تاریخ خبر: کد خبر: 6742

فرجام «برجام» در کمیسیون ملت

به قلم: مصطفی باقرزاده فلاح

فرجام «برجام» در کمیسیون ملت

بعد از گذشت حدود 40 روز از آغاز فعالیت کمیسیون ویژه بررسی «برجام» و تأکید رهبر معظم انقلاب در دیدار با حضرات حاضر در اجلاس خبرگان رهبری مبنی بر به مصلحت نبودن کنار قرار دادن مجلس در بررسی توافق هسته‌ای و تأکید معظم له بر این جمله که " باید مجلس وارد بشود" این کمیسیون بر اساس خروجی جلسات کاری فشرده با مسئولان تیم هسته‌ای، کارشناسان و منتقدان، نهایتاً گزارش خود را به‌عنوان سند کارشناسی قوه مقننه به صحن علنی مجلس ارسال کرد.

 

فارغ از این نتیجه گزارش، اعلام آن، فرجام برجام را در حوزه نقد و کارشناسی مشخص نمود. به‌این‌ترتیب خروجی یک کار مستمر و فشرده به یک سند کارشناسی آن‌هم از سوی قوه تقنینی نظام گام اول در بیان نظر متبع نمایندگان مبدل گشت.

 

این سند کارشناسی ضمن بیان نقاط قوت برجام و تقدیر از فعالیت‌های تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به بیان حداقل 20ایراد بزرگ برجام پرداخته است که برخی از آن‌ها حفظ زیرساخت قانونی تحریم‌ها، تعلیق تحریم‌های کنگره آمریکا و اروپا و نه لغو، امکان بازرسی از مراکز نظامی باشد.

 

با مروری بر بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مداحان اهل‌بیت(ع) بعد از بیانیه لوزان که می‌فرمایند " همه مشکل بر سر آن جزئیاتی است که بنا است بنشینند و یکایک آن‌ها را بحث کنند... همه مشکل بعدازاین است، ممکن است طرف مقابل سر جزئیات بخواهد کشور ما را ، ملت ما را ف مذاکره‌کنندگان ما را در یک دایره محصور کند" به این نتیجه می‌توان دست‌یافت که طرف مقابل بر اساس ذات استکباری خود توانسته است در متن برجام دایره حصر را ترسیم نماید. بر اساس سند کارشناسی کمیسیون ویژه، تعهدات ایران روشن و صریح اما تعهدات سایر طرف‌ها پیچیده و دارای آسیب جدی است، مکانیسم داوری مندرج در قطعنامه و برجام عامدانه بر ضد ایران تنظیم‌شده است و از همه دردآورتر ممانعت از پیشرفت ایران در علوم مختلف با ایجاد مشکل در همه صنایع می‌باشد. با ملاحظه این موارد می‌توان برجام را فشار به ایران به‌منظور تغییر رفتار و درنهایت تغییر ساختار ارزیابی نمود و آن را دروازه نفوذ در عرصه‌های امنیت، اقتصاد، فرهنگ و سیاست دانست.

 

بر این اساس انتظار از نمایندگان منتخب ملت در ادامه نقش‌آفرینی حساس خود در این برهه تاریخی از مسیر انقلاب اسلامی، رصد دقیق موقعیت نظام مقدم جمهوری اسلامی ایران، تحقق افق پیش رو بر پایه الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت و درک شرایط اقتصادی کشور و میزان اثرگذاری تحریم‌ها در این نابسامانی‌ها است که درنهایت بتوانند با لحاظ گزاره‌های دقیق کمیسیون ویژه برجام، اقدام سرنوشت‌ساز خود را با سربلندی در محضر پروردگار عظیم رقم زنند. واضح است تصویب برجامی که متضمن تأمین منافع و عزت ملت ایران باشد هم نزد خدای تبارک‌وتعالی و هم نزد ملت غیور ایران ستودنی خواهد بود و قطعاً تصویب توافقی که در آن منافع ملت پایمال شود، عزت ملت از بین برود و تحقیر شود بنا به فرمود رهبر معظم انقلاب "توافق نکردن شرف دارد بر یک چنین توافق کردنی"

 

ذکر این نکته نیز ضروری است، بر اساس گزارش کمیسیون ویژه برجام مبنی بر عدم لغو بخش عمده‌ای از تحریم‌ها، راهکار برون‌رفت از فرجام فاجعه‌آفرین برجام، تنها الگوی اقتصاد مقاومتی است که شایسته است دولت محترم با تغییر سیاست‌های خود که به گواه متن صریح نامه 4 تن از وزرای کابینه رکود حاکم بر فضای فعلی را به سمت بحران سوق می‌دهد، در پی کلید اصلی برای حل مشکلات کشور باشد که قطعاً کلید حل مشکلات اقتصادی کشور در لوزان و ژنو و نیویورک و برجام نخواهد بود بلکه در داخل کشور است.

 

 

منبع: ضمیمه استان خراسان رضوی روزنامه جوان

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون