تاریخ خبر: کد خبر: 7424

مستند: از خون جُون

مستند «از خون جون» به موضوع فعالیت های دینی و عزاداری های شیعیان نیجریه و همچنین مبارزات آنها برای احقاق حقوقشان می پردازد.

 
 

مستند «از خون جون» به موضوع فعالیت های دینی و عزاداری های شیعیان نیجریه و همچنین مبارزات آنها برای احقاق حقوقشان می پردازد.

 

در لهوف سید بن طاووس آمده است که «غلام سیاهی بود اهل آفریقا که «جون بن حوی» نام داشت؛ در روز عاشورا و در میانه معرکه، جون از امام حسین(ع) اذن میدان گرفت ولی امام به او فرمودند تو غلام هستی جون، و غلامان از جنگ معافند. جون به پای امام علیه السلام افتاد و عرضه کرد مولای من، انصاف نیست که در وقت آسایش کنار شما باشم و هنگام سختی، شما را رها کنم، گرچه بوی خوشی ندارم و رنگ من سیاه است اما به خدا سوگند از شما جدا نخواهم شد تا خون تیره من با خون سرخ شما درآمیزد؛ پس اذن گرفت و به میدان رفت و پس از نبردی نمایان، به شهادت رسید و به صف شهدای عطشان دشت نینوا پیوست. آنگاه امام علیه السلام بر بالینش حاضر شد و فرمود خدایا رویش را سفید و بویش را معطر کن و با محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله محشورش گردان».

مستند «از خون جون» به فعالیت های دینی و عزاداری های شیعیان نیجریه می پردازد.

شیعیان نیجریه جزو کسانی هستند که بیشترین اهدا کنندگان خون در این کشور را تشکیل می دهند و بنا به گفته مسئولان انتقال خون نیجریه، با وجود گسترش بیماری هایی همچون ایدز در قاره آفریقا، خون های اهدایی شیعیان این کشور جزو پاک ترین فرآورده های خونی می باشد.

با این وجود خون شیعیان بیگناه نیجریه ای که روزی برای کمک به نیازمندان اهدا می شد، حدود دو سال پیش و بر اثر حمله پلیس به راهپیمانان روز قدس بر زمین ریخته شد و امروز هم بر اثر حمله نظامیان به خانه شیخ زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه، صدها نفر از آنها به خاک و خون کشیده شده اند.

در این مستند با برخی فعالان مسلمان و شیعیان از جمله رهبران جنبش اسلامی نیجریه گفت وگو شده همچنین تصاویری از راهپیمایی ها و عزاداری های شیعیان این کشور به نمایش در می آید.

مهدی رضوانی تهیه کنندگی این مستند را بر عهده داشته و مجتبی رضوانی هم کارگردان آن بوده است.

 

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون