تاریخ خبر: کد خبر: 4270

مروری بر تذکر رهبر معظم انقلاب خطاب به وزیر علوم وقت/

فیلم: نظر رهبری درباره ترویج موسیقی در دانشگاه‌ها

این روزها ماجرای لغو کنسرت موسیقی در دانشگاه فردوسی و اظهارنظرات درباره آن داغ است. مراجعه به نظر رهبر معظم انقلاب درباره ترویج موسیقی در دانشگاه ها می تواند راهگشای این مسئله باشد.

 
 
به گزارش قاصدنیوز، حضرت آيت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامي 26 آذرماه 81 در دوره وزارت معین و در جمع کابینه دولت وقت (دولت خاتمی) در مورد اسلامی شدن دانشگاه ها بیاناتی داشتند كه در ادامه مي آيد:

«حالا (در مورد) همین اسلامی شدن دانشگاه ها، ای کاش آقای دکتر معین می بود که من این حرف را می خواهم بزنم. در باب اسلامی شدن دانشگاه ها همانطوری که به من گزارش رسیده و گفتند، به نظرم هفتاد و دو سه تا جلسه تشکیل شده است در آن شورای مربوط به اسلامی شدن دانشگاه ها. از آقای دکتر معین باید سئوال کنیم که این مصوبات چند تایش و چگونه در دانشگاه ها اجرا شده. من به ایشان گفته ام، من اعتراض دارم.
 
یک چیزهایی عکس (عمل) شده است! یعنی الآن در دانشگاه های کشور ترویج موسیقی می شود. نباید بشود. ترویج موسیقی می شود! ترویج موسیقی یک کاریست بر خلاف مذاق اسلام. درست است که هر نوع موسیقی حرام نیست، اما ترویج موسیقی معنایش این نیست که یک موسیقی که حرام نیست را می گردند و با دقت پیدا می کنند و آن را تعلیم می دهند و ترویج می کنند، این نیست، نخیر، درست عکس این است! در موارد بسیاری درست عکس این است...
 
یا مثلا فرض کنید که بعضی از رفتارها، مثلا بعضی از سفرهای خارجی که دانشجوها می کنند. من پیغام دادم به آقای دکتر معین، برای دانشجو سفر تفریحی یا علمی گذاشته اند به کجا؟ به خارج از کشور! به چه مناسبت؟!

دانشجو برود خارج از کشور که چه بکند؟! برای چه سفری؟ دانشجو (را می برند) کیش! خوب بجای کیش بگذارید اصفهان، بگذارید مشهد، بگذارید یک جایی که درونش یک دستاورد معنوی داشته باشد.

جوان هرجا برود آن کیف حلال را می کند، آن چیزی که برای یک جوان مجاز است و حلال است و آن خوشی های جوانی. مثلا از چیزی که در سنین ما از خوردنش لذت نمی بریم، جوان می خورد و لذت می برد. از آن منظره ای که برای ما جاذبه ای ندارد، جوان نگاه می کند و کیف می كند. خاصیت جوانیست.

این دوره را چون پیرمردها هم گذرانده اند! دوستانی که اطلاع ندارند بدانند! ... جوان کیف خودش را می کند. می خواهید سفر ببرید، یک سفر روستایی هم که جوان را ببرید برایش یک تنوع است، یک شادی است. حالا باید حتما ببرند کیش، چون در آنجا بعضی از ضوابط سست است؟! برخلاف حق البته سست است، اما ببرند آنجا که آن جوان بتواند خلاف ضوابط عمل کند؟! ضابطه شکنی کند؟! چرا؟

این اسلامی شدن دانشگاه هاست؟ یا اردوی مختلط! من خیلی تعجب کردم. اردوی مختلط دانشجویی؟!...
 
خوب نفس اردوی مختلط بد است... این آقایانی که حالا دست اندر کار اردوی مختلط هستند همان کسانی هستند که سال 63 و 64 در کلاس ها دیوار کشیدند، بنده به دستور امام رفتم در نمازجمعه گفتم این کار بد است، خوب من نمی فهمم چطور اینها عوض می شوند! 180 درجه راهشان را عوض می کنند.

امام به من گفتند که این چه کاری است؟! ما رفتیم در نمازجمعه تهران گفتیم این کار کار مناسبی نیست، خود دانشجوها هرجور که می خواهند عمل کنند، خلاصه حرف ما این نیست، این حرف انقلاب و حرف ما نیست. حالا همان آقایان نه در کلاس، در اردو! در اردوی شبانه روزی چند روزه دختر و پسر را همراه می کنند! یعنی چه؟ بسیار کار بی قاعده و غلطی است.
 
این که می گویم فرهنگ، بالاخره در یک گوشه هایی از دنیا، معاشرت دختر و پسر و زن و مرد یک امریست کاملا عادی. هیچگونه حساسیتی وجود ندارد. یعنی زن و مرد، همانطور که مردها با مردها و زنها با زن ها تماس دارند، یک زن و مرد هم با هم تماس دارند. اما در کشور ما و در محیط اسلامی مطلقا اینطوری نیست. هر مقدار هم در کشورهای اسلامی به این جهت نزدیک شدیم بخاطر رنگ پذیری از آن فرهنگ بیگانه است.

آنها از لحاظ تکنولوژی قویتر از ما بودند، این را به ما دادند، والا اگر ما از لحاظ علم و تکنولوژی از اروپا قویتر بودیم، همین اختلاط آنها را مسخره می کردیم، وحشیگری می خواندیم. اینطوری بود. به برکت علم و تکنولوژی این فرهنگ را کرده اند فرهنگ ساعد و رایج که باید حتما این باشد. آن وقت ما در دانشگاه هایمان این فرهنگ را ترویج کنیم؟»
 

 

کلمات کلیدی

  • هادی 0 0

    بسیار ممنونم از روشنگریتون
    موفق و مؤید باشید إن شاء الله

ارسال نظر

تریبون