تاریخ خبر: کد خبر: 7848

اختصاصی «قاصدنیوز»/

چرا جبهه پیروان صف وحدت را شکست؟

به قلم: سید حسین موسوی

چرا جبهه پیروان صف وحدت را شکست؟

آنچه این روزها در تحولات انتخابات مجلس بسیار لازم است رفتارشناسی عدم اعتماد و اعتنا به وحدت جریانهای اصولگرا و انقلابی توسط نمایندگان شرکت کننده جبهه پیروان خط امام و رهبری درشورای ائتلاف و همچنین  دبیران و برخی تشکل های سنتی و محافظه کار این مجموعه سیاسی در مشهد است.

 

به نظر می رسد  کالبد شکافی علل وحدت شکنی این جریان سیاسی سنتی بسیار ضروریست؛ آنهم درشرایط فعلی که همه معتمدین و دلسوزان نظام به ضرورت وحدت نیروهای انقلاب تاکید دارند. سوال جدی در اذهان برخی نخبگان شکل گرفته که علت وحدت شکنی آنهم پس از امضاء میثاق وحدت و قبول ساز و کار رسیدن به ائتلاف و به دنبال شرکت در جلسات متعدد وحدت در آستانه انتخابات چیست؟ آیا این عملکرد آقایان جای تعجب و درنگ ندارد؟

 

بنابر ضرورت تیتر وار این موضوع را بررسی کرده و قضاوت را به اهل بصیرت می‌سپاریم:

1- احتمال قدرت یافتن مجدد عناصر اصلاح طلب و ضد ارزشی و خطر نفوذ عناصر دلداده به آمریکا در مجلس در پوشش گفتمان اصلاح و اعتدال این روزها همه علاقه مندان به انقلاب را بیش از هر زمان به ضرورت وحدت و انسجام حداکثری و پرهیز از تفرقه و تکثر در جناح مومن انقلابی رسانده است.

 

2- ساز و کاری در سطح ملی و در امتداد آن در استانها؛ تحت اشراف و تایید 3 فقیه و مجتهد باسابقه و "معتمد" اصولگرایان برای وحدت از چند ماه قبل شکل گرفت و با حضور و مشارکت احزاب  گروههای ملتزم به اصولگرایی خوشبختانه در تهران و سراسر کشور به مدل وحدت بخش نتیجه رسد.

 

3- در استان خراسان نیز ساز و کار ائتلاف برای رسیدن به وحدت و عدم تفرقه با حضور همه احزاب و اضلاع مطرح سیاسی اصولگرا و انقلابی تشکیل شد و جبهه خط امام و رهبری. جبهه پایداری، جمعیت ایثارگران، جمعیت رهپویان، حامیان دکتر قالیباف و یک نفر شخص حقیقی به عنوان نماینده معتمدین و دیگر ظرفیت های انقلابی با اعلام تعهد و میثاق مشترک ملتزم به حرکت در چهارچوب شورای ائتلاف برای رسیدن به وحدت شدند.

 

4- شورای ائتلاف با درخواست از همه اضلاع عضو شورا برای ارائه لیست پیشنهادی چند برابر ظرفیت از طیف های مرتبط وارد فرایند جمع بندی فهرست نهایی مشهد شد و  پس از بهره گیری از شاخص های پیشنهادی و سنجش گزینه های اصلح و با ظرفیت مقبولیت مورد نظر در وضعیت موجود و با بحث و بررسی فشرده؛ با عنایت به اینکه گروهای  دیگر فهرست نامزدهای مورد نظر خود را معرفی نکرده بودند؛ لیست معرفی شده چند برابر ظرفیت توسط جبهه پیروان خط امام و رهبری را محور کار قرار داد

 

5- شورای ائتلاف پس از چندین شبانه روز برگزاری جلسات کارشناسی در موضوع حوزه های انتخابیه شهرستانها (قبل از ورود به لیست مشهد)با همگرایی حداکثری و دعوت و مصاحبه با کاندیداهای مطرح شهرستانها در صورت بروز اخبربا سرانجام به فهرست واحد رسید.

 

 

6- در خصوص لیست ائتلاف اصولگرایان در مشهد اعضاء و اضلاع شورا در نهایت نسبت به کاندیداها و گزینه های باقی مانده؛ با حضور همه اعضاء اقدام به رای گیری نموده و این نتایج به دست آمد:

  • آقایان بحرینی و شیران 8 رای
  • آقای پژمان فر 7 رای
  • آقایان قاضی زاده و کریمی 6 رای
  • خانم رحمانی 4 رای
  • آقایان آرین منش و محسنی 2 رای
  • آقایان مرتضوی و طباطبائی 1 رای
  • و....

 

7-پس از حصول این نتیجه که خروجی رای همه گروهها و احزاب موجود بود نمایندگان جبهه پیروان به دلیل عدم رای آوری گزینه های مورد نظر خود از پذیرش نتیجه سر باز زدند و پس از پایان فرایند بستن لیست واحد رسما با اشاره به دستوری که از بالا و یک جایگاه خاص صادر شده خواستار حذف چند گزینه موجود و جایگزینی کاندیدای متمایل به گفتمان اعتدال شدند و رسما اعلام سهم خواهی کرده و بلافاصله با انتشار اخبار و شایعات و ابهام آفرینی و عملیات روانی و بدون اشاره به ساز و کار مصوب و نتیجه  رای گیری و با متهم کردن ائتلاف به سهم خواهی مسیر انشقاق را در پیش گرفته پای نماینده ولی فقیه و امام جمعه را برای تایید لیست نهایی به میان کشیدند که در خصوص این موضوع؛ و در ارتباط در  آیت الله علم الهدی این موضوع رسما توسط ایشان تکذیب شد.

 

8- پس از وحدت شکنی و سهم خواهی و کناره گیری جبهه پیروان از ائتلاف؛ رسانه ها و عناصر حامی گزینه های اعتدالی جبهه پیروان که رابطه خوبی با حامیان دولت در استان دارند با  لغزیدن در پازل بازی جبهه ی مقابل، شروع به ابهام آفرینی و خبر سازی و تخریب جریان ائتلاف اصولگرایان نمودند که این مساله مورد استقبال اصلاح طلبان و سوژه رسانه های آنها در روزهای اخیر شد. با کمی مرور کارنامه سالهای قبل و تامل در عملکرد اصولگرایان سنتی در جبهه پیروان می بینیم که این مدل رفتار از یک سابقه تاریخی برخوردار است که در دوره انتخابات قبلی هم نمونه هایی از ای روش دیده میشود که متاسفانه به همین دلیل کارنامه تاریکی را در حافظه تاریخی نیروهای ولایتمدار و انقلابی حاضر در صحنه باقی گذاشته است که این بار نیز موجب خوشحالی و تقویت جریان گفتمان رقیب و زاویه دار با ولایت و رهبری و ارزشهای انقلاب شد.

 

9- بی شک نتیجه این خودخواهی سیاسی ؛اختلاف افکنی و وحدت شکنی است که بی بصیرتی درین برهه حساس را در پی خواهد داشت؛ البته ریشه این گرایش خاص را در جریان سنتی که سابقه حمایت و سکوت دربرابر اقدامات استوانه و تکیه گاه فتنه 88 یعنی  هاشمی رفسنجانی را نیز در کارنامه خود دارد باید جستجو کرد.

 

در واقع این تفرقه آفرینی نتیجه چیزی جز عدول از شاخص های انقلابی گری در این شرایط و تضعیف جناح مومن انقلابی و شلیک به جریان شکل گیری گفتمان " اعتماد به لیست مومنین انقلابی" مورد تاکید رهبر حکیم انقلاب اسلامی نخواهد بود؛

 

هرچند که شنیده ها حاکیست این اقدام غیر اصولی و تفرقه انگیز با مخالفت 5_6 تشکل ارزش مدار در جبهه پیروان مواجه شده و این تشکل ها که از مجموعه های دارای بنیه و عقبه اجتماعی قوی تری نیز برخوردارند با رد این سهم خواهی تصمیم به پیوستن به جریان وحدت و ائتلاف اصولگرایان گرفته اند و بدین ترتیب لیست جدید این جبهه که لیست تفرقه و اختلاف است از همان کارکرد حداقلی و سرمایه اجتماعی قبل نیز برخوردار نخواهد بود و در حقیقت رحقیاین لیست ؛محصول سبد رای و وزن شخصی افراد لیست است نه چیز دیگر.

 

با مرور سریع اتفاقات چند روز اخیر میبینیم گه همگرایی بسیار فراگیری بین جناح های سیاسی اصولگرا و انقلابی در این روزها شکل گرفته که مورد اقبال و پشتیبانی مجموعه ها و تشکل های مردمی هم واقع شده است و امید است که مورد اعتماد نیروهای علاقه مند به پیروی راستین از خط امام خطرهبری قرار گیرد.

کلمات کلیدی

  • 1 0

    خدایی این دفعه رو شانس اوردیم .....ولی انصافا این اسمش همه چی هست جز اصولگرایی ،اصولگرایی که حاضر نیست از منافع یا ..... بگذرند و اول چیز ایم اصول است که فدا میشود
    بروید فکری به حال انتخابات شوراها و ..... بکنید که وضع خرابه

ارسال نظر

تریبون