تاریخ خبر: کد خبر: 4125

یاد و خاطره شهدای نهضت اسلامی نیجریه گرامی داشته شد

مراسم بزرگداشت شهدای نهضت جهانی اسلام، یادبود شهدای روز قدس و عاشورا کشور نیجریه با حضور شیخ سید ابراهیم زکزکی رهبر شیعیان نیجریه، خانواده شهدای این کشور در مشهد برگزار شد.

یاد و خاطره شهدای نهضت اسلامی نیجریه گرامی داشته شد

به گزارش قاصدنیوز، شیخ «سید ابراهیم زکزکی» شامگاه یکشنبه در مراسم گرامیداشت شهدای نهضت جهانی اسلام و یادبود شهیدان کشور نیجریه که با حضور خانواده شهدای مدافع حرم در محل موسسه آستان قدس رضوی برگزار شد، افزود: در دوران دانشجویی آرزو می کردیم تا حکومتی اسلامی در نیجریه شکل گیرد اما در این کشور، کمونیست حرف اول را می زد و حتی نیروهای آزادی بخش نیز تحت تاثیر آن بودند.

 

رهبر شیعیان نیجریه با بیان اینکه انقلاب ایران جزو اتفاقات تاریخی منحصر به فرد در جهان است، تصریح کرد: این انقلاب معادلات بسیاری را در جهان تغییر داد.

 

وی افزود: یک سال بعد از پیروزی انقلاب به ایران آمدم و اصلا نمی توانستم تصور کنم که این کشور دچار چنین تحولی شده است که همه آن به برکت وجود امام خمینی بود.

 

شیخ زکزکی اذعان کرد: انقلاب ایران به ما فهماند که باید از قالب حرف زدن خارج و برای رسیدن به خواسته هایمان تلاش و عمل کنیم.

 

وی گفت: پس از بازگشت از ایران اخبار آن را به شدت دنبال کرده و حرکت اسلامی در نیجریه را بر پایه اصول انقلاب اسلامی با تعداد انگشت شمار  طرفداران آغاز کردیم.

 

وی ادامه داد: در آن زمان چالش کمونیست ها در دهه هفتاد به اوج خود رسیده بود و افرادی که قصد داشتند تا روشنفکر خوانده شوند خود را به این گروه نسبت می دادند که در این برهه از تاریخ مواجهه کمونیست و اسلام بسیار زیاد وجود داشت.

 

وی افزود: کمونیست ها در آن زمان به شدت با کاپیتالیسم مخالف بودند و امام خمینی(ره) نیز مخالفت خود را با کایپتالیسم و کمونیست به صراحت اعلام کردند و این حرکت امام راحل، اسلام و انقلاب اسلامی را در نظر کمونیست ها متفاوت از سایر جنبش های سیاسی و تفکرات مذهبی کرد.

 

وی ادامه داد: چهره و نفوذ کلام امام خمینی(ره) روی مردم تاثیر به سزایی داشت به طوری که روزی خواهرزاده ام به دیدنم آمد و همین که عکس امام راحل با آن چهره نورانی در خانه ام دید از من پرسید این فرد پیامبر است؟ که من به وی گفتم خیر اما از فرزندان پیامبر اسلام(ص) است.

وی ادامه داد: در نخستین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به همراه دو نفر دیگر از کشور نیجریه و نمایندگان ۴۰ کشور دیگر جهان به ایران دعوت شدیم و در این سفر آن چنان شرایط ایران را متفاوت از گذشته دیدم و تاثیر انقلاب بر این کشور را به وضوح مشاهده کردم که از این وضعیت اشکانم جاری شد.

 

وی بیان کرد: بعد از این سفر عزمم را جزم کردم که راه امام راحل را در کشورم برای گسترش اسلام در پیش گیرم لذا الگوبرداری از حرکت، شخصیت و رهنمودهای ایشان را در اولویت کار خویش قرار دادم به طوری که به مرور زمان تعداد مسلمانان انقلابی در نیجریه از ۱۰ نفر به چندین میلیون نفر رسید.

 

وی گفت: اوایل شروع این نهضت وقتی تعداد به ۲۸ نفر رسید بسیار خوشحال شدیم اما به تلاش خود ادامه داد و جمعیت مسلمان شیعه در کشور نیجیریه را از ده ها نفر به میلیون ها انسان افزایش دادیم که این تنها و تنها لطف و فضل الهی بود.

 

رهبر شیعیان نیجریه که در راهپمایی روز قدس امسال سه فرزند پسر او به دلیل حمله نیروهای دولت این کشور شهید شدند، افزود: بعد از این اتفاق خیلی مسائل بیشتری را متوجه می شوم، حالا با تمام وجود درک می کنم که وقتی اباعبدالله پسران خود را شهید دیدند چه حالی داشتند.

 

شیخ زکزکی تصریح داشت: در آغاز این مسیر خیلی ها سعی داشتند تا شور و اشتیاق مردم نسبت به گرویدن به تشیع و البته اسلام را کم کنند اما کمک پروردگار مانع از آن شد.

 

ترویج معارف اهل بیت زمان و مکان نمی شناسد

همچنین در این مراسم مدیرعامل موسسه جوانان آستان قدس رضوی گفت: اراده خداوند بر این قرار گرفته است که نام ائمه اطهار فراگیر شود.

 

رضا خوراکیان با اشاره به شهدایی که در کشور نیجریه و به دلیل اشاعه اسلام به شهادت رسیدند افزود: ترویج معارف اهل بیت زمان و مکان نمی شناسد و همه باید خود را در این راه مسئول بدانند.

 

سید ابراهیم زکزکی رهبر شیعیان نیجریه موفق شده تاکنون ۱۳ میلیون نفر در این کشور را به دین اسلام و مذهب تشیع دعوت و جذب کند.

 

این شیخ فرزانه چندین بار به دلیل باور و اعتقاداتش زندانی شده است و سه فرزند وی در راهپیمایی روز قدس توسط ماموران امنیتی به شهادت رسیدند.

 

در مراسمی که شامگاه یکشنبه با حضور رئیس مدرسه علمیه جامعه المصطفی، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، مدیرعامل بنیاد رضوی و دیگر مسئولان استانی در مشهد برگزار شد از شیخ زکزی و خانواده و سه فرزند شهیدش به همراه سه شهید مدافع حرم که اخیرا در مشهد تشییع شده بودند تجلیل به عمل آمد.

 

منبع: خبرگزاری مهر

 

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون