تاریخ خبر: کد خبر: 8792

علم‌الهدی: قراردادهای موقت کارگری که کارگر را عمله روزمزد می کند حرام است

بنده۷ سال قبل گفتم این قراردادهای موقت کارگری که کارگر را عمله روزمزد می کند حرام است. این یک نوع کلاه برداری حرام و نامشروع است و بنده به عنوان کسی که خود نظر فقهی دارد تا آخر پای آن ایستاده ام.

به گزارش «قاصدنیوز»، آیت الله سید احمد علم‌الهدی در دیدار با جمعی از مسئولان شوراها و تشکل‌های کارگری که در محل حسینیه دفتر امام جمعه مشهد برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و روز کارگر اظهار داشت: تشکل‌های کارگری با سایر تشکل‌ها متفاوت است چرا که صرف نظر از آثار مثبت شخصیتی کارگران در چرخ‌های کشور، انسجام آنها در تشکل‌ها باید تامین کننده نیازها و جبران حقوق تضییع شده کارگران در جامعه باشد. ‌

 

وی افزود: برادران و خواهرانِ در راس تشکل‌ها شما نمایندگی این انسجام را برعهده دارید و نقش مدیریت بدنه تشکل، تامین کننده و مجری انسجام را ایفا می‌کنید. 

 

آیت الله علم‌الهدی با بیان اینکه  مسئولیت شورای کارگری با یک شورا و تشکل سیاسی متفاوت است، گفت: مسئولیت هسته تشکل کارگری مسئولیت خطیری است چون انسان‌ها برای ایفای و احقاق حقوق خود این تشکل را تشکیل دادند لذا مسئولیت شما از مسئولیت مسئولان وزارت کار بیشتر و خطیرتر است. 

 

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه مشکل دستمزد و عدم امنیت شغلی روبنای مشکلات کارگری است، تصریح کرد: در طول این مدت هرسال روز کارگر از خطیب نماز جمعه تا نمایندگان مجلس و جوامع کارگری دم از کارگر میزنند و هرسال امنیت شغلی و معیشت و حداقل دستمزد کارگر را مطرح می کنند.هر وقت حرکتی در جهت تامین معیشت و امنیت شغلی کارگر انجام شد تحول جزیی و موقت بود که بعد از مدتی مشکلات و مصائب به صورت شدیدتری خودش را نشان داد. 

 

وی با بیان اینکه در نظام شاهنشاهی صدای کارگر در گلویش خفه می‌شد و صدای کارگر در این مملکت پس از انقلاب شنیده شد، خاطرنشان کرد:  پس از انقلاب ما بحرانی به نام قانون کار داشتیم که امام (ره) دستور دادند خواسته کارگران در این باره پیگیری شود.

 

 ‌آیت الله علم‌الهدی ادامه داد: در آن زمان مجمع تشخیص مصلحت نظام برای رفع اختلافات مجلس و شورای نگهبان در این راستا تشکیل و قانون کار  برحسب نظر جامعه کارگری تصویب شد.  

 

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی درباره مشکلات قانون کار افزود: بنده۷ سال قبل گفتم این قراردادهای موقت کارگری که کارگر را عمله روزمزد می کند حرام است. این یک نوع کلاه برداری حرام و نامشروع است و بنده به عنوان کسی که خود نظر فقهی دارد تا آخر پای آن ایستاده ام. 

 

وی تصریح کرد: امروز کارگر جوان بخشی از نیرویش برای امروز و بخشی را  برای آینده خود سرمایه گذاری می‌کند اما کارفرما در قرارداد کارگری دو بخش نیروی کارگر را می‌گیرد و مزدی که به او می‌دهد در برابر یک بخش نیروی او است چون کارگر را بیمه نمی‌کند و آینده کارگر و بازنشستگی او را تامین نمی‌کند. 

 

آیت الله علم‌الهدی ادامه داد: در واقع کارفرما از بخشی از نیروی او استفاده می‌کند که مزدش نمی‌دهد پس شرعاً حرام است که این بحث را مطرح کردیم اما در مجلس و دولت به جایی نرسید.  

 

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه امنیت شغلی و نداشتن شغل امروز به مراتب بیشتر از قبل است، گفت: در دولت قبل به رئیس بانک مرکزی گفتیم که به نحوه ارائه تسهیلات نظارت کنند چون در حال حاضر منافع ساخت و ساز بیش از تولید است و عده‌ای سواستفاده می‌کنند‌.  

 

وی با تاکید بر ضرورت نظارت بر ارائه تسهیلات گفت: در کنار مسئله قاچاق و واردات این مسئله باید بررسی شود که همه تسهیلاتی که به بخش صنعت داده شده چقدر سبب توسعه تولید شده است و به همین دلیل است که امسال مشکلات کارگری در معیشت، عدم امنیت شغلی و آینده زندگی بیش از سال گذشته است. 

 

آیت الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: ابتدا باید زیربنای فرهنگی در مسئله کارگر حل شود و باید فرهنگ دینی خود را در برخورد با کارگر پیاده کنیم.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: مناسبت روز کارگر به کشتار کارگران در آمریکا برمی‌گردد که برای افزایش دستمزد کارگران است اما زیربنا و نگاه به کارگر تغییری نکرده و متعلق به همان فرهنگ است به‌طوری که نگاه کارفرما به کارگر نگاهی ابزاری است.

 

وی با بیان اینکه یک مشکل نیست که با قرآن حل نشود، گفت: طبق آیات قرآن ملاک کرامت انسان در استخراج و استخدام امکانات و منابع طبیعت است  که کشاورز و کارگر مصادق آن است و در واقع قرآن می‌گوید که ما به چنین انسانی کرامت دادیم پس نباید نگاه به این کارگر نگاه ماشینی باشد‌.

 

آیت الله علم‌الهدی افزود: اگر این آموزه قرآنی مبنای نظام قانون کار باشد تمام مشکلات کارگر حل می‌شود بنابراین دنبال این هستیم که این زیربنا حل شود چون تا زمانی که مشکل زیربنا برطرف نشود مشکلاتی نظیر امنیت شغلی کارگر رفع نمی‌شود.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه کارهای روبنایی نظیر بالابردن دستمزد به نفع کارگر نیست، گفت: برای حل مشکل کارگری در نظام ما اگر جریان ضابطه‌مند در کشور ایجاد شود مسائل زیربنایی حل می‌شود و پس از آن مسئله قاچاق و واردات دنبال شود. 

 

وی با بیان اینکه بازار داخلی ما یک بازار قوی است اما بازاری برای کشورهای چین و خارجی شده است، گفت: مصداق عینی تجمل گرایی و اشرافی‌گری اتومبیل خارجی است و مجلس تصویب کرده که اتومبیل خارجی وارد کشور شود در حالی که ما  کارخانه‌های اتومبیل سازی بزرگ داریم که با مشکلات روبه‌رو هستند‌.

 

آیت الله علم‌الهدی ادامه داد: مجلس می‌گوید برای ایجاد رقابت بین تولیدکنندگان داخلی و خارجی اجازه واردات خودرو را صادر کرده یعنی ما  برای کارگر و نیروی داخلی خود دشمن بتراشیم تا برای او رقیب ایجاد کنیم اما چرا به او نمی‌گوییم این کارخانه مال خودت است؟

 

وی تصریح کرد: در واقع اگر کارگر عمله روزمزد نباشد و بداند این مال خودش است که می‌سازد دیگر خودروی کذایی که وسط خیابان آتش بگیرد نمی‌سازد پس باید مشکلات زیربنایی حل شود.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه متاسفانه کشور ما یک کشور سیاست زده است، گفت: جریان‌ها قربانی بازی‌های سیاسی می‌شود شما باید به‌عنوان مسئولان تشکل‌های کارگری با کمیسیون‌های اقتصادی و اجتماعی مجلس صحبت کنید تا به‌طور جدی وارد قضیه شوند.

 

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون