تاریخ خبر: کد خبر: 8673

اعتراض تشکل‌های انقلابی و اساتید حوزه‌های علمیه خواهران مشهد به اجرایی شدن سند 2030 در نظام آموزشی ایران

جمعی از تشکل های انقلابی و اساتید حوزه‌های علمیه خواهران با صدور بیانیه ای نسبت به اجرایی شدن سند 2030 سازمان ملل در نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران ابراز نگرانی و تاکید کردند: این سند به دنبال حذف نقش های مادری و همسری تحت عناوین پرجاذبه ای مانند برابری جنسیتی است.

به گزارش«قاصدنیوز»، جمعی از تشکل های انقلابی و اساتید حوزه‌های علمیه خواهران با صدور بیانیه ای نسبت به اجرایی شدن سند 2030 سازمان ملل در نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران ابراز نگرانی و تاکید کردند: این سند به دنبال حذف نقش های مادری و همسری تحت عناوین پرجاذبه ای مانند برابری جنسیتی است.

 

متن بیانیه بدین شرح است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

رسول اکرم (ص) در قرن 6 میلادی در دوران جاهلیت اولی که مغرب زمین در عصر تاریکی به سر می ­برد، با تکیه بر تعالیم ناب اسلامی، نهضت علمی عظیمی را آغاز نمود و تمام ظرفیت­ های حکومت اسلامی را برای عملیاتی کردن تعلیم و تربیت به کار گرفت و توانست شالوده­ های جاهلیت اولی را درهم بپیچد و به عنوان بزرگ­ مصلح جهانی، فرهنگ متعالی اسلام را فرا زمان و بدون مرز اشاعه دهد.

 

در زمان معاصر جمهوری اسلامی ایران با تأسی به سیره پیامبر اکرم(ص) و معصومین (ع) و با تکیه بر گنجینه بی­ بدیل معارف توحیدی، می­ تواند در تقابل با جاهلیت مدرن، بر فرهنگ ­های لیبرالی و انسان مدار خط بطلان کشیده و در مسیر فرهنگ توحیدی به مردم کل جهان الگوی مناسبی ارائه دهد.

 

اما در عصر کنونی شاهد آن هستیم که توسعه اندیشه­ های منحط نظام سلطه توسط نهادهای بین المللی با ظاهری فریبنده و عناوینی زیبا و آرمانی به مردم جهان با محتوای تفکرات اومانیستی و سکولاریته عرضه می ­گردد.

 

متولیان نجات بشر و نهادهای وابسته به سازمان ملل از جمله یونسکو، یونیسف، بانک جهانی، صندوق جمعیت ملل متحد، نهاد دفاع از حقوق زنان و .. متاثر از نظام­ های استعماری، طرح­ ها و اسناد پیشنهادی خود را دائماً روانه کشورها از جمله ایران می­ کنند و اخیراً در راستای طرح توسعه پایدار " سند ملی آموزش 2030" با همکاری برخی مسئولان دولت ایران بدون اطلاع رسانی شفاف رونمایی شد؛ که در این راستا سوالات و ابهامات زیادی را برای متولیان امور آموزشی و تربیتی نظام جمهوری اسلامی برانگیخت از جمله:

 

*. این سند علی رغم ادعای طرفداران آن که در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در تراز تربیت اسلامی است؛ در تعارض آشکار با محتوای برنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی می­ باشد و متناسب با ارزش ­های بومی و اسلامی ایران نیست. از جمله آن: انکار بدیهی ­ترین تفاوت ­های جنسیتی و پاسخگویی یکسان به نیازهای زن و مرد تحت عناوین پر جاذبه­ای مانند برابری جنسیتی[1] و فرصت برابر، که خود نمود عینی ظلم و خشونت علیه زنان است و از دستاوردهای این برنامه عدم تفکیک جنسیتی در محیط آموزشی[2] (مدارس مختلط دختران و پسران)، تغییرکتب درسی[3] با حذف نقش ­های مادری و همسری و مشابه نشان دادن زن و مرد در تمام عرصه­ ها، افزایش بحران در خانواده و ایجاد تخاصم میان زن و مرد و کاهش کارآمدی خانواده، بالا رفتن سن ازدواج و شکل گیری اشکال دیگر همزیستی، کاهش جمعیت و تقویت شبهه ناکارآمدی دین و از طرفی به رسمیت شناختن فرقه ضاله بهائیت و سایر فرقه ­های انحرافی[4] و در نتیجه غفلت از آموزه ­های متعالی اسلام می ­باشد. حال آن که با وجود سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1390 که با تاکید بر ابعاد سه گانه انسانی، اسلامی و بومی سازی توسط نخبگان ایرانی تدوین شده و هدف آن تربیت انسان هایی مسئولیت پذیر و تکلیف مدار بر مبنای آموزه ­های اسلامی است، چرا هنوز این سند به برنامه تبدیل نشده؟ و با وجود این سند دیگر چه نیازی به امثال سند آموزشی 2030وجود دارد؟!

 

*. نکته حائز اهمیت دیگر این که در سند آموزش 2030 تفاوت ماهوی زیادی با دیگر اسناد بالادستی نظام جمهوری اسلامی ایران از جمله "سند برنامه درسی ملی" و "سند سیاست­ های ابلاغی مقام معظم رهبری (دام ظله العالی)" وجود دارد و این که دولت متعهد شده از سال 1394 سند 2030 یونسکو و شاخص­ های 18 گانه آن را اجرا و مطالبات آموزشی سازمان ملل را وارد نظام آموزشی ایران کند و ایران موظف شده گزارش پیشرفت سالانه را به مراجع بین المللی ارائه دهد. همچنین اگر این تعهد[5] موجب سلطه بیگانه شود که قطعاً خواهد شد با اصل 153 قانون اساسی در تعارض است و با قاعده حقوقی و فقهی نفی سبیل در تضاد آشکار است و جای سوال دارد که چرا مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران در دولت و مجلس از این امر مهم غفلت نموده ­اند؟؟!

 

*. متن منتشر شده با عنوان 2030 مبهم است و مشخص نیست که "سند" ، "بیانیه" و یا یک "برنامه" است که در هر صورت باید با اسناد بالادستی نظام جمهوری اسلامی همخوانی داشته و صاحب نظران حوزه ­های علمیه و نظام آموزش و پرورش در بررسی تحلیلی آن نقش موثر داشته باشند، گرچه در متن این سند اشاره شده که رهنمودهای حضرت امام خمینی (قدس سره) و مقام عظمای رهبری مورد ملاحظه است اما این اشاره فقط حفظ ظواهر است و نکته دیگر این که در عنوان این متن، تاریخ رسمی کشور جمهوری اسلامی ایران (هجری شمسی) لحاظ نشده و تاریخ میلادی ملاک عمل قرار گرفته که این نیز نشانی از تغایر با شعائراسلامی، ایرانی و متاثر از ادبیات یونسکو است.

 

*. در آخر ما جامعه زنان پایتخت معنوی جهان اسلام در مشهد مقدس به انواع بیانیه ­ها و اسناد و کنوانسیون ­ها و معاهدات بین المللی که آشکار و پنهان به بهانه دفاع از جایگاه و حقوق زنان، رفع فقر و استیفای حق مردم، هر از چند گاهی هویت زنانه و شخصیت انسانی و متعالی بشر را با شعارهای برابری و عدالت جنسیتی به قربان­گاه می ­برند معترضیم و از این­که مهمترین هسته تشکیل دهنده جامعه که خانواده است و مهد پرورش انسان­ های مولد و جامعه ساز است، مورد غفلت قرار گیرد فریاد اعتراض داریم و به جد از مسئولان ذی ربط خواستاریم در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران حرکت نمایند و از قبول هر تعهدی نسبت به سازمان­ های بین المللی که باعث به خطر افتادن منافع ملی، اسلامی و ارزش ­های نظام مقدس جمهوری اسلامی است پرهیز نمایند و به جای تکیه بر اسناد فرودست وارداتی سازمان ملل، به حفظ هویت ملی و اسلامی ­مان بپردازند.

جمعی از تشکل و سمن های  بانوان انقلابی استان خراسان رضوی 

 

 

[1]. پاراگراف 13 از متن سند آموزش 2030  gender equality is another key feature of education

The creation of safe, healthy, gender-responsive, inclusive and پاراگراف 14 سندآموزش 2030.[2]

 adequately resourced  environments that facilitate learning

[3]. پاراگراف 57 سند 2030    

[4]. پاراگراف 5 سند 2030

[5]. پاراگراف 17 سند 

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون