تاریخ خبر: کد خبر: 8880

خوبان خراسانی/

هاشم ظریف تبریزیان استاد هنر مینیاتور و تذهیب ایران را بیشتر بشناسید

امروز 10 خرداد سالروز درگذشت استاد هاشم ظریف تبریزیان استاد هنر مینیاتور و تذهیب ایران است.

هاشم ظریف تبریزیان استاد هنر مینیاتور و تذهیب ایران را بیشتر بشناسید

به گزارش «قاصدنیوز»، امروز 10 خرداد سالروز درگذشت استاد هاشم ظریف تبریزیان استاد هنر مینیاتور و تذهیب ایران است.

 

هاشم ظریف تبریزیان در سال 1301 در مشهد به دنیا آمد. در ابتدای جوانی به فعالیت‌های ورزشی در رشته ورزشی آکروبات و ژیمناستیک مشغول بود و حضوری فعال در عرصه قهرمانی، مربیگری و داوری این رشته ورزشی به همراه سایر ورزشکاران ازجمله مرحوم علی یزداد، حسینی، جلیل جاوید ، شهید شمقدری، حمزه وحدت، احمد ارنوائی، علی شریفیان، غلامرضا کاشی‌پز، صمد فیضی، اکبر جوانبخت، عباس میم بریان، احمد شهیدی، باغبان، بنائی، رحمان بردبار و اوحدی در استان خراسان بزرگ داشت. از دهه بیست تا اواخر دهه چهل حائز مقام‌های مکرر و کسب عناوین متعدد قهرمانی در سطح ملی و دریافت تعداد کثیری مدال و جام شد.

 

در ۱۵سالگی و همزمان با فعالیت‌های ورزشی به نقاشی گرایش پیدا کرد و از سال ۱۳۲۰ تحت نظر استاد محمدرضا قزلباش هنر نقاشی و تذهیب را فراگرفت و به پیشنهاد او همراه با شاگرد دیگر استاد به نام عیسی آلفته در کتابخانه آستان قدس مشغول به کار شد. در سال ۱۳۴۵ تقاضای بازنشستگی کرد ولی به دلیل اشتیاق و ارادت ویژه به آستان قدس برای چندمین بار به کتابخانه مرکزی برگشت و به کار خود ادامه داد.

 

دوران دهه چهل به بعد وی پیوسته به انتقال و آموزش هنر خود به علاقه‌مندان و شاگردان هنر نگارگری در آموزش‌وپرورش و مجامع هنری سطح کشور پرداخت و در سال 1375 پس از احراز درجه استادی از سه وزارتخانه کار، علوم و فرهنگ توسط رئیس‌جمهور وقت طی مراسمی در تهران به‌عنوان کاتب قرآن مجید موردتقدیر قرار گرفت.

 

طی 60سال فعالیت مستمر در کتابخانه آستان قدس رضوی و مجامع هنری، موفق به خلق بیش از سیصد اثر بدیع نگارگری و مینیاتور شد و فعالیت‌هایی در ترمیم انواع قلمدان‌ها، جلدهای قرآن نفیس، کتاب‌های عتیقه و ارزشمند، تذهیب کتب خطی، نقاشی جلدهای روغنی، تصویرسازی از سلاطین قاجاریه، شخصیت‌های مملکتی، واقفین، متولیان و نایب التولیه ها، تصویرگری شاهنامه فتحعلی شاهی و نیز کتاب آئینه هنر که مشتمل بر آثار برگزیده او است در سال ۱۳۶۳ به چاپ رسیده است. تعدادی از این آثار به موزه‌های خارج کشور انتقال یافت و باقی در موزه آستان قدس محفوظ است. بخشی از تصاویر متولیان و نایب التولیه ها که توسط تبریزیان فراهم آمده در کتاب شمس الشموس چاپ شده است.

 

عاقبت در 10 خرداد ماه 1380 دارفانی را وداع گفت و در بلوک 178 بهشت ثامن صحن جمهوری حرم مطهر رضوی مدفون شد.

 

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون