تاریخ خبر: کد خبر: 8879

گزارش/

همه بی‌تعهدی‌های دولت نسبت به مشهد/ به جای کمک، حقوق مردم شهر را ضایع می‌کنند

داستان مطالبات شهر مشهد از دستگاه‌های مختلف، سر درازی به بلندای تاریخ چندین‌دهۀ اخیر دارد؛ قصۀ پرغصه‌ای که هرازچندگاهی برگی از آن ورق خورده و سطور آن گواهی عملی‌نشدن وعده‌های مسئولان را می‌دهد

همه بی‌تعهدی‌های دولت نسبت به مشهد/ به جای کمک، حقوق مردم شهر را ضایع می‌کنند

به گزارش «قاصدنیوز»، داستان مطالبات شهر مشهد از دستگاه‌های مختلف، سر درازی به بلندای تاریخ چندین‌دهۀ اخیر دارد؛ قصۀ پرغصه‌ای که هرازچندگاهی برگی از آن ورق خورده و سطور آن گواهی عملی‌نشدن وعده‌های مسئولان را می‌دهد. اصلاً شاید بهترین مصداق ضرب‌المثل «هزاروعدۀ خوبان یکی وفا نکند» را بتوان به‌همین وعده‌های بی‌جانی که ازسوی مسئولان مختلف برای شهر مشهد می‌دهند، مرتبط دانست و صدها وعده‌وعیدی را که در حوزه‌های مختلف برای توسعه و پیشرفت این شهر داده شده است، درهمین‌راستا قلمداد کرد. این‌روزها حرف‌وحدیث‌های زیادی از کمک و عدم کمک دولت به شهر مشهد در طول چند سال اخیر مطرح می‌شود و برخی از مسئولان بر این باورند که دولت بسیاری از تعهدات خود درقبال کلان‌شهرهایی همچون مشهد را در حوزه‌های مختلف نپرداخته است.

 

اتوبوس‌هایی که نرسید

بی‌شک یکی از بخش‌هایی که دراین‌زمینه بسیار مغفول واقع شده است، حوزۀ پرمخاطب حمل‌ونقل عمومی‌ به حساب می‌آید و به گفتۀ رئیس کمیسیون امور اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی‌ شهر مشهد، دولت در طول چند سال اخیر کمترین کمک را به حوزه‌های زیرساختی حمل‌ونقل عمومی‌ شهر داشته است. علی‌اصغر نخعی‌راد با بیان اینکه دولت وقت در زمان تصدی سومین دورۀ شورای اسلامی‌ شهر مشهد حمایت‌های خوبی را از حمل‌ونقل عمومی‌ به‌ویژه توسعۀ خطوط اتوبوس داشته است، افزود: «در آن دولت سالانه بین 150 تا 200 دستگاه اتوبوس جدید در سال به شهر مشهد تزریق می‌شد که میانگین این دولت تنها 10 دستگاه اتوبوس در سال بوده است». محمدکمال سرویها، رئیس شورای اسلامی‌ شهر مشهد نیز چندی‌پیش گفته بود که در دورۀ سوم شورای شهر، هزار دستگاه اتوبوس به شهر مشهد تعلق گرفت که هزینه‌های آن را دولت گذشته پرداخت کرد. در دورۀ چهارم شورای شهر، فقط چهل دستگاه اتوبوس به مشهد اختصاص یافته است؛ در این‌حال چگونه دولت ادعا می‌کند که ‌چهار برابر دولت گذشته کار انجام داده است؟»

 

دولت، ریالی از حقوق شهر مشهد را پرداخت نکرده است

وی این را نیز اضافه کرده بود که «بر اساس قانون، یک‌سوم یارانۀ بلیت اتوبوس را باید دولت پرداخت کند، با تلاش و پیگیری‌های اعضای شورا و شهردار مشهد، یک مسئول در وزارت کشور وعده داد که پانزده‌میلیارد تومان دراین‌رابطه پرداخت شود؛ اما آن‌هم محقق نشد و وقتی که پیگیر موضوع شدیم، نتیجه‌ای نداشت.»

 

اما نخعی‌راد به اخبار کذب منتشرشده درخصوص کمک‌های مالی دولت به مدیریت‌شهری نیز واکنش نشان داد و اعلام کرد که «دولت، ریالی از حقوق شهر مشهد را پرداخت نکرده است. به دولتی‌ها توصیه می‌‎کنم به‌جای ارائۀ آمارهای کذب، از مردم عذرخواهی کنند.» صحبت‌های نخعی‌راد در واکنش به اظهارات اخیر معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان‌رضوی مبنی‌بر پرداخت ۱۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار دولتی به شهرداری مشهد در یک دورۀ چهار‌ساله عنوان شده بود.

 

دولت، سهم مردم مشهد در مالیات بر ارزش‌افزوده را نپرداخت

از دیگرموضوعاتی که در طول یک سال اخیر دستمایۀ چالش بین کلان‌شهرها و دولت شده است، بحث عوارض مالیات بر ارزش افزوده است. قانون‌گذار برای اینکه عوارض ارزش‌افزوده در کل کشور یکسان باشد، مقرر کرده است که شهرداری‌ها از برخی اقلام عوارض نگیرند و در مقابل به‌صورت یک‌جا عوارض گرفته شود و درنهایت به‌صورت سالانه ازسوی دولت به شهرداری‌ها پرداخت شود. رقم عوارض ارزش‌افزوده در طول چهار سال گذشته، هفت‌صدمیلیارد تومان بوده است که این رقم هم جزو پرداختی‌های دولت به شهرداری مشهد حساب شده است؛ درحالی‌که به گفتۀ نخعی‌راد، دولت مکلف به انجام این کار بوده و کمک خاصی انجام نگرفته است.

 

رئیس کمیسیون امور اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی‌ شهر مشهد با بیان اینکه تکلیف دولت بابت یارانۀ قطارشهری هم جزو کمک‌ها به شهرداری محاسبه شده است، گفت: «حتی معاون استاندار خراسان‌رضوی در اظهارات خود با رسانه‌ها، سهم شهرداری از محل جرائم رانندگی را در ردیف پرداختی‌های دولت به شهرداری مشهد تحت‌عنوان کمک آورده است؛ درحالی‌که مدیریت شهری اقدام معادل ده‌ها برابر رقم جرائم رانندگی برای نصب دوربین‌های ترافیکی در سطح شهر هزینه‌هایی کرده است.»

 

دولت، سود و اصل اوراق مشارکت قطارشهری را پرداخت نکرد

به گفتۀ نخعی‌راد، «برای قطارشهری مشهد تعهد کرده بودند که ۴۳۰ میلیارد تومان پرداخت کنند؛ اما فقط ۲۰۰ میلیارد تومان آن تخصیص یافت. ما هزارمیلیارد تومان سال گذشته برای اوراق مشارکت خطوط قطارشهری هزینه کردیم که نیمی‌ از آن را باید دولت پرداخت می‌کرد؛ اما دولت سود و اصل آن را پرداخت نکرد و شهرداری مشهد از طرف دولت سودهای آن را پرداخت کرده است.»

 

دولت، ریالی از محل افزایش قیمت گازوئیل به شهرداری‌ها پرداخت نکرد

«برابر قانون، دولت باید یک‌سوم هزینۀ حمل‌ونقل عمومی‌ را پرداخت کند که از این محل هم ریالی پرداخت نشده است. با قانون افزایش حامل‌های انرژی باید هزینۀ افزایش قیمت گازوئیل توسط دولت به شهرداری‌ها پرداخت یا به حساب شهروندان واریز می‌شد؛ اما چهار سال است که دولت یک ریال از این محل پرداخت نمی‌کند.» این گلایۀ نخعی خطاب به دولتمردانی است که سهم شهر مشهد از اعتبارات دولتی را پشت وعده‌وعیدهایشان پنهان کرده‌اند. نخعی‌راد ادامه داد: «دولت گذشته در دورۀ سوم شورای شهر به‌طور‌میانگین سالانه ۱۲۰ دستگاه به شهرداری مشهد کمک می‌کرد؛ اما دولتمردان فعلی به‌جای اتوبوس، سالانه به ازای ۱۰ دستگاه اتوبوس اوراق خزانه داده‌اند که با کاهش ۲۰ درصدی مبلغ آن باید مجدد پرداخت شود.» نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجۀ شورای اسلامی‌ شهر مشهد ادامه داد: «دولت برای آتش‌نشانی، اتوبوس‌ر‌انی، تاکسی‌رانی و تمام سازمان‌های وابسته به شهرداری مشهد که خدمات ارائه می‌دهند، مالیات بر درآمد مطالبه کرده است.» وی گفت: «مردم بدانند دولت برای سازمان اتوبوس‌رانی ۸۵۰ میلیون تومان مالیات‌بردرآمد برای سال ۸۸ مطالبه کرده است، علاوه‌براین میلیاردها تومان مالیات از دستگاه‌های شهرداری مشهد مطالبه می‌کنند.»

 

دولت به جای کمک حقوق مردم مشهد را ضایع می‌کند

نخعی‌راد خاطرنشان کرد: «دولتی که ادعای کمک به شهرداری مشهد می‌کند، نه‌تنها کمکی نکرده است، بلکه حقوق مردم شهر را هم گرفته و در تهران هزینه می‌کند. برای ساخت قطارشهری ۲۰۰ میلیارد تومان پرداختی ازسوی دولت داشتیم که در مقابل ۱۵۵ میلیارد تومان آن را تحت‌عنوان حقوق گمرکی گرفته‌اند.» همچنین گلایۀ دیگری که درخصوص حقوق شهر مشهد ازسوی مسئولان امر مطرح می‌شود، چشم‌پوشی‌نکردن دولت از اعتباراتی است که به‌نوعی می‌تواند با عدم دریافت آن کمک بزرگی به پروژه‌های شهری بکند. نخعی با گلایۀ شدید از دریافت بالای حقوق گمرکی به‌ویژه برای اجرای خطوط مترویی شهر مشهد دراین‌رابطه گفته است که «دولت بابت حقوق گمرکی ۵۵ میلیارد تومان از شهرداری مشهد گرفته و ۷۵ میلیارد تومان هم مطالبه کرده است. کالاهای مدیریت شهری به این دلیل در گمرک مانده است و آن‌ها را در قسمت کالاهای متروکه گذاشته‌اند.»

 

بودجه 160 میلیارد‌تومانی کشف‌رود چه شد؟

از کنار وعده‌های بی‌فرجام دولتی‌ها درخصوص حمل‌ونقل درون‌شهری اگر بگذریم، نمی‌توان به‌راحتی از وعده‌هایی که تاکنون درخصوص سامان‌دهی کشف‌رود مطرح شده است، به آسانی عبور کرد. رئیس‌جمهور در سفر استانی خود به خراسان‌رضوی در سال 93 وعدۀ اختصاص 160 میلیارد تومان برای سامان‌دهی کشف‌رود را داد که پس از سه سال از آن سفر هنوز این رقم تحقق پیدا نکرده است. رئیس شورای اسلامی‌ شهر مشهد نیز اخیراً با اشاره به مصوبۀ دولت برای اختصاص ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای سامان‌دهی کشف‌رود ابراز کرد: «بررسی کنید و ببینید که چقدر از این بودجه تخصیص یافته است. یک ریال پول از این محل پرداخت نشده است.»

 

منبع: شهرآرا

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون