تاریخ خبر: کد خبر: 8531

«مشهد دوست داشتنی»؛ مانور هویت برای مقابله با هجوم مغول‌های مدرن/1

از ادای دین به قیام گوهرشاد تا استقبال مردم از ساواک!/ نمایش زنده دادگاه دوره ستم‌شاهی با حضور رهبر انقلاب و نواب صفوی/ وقتی هنرمند معنای واقعی دیده شدن را درک می‌کند

از نکات قابل توجه این نمایشگاه، باز شدن باب جدیدی از حیات، بر روی هنرهای نمایشی، تجسمی و هنرمندان فعال در این رشته‌هاست. استقبال مردم از تئاترها، پرفورمنس‌ها و نمایش‌های خیابانی به نحوی بوده است که می‌توان گفت تئاترهای جذاب و مردمی این نمایشگاه در همین چند روز به اندازه تمام مخاطبان تئاترهای شبه روشنفکری این سال‌ها در مشهد، مخاطب داشته است. این نمایشگاه روحی تازه در کالبد خسته هنرهایی دمید که پیشتر عواملشان برای نشستن چند مخاطب در پای اثرشان، چشم می‌راندند و لحظه می‌شمردند.

از ادای دین به قیام گوهرشاد تا استقبال مردم از ساواک!/ نمایش زنده دادگاه دوره ستم‌شاهی با حضور رهبر انقلاب و نواب صفوی/ وقتی هنرمند معنای واقعی دیده شدن را درک می‌کند

به گزارش قاصدنیوز، نمایشگاه مشهد دوست داشتنی در ایام الله دهه فجر میزبان زائران و مجاوران حضرت رضا (ع) است. نمایشگاهی که البته بسیار فراتر از "نمایش‌گاه" است. مشهد دوست داشتنی محلی شده است برای "بازگشت به خویشتن"، محلی برای لمس و استشمام هویتی غنی که چندی است آماج هجوم مغول‌های مدرن قرار گرفته است.

آنچه در این نمایشگاه شاهد آن هستیم، تلاشی است از سوی هنرمندان، دغدغه‌مندان و دلباختگان فرهنگ و هویت یک شهر دینی و انقلابی، برای احیا و یادآوری آن هویت و آن تاریخ پرافتخار.

"دوست‌داشتنی" نیز برگرفته از فراز زیبای زیارت امین الله است. آنجایی که زائر در پیشگاه امام رضا علیه‌السلام از خدا می‌خواهد که در کنار ارادت و محبتی که به برگزیده بندگان صالح خدا دارد، خود او هم «محبوبه فی ارضک و سمائک» یعنی برای زمینیان و آسمانیان دوست‌داشتنی، محبوب، الگو و نمونه باشد.

تاکنون صدهزار نفر از مردم مشهد از این نمایشگاه بازدید کرده‌اند. این نمایشگاه به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد و با مشارکت تشکل‌های مختلف مردمی برپا شده است.

 

از نکات قابل توجه این نمایشگاه، باز شدن باب جدیدی از حیات، بر روی هنرهای نمایشی، تجسمی و هنرمندان فعال در این رشته‌هاست. استقبال مردم از تئاترها، پرفورمنس‌ها و نمایش‌های خیابانی به نحوی بوده است که می‌توان گفت تئاترهای جذاب و مردمی این نمایشگاه در همین چند روز به اندازه تمام مخاطبان تئاترهای شبه روشنفکری این سال‌ها در مشهد، مخاطب داشته است. این نمایشگاه روحی تازه در کالبد خسته هنرهایی دمید که پیشتر عواملشان برای نشستن چند مخاطب در پای اثرشان، چشم می‌راندند و لحظه می‌شمردند.

 

بسیاری از هنرمندان فعال در این نمایشگاه برای اولین بار طعم واقعی دیده شدن را چشیدند و به نظر می‌رسد سخت باشد تا از این به بعد به مخاطب انگشت شمار خاص نما قناعت کنند. باشد تا با استفاده از فرصت این نمایشگاه، راه مردمی شدن را طی کنند!

به جهت تنوع و کثرت آیتم‌های موجود در مشهد دوست داشتنی، در سه گزارش به معرفی این نمایشگاه و آنچه در آن می‌گذرد، خواهیم پرداخت.

 

ادای دین به قیام گوهرشاد

مسجد گوهرشاد یکی از مهمترین آیتم‌های مشهد دوست داشتنی است. این مسجد جدای از معماری بی‌نظیر و قدمت تاریخی خود که بیشتر به سبب آن معروف و مشهور شده است، مرکز فعل و انفعالات سیاسی و اجتماعی بسیاری بوده است. در نمایشگاه هویت و تاریخ این مسجد با سه هنر تئاتر، نقالی و نقاشی در ذهن مردم ثبت و ماندگار می‌شود. درون مایه این پردازش‌های هنری نیز قیام بزرگ و تأثیر گذار گوهرشاد است. مردم در این غرفه می‌آموزند که چه طور تبعیت بی چون و چرای رضاخان از فرهنگ غربی سبب شد او فرمان متحدالشکل کردن لباس‌ها و کشف حجاب را صادر کند و در نهایت نیز به سبب مقاومت مردم، دست خودش را در واقعه گوهرشاد، به خون هموطنانش آغشته سازد.

 

در این غرفه تئاتر" روایت گوهرشاد" با همکاری 20 هنرمند در بازه‌های زمانی مختلف برای مردم اجرا می‌شود. این تئاتر از زمان روی کار آمدن رضاخان آغاز می‌شود و با نمایش وقایع رخ داده در دوران کشف حجاب و همچنین نمایش قیام گوهرشاد ادامه می‌یابد و در انتها نیز رضاخان را تا جزیره موریس همراهی می‌کند!

 

نقالی و نقاشی نیز با ادبیاتی دیگر تاریخ دوران رضا قلدر را روایت می‌کند. در چند قسمت از این غرفه نیز مجسمه‌هایی از شخصیت‌های سیاسی و مذهبی تأثیر گذار در دوران رضاخانی در معرض دید عموم قرار داده شده است. نکته جالب توجه تداعی خاطرات دوران کشف حجاب برای مردم است. به گفته مسئول غرفه، مردم پس از حضور در غرفه مسجد گوهرشاد، خاطراتی که از پدرها و پدربزرگ‌هایشان از دوران کشف حجاب شنیده‌اند برای یکدیگر نقل می‌کنند.

 

آقای خامنه‌ای در دادگاه!

در مشهد دوست داشتنی دادگاه‌های نظامی دوران ستم شاهی طوری بازسازی شده است تا مردم از نزدیک شاهد دادگاه‌های افراد مشهوری چون رهبر انقلاب، شهید هاشمی نژاد و شهید نواب صفوی باشند. در این دادگاه‌ها که به صورت نمایش برای مردم به اجرا درمی‌آید، متهمان متناسب با متون تاریخی و مستند با نطقی آتشین از خود دفاع می‌کنند.

دادگاه

در این نمایش‌ها نشان داده می‌شود که حکم‌ها چگونه قبل از تشکیل دادگاه صادر شده است. نمایش دادگاه هر روز حداقل 15 بار برای مردم اجرا می‌شود که البته این اجراها بعضی از روزها به دلیل استقبال مردم به 30 مرتبه نیز رسیده‌اند.

دادگاه (2)

نکته بسیار جالب توجه در آیتم دادگاه، حضور مستمر متهمانی است که خود در دوران انقلاب این دادگاه‌ها را درک کرده‌اند و طعم احکام صوری قضات زر خرید شاهنشاه را چشیده‌اند. این انقلابیون زجر کشیده بعد از اجرای نمایش دادگاه، خاطرات خود را بیان می‌کنند تا مردم بیش از پیش و بدون واسطه با واقعیت‌های آن دوران آشنا شوند.

 

گذرِتاریخ

گذرِتاریخ نام گذر ورودی نمایشگاه مشهد دوست داشتنی است که سه بخش از دوران تاریخ مشهد را با نمایش زنده بازگو می‌کند.

این نمایش از دعوت مأمون از امام رضا (ع) آغاز می‌شود و در ادامه به حضور ایشان به ایران و نیشابور و روایت حدیث سلسله الذهب می‌پردازد.

گذر تاریخ

در این نمایش همچنین حمله مغولان به ایران و قیام سربداران با سخنران شیخ حسن جودی نیز به روی صحنه می‌رود و در نهایت دوران شکوفایی هنر اسلامی در حکومت شاهرخ تیموری به نمایش در می‌آید.

گذرتارخ

25 نفر هر شب در چهار سانس نیم ساعته این نمایش را اجرا می‌کنند.

 

استقبال مردم از ساواک!

در مشهد دوست داشتنی هر 30 دقیقه یک بار نمایش شکنجه‌های ساواک آغاز می‌شود. معمولاً مسوولان این آیتم همیشه به سبب استقبال زیاد مخاطبان، مجبور هستند درها را ببندند و علاقه مندان نیز مجبور هستند نیم ساعت دیگر صبر کنند تا بتوانند این نمایش جذاب را ببینند.

 

شکنجه‌ها در نمایش ساواک مرحله به مرحله از کتک زدن زندانی آغاز می‌شود و تا صندلی‌های برقی ادامه پیدا می‌کند. نکته جالب توجه در این غرفه وجود ابزار آلات واقعی شکنجه است که سبب می‌شود مخاطب خیلی بهتر خودش را در فضای پر درد آن مکان و زمان حس کند.

 

ساواک (4)

 

گریم خوب گروه نمایش آیتم ساواک سبب شده است گروه‌های زیادی از مردم با این ساواکی‌های مدل 95 عکس سلفی بگیرند!

 

ژاندارمری

در دوران رژیم پهلوی داشتن یک اعلامیه کافی بود تا پای هر فردی به ژاندامری باز شود و برای چند روزی در بازداشتگاه آن آب خنک بخورد. ژاندارمری نمایشگاه نیز با فضا سازی خوب توانسته نظر مخاطبان را جلب کند. آیتم زندان نیز در نزدیکی همان ژاندارمری تأسیس شده است.

ژاندارمری

یکی از بازدید کننده‌ها می‌گفت بارها شنیده بودیم که زندان‌های دوره شاه آنقدر کوچک بود که کسی نمی‌توانست در آن حتی دراز بکشد و اکنون از نزدیک این واقعیت را می‌بینیم و می‌فهمیم که ما حتی لحظه‌ای در این قفس‌های تنگ و تاریک نمی‌توانیم دوام بیاوریم.

زندان (2)


زورخانه

زورخانه درقدیم علاوه بر محلی برای محل ورزش بزرگان و پهلوانان محله، محلی برای مشورت اهالی و تصمیم گیری‌های بزرگ بوده است. این مکان هم در مشهد دوست داشتنی بازسازی شده تا هر روز با 3 اجرا مردم این زمان را وارد گود هویتی و تاریخی شهر کنند.

زورخانه (1)

زورخانه (2)

 

زورخانه (3)

کلمات کلیدی

  • هادی قمی 0 0

    منتظر دو قسمت دیگه اش هستیم.

ارسال نظر

تریبون