تاریخ خبر: کد خبر: 8534

بازار پرندگان مشهد به دلیل خطر شیوع آنفلونزای پرندگان تعطیل شد

چند روزی است که هشدار مسئولان اداره‌کل دام‌پزشکی درباره شیوع آنفلونزای حاد پرندگان درصورت رعایت‌نکردن نکات پیشگیری جدی‌تر شده و همین عامل باعث تعطیلی موقت بازار این‌گونه جانداران شده است.

به گزارش قاصدنیوز، چند روزی است که هشدار مسئولان اداره‌کل دام‌پزشکی درباره شیوع آنفلونزای حاد پرندگان درصورت رعایت‌نکردن نکات پیشگیری جدی‌تر شده و همین عامل باعث تعطیلی موقت بازار این‌گونه جانداران شده است. براساس گزارش‌های اعلام‌شده، با آغاز مهاجرت پرندگان حامل این بیماری‌ از مناطق شمالی کره زمین به‌سمت جنوب و مناطق گرمسیر، ۵۵کشور دنیا درگیر این بیماری شده‌اند.

 

در کشور ما نیز گزارش‌هایی مبنی‌بر مشاهده این بیماری در برخی نقاط اعلام شده اما با اقدامات سریع، این بیماری تاکنون ریشه‌کن شده است؛ البته به‌سبب انجام فعالیت‌های بهداشتی تابه‌حال گزارشی از مشاهده این بیماری در سطح استان خراسان‌رضوی اعلام نشده است. بااین‌حال لازم است شهروندان اقدامات پیشگیرانه ازجمله عدم ذبح طیور زنده به‌صورت شخصی آن‌هم در محیط‌های عمومی را انجام دهند.

 

در همین خصوص، مدیرکل دام‌پزشکی خراسان‌رضوی با بیان اینکه بازارهای خریدوفروش پرندگان در این استان به‌منظور پیشگیری از بیماری آنفلونزای فوق‌حاد پرندگان به‌طور موقت تعطیل شده است، اظهار کرد: این اقدام باتوجه‌به خطر بروز بیماری آنفلونزای پرندگان در برخی مناطق کشور و اهمیت رعایت اصول قرنطینه‌ای و امنیت‌ زیستی در پیشگیری از این بیماری و جلوگیری از صدمه به صنعت مرغداری استان خراسان‌رضوی انجام شده است.مجید روحانی‌نژاد بیان کرد: بدین منظور تا اطلاع ثانوی جمعه‌بازار خریدوفروش پرندگان مشهد و سایر شهرستان‌های استان خراسان‌رضوی با ابلاغ اداره‌کل دام‌پزشکی استان تعطیل خواهد بود.

 

وی خاطرنشان کرد: افرادی که به‌نوعی با پرندگان زینتی و خانگی مرتبط هستند، از جابه‌جایی و حمل‌ونقل بدون ضابطه و پروازدادن پرندگان خود خودداری کرده و پرندگان خانگی را به‌لحاظ جلوگیری از مجاورت با پرندگان وحشی و مهاجر، در قفس و جایگاه نگهداری آنان، محصور کنند.

 

منبع: شهرآرا

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون