تاریخ خبر: کد خبر: 9078

یادداشت/ به بهانه دفاع عجیب متولیان از اجرای بی‌آر‌تی

کاملا طبیعی است که برخی زیر چرخهای توسعه له شوند!/ بحث اصولگرا اصلاح طلب خطای راهبردی است

فرآیند گارد گذاری تا میدان استقلال بی اعتنا به اعتراض مردم و برخی نخبگان در حال ادامه است و‌ در این فرآیند، بصورت کاملا طبیعی! بسیاری از مردم و‌ کسبه بخش وسیعی از زندگی اقتصادی خود را دارند از دست می دهند.

کاملا طبیعی است که برخی زیر چرخهای توسعه له شوند!/ بحث اصولگرا اصلاح طلب خطای راهبردی است

به گزارش «قاصدنیوز»، یاددداشت سعید شعرباف تبریزی به بهانه دفاع قابل تامل متولیان اصلی وضعیت ترافیک در شورای چهارم از طرح توسعه گاردگذاری خطوط بی آرتی تا میدان استقلال در شورای پنجم:

 

پیش از این بارها هم گفته ام و هم نوشته ام که مرزبندی ها در میدان واقعی شهری، به هیچ‌ وجه اصولگرا اصلاح طلب نیست و کسانی که از این دریچه به تحلیل مسایل شهر و حتی کشور می پردازند و در انتخابات ها بدون مبنا برای یک گروه سینه چاک می دهند و گروه دیگر را مقابل خود می بینند، از پایه دچار خطای راهبردی شده اند. اگر از دریچه نوع مواجهه و رویکرد عملیاتی به شبکه مسایل شهری به میدان بنگرید، خواهید دید که از قضا اشتراکات خیلی بیشتر از این حرفهاست! پس نباید تعجب کرد که دوست عزیزم جناب فرهمندی عضو لیست اصلی اصولگرایان عینا همان نسخه ای را در اجرای خط بی آر تی تجویز و‌عملیاتی کند که جناب بهاروند در لیست امید برای مردم پیش بینی نموده است و  دکتر سهیلی عضو موثر شورای چهارم به همان مدلی از بازسازی بافت حرم معتقد باشد که امروز مهندس نوروزی در شورای پنجم بدان ملتزم است و روزنامه قدس اصولگرایان همان خطی  را در ارتفاعات جنوب  برود که شهرآرای اصلاحطلبان هم بنا به وظیفه سازمانی باید بدان بپردازد و هکذا که داستان پردامنه و البته غم انگیزی است. با این توجیه نخ نما که عقلای قوم مشابه فکر می کنند و این تندروها هستند که همواره می خواهند بدون منطق معادلات بازی را به هم بزنند...

 

 فرآیند گارد گذاری تا میدان استقلال بی اعتنا به اعتراض مردم و برخی نخبگان در حال ادامه است و‌ در این فرآیند، بصورت کاملا طبیعی! بسیاری از مردم و‌ کسبه بخش وسیعی از زندگی اقتصادی خود را دارند از دست می دهند، همانطور که در سالیان اخیر، ساکنان بافت اطراف حرم بصورت طبیعی! از آنجا رانده شده بودند. پیش از این در لینکهایی  که اینجا آورده ام، در قالب دو‌ مطلب مفصل و  بصورت واضح و مصداقی و با ذکر چندین گزارش دانشگاهی از تجربیات داخلی و خارجی سوالاتی را برای پاسخگویی متولیان، ذکر کرده بودم، اما ظاهرا آنچه یافت می نشود پاسخگویی  است و شفافیت

 

می دانستم حضرات عزم بررسی همه ابهامات را ندارند فلذا دو سوال واضح پرسیدم:

 

۱.بطور مشخص هدف از اجرای طرح، کاهش بار ترافیکی هسته مرکزی شهر اعلام شده است. دوستان لطف کنند بصورت کمی، میانگین ترافیک عبوری از مقطع خیابان توحید را  قبل و بعد از گاردگذاری گزارش کنند؟

 

۲. اجرای طرح زوج و‌فرد، راه اندازی خط سه بی آر تی بدون گاردگذاری بعلاوه برخی عوامل دیگر، سبب شده منطقه مرکزی حرم مطهر حداقل در یکسال گذشته جزو پاکترین نقاط مشهد بنا به گزارش های رسمی خود شهرداری باشد، با چه مستنداتی دوستان ادعا می کنند وضعیت آلودگی این منطقه حاد است و با گاردگذاری بهبود می یابد؟

 

پاسخ این سوالات اما از سوی کارشناس ارشد برنامه ریزی حمل و نقل  شهرداری مشهد، جناب فرهمندی، متنی بود که تقریبا تمام  آن پر بود از برچسب هایی  که همچون یک بیانیه  سیاسی دانشجویی، روانه منتقدان به اجرای اینگونه خط بی آر تی شده بود!

 

 در این متن کارشناسی!! منتقدین کسانی معرفی شده اند که «تجویز بی عملی می کنند، از هیچ کوششی برای جلوگیری از اجرا فروگذاری نمی کنند، به جای همراهی در تنور اختلافات می دمند،  کسانی که حوزه های داخل شهرداری را علیه این پروژه  شورانده اند، کسانی که  منافع عمومی را قربانی تفکرات محدود خود کرده اند، کسانی که می خواستند مزایایی به دست آورند و‌ نیاوردند!،  بهانه گیرند، مانع تراشند، موج سوارند، ضد محیط زیست هستند، نمک پاشنده بر زخم مردم و  تضییع کننده حقوق آنانند» و‌چندین و‌چند استدلال علمی دیگر!

 

 نمی دانم کی باید یاد بگیریم در مورد یک موضوع تخصصی، حتی اگر طرف مقابلمان اشتباه می کند با یک ادبیات علمی، این اشتباه را گوشزد کنیم. پیشنهادهایمان و سوالاتمان از دوستان پابرجاست و با اینکه اصل راه اندازی این خط را حتما در راستای منافع شهر می دانیم، معتقدیم این روش اجرا و این استدلال های بالا به پایین، نه تنها به نارضایتی مردمی و کاهش روزافزون سرمایه اجتماعی شهرداری ها منجر خواهد شد بلکه در موارد مشابه کاملا ممکن است به ضد هدف اصلی خود یعنی کاهش ترافیک و آلودگی هوا هم منتهی شود!

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون