تاریخ خبر: کد خبر: 8921

خوبان خراسانی/

شهیدی که دندان استاد آمریکاییش را خرد کرد/ ابراهیم فخاری: من یک خلبان بسیجی‌ام

امروز 30 خرداد سالروز شهادت ابراهیم فخرایی است. ابراهیم فخاری متولد سال 1332 در قوچان است. در دوران نوجوانی در کنار تحصیل به ورزش کشتی نیز می‌پرداخت. پس از پایان دوره متوسطه به ارتش راه یافت و سال 1355 وارد هوانیروز شد.

شهیدی که دندان استاد آمریکاییش را خرد کرد/  ابراهیم فخاری: من یک خلبان بسیجی‌ام

به گزارش «قاصدنیوز»، امروز 30 خرداد سالروز شهادت ابراهیم فخرایی است.

 

ابراهیم فخاری متولد سال 1332 در قوچان است. در دوران نوجوانی در کنار تحصیل به ورزش کشتی نیز می‌پرداخت. پس از پایان دوره متوسطه به ارتش راه یافت و سال 1355 وارد هوانیروز شد. جزو 36نفر از میان  ده ها هزار نفری بود که برای خلبانی انتخاب شد. در همین سال بود که اعزام دانشجویان به آمریکا لغو شده و استادان آمریکایی برای آموزش خلبانان به ایران می‌آمدند.

 

روزی که یکی از استادان آمریکایی یکی از دانشجویان ایرانی را تحقیر و به ‌او توهین می‌کند، ذات جوان او که عادت به شنیدن و دیدن این چیزها ندارد، ساکت نمی‌نشیند و با مشت طوری می‌زند که دندان استاد آمریکایی می‌شکند.

 

پایان دوره آموزشی‌اش مصادف با روزهای انقلاب شده بود. در آن زمان تأمین امنیت آسمان تهران را به همراه چند تن دیگر از خلبانان هوانیروز بر عهده گرفت.

 

700ساعت از هزار و صد ساعت پرواز وی تقریباً عملیاتی و با شرایط خاص حاکم بر آن بود.

 

پروازهای مخاطره‌آمیز او در زیر آتش توپخانه و هواپیماهای دشمن در شناسایی نقاط استقرار و تانک‌های آن‌ها به حدی رشادت آمیز بود که یک‌بار بالگرد او در سال 1359 مورد اصابت گلوله دشمن قرار گرفت و در رود کارون سقوط کرد که او نیز جانباز گردید. خودش تعریف کرده است: «زمانی که بالگرد را زدند من احساس کردم در دامن بی‌بی فاطمه الزهرا(س) هستم و ایشان چادرش را جلوی گلوله‌ها گرفته بود.». این نقل است که در وصیت‌نامه‌اش نوشته بود: «من یک خلبان بسیجی‌ام»

 

سرانجام 15 اسفند 1365 هلیکوپتر کبرای او مورد اصابت موشک دشمن قرار می‌گیرد در خاک عراق و میان نیروهای عراقی سقوط می‌کند. حجم آتش دشمن در آن روز و روزهای بعدی چنان زیاد است که تیم جست‌وجو نمی‌توانند پیکر او و شهید «غلام اشتری» را از خط عراقی‌ها بازگردانند. پیکر خلبان اشتری پس از یک سال پیدا شد ولی از او نشانی به‌ دست نیامد. ابتدا با اخبار ضد و نقیض خبر از اسارت او داده شد؛ اما بعد از 13 سال به تاریخ 31 خرداد 1378 گروه تفحص شهدا، پیکر مطهر او را همراه با پلاک هویت در اطراف دریاچه ماهی کشف کردند و در مشهد به خاک سپرده شد.

 

کتاب«شرح آسمان» به قلم محمد خسروی‌راد درباره این شهید گرانقدر توسط انتشارات بوی شهر بهشت به چاپ رسیده است.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون