تاریخ خبر: کد خبر: 8471

اکران «شب‌نامه» برای اهالی رسانه در مشهد

راوی مستند: یادآوری کردیم کار یک «رسانه‌ای» تنها تنظیم و تهیه خبر نیست

مستند شب‌نامه روز گذشته در موسسه فرهنگی قدس و با حضور فعالان رسانه‌ای مشهد اکران شد و بعد از پخش این مستند ١٠٠دقیقه‌ای، عوامل ساخت این اثر به ارائه نظرات خود درباره ساخت این اثر پرداختند

به گزارش «قاصدنیوز»، مستند شب‌نامه روز گذشته در موسسه فرهنگی قدس و با حضور فعالان رسانه‌ای مشهد اکران شد و بعد از پخش این مستند ١٠٠دقیقه‌ای، عوامل ساخت این اثر به ارائه نظرات خود درباره ساخت این اثر پرداختند. مستند «شب‌نامه» به نویسندگی و کارگردانی سیدمهدی کرباسی و رضا صادقی و تهیه‌کنندگی حمیدرضا جعفریان در مرکز مستند «سفیر فیلم» تولید شده و در آن ابعاد پروژه نفوذ «سیامک نمازی» به تصویر کشیده شده است.

 

نمازی یکی از چهره‌های اصلی عناصر نفوذ در کشور معرفی شده و مدتی پیش توسط دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی دستگیر و توسط دستگاه قضایی محکومیت وی قطعی شده است.

شب نامه

 

«سیامک نمازی» که به همراه پدرش «باقر نمازی» بنابر اعلام جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران هر کدام به ده سال زندان محکوم شده‌‌اند به عنوان یکی از شاه‌مهره‌های جاسوسی و نفوذ در کشور شناخته می‌شوند.

 

محمد سعید جباری راوی مستند «شب‌نامه» در جلسه نقد و بررسی این مستند، با اشاره به اینکه ما در قالب یک گروه مستندساز پس از تصمیم به انجام کار و نگارش طرح اولیه، سراغ ساخت مستند می‌رویم، اظهار داشت: این بار تلاش کردیم با جمع‌آوری اطلاعات و مطالعه مدارک بالادست آمریکا و اظهارنظرهای آن‌ها در خصوص حمایت از کارآفرینان نخبه ایرانی، مستندی ویژه تولید کنیم.

 

به گزارش فارس، وی با اشاره به اینکه در این اثر، مسائل کمتر پرداخته‌شده کشور روایت‌ شده است گفت: شفاف‌سازی مسائل و جلوگیری از انواع فساد به‌ویژه فساد اقتصادی همراه با نمایش نقشه‌های دشمن از جمله اهداف ساخت این مستند بود.

 

راوی مستند «شب‌نامه» مطرح‌شدن جنگ نرم را در سال‌های اخیر توسط آمریکا، عامل آغاز ساخت این مستند برشمرد و تأکید کرد: باوجود ساختن کانال تلگرامی و مستند «شب‌نامه» بسیاری از افراد تلاش کردند تا از تولید این مستند جلوگیری کنند.

 

جباری با ابراز تأسف نسبت به جلوگیری از اکران این مستند در دو دانشگاه مهم تهران یادآور شد: اکران این مستند در چنین فضایی با حضور خبرنگاران می‌تواند به آن‌ها یادآوری کند که نقش اصحاب رسانه تنها تنظیم و تهیه خبر نیست بلکه آن‌ها باید سوژه‌ها و پرونده‌های مختلف را تحلیل و ارزیابی کنند.

 

وی افزود: با وجود اینکه به نظر می‌رسد در دو دانشگاه مهم تهران از اکران این مستند به بهانه‌های بی‌دلیل جلوگیری شد اما در دو هفته اخیر بیش از 200 درخواست اکران مستند سیاسی «شب‌نامه» از سراسر کشور وصول‌شده است.

 

ناصر قره‌باغی کارشناس مسائل سیاسی نیز پس از اکران این مستند با حضور در نشست نقد و بررسی مستند «شب‌نامه» در سالن اجتماعات موسسه قدس، گفت: دشمن تلاش می‌کند در سه بخش فرهنگ‌سازی، نهادسازی و شبکه‌سازی به کشور ما نفوذ پیداکرده و با تغییر رفتار، افکار و سبک زندگی مردم به‌ویژه جوانان، به ایران نفوذ پیدا کند.

 

وی با تأکید بر اینکه هدف کشورهای خارجی از حمایت کارآفرینان نخبه ایرانی در حوزه تکنولوژی بی‌تردید افزایش مصرف‌گرایی و جلوگیری از پیشرفت‌های مختلف کشور همراه با از بین بردن اقتصاد پویا در ایران است یادآور شد: این حمایت، شیوه‌ای پیچیده از نفوذ دشمن است که با تغییر افکار کارآفرینان نخبه ایرانی تلاش می‌کند به جنگ نرم خود ادامه دهد.

 

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: تحلیل اهمیت استارتاپ‌های ایرانی (کارآفرینان) از سوی آمریکا بسیار پیچیده است و این امر سبب شده تا پذیرش حمایت کشورهای خارجی از کارآفرینان نخبه بسیار سخت باشد.

شب نامه قدس

 

قره‌باغی با بیان اینکه در قرآن کریم به پنهان ماندن شیطان بزرگ و شیوه‌های گمراه کردن انسان بسیار تأکید شده است گفت: شاید در ظاهر حمایت شرکت‌های خارجی از کارآفرینان ایرانی دارای منافع قابل‌توجهی باشد اما در عمق این حمایت با شیطان بزرگی روبه‌رو می‌شویم که بدون دیده شدن، شیوه‌های بسیاری را برای عملی کردن نقشه‌هایش در نظر گرفته است.

 

وی اضافه کرد: ایران به‌هیچ‌وجه با فعالیت کارآفرینان نخبه مخالفتی ندارد اما در اینجا سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا کشورهای خارجی به‌دنبال پیشرفت ایران هستند که برای رسیدن به آن، تنها از کارآفرینان حوزه تکنولوژی و فناوری کشور حمایت می‌کنند؟

 

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه دشمن برای اینکه ایران را از یک کشور انقلابی به معمولی تبدیل کند، نیازمند استراتژی دقیقی است ادامه داد: با توجه به اینکه یکی از نتایج مهم فعالیت کارآفرینان در هر منطقه‌ای وابسته به بسترسازی شرایط مناسب برای افزایش حضور جوانان در حوزه‌های علوم پایه و انسانی است، ما شاهد علاقه‌مندی بیشتر جوانان به رشته‌های غیر از علوم پایه و انسانی در کشور هستیم.

 

قره‌باغی دو محور اقتصاد و فرهنگ را از جمله مهم‌ترین اهداف پیشرفت علوم در کشور برشمرد و افزود: چرا در کشور باوجود تعداد زیادی شهید در حوزه فرهنگ علم همچون شهدای انرژی هسته‌ای، هیچ شهیدی در حوزه اقتصاد علم در ایران وجود ندارد؟

 

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون