تاریخ خبر: کد خبر: 8956

خوبان خراسانی/ با قاسم زندشهری قمی خادم اهل بیت علیه السلام بیشتر آشنا شوید

می‌گفت تبلیغ دین اسلام با اطعام شروع شده است/ نصف درآمدش را خرج مجالس اهل‌بیت علیه اسلام می‌کرد

امروز 15 تیرماه سالروز وفات قاسم زندشهری قمی خادم اهل بیت علیه السلام است. کسی که برای نوکری اهل‌بیت علیهم‌السلام سر از پا نمی‌شناخت.

 می‌گفت تبلیغ دین اسلام با اطعام شروع شده است/ نصف درآمدش را خرج مجالس اهل‌بیت علیه اسلام می‌کرد

به گزارش «قاصدنیوز»، امروز 15 تیرماه سالروز وفات قاسم زندشهری قمی خادم اهل بیت علیه السلام است. کسی که برای نوکری اهل‌بیت علیهم‌السلام سر از پا نمی‌شناخت.

 

قاسم زندشهری قمی در سال 1303 در شهر قم به دنیا آمد. در هفت‌سالگی پدر خود را از دست داد و عمویش سرپرستی او را بر عهده گرفت. چیزی نگذشته بود که عمو نیز به رحمت خدا رفت و او نیز برای تأمین مخارج زندگی، چرخ جوراب‌بافی خرید و به کار مشغول شد.

 

عشق همجواری با حضرت رضا علیه‌السلام، سختی مهاجرت به مشهدمقدس را بر او آسان کرد و زمانی که حتی پول کافی برای سوار شدن بر اتوبوس نداشت، قسمتی از مسیر را پیاده آمد و سرانجام با سختی و مشقت، همراه با چرخ جوراب‌بافی‌اش و با گرسنگی چندروزه، خود را به مشهدالرضا رساند.

 

پس از مدتی به قم برگشت و ازدواج کرد. در آنجا علیرغم وعده‌های بسیار برای ماندگاری در این شهر، ترجیح داد همچنان همجوار حضرت رضا علیه‌السلام باشد و در مقابل وعده‌های نزدیکان می‌گفت: حاشا به کرم امام رضا علیه‌السلام که در مقابل این وعده‌های شما، برای ما کاری نکند. وقتی این سخنان او را می‌شنیدند می‌گفتند او دیوانه شده است.

 

از همان ابتدای زندگی مشترک درآمد خانواده را به نصف قسمت می‌کرد، نیمی برای خرج زندگی و نیمی برای مجالس حضرت زهرا سلام‌الله علیها و فرزندان طاهرینش. ابتدا از برپایی عزاداری در دهه فاطمیه در منزل خود شروع کرد. کم‌کم که فعالیت‌هایش توسعه یافت، در تمام ظهرهای شهادت ائمه معصومین علیهم‌السلام مجلس روضه او به همراه اطعام برپا بود. پس از مدتی منزلی را در پایین خیابان خرید و آن را تبدیل به حسینیه کرد و حدود 70سال و تا آخر عمرش در آن، ذکر و یاد ائمه طاهرین علیهم‌السلام را در آن زنده نگه داشت. اکنون نیز این حسینیه مشغول به فعالیت است.

قاسم زندشهری قمی

جلسات شب‌های دوشنبه حسینیه مرحوم قمی ابتدا به جلسات گردهمایی مداحان و ذاکران اهل‌بیت علیهم‌السلام اختصاص داشت که بعدها این جلسات عمومی شد و حتی فقرا و کارتن‌خواب‌های اطراف حرم نیز برای اطعام و روضه در آن حاضر می‌شدند و اکنون نیز حاضر می‌شوند.

 

تز او بر این بود که تبلیغ دین اسلام با اطعام شروع شد. بر این اساس به سخنرانان حسینیه‌ی خود می‌گفت سیر کردن شکم مردم با من، تغذیه فکری و معنوی هم با شما. لذتش این بود که مردم به نام امام حسین علیه‌السلام غذا بخورند.

 

حاج محمود اکبرزاده از مداحان پیشکسوت و انقلابی مشهد می‌گوید: "بنیانگذار دهه بزرگداشت موسی بن جعفر علیه‌السلام در مشهد، حاج قاسم قمی بود که حتی از شهرهای دیگر نیز در مجلس باشکوه او شرکت می‌کردند و من کسی را در میان پیرغلام ها سراغ ندارم که اینگونه از خود مایه گذاشته باشد."

 

توفیق و اخلاص، قناعت در زندگی و داشتن همسری همپا، آن‌چنان او را غرق در خدمتگزاری کرده بود که برای نوکری اهل‌بیت علیهم‌السلام سر از پا نمی‌شناخت و دوست می‌داشت خانواده‌اش نیز با دست خودشان شریک در این خدمتگزاری باشند.

 

در ایام مبارزات انقلاب اسلامی از همراهان نهضت امام خمینی بود. در دوران دفاع مقدس نیز به‌عنوان آشپز به مناطق جنوب اعزام و حدود 2 ماه در آن مناطق به خدمت پشتیبانی پرداخت. پس از بازگشت نیز، در شهر مشهد در خدمت رزمندگان اسلام بود.

 

او پس از دوران جوانی و میان‌سالی که چندبار به مشاهد مشرفه رفته بود، در 28سال آخر زندگی خود هیچ سفر حج و عتبات نرفت و زیارت هرروزه سحرگاهی حرم مطهر رضوی خود را تا آخرین دورانی که توانی در بدن داشت ادامه داد.

 

سرانجام در 15 تیرماه 1391 همزمان نیمه شعبان به رحمت ایزدی پیوست و پیکرش در قطعه میرزاجوادآقا در بهشت رضا علیه‌السلام مشهد مقدس آرام گرفت.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون