تاریخ خبر: کد خبر: 6396

یادداشت وارده/

khamenei.ir و برداشتی که کامل نبود+ 62 جمله شفاف رهبری درباره مذاکرات

با آنکه در متن صریح بیانیه دفتر رهبر انقلاب(leader.ir) تأکید بر چهار دیدار عمومی ایشان گردیده است اما آنچه در مطلب منتشره توسط پایگاه دفتر حفظ و نشر رهبری ملاحظه می‌شود عدم پرداختن جدی به دو دیدار بسیار مهم ایشان در 20 فروردین و نیز دانشگاه امام حسین (ع) می‌باشد. جالب توجه تر عدم بازخوانی جدی خطوط قرمز مورداشاره رهبری در دیدار کارگزاران نظام در 02/04/94 است.

khamenei.ir و برداشتی که کامل نبود+ 62 جمله شفاف رهبری درباره مذاکرات

قاصدنیوز/ مصطفی باقرزاده: با خاتمه یافتن مذاکرات هسته‌ای و آغاز بررسی جمع‌بندی این مذاکرات در مسیرهای قانونی پیش‌بینی‌شده نظام مقدس جمهوری اسلامی، شاهد آن هستیم که تحلیل‌ها و مباحث بسیار گسترده‌ای از سوی موافقان و مخالفان این جمع‌بندی در سطوح مختلف کارشناسی تدوین و ارائه گردیده است. در این میان آنچه محل تأمل و توجه است، ارجاع کلیه این تحلیل‌ها و نقطه نظرات کارشناسی به بیانات رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنه‌ای در دو سطح متفاوت است.

 

بخشی از این تحلیل‌ها و نقطه نظرات بر پایه بیانات صریح و مستقیم معظم له در سخنرانی‌های عمومی ایشان به مناسبت‌های مختلف خصوصاً دیدار مداحان اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، دیدار با دانش‌آموختگان دانشگاه افسری امام حسین (ع)، دیدار با مسئولان و کارگزاران نظام و سفرای کشورهای اسلامی در ماه مبارک و خطبه‌های نماز عید فطر بوده و برخی بر اساس کد خوانی‌ها و سخنان و محافل خصوصی معظم له ارائه گردیده است.

 

برخی اظهارات نیز به‌صورت صریح و شفاف به تحریف سخنان و مواضع ایشان در خصوص جمع‌بندی مذاکرات منتج گردیده است . اظهاراتی چون "تصویب بر جام با اذن رهبری بوده است" که توسط اکبر  هاشمی رفسنجانی بیان گردید  و نیز بیان وزیر محترم اطلاعات در برنامه نگاه یک از قول مقام معظم رهبری که " که این خط تبلیغی دروغ که از خطوط قرمز عبور شده است صحت ندارد" .

 

در این میان برخی نیز به تأویل و تفسیر سخنان رهبر معظم انقلاب پرداخته و نقطه نظرات راهبردی و استراتژیک به‌عنوان یک تاکتیک مذاکراتی برای فرآیند مذاکرات دانسته و کلاً خطوط قرمز  طرح شده توسط ایشان تاکتیکی در مذاکرات برای چانه‌زنی و امتیاز گیری از 1+5 بوده است و یا در قرائت دیگری این مهمات را تنها یکی از  مؤلفه‌های بررسی جمع‌بندی مذاکرات معرفی می‌نمایند.

 

ملت فهیم و بصیر ایران اسلامی و جوانان مؤمن و انقلابی بر پایه استناد به نص صریح بیانات ولی ناطق جامعه که نیازی به تفسیر غیر ندارد و به هیچ‌یک از این کد خوانی‌های جلسات خصوصی و تحریفات آشکار و نهان بهایی ندارد و بر پایه فرمایش معظم له در دیدار با دانشجویان در ماه مبارک رمضان در تأکید بر نص صریح این سخنان مقدم بر هر تفسیر و تحلیل و کدخوانی است، بسته جامع فرمایشات ایشان از 20 فروردین تاکنون را ملاک اصلی تصمیم و برنامه‌ریزی خود قرار داده است.

 

لکن در انتشار اطلاعیه روابط عمومی دفتر مقام معظم رهبری(leader.ir) در خصوص مسائل هسته‌ای و اعلام رسمی اینکه مواضع معظم له در رابطه با این موضوع، صریح و شفاف و برای تأویل در سخنرانی‌ها و فرمایشات ماه‌های اخیر ایشان خصوصاً در بیستم فروردین، دیدار دانشجویان دانشگاه امام حسین (ع)، دیدار کارگزاران و در روز عید سعید فطر اعلام‌شده و در اختیار همگان قرار دارد؛ و اینکه انتساب هر مطلبی که خارج از این چارچوب باشد، فاقد اعتبار است و دارای نکاتی است که بسیار حائز اهمیت و تأمل است و پرسش‌هایی را در پی خواهد داشت .

 

در این بین پیدا کردن پاسخ برای این سوالات قابل توجه و تامل جدی است:

1 - لزوم انتشار این بیانیه توسط روابط عمومی دفتر مقام معظم رهبری به چه دلیل بوده است؟ آیا ابهاماتی در فضای عمومی به وجود آمده است که ضرورت انشا این بیانیه را لازم نموده است؟

2- آیا سخنان امام جامعه و ولی ناطق ملت در حال تحریف است؟

3- چه کسانی در پی  ابهام‌آفرینی از سخنان معظم له و تحریف فرمایشات ایشان هستند و هدف از این اقدام چیست؟

4- درجایی که سخنان شفاف ایشان آن‌هم به‌وفور در موقعیت‌های مختلف موجود است، انتشار برخی بیانات از جلسات خصوصی و کد خوانی‌های پشت پرده با چه هدفی صورت می‌گیرد؟

5- بازخوانی سخنان صریح و عمومی ایشان چه کسانی را نگران خواهد کرد و به شفافیت و روشنگری چه موضوعاتی خواهد پرداخت؟

 

و سؤالات بسیار دیگری که جای طرح و پاسخگویی دارد.

 

اما آنچه حائز اهمیت و توجه و تأمل است، اقدام سایت اطلاع‌رسانی دفتر حفظ نشر و آثار مقام معظم رهبری(Khamenei.ir) در انتشار جدولی برای مصداق‌یابی بیانات صریح، شفاف و بدون تاویل معظم له است. با آنکه در متن صریح بیانیه دفتر رهبر انقلاب(leader.ir) تأکید بر چهار دیدار عمومی ایشان گردیده است اما آنچه ملاحظه می‌شود عدم پرداختن جدی در این جدول به دو دیدار بسیار مهم ایشان در 20 فروردین و نیز دانشگاه امام حسین (ع) می‌باشد. جالب توجه تر عدم بازخوانی جدی خطوط قرمز مورداشاره رهبری در دیدار کارگزاران نظام در 02/04/94 می‌باشد.

 

در یک نگاه آماری کوتاه‌ترین سخنرانی معظم له در خصوص مسائل هسته‌ای در خطبه عید فطر منعقد گردیده است و حال‌آنکه بیشترین ارجاع سایت در این جدول به این بیانات لحاظ گردیده  است ( 6 مورد از 14 مورد ) و این در حالی است که به صورت جدی و ضریب دار به سخنان 20 فروردین و دانشگاه  افسری امام حسین (ع) اشاره‌ای نگردیده است.

 

نکات برجسته و بسیار مهمی از دیدار 20 فروردین ایشان را می‌توان موردتوجه قرارداد که باید منافع ملی، عزت ملی و استقلال و پیشرفت  را مدنظر قرار داد یا آنجایی که ایشان دستاوردهای مهم به‌دست‌آمده هسته‌ای را بسیار مهم قلمداد نمودند و به مسئولان توصیه می‌کنند نگاه دولتمرد قاجاری به این مهم نداشته باشند و بدانند که دستاورد کنونی هسته‌ای ما چیز باارزشی است و به چشم کم‌ارزش و سبک به آن نگاه نکنند یا تأکید بر عدم دخالت رهبری در جزئیات مذاکرات و جمع‌بندی انجام‌شده و تنها تبیین مسائل کلان ، خطوط اصلی ، چارچوب‌های مهم و خطوط قرمز توسط رهبری صورت گرفته است و نیز عدم پذیرش نظارت غیرمتعارف و ویژه برای جمهوری اسلامی ایران از مطالبات جدی ایشان بوده است  .   

 

همچنین ایشان در همین سخنرانی ضمن تأکید بر عدم خوش‌بینی به مذاکره با آمریکا اعلام می‌نمایند، که از رسیدن به یک توافقی که منافع ملت ایرانی را تأمین کند و عزت ملت ایران را حفظ کند صد در صد حمایت می‌کنم و استقبال می‌کنم و نیز اشاره می‌نمایند که توافق نکردن از توافق کردنی که در آن منافع ملت پایمال بشود، عزت ملت از بین برود، ملت ایران با این عظمت تحقیر شود، توافق نکردن شرف دارد بر یک چنین توافق کردنی.

 

و جالب اینجاست که در سخنرانی‌های بعدی در هیچ جایی جمله اثباتی مبنی بر اینکه  این توافق منافع و عزت ملت ایران را حفظ نموده باشد دیده نمی‌شود و متأسفانه ملاحظه می‌شود که توسط سایت اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار معظم له(Khamenei.ir) به این مهم به صورت جدی پرداخته نشده است .

 

با اطمینان می‌توان گفت که سایت اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری در طول سال‌ها فعالیت بسیار مثمر ثمر و فایده بوده و به نحو مقتضی توانسته است ایده‌ها و افکار معظم له را برای خواص و جهت‌دهی جامعه انتشار دهد اما آنچه وظیفه این سایت را بسیار خطیر نموده است وظیفه بسیار خطیر تبیین و انتشار اندیشه‌ها و افکار و مطالبات جایگاه ولی امر از دولتمردان، دست‌اندرکاران و آحاد جامعه بصیر و ولایی ایران اسلامی در این شرایط حساس کنونی است. دوره‌ای که پیچ تاریخی مبارزه نظام سلطه با اسلام و انقلاب اسلامی حقیقی به جدی‌ترین و سهمگین‌ترین مراحل خودش رسیده و مقدمه تحقق آینده درخشان ایران اسلامی  بر اساس الگوی ایران اسلامی پیشرفت گردیده است.

 

لذا توقع جوانان ایرانی مؤمن و انقلابی و ملت بصیر ایران اسلامی از این سایت مؤثر که جایگاه ویژه تبیین و انتشار افکار و آراء و مطالبات مقام عظمای ولایت را در اذهان مخاطب دارد، آن است که چون فرمایشات و نقطه نظرات معظم له در بحبوحه ابهامات و قرائت‌های متعدد، فصل الخطاب باشد و بتواند به‌گونه‌ای عمل نماید که حتی در عرصه‌ای که ولایت امر بنا به مقتضیاتی اراده طریق نفرموده‌اند به دلیل اشرافیت سایت به افکار، آراء و اندیشه‌های ایشان رهنمود دهنده و تبیین‌گر باشد.

 

امروز توقع آن است که این پایگاه باید به‌صورت ویژه از تحریف و تأویل سخنان و اندیشه‌های رهبری مرزبانی نموده و راه را بر برداشت‌های شخصی، و بخشی و سلیقه‌ای افراد و شخصیت‌ها ببندد و با قاطعیت مثال‌زدنی انقلابی عمل نموده و راه را برای تحقق تسهیل تصمیمات اساسی و مهم هموار سازد. قطعاً رویه مؤثر و اثربخش این مجموعه اطلاع‌رسانی در ادامه مسیر فعالیت خویش توقعات و انتظارات مطروحه را مدنظر قرار داده. و ان‌شاءالله بیش‌ازپیش مؤثر خواهد بود.

 

در همین رابطه مجموعه جملات مرتبط با موضوع مذاکرات هسته ای در چهار سخنرانی تاکید شده در بیانیه مهم دفتر رهبر معظم انقلاب(leader.ir) به صورت یک جا جهت اطلاع عموم جمع آوری گردیده است که می توانید فایل پی دی اف آن را دانلود نمایید.

 

دانلود فایل پی دی اف 62 جمله از چهار سخنرانی مورد تاکید بیانیه دفتر رهبری

 

والعاقبه المتقین

 

کلمات کلیدی

  • 1 0

    تو رو خدا یه کاری بکنید شما رسانه ها... خامنه ای دات آر مثل جماران نشه................

  • 1 0

    سربازان ولی زمان به هوش هستند فقط تحت زعامت مستقیم حضرتشان...

  • سید 1 0

    چرا واضح نظرشان رابیان نمی کنند.معادله که نیست کدبدهد

ارسال نظر

تریبون