تاریخ خبر: کد خبر: 9004

یادداشت اختصاصی حجت‌الاسلام واسطی برای «قاصدنیوز»

جریان مسلمان شدن جوان روسی/ دیدار با نماینده آیت الله سیستانی در مسکو

در شهر سن پترزبورگ که دومین شهر بزرگ روسیه است، حسینیه شیعیان توسط حجت الاسلام رفعت اداره می شود که متولد آذربایجان شوروی سابق و از فارغ التحصیلان جامعه المصطفی در قم است.

جریان مسلمان شدن جوان روسی/ دیدار با نماینده آیت الله سیستانی در مسکو

به گزارش «قاصدنیوز»، حجت‌الاسلام واسطی که جهت همراهی کاروان #زیر_سایه_خورشید راهی روسیه شده است، چندین یادداشت و خاطره از این سفر را برای «قاصدنیوز» ارسال کرده است که در کانال تلگرامی سایت پوشش داده شد. در ادامه دو خاطره زیبای دیگر را از سفر این استاد و پژوهشگر به روسیه می‌خوانید:

*

جریان مسلمان شدن جوان روسی مسیحی

در  شهر سن پترزبورگ که دومین شهر بزرگ روسیه است، حسینیه شیعیان توسط حجت الاسلام رفعت اداره می شود که متولد آذربایجان شوروی سابق و از فارغ التحصیلان جامعه المصطفی در قم است.

از ایشان تقاضا شد تا  یک روسی ای که مسلمان و شیعه شده باشد را معرفی کنند تا گفتگویی با او داشته باشیم، ایشان دو جوان روسی مسیحی را که شیعه شده بودند معرفی کرد و قرار ملاقاتی تنظیم شد و گفتگویی صورت گرفت که خلاصه آن چنین است:

سوال: چه چیز شما را متوجه اسلام کرد؟

جواب: دوست مسلمانی که داشتم من را به فکر مطالعه در مورد اسلام انداخت، هم چنین پوشش زنان مسلمان در مقایسه با پوشش بسیار حداقلی که در تابستان ها در روسیه وجود دارد برایم حس وقار و متانت در آنها ایجاد می کرد و همین طور عبادت هر روزه ای که از مسلمانان دیدم در مقایسه با عبادت یکشنبه های مسیحیان، برایم تداعی ارتباط مستمر با خداوند را داشت.

 

سوال: چه مسیری را برای رسیدن به اسلام طی کردید؟

جواب: ابتدا سوال و جواب هایی در مورد عقائد مسلمانان از دوست مسلمانم پرسیدم، او در اولین مطلب مساله «توحید» را بیان کرد و توضیح داد که اسلام می گوید خالق هستی و انسان، فقط یک وجود است و فقط اوست که هستی را اداره می کند و فقط او سزاوار پرستش  است و سرانجام زندگی بازگشت به سوی او و متصل شدن به اوست. وقتی این را شنیدم و با عقیده تثلیث مسیحیان که هیچگاه برایم معلوم نشد چه می گویند مقایسه کردم، خود را با حقیقتی منطقی و شفاف روبرو دیدم. اشتیاق به مطالعه در مورد اسلام ، پیامبر اسلام و تاریخ اسلام پیدا کردم ، مطالبی را یافتم و بررسی کردم، حتی عقائد یهودیان، بودایی ها  زرتشتی ها را هم بررسی کردم.

 

مدتی بعد در برخوردی که با یک مسلمان وهابی داشتم از او نیز در مورد اسلام سوال کردم، او وقتی متوجه شد که من با یک شیعه گفتگو داشتم، به من هشدار داد که آنها از «علی» پیروی می کنند که انحراف در اسلام ایجاد کرده است. این مطلب مرا به فکر فرو برد و از دوست شیعه ام توضیح خواستم، او به من کتاب «نهج البلاغه» را معرفی کرد، ترجمه روسی آن را پیدا کردم و خواندم؛ خود را با افق بلندی از آگاهی و حقایق روبرو دیدم  و قلبم به او گره خورد، و نتیجه اینکه الان رسما شیعه علی هستم.

 

ای شیعیان غرق در نعمت ولایت در ایران، بیایید با تفکر بر کلام ائمه، بیشتر قدر مولایمان را بدانیم، امام رضا علیه السلام فرمود: «لو علم الناس محاسن کلامنا لاتبعونا» اگر مردم حقایقی که در مطالب ما هست را بفهمند عقل و وجدانشان آنها را به ما مرتبط خواهد کرد.

*

جهانی بنشسته در گوشهای

پیرمردی دانشمند، تیزبین و بسیار متواضع، از گروه ما در منزلش استفبال کرد؛ گفتگوی با او در گوشه ای از شهری دور از فضای اسلام و مسلمین، تداعی عبارت «جهانی بنشسته در گوشه ای» را داشت؛ فردی مسلط بر مباحث کلامی ، مسلط بر چند زبان، و توانمند در مناظره و گفتگو.

 

صحنه هایی از مناظراتش با کسانی که چهره ای زشت از اسلام ، شیعیان و ایران ترسیم می کردند بیان کرد. از نمونه صحنه ها این بود:

 

در برخورد با فردی ضدشیعه و ضدایران که می گفت شما شیعیان و ایرانی ها، به «علی» چسبیده اید و پیامبر را رها کرده اید، گفتم: سلمان رُشدی کتابی در توهین به پیامبر نوشت و هیچ صدایی از عالم اسلام و شماها بلند نشد و فقط از شیعیان و ایران، یک صدا با قدرت در برابرش ایستاد و او خمینی بود؛ خمینی پیرو «علی» و اولاد علی بود.

 

قدر مولایمان را بدانیم.

 

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون