تاریخ خبر: کد خبر: 8596

تئاتر‌های مردمی احیا می‌شود

استقبال بی‌نظیر ساکنان محله پنجتن و طبرسی از نمایش مردمی «اولین مدافع»/ یک کارگردان تئاتر: مساجد در حال بازگشت به هویت اصیل فرهنگی‌ و مذهبی خود هستند

نمایش آیینی «اولین مدافع» به همت گروه تئاتر مرحوم سلحشور و گروه فرهنگی‌هنری جلوه هشتم در مسجد صاحب الزمان واقع در خیابان پنج تن 70 و مسجد الرضا واقع در خیابان طبرسی شمالی 7 در حال برگزاری است.

استقبال بی‌نظیر ساکنان محله پنجتن و طبرسی از نمایش مردمی «اولین مدافع»/ یک کارگردان تئاتر: مساجد در حال بازگشت به هویت اصیل فرهنگی‌ و مذهبی خود هستند

به گزارش «قاصدنیوز»،نمایش آیینی «اولین مدافع» به همت گروه تئاتر مرحوم سلحشور و گروه فرهنگی‌هنری جلوه هشتم در مسجد صاحب الزمان واقع در خیابان پنج تن 70 و مسجد الرضا واقع در خیابان طبرسی شمالی 7 در حال برگزاری است.

 

 محمد جهان‌پا، مدیر گروه فرهنگی‌هنری جلوه هشتم گفت: اعتقاد داریم تئاتر را در بطن مردم اجرا کنیم به‌ویژه در مسجد که پایگاه فرهنگی‌، اجتماعی، سیاسی و معنوی مردم است. دهه60، اوج فعالیت‌های مسجد و کارهای جذاب مردمی بود و خوشبختانه این مهم اخیرا احیا شده و مساجد درحال بازگشت به آن هویت اصیل فرهنگی‌مذهبی خود هستند.

 

مسئول انجمن تئاتر بسیج هنرمندان خراسان‌رضوی درباره نحوه آشنایی با گروه تئاتر مسجدالرضا و تدارک نمایش اولین مدافع، خاطرنشان می‌کند: اینجا حاشیه‌شهر است اما جوانان و نوجوانانی با دل‌های دریایی خود عزمشان را جزم کرده‌اند و می‌خواهند کارشان مسجدی باشد و بماند؛ بنابراین نه از فضاها و سالن‌های بزرگ و رسمی استفاده کرده‌اند، نه در تبلیغاتشان آرمی از نهاد و سازمانی آورده‌اند. فضا کاملا مردمی است و صف‌های طولانی مردم د و سه ساعت پیش ‌از برنامه جهت تهیه بلیت، شاهدی بر این مدعاست.

تئاتر اولین مدافع

 

وی ادامه داد:  نمایش «اولین مدافع» طی کمتر از یک هفته تمرین با بیش‌از 70نفر عامل نمایش که حدود 40نفر از آن‌ها، بازیگر و بقیه، بچه‌های مسجد هستند، به روی صحنه آمده است و از شب شهادت حضرت‌زهرا(س) به‌مدت پنج شب در دو مسجد صاحب‌الزمان(عج) واقع‌در پنجتن70 و مسجدالرضا(ع) واقع‌در طبرسی‌شمالی7، به‌ترتیب در ساعت‌های 19:30 و 21 اجرا می‌شود. کار جالب‌توجه بچه‌های مسجد این است که یک‌به‌یک درِ خانه‌ها می‌روند و دعوت‌نامه دست مردم می‌دهند و برای عزاداران حضرت‌زهرا(س) عزت و احترام قائلند.

 

جهان‌پا بااشاره‌به اجرای نمایش «سلام مادر» هم‌زمان با ایام فاطمیه توسط گروه جلوه هشتم (با موضوع مقاومت مردمی عراق درمقابل داعش و پیروزی‌های مقاومت در منطقه) تاکید می‌کند: نمایش آیینی باید به مطالبه مردمی تبدیل شود تا مسئولان هم برای حمایت احساس وظیفه کنند؛ برای مثال، مسجدالرضا پایگاه مردمی است و عواملش به کارهای نمایشی تمایل دارند و پیشگام شده‌اند. فکر نمی‌کردیم در این فضای محدود، بشود چنین نمایشی را اجرا کرد اما شور و شوقشان ما را مجاب کرد که می‌شود و شد. فراتر از یک گروه هنری، با بچه‌های مسجد تقسیم‌کار کردیم و حتی به‌لحاظ هزینه نیز، نمایشی را که در حالت عادی بیش‌از 50میلیون تومان برآورد شد، با حدود 10میلیون تومان به نتیجه رساندیم. افتخارمان این است که همه بدون حق‌الزحمه کار می‌کنیم و جز عوامل فنی، همه از سر ارادت به حضرت‌زهرا(س) در این کار مشارکت دارند؛ چراکه اصولا نوکری اهل‌بیت(ع) و کارکردن در دستگاه ایشان بسیار باارزش بوده و توفیقی بزرگ است. امیدوارم حضرت‌زهرا(س) یک شب هم که شده به برنامه ما سربزنند.

عشق؛ خستگی نمی‌شناسد

کارگردان نمایش‌های «دریادلان» و «رسم شیدایی» بااشاره‌به اینکه درصورت موافقت و هماهنگی هیئت‌امنای مساجد، آمادگی اجرا در سایر مناطق مشهد را داریم، در پاسخ به اینکه دوسری اجرا در هر شب، تیم را خسته نمی‌کند، می‌گوید: عشق، خستگی نمی‌شناسد. ضمن اینکه ما پشت پرده‌ایم و کارها را بچه‌ها انجام می‌دهند. اگر هم خستگی جسمی باشد، همین‌که می‌بینم کودک و نوجوان و جوان همراه خانواده آمده‌اند و روضه‌هایی را که همیشه شنیده بودند، به‌صورت مجسم به چشم می‌بینند و برای همیشه در ذهنشان نقش می‌بندد و دچار شبهه نمی‌شوند، خستگی‌ام رفع می‌شود.

تئاتر اولین مدافع

هر شب 1500نفر میهمان داریم

حسین ارجمند، مسئول فرهنگی مسجدالرضا و مدیرگروه تئاتر «فرج‌ا... سلحشور» بااشاره‌به اینکه نمایش «اولین مدافع» با همکاری گروه تئاتر جلوه هشتم، گروه تئاتر فرج‌ا... سلحشور و هیئت محبان‌الزهرا(س) مسجد صاحب‌الزمان(عج) پنجتن برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود، اضافه می‌کند: این نمایش که با دلتنگی و بیقراری یک مادر شهید گمنام در کنار بقیع، شروع می‌شود و روایتگر سیر زندگی حضرت‌زهرا(س) از شعب ابی‌طالب تا شهادت ایشان است، برگرفته از نمایش «بانوی بی‌نشان» است که در دهه70 اجرا می‌شد و ما آن را متناسب با نیازهای روز بازسازی کرده‌ایم.

تئاتر اولین مدافع

وی بااشاره‌به استقبال خوب مردم از نمایش آیینی اولین مدافع، ادامه می‌دهد: بلیت‌ها رایگان است و هر شب در دو مسجد، حدود 1500نفر مخاطب داریم. اداره‌کل اوقاف و امور خیریه، شهرداری و سپاه تاحدی در تامین امکانات همراهی کرده‌اند و پذیرایی هم توسط مسجدالرضا انجام می‌شود.

 

ارجمند، نمایش آیینی «از مدینه تا مرو» به‌مناسبت دهه کرامت، پرفرمنس‌های حاشیه راه‌پیمایی 22بهمن و 13آبان و نمایشگاه مشهد دوست‌داشتنی را از کارهای اجراشده توسط گروه تئاتر فرج‌ا... سلحشور معرفی کرده و خاطرنشان می‌کند: گروه تئاتر مسجدالرضا شامل 20نفر از نوجوانان و جوانان، سال گذشته هم‌زمان با درگذشت فرج‌ا... سلحشور به‌عنوان یک هنرمند متعهد انقلابی و به‌منظور ترویج سبک و تفکر هنری وی شکل گرفت؛ البته پیش‌از آن هم بنای این کار را داشتیم اما درگذشت آقای سلحشور ما را مصمم‌تر کرد.

 

تئاتر اولین مدافع

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون