تاریخ خبر: کد خبر: 8580

تشکر ویژه اهالی دروی از قاضی خدابخشی

همه اهالی دروی از این قاضی شجاع و کلانتری خواجه ربیع سپاسگزارند و ما هر روز در نمازمان برای قاضی خدابخشی دعا می کنیم.

به گزارش «قاصدنیوز»، پسرک 4 ساله با پای برهنه، از پلی که بر روی «کال» نصب شده عبور می کند، بسته دو گرمی کریستال را به دست معتادی می دهد، چند اسکناس کثیف و مچاله شده را توی مشتش می گیرد و بدو بر می گردد. زیر پل چهار معتاد دیگر که رگ بازوهایشان با زور کِش برجسته شده، به نوبت مشغول خون بازی با سرنگ مشترک هستند. در فاصله چند متری آنها 12 لاستیک مستهلک کامیون در 4 ستون چیده شده و سقفی از جنس ایرانیت و دری که با پرده ای کثیف و پاره درست شده است، آلونک آوارگی چند معتاد دیگر را ساخته است. بیرون از کال، داخل راسته «چهار متری ...» غلغله ای است، همینطور مشتری است که می آید و می رود. یک، دو، سه، چهار ... چهل، پنجاه، شصت، صد، صد و سی و بالاخره صد و سی  وچهار مشتری تنها در عرض 17 دقیقه وارد خانه یکی از دانه درشت های فروش مواد مخدر می شوند، مواد می خرند و به سرعت می روند. نظیر این خانه در این راسته بسیار است و به قول یکی از محلی ها از هر 10 خانه، 8 خانه به این کار مشغول اند و این محله یکی از مراکز اصلی توزیع موادمخدر محسوب می شود. بعضی ها هم که بی خیال حضور مأمور و قانون، ترازو گذشته اند جلوی در خانه و راحت مواد می فروشند...


اینها تصاویری است که در کمتر از یک سال قبل، امانی برای شب و روز اهالی منطقه دروی (رسالت) باقی نگذاشته بود. اکنون برای مشاهده تغییراتی که طی این مدت رخ داده و شناسایی زخم های دیگری که هنوز بر پیکر دروی سنگینی می کند، شال و کلاه می کنیم و راهی این منطقه می شویم. از روی پل نوغان عبور می کنیم، آشفتگی ترافیکی دربولوار رسالت، کوچه های باریک و خاکی که لا به لای بارش های زمستانی به گل آغشته شده، ساخت و سازهایی که بعضا بی قواره و تنها در میان زمین های خاکی ساخته شده ، همه نشانه هایی از پیاده سازی نامتوازن سیستم شهری در منطقه رسالت است. از کنار تمام این مصائب می گذریم و طبق قرار وارد رسالت 72.13 می شویم تا محله ای را از نزدیک ببینیم که تا همین چند وقت پیش یکی از مراکز اصلی توزیع علنی مواد مخدر در مشهد بود. در انتهای کوچه با استقبال چند تن از اهالی و تعدادی از بسیجی های محل مواجه می شویم که در سرمای زمستان چشم انتظار حضور ما هستند. به اتفاق «محمودیان» از اهالی محل، از انتهای کوچه راهی کال دروی می شویم. او می گوید: تا همین چند ماه قبل اینجا جای سوزن انداختن نبود. موادفروش ها از هیچ کس واهمه ای نداشتند و خیلی آشکار به مواد فروشی مشغول بودند.


روزها و ماه های گذشته کال دروی
در حالی که در مسیر منتهی به کال مشغول قدم زدن هستیم، حرف هایش را اینگونه ادامه می دهد: روزهای بسیار سختی بود، فریادمان تقریبا به هیچ کجا نمی رسید. آمد و رفت معتادها از همه جای شهر تنها برای موادفروشان سود سرشاری در پی داشت.او به داخل کال که هنوز بخشی از آخرین بارش برف را درون خود نگه داشته اشاره می کند و می گوید: به سرمای حالا توجهی نکنید، سال های قبل معتادها در همین سرما داخل این کال چادر می زدند، آلونک درست می کردند و زندگی نکبت باری داشتند و حتی برخی از آنها که از همه جا رانده شده و به آخر خط رسیده بودند، با شمشیر و قمه جلوی زن و فرزند مردم را می گرفتند و برای تأمین مواد مخدرشان زورگیری می کردند.آنقدر پرسوز و گداز حرف می زند که بی حسی دست هایمان در دل سرما را هم فراموش کرده ایم. به اتفاق به خرابه هایی می رسیم که روزگاری خانه توزیع کنندگان مواد مخدر بوده اما به دستور مقام قضایی تخریب شده است. او با اشاره به یکی از خرابه ها می گوید: همین چند ماه قبل اورژانس اجتماعی از داخل همین خرابه جنازه سه جوان 19، 22 و 25 ساله معتاد را که از سرما کبود شده بودند، بیرون آورد.یکی دیگر از اهالی، حرف های او را این گونه ادامه می دهد: خیلی از جوانان ما به موادمخدر آلوده شده بودند و برای خیلی از جوانان سالم محل هم بیم آلوده شدن وجود داشت، ضمن اینکه کار و بار  چند قهوه خانه محل نیز سکه بود و خیلی از جوانان محل به آنجا رفت و آمد داشتند.


در حالی که وارد «چهار متری... می شویم» رضایی ادامه می دهد: هر روز ماشین های گران قیمت زیادی برای خرید مواد مخدر به اینجا می آمدند و ما هم نمی توانستیم جلوی آنها را بگیریم، ضمن اینکه برخوردها مقطعی بود و موادفروش ها هم با اطلاع از این موضوع به راحتی کارشان را انجام می دادند و به صورت علنی به فروش مواد مخدر مشغول بودند.داخل راسته چهارمتری با انبوهی از خانه های کوچک و قدیمی مواجه می شویم، خانه هایی که نمای سیمانی تعداد زیادی از آنها به آجر رسیده و دیوارهای تعداد دیگری از آنها از فرط فرسودگی شکم داده است. زیر تیغ نگاه های غریبه ای که هر از گاه از کنار ما عبور می کنند و زیرچشمی براندازمان می کنند، به اواسط این راسته طولانی می رسیم.


قاضی خدابخشی که آمد ...
جمله آشنای «در اجرای دستور مقام قضایی، این مکان به علت خرید و فروش موادمخدر پلمب گردید» روی تعداد زیادی از در و دیوارهای رنگ و رو رفته این راسته درج شده است. محمودی با توضیح در این مورد می گوید: از اوایل سال قاضی «خدابخشی» که آمد شرایط تغییر کرد، او شجاعانه و با جدیت و سرعت تصمیمات محکم برای پلمب مراکز توزیع مواد مخدر گرفت  و با اجرای عملیات های پی در پی پلمب مراکز توزیع موادمخدر در حاشیه شهر و دروی که با همکاری سرهنگ «عبداللهی» و کلانتری خواجه ربیع انجام شد، تعداد زیادی از خانه های توزیع موادمخدر در این راسته را پلمب کرد.تنها چیزی که الان تاثیر دارد همین پلمب مراکز توزیع است و الا هیچ اقدام دیگری نتوانست جلوی آن ها را بگیرد.او ادامه می دهد: به خلوتی این روزها و ماه ها نگاه نکنید، اینجا شب ها برای موادمخدر زورگیری می کردند و روزها تعداد زیادی موادفروش به راحتی سر کوچه می ایستادند و مواد می فروختند، زن و فرزند ما از دست موادفروش ها امنیت نداشتند و آنها قبل از رسیدن مأموران، موادمخدر موجود در خانه هایشان را معدوم می کردند و دست مأموران هم از همه جا کوتاه بود.وی می گوید: موادفروش ها همیشه یک قدم از پلیس جلوتر بودند، برای همین هیچ وقت به دام نمی افتادند اما آن ها از هیچ چیز به اندازه پلمب خانه هایشان واهمه ندارند و این نکته ای بود که قاضی خدابخشی به خوبی آن را دنبال کرد و باعث شد تا امروز 136 خانه پلمب شود.محمودی تصریح می کند: حالا هم خرید و فروش موادمخدر ادامه دارد اما بسیار کمتر از گذشته شده است و موادفروشان با ترس بسیار و به صورت غیر علنی اقدام به فروش موادمخدر می کنند.


او در حالی که آرامش کوچه های دروی را مدیون موفقیت طرح پلمب مراکز توزیع عنوان می کند، ادامه می دهد: همه اهالی دروی از این قاضی شجاع و کلانتری خواجه ربیع سپاسگزارند و ما هر روز در نمازمان برای قاضی خدابخشی دعا می کنیم.


یکی از زنان مسن محل هم که از دقایقی قبل به جمع ما اضافه شده است، می گوید: ترس ما از این است که روزی از راه برسد و حامی دیگری غیر از این قاضی شجاع نداشته باشیم و موادفروش ها دوباره و به صورت علنی، موادمخدر به دست جوانان مردم بدهند.او می افزاید: نمی گویم امروز بهترین روزها را سپری می کنیم، اما روزگار امروزمان از سال هایی که در نکبت و ترس می گذشت بسیار روشن تر است.

 

منبع: خراسان

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون