. 

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون